1. OHJAUSTILA 3. TUPA H4015 4. OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Tatu Eija Karjalainen Kari Rautiainen. Opiskelemaan valituille opiskelijoille lähetettiin alkuhaastattelulomake (tullaan tutuiksi) Opiskelijoista saadaan.
Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
1. OHJAUSTILA 3. PAJA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS TAISTON PAJA Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA.
12DAT2O Yleisiä asioita lukuvuoden aluksi. 1.päivän ohjelma • Lukujärjestykset • Uudet käyttäjätunnukset ja salasanat • Wilma • Omien tietojen päivittäminen.
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Minä oppijana 1 ov..
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
PAJAOPINTOJEN OPINNOLLISTAMINEN ETELÄ-KYMENLAAKSON AMMATTIOPISTO – RANNIKKOPAJAT -osana Ekamin yksilöllisiä opintopolkuja on suunniteltu työvaltaisen opiskelun.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Pajatyön mahdollisuuksia erityisopetuksen järjestämisessä
Ohje Primus-HOJKSin täyttämiseen Työryhmä: Vesa Pulkkinen Riitta Jalonen Rauni Valkama Hanna Koskinen Eeva Panttila Mari Ilveskoski Anneli Muuronen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Opiskelu vaatii muun muassa … Kypsyyttä  ilmapiiri aikuismainen, kännykkä piiloon ja pipo pois päästä! Itsekuria  opiskelu vähemmän koulumaista, opetusta.
LUKION VANHEMPAINILTA YLEISTÄ LUKIO-OPINNOISTA  Vähintään 75 kurssia  3 vuoden vauhtina  Opinto-oikeus päättyy 4. vuoden jälkeen.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
 Tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin  Häirinnäksi luetaan puhuminen, kuiskuttelu, lörpöttely, leikkiminen puhelimella, puhelimeen vastaaminen, meikkaaminen.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
OP1.3 Jussi Lounassalo.
Osaamisen näytön prosessi
Ohjauspalvelut Tredussa
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Opiskelijan osaamisen tunnustaminen
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Osaamisen näytön prosessi
TIPTOP-kokonaisuuksia
OPON TUNTI Seija Mäntynen
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Väyläopintoihin ohjautuminen
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
ALAJÄRVEN LUKIO ENSIMMÄINEN VUOSIKURSSI
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
OPISKELU TIETOJENKÄSITTELYN MONIMUOTOKOULUTUKSESSA
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

1. OHJAUSTILA 3. TUPA H OLOHUONE 2. OPPIMISYMPÄRISTÖ 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 6. YKSILÖLLINEN OHJAUS 7. Yhteystiedot 5. AMMATINOHJAAJA

1. OHJAUSTILA Opiskelijan ohjaaminen itsenäiseen työskentelyyn - Opiskelija selvittää opettajalta opintojaksoon tarvittavat harjoitustyöt. Ohjauskeskustelut opiskelijan ja ohjaajan välillä. - Tilannekuva, tavoitteet, suunnitelma, arviointi ja seuranta. Kohtaamispaikka, ohjaaja on läsnä tuvassa. Tietoa ryhmänohjaajalle, tuvan toiminta tukee opettajan työtä. Ohjaaja tekee merkintöjä ohjaustoimista Primukseen. Materiaalipankki jossa harjoitustöitä, moodle.

2. OPPIMISYMPÄRISTÖ Tukea opintoihin ja tehtävien tekemiseen. Yksilöllinen opintopolku, rästien suoritus tai nopeuttaminen. Samanaikaisopetus. Pienryhmäopetus. Yksilöopetus. Opiskelija saavuttaa vähintään T1-tasoisen osaamisen. - Opettaja määrittää ja arvioi tehtävät arviointikriteeriperusteisesti. Ohjataan henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) mukaisesti.

3. TUPA H4015 Luokan edessä on liitutaulu, videotykki, valkokangas ja työasemalaitteisto. Opiskelijoita varten on työpöytiä, kannettavia tietokoneita ja pulpetteja. Rauhallisen työtilan järjestämiseksi on työpisteitä sermein erotettuna. Tuvassa on laatikosto ja kaappitilaa harjoitustöitä ja mappeja varten. Saatavilla kirjoituspaperia, kynä, pyyhekumi ja laskin. Kokeita varten konseptipaperia. Tulostaminen on mahdollista käytävään.

Opiskelija voi käyttää tupaa lukujärjestyksen salliessa tehtävien tekemiseen ja oleskeluun. Työrauhan on säilyttävä tuvassa olijoille. Päivän päätteeksi porukalla katsotaan että tuolit ja pöydät ovat järjestyksessä ja työtila muutenkin siisti. Roskat roskiin ja energiajuomatölkit vihreisiin laatikoihin. Käytöstavat osoittavat kunnioitusta toisia kohtaan, kielenkäyttöön ja puhelimen käyttöön puututaan tarvittaessa. 4. OLOHUONE

5. AMMATINOHJAAJA Seuraa ja auttaa opiskelijaa suorittamaan tekeillä olevan kurssin hyväksytysti. Tukee ja toimii puskurivyöhykkeenä opiskelijan ja työyhteisön välissä Koordinoi tuvassa tapahtuvaa toimintaa On mukana opiskelijahuoltoryhmän toiminnassa kutsuttaessa - Opiskelijahuoltoryhmässä toimivat koulutuspäällikkö, opo, kuraattori, terveydenhoitaja ja alaikäisen vanhemmat. On tarvittaessa mukana ulkoisissa verkostoissa esim. - Sosiaalitoimi, työssäoppimispaikat, terveydenhuolto. Kehittää jatkuvasti tuvan käytänteitä sekä auttaa työyhteisöä kehitettäessä vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintoja Kurssin hyväksyy aineenopettaja jonka kanssa opiskelija on keskustellut suoritussuunnitelmasta.

6. YKSILÖLLINEN OHJAUS Opintoihin kiinnittyminen - Opintojen eteneminen, poissaoloihin puuttuminen, yhteydenotot. Järkevä vuoropuhelu - Tilannekuva ja ongelmanratkaisu, yhteisesti sovitut päämäärät. Opiskelijan ammatillisuuden vahvistaminen - Motivointi, rohkaisu, omat päätökset, mahdollisuuksien etsiminen ja kasvun tukeminen. Opiskelijan oppimisprosessi - Vaihtoehdot, aikaa oppimisprosessiin, Hopsin mukainen eteneminen opinnoissa.

7. YHTEYSTIEDOT Tuomon tupa H4015 Tuomo Natunen Ammatinohjaaja Työhuone H4014 Presidentinkatu 1