Kognitiivinen psykologia tutkii

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Advertisements

Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Psykologian koulukuntien ihmiskuvat
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
Miten oppimiskäsitykset ovat muuttuneet aikojen saatossa
Mediapsykologia Mitä ihmiset tekevät medialla ja mitä media tekee ihmisille? Rakentuu monen eri tieteenalan perustalle: psykologia, journalistiikka, retoriikka,
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
UE © Anne Rongas Lähde: Uskonnon Arkki, Edita 2004, s. 43, © Jämsä & Ketola & Laturi & Nissinen & Vappula.
Oppimisorientaatioita
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Ops seminaari Askola.
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Psykologian perustiedot 1
TYÖNHAKU PROSESSINA Kimmo Salakka.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
tunteet ja kehityspsykologia
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Sosioemotionaalinen kehitys
Kolme oppimista jäsentävää orientaatiota
Motorinen kehittyminen
Havainnointi ja maailmankuva
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
3 Minuudessa on kaksi puolta
Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Oppiminen oppilaan omien kiinnostuksenkohteiden kautta
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Kuntoutus - kuntoutuminen
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
9. Oppimisen psykologinen perusta
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Oppiminen.
10. Ajattelu.
Kognitiivis-konstruktivistiset teoriat
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Opintopsykologi Katja Hietanen
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
12/27/2018 Raino Vastamäki.
Persoonallisuus-teoriat
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Kehollinen taito kehittää älykkyyttä
Esityksen transkriptio:

Kognitiivinen psykologia tutkii 8.4.2017 Kognitiivinen psykologia tutkii ihmistä tiedon käsittelijänä ihmisen tiedollisia toimintoja ja toimintojen suuntaamista tiedonkäsittelyn mekanismeja eli: muistia, havaitsemista, tietoisuutta, tarkkaavaisuutta, oppimista, päätöksentekoa, kieltä, ajattelua, ongelmanratkaisua ja luovuutta Anne Rongas Anne Rongas

Ihmisen tiedonkäsittelyprosessi PS3 8.4.2017 Ihmisen tiedonkäsittelyprosessi Tiedonkäsittely perustuu havaintoihin Havaintojen syntyessä aiemmin kehittyneet sisäiset mallit ovat vuorovaikutuksessa havaintoympäristön kanssa Sisäiset mallit suuntaavat tarkkaavaisuutta  odotusten vastainen informaatio saattaa jäädä havaitsematta Anne Rongas Anne Rongas

Sisäinen malli eli skeema PS3 8.4.2017 Sisäinen malli eli skeema Muodostuu yksilön aiemmista havainnoista ja kokemuksista Koostuu erilaisesta aiemmin saadusta informaatiosta. Skeema on ”tietopaketti”. Skeeman pohjalta yksilö ennakoi ja tulkitsee uusia havaintoja esim. henkilöskeema = käsitykset erilaisista ihmistyypeistä; tapahtumaskeema eli skripti = ajallisesti etenevän tapahtuman ”käsikirjoitus” Anne Rongas Anne Rongas

Havainnot maailmasta Ihmisen ja ympäristön vuorovaikutus PS3 8.4.2017 Havainnot maailmasta Ihmisen ja ympäristön vuorovaikutus Tietoisen mielen aktiivinen rooli Sisäisten mallien syntyminen käsitykset maailmasta - maailmankuva käsitykset itsestä – minäkuva ennakointi, valikoiva tarkkaavaisuus Havaintokehä kokemukset oppiminen Anne Rongas Anne Rongas

Havaintokehä on toiminnassa koko ajan  liittyy oppimista PS3 8.4.2017 Havaintokehä on toiminnassa koko ajan  liittyy oppimista koskee pieniä asioita (esim. tunnistaminen) ja suuria, läpi elämän jatkuvia prosesseja (esim. identiteetti) vertaa mestarin ja kisällin havaintokehää  toimiva havaintokehä vaatii taitoa joustava havaintokehän säätely kuvastaa luovuutta Anne Rongas Anne Rongas

Havaintokehä (Ulric Neisser 1976) PS3 8.4.2017 Havaintokehä (Ulric Neisser 1976) sisäinen malli etsivä havainnointi kohde, ympäristö ohjaa valikoi muokkaa Anne Rongas