OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v. 2009 – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Moniammatillinen klinikkaopetus
osaava harjoittelija kilpailukyvyksi •Kaksi mahdollisuutta kv-harjoittelussa •Ottaa kansainvälinen harjoittelija –Kansainvälistyminen kotimaassa –Erityistä.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Avoimen yliopiston opiskelijapalautejärjestelmä Pedagoginen kahvila Hannele Sirkkanen Aikuiskasvatustieteen työharjoittelija.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
Projekti ja siinä työskentely
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
AS Harjoitustyön opiskelijapalaute Palaute vuosilta 2010, 2011, 2012.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
 Suvi-työryhmä ehdotti erillistä S2-kypsyysnäytettä maahanmuuttajataustaisille opiskelijoille.  Oikeusministeriön lausunto varovaisen myönteinen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
KiVa Koulu koulukiusaamisen ehkäisijänä
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus –projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences KYLÄMAISEMAT KUNTOON Taide, kulttuuri ja ympäristö Tomi Kuusimäki.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
FUAS Kielet ja viestintä
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Ongelmaperustainen oppiminen
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
YRITTÄJYYS HAASTEENA KESKI-POHJANAAMAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA NURMENNIEMI 2008.
Opintokaaren ammatillinen juonne kasvatustieteiden koulutuksessa TIINA KEMPPAINEN OULUN YLIOPISTO
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Oppiaine-kokonaisuus
( Anneli Meriläinen-Hyvärinen OPPIJAN POLKU LUENNOLTA PRAKTIKUMIIN JA PRAKTIKUMISTA KENTÄLLE Suomen kansankulttuurin peruskurssi.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Somalialaisten naisten toimintaryhmä Osmos 2010 kevät / SYKSY
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Opiskeluhuollon palvelut
. Käytännön kokemuksia /
Esityksen transkriptio:

OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin Itäisen perhekeskuksen yhteistyöprojekti

Projektin keskeiset tavoitteet 1.Laadukas sosiaaliohjauksen opetus ja käytännön toteutus monikulttuurisille perheille osallisuus ja kuulluksitulemisen kokemus monikulttuurisille perheille

Projektin keskeiset tavoitteet jatk. 2. Ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteiskehittelyyn perustuvat työmallit ja rakenteet yhteiskehittelyn ja yhteisen oppimisen periaatteella win – win periaatteella opiskelijat ja opetus nähtäisiin mahdollisuutena ja resurssina kiireiselle työelämälle työelämä pääsisi autenttisesti rikastuttamaan opetusta ja oppimista

Keskeiset työkalut tavoitteisiin pääsemiseksi 1 Työelämäläheinen opetus Opintojaksojen aikana opiskelijat ovat haastatelleet monikulttuurisia asiakas- perheitä sekä työntekijöitä etsien perheiden omia voimavaroja ja tuen tarpeita, järjestäneet alueellisen ’ Meidän Mellunmäki’ -toimintapäivän ja tehneet asiakkaille konkreettisia palveluohjaustekoja. on järjestetty yhteisiä teemaseminaareja opiskelijoille ja kentän työntekijöille Lisäksi projektiin on liittynyt useita harjoittelun ja opinnäytetöiden tekijöitä. Kentän asiantuntijat ovat käyneet kertomassa työstään oppitunneilla

2 Oppimislaboratorio -toiminta yhteiskehittelyn ja yhteisen oppimisen areenana Kerran kuukaudessa kokoontuvissa laboratorio –istunnoissa on analysoitu opintojaksojen aikana kerättyä materiaalia, tutkittu ja analysoitu monikulttuurisen sosiaaliohjauksen tämän hetken ristiriitoja ja haasteita, suunniteltu ja pilotoitu uusia kokeiluja, joita tullaan arvioimaan

Laboratorio työskentelyn sykli vv Orientaatio Nykytilan analyysi ristiriitojen analyysi Uusien ratkaisujen etsiminen pilottien kehittely ja kokeilu uusien käytäntöjen juurruttaaminen ja levittäminen v.2009 v.2010 oppilastöiden materiaali peiliaianeisot verkostoituminen v.2011 Tavoitteena, ekspansiivinen uutta luova oppiminen

Oppimislaboratoriotyöskentelyssä käytetään Helsingin yliopiston psykologian laitoksen tutkija Jiri Lallimon tukemana avointa verkkovälitteistä työskentelyalustaa - KPE-ympäristöä (Knowledge practices environment) alusta toimii paitsi projektin toiminnan dokumentoinnin tukena niin myös yhteisen oppimisen ja uuden tiedon rakentamisen välineenä

Yhteiskehittelyn virtuaalinen tila Knowledge practices environment: kolmen vuoden kaikki tiedostot, esitykset, analyysit, keskustelut, kommentit, linkitykset …

KPE sisältönäkymä: rajaus syksyn 2009 oppimissykli

Syksy pilotoinnin aikaa Seuraavaksi kuullaan pilottien sisällöstä Mentorointi Vanhempain ryhmä Lasten ryhmä Opetusklinikka ja halutaan kuulla teidän kommenttinne niistä