OSMOS- OSallistava MOnikulttuurinen Sosiaaliohjaus -projekti v – 2011 Metropolia ammattikorkeakoulun sosiaalialan koulutusohjelman ja Helsingin kaupungin Itäisen perhekeskuksen yhteistyöprojekti
Projektin keskeiset tavoitteet 1.Laadukas sosiaaliohjauksen opetus ja käytännön toteutus monikulttuurisille perheille osallisuus ja kuulluksitulemisen kokemus monikulttuurisille perheille
Projektin keskeiset tavoitteet jatk. 2. Ammattikorkeakoulun ja työelämän yhteiskehittelyyn perustuvat työmallit ja rakenteet yhteiskehittelyn ja yhteisen oppimisen periaatteella win – win periaatteella opiskelijat ja opetus nähtäisiin mahdollisuutena ja resurssina kiireiselle työelämälle työelämä pääsisi autenttisesti rikastuttamaan opetusta ja oppimista
Keskeiset työkalut tavoitteisiin pääsemiseksi 1 Työelämäläheinen opetus Opintojaksojen aikana opiskelijat ovat haastatelleet monikulttuurisia asiakas- perheitä sekä työntekijöitä etsien perheiden omia voimavaroja ja tuen tarpeita, järjestäneet alueellisen ’ Meidän Mellunmäki’ -toimintapäivän ja tehneet asiakkaille konkreettisia palveluohjaustekoja. on järjestetty yhteisiä teemaseminaareja opiskelijoille ja kentän työntekijöille Lisäksi projektiin on liittynyt useita harjoittelun ja opinnäytetöiden tekijöitä. Kentän asiantuntijat ovat käyneet kertomassa työstään oppitunneilla
2 Oppimislaboratorio -toiminta yhteiskehittelyn ja yhteisen oppimisen areenana Kerran kuukaudessa kokoontuvissa laboratorio –istunnoissa on analysoitu opintojaksojen aikana kerättyä materiaalia, tutkittu ja analysoitu monikulttuurisen sosiaaliohjauksen tämän hetken ristiriitoja ja haasteita, suunniteltu ja pilotoitu uusia kokeiluja, joita tullaan arvioimaan
Laboratorio työskentelyn sykli vv Orientaatio Nykytilan analyysi ristiriitojen analyysi Uusien ratkaisujen etsiminen pilottien kehittely ja kokeilu uusien käytäntöjen juurruttaaminen ja levittäminen v.2009 v.2010 oppilastöiden materiaali peiliaianeisot verkostoituminen v.2011 Tavoitteena, ekspansiivinen uutta luova oppiminen
Oppimislaboratoriotyöskentelyssä käytetään Helsingin yliopiston psykologian laitoksen tutkija Jiri Lallimon tukemana avointa verkkovälitteistä työskentelyalustaa - KPE-ympäristöä (Knowledge practices environment) alusta toimii paitsi projektin toiminnan dokumentoinnin tukena niin myös yhteisen oppimisen ja uuden tiedon rakentamisen välineenä
Yhteiskehittelyn virtuaalinen tila Knowledge practices environment: kolmen vuoden kaikki tiedostot, esitykset, analyysit, keskustelut, kommentit, linkitykset …
KPE sisältönäkymä: rajaus syksyn 2009 oppimissykli
Syksy pilotoinnin aikaa Seuraavaksi kuullaan pilottien sisällöstä Mentorointi Vanhempain ryhmä Lasten ryhmä Opetusklinikka ja halutaan kuulla teidän kommenttinne niistä