KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari 20.10.2005.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Alustava liiketoimintasuunnitelma
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Puh Powerpoint-esitys: Ohjaus lukioon • sisältää 20 erilaista diaa • vaatii toimiakseen Microsoftin.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Turvallinen vai haavoittuva - kohti turvallista oppilaitosta!
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
Juhani Pihkala 2005 Opiskelijoiden ohjaus- ja tukitoimien kehittäminen.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2006 Bluetooth-kirjautumismenetelmiä InSitu-järjestelmässä Tietotekniikan kandidaattiseminaari Tuukka Puranen
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
9.Lk Biologian laborointikurssi
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
OPO-hanke Hankeseminaari
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Ops 2016 ja arviointi.
Käki-projekti, Loppuesittely Käki-projekti Loppuesittely
KUHA-Projekti Väliesittely Kati Mäki-Kuutti Petri Lamminaho Juho Tamminen Ville Muittari.
Kuikka-projekti Loppuesittely Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
YHTEISKOULUN OPPILAANOHJAUS Tavoite Yhteystiedot Kohderyhmä
HUIPPU Elokuu 2017.
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
Työelämään tutustuja yrityksessä/työpaikassa
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Esityksen transkriptio:

KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari

Esityksen kulku 1. Taustaa 2. Määritelmiä 3. Sovelluksen esittelyä 4. Opinto-ohjaus ja tietotekniikka apuvälineenä 5. Tutkimuksen rakentuminen (ongelmat ja menetelmät) 6. Tutkimuksen tuloksia (KUHA:n heikkoudet ja vahvuudet opinto-ohjauksessa) 7. Yhteenveto

Tutkimuksen taustaa  Opinpolku-projekti  OPS-matriisi  KUHA-projekti  KUHA-sovellus  Opinto-ohjaus  Käyttöönotto

Määritelmiä  Opinpolku  OPS  Pilotointi  www-sovellus

Mikä on KUHA?  www-pohjainen tietokantasovellus toisen asteen kurssien hakemiseen  Opettajan ja oppilaan käyttöliittymä  Auttaa mm:  suunnittelemaan tulevaisuutta  Löytämään kursseja ja oppilaitoksia  Edistämään toisen asteen oppilaitosten välistä yhteistyötä  Opinto-ohjauksen apuväline  Yksilöllisen tulevaisuuden suunnittelu  Uusien verkko- opiskelumateriaalien tuottamisen apu:  Oppilaitosten välisten erojen ja yhtäläisyyksien vertailu

Opinto-ohjaus ja tietotekniikka apuna Opinto-ohjauksen tila  90-luvulla valinnaisuutta lisättiin, resursseja leikattiin  Yksilölliset OPSit (HOPS)  Tietotekniikalla vastataan valinnaisuuden aiheuttamaan ohjauspulaan  hyville oppilaille antaa mahdollisuuksia

Ongelmat tietotekniikan käytössä (=resurssit)  Opettajien heikot tvt-taidot  Ei tarpeeksi kattavia/helppokäyttöisiä ohjelmistoja (sitouttaminen)  Ei tarpeeksi laitteistoja  Ei varaa lisensseihin  Kuka ylläpitää ja tukee ei-kaupallisia ohjemistoja?

Tutkimus Tutkimusongelmat:  Oppilaan käyttöväline?  Opettajan/opinto-ohjaajan käyttöväline?  Oppilaitosten välinen yhteistyö?  Käyttöönotto?

Tutkimusmenetelmät AiheKohde- ryhmä Tutkimus- aineisto Tavoite otanta Opinto-ohjausOpinto- ohjaajat Malliopinpolut5 Opintojen suunnittelu Oppilaatoppilaiden koostamat opinpolut 30 Opintojen suunnittelu, Käyttöönotto Oppilaatwww-lomake100 Opinto-ohjaus, Oppilaitosten yhteistyö, Käyttöönotto Opinto- ohjaajat Haastattelu, www-lomake 2+10

KUHA apuna opinto-ohjauksessa (tutkimuksen tuloksia) KUHA-sovelluksen suurimmat ongelmat  Ei ratkaise kaikkia opinto-ohjauksen ongelmia  Opinpolku ei ole sitova suunnitelma  Ei ole ns. neljännen polven ratkaisu  Opinpolkua ei ole tutkinnollisesti rajoitettu  Edellyttää käsitöitä. Ei ole niin hyvä kuin nykyteknologiana voisi olla

KUHA-sovelluksen vahvuudet  Tekee sen, mitä mainostaa tekevänsä eli on kevyt katalogi  Opettajalla on mahdollisuus seurata oppilaiden valintoja  Avaa mahdollisuudet vertailla koulujen tarjontaa  Avaa mahdollisuuden tarkastella koulujen vahvuusalueita  Ei yritä markkinoida itseään ratkaisuna ongelmiin, joihin ei vastaa

Yhteenveto  KUHA on tietokantapohjainen www-sovellus toisen asteen oppilaitosten kurssien hakusovellus  Opinto-ohjaus tarvitsee tietotekniikkaa resurssipulaan yksilöllisyyttä tukevassa yhteiskunnassa  Tämä tutkimus toteutettiin oppilaille ja opettajille keräämällä opinpolkuja, kyselyvastauksia ja haastattelumateriaalia  KUHA auttaa joihinkin opinto-ohjauksen ongelmiin, mutta ei ratkaise kaikkia

Kiitos!