KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Esityksen kulku 1. Taustaa 2. Määritelmiä 3. Sovelluksen esittelyä 4. Opinto-ohjaus ja tietotekniikka apuvälineenä 5. Tutkimuksen rakentuminen (ongelmat ja menetelmät) 6. Tutkimuksen tuloksia (KUHA:n heikkoudet ja vahvuudet opinto-ohjauksessa) 7. Yhteenveto
Tutkimuksen taustaa Opinpolku-projekti OPS-matriisi KUHA-projekti KUHA-sovellus Opinto-ohjaus Käyttöönotto
Määritelmiä Opinpolku OPS Pilotointi www-sovellus
Mikä on KUHA? www-pohjainen tietokantasovellus toisen asteen kurssien hakemiseen Opettajan ja oppilaan käyttöliittymä Auttaa mm: suunnittelemaan tulevaisuutta Löytämään kursseja ja oppilaitoksia Edistämään toisen asteen oppilaitosten välistä yhteistyötä Opinto-ohjauksen apuväline Yksilöllisen tulevaisuuden suunnittelu Uusien verkko- opiskelumateriaalien tuottamisen apu: Oppilaitosten välisten erojen ja yhtäläisyyksien vertailu
Opinto-ohjaus ja tietotekniikka apuna Opinto-ohjauksen tila 90-luvulla valinnaisuutta lisättiin, resursseja leikattiin Yksilölliset OPSit (HOPS) Tietotekniikalla vastataan valinnaisuuden aiheuttamaan ohjauspulaan hyville oppilaille antaa mahdollisuuksia
Ongelmat tietotekniikan käytössä (=resurssit) Opettajien heikot tvt-taidot Ei tarpeeksi kattavia/helppokäyttöisiä ohjelmistoja (sitouttaminen) Ei tarpeeksi laitteistoja Ei varaa lisensseihin Kuka ylläpitää ja tukee ei-kaupallisia ohjemistoja?
Tutkimus Tutkimusongelmat: Oppilaan käyttöväline? Opettajan/opinto-ohjaajan käyttöväline? Oppilaitosten välinen yhteistyö? Käyttöönotto?
Tutkimusmenetelmät AiheKohde- ryhmä Tutkimus- aineisto Tavoite otanta Opinto-ohjausOpinto- ohjaajat Malliopinpolut5 Opintojen suunnittelu Oppilaatoppilaiden koostamat opinpolut 30 Opintojen suunnittelu, Käyttöönotto Oppilaatwww-lomake100 Opinto-ohjaus, Oppilaitosten yhteistyö, Käyttöönotto Opinto- ohjaajat Haastattelu, www-lomake 2+10
KUHA apuna opinto-ohjauksessa (tutkimuksen tuloksia) KUHA-sovelluksen suurimmat ongelmat Ei ratkaise kaikkia opinto-ohjauksen ongelmia Opinpolku ei ole sitova suunnitelma Ei ole ns. neljännen polven ratkaisu Opinpolkua ei ole tutkinnollisesti rajoitettu Edellyttää käsitöitä. Ei ole niin hyvä kuin nykyteknologiana voisi olla
KUHA-sovelluksen vahvuudet Tekee sen, mitä mainostaa tekevänsä eli on kevyt katalogi Opettajalla on mahdollisuus seurata oppilaiden valintoja Avaa mahdollisuudet vertailla koulujen tarjontaa Avaa mahdollisuuden tarkastella koulujen vahvuusalueita Ei yritä markkinoida itseään ratkaisuna ongelmiin, joihin ei vastaa
Yhteenveto KUHA on tietokantapohjainen www-sovellus toisen asteen oppilaitosten kurssien hakusovellus Opinto-ohjaus tarvitsee tietotekniikkaa resurssipulaan yksilöllisyyttä tukevassa yhteiskunnassa Tämä tutkimus toteutettiin oppilaille ja opettajille keräämällä opinpolkuja, kyselyvastauksia ja haastattelumateriaalia KUHA auttaa joihinkin opinto-ohjauksen ongelmiin, mutta ei ratkaise kaikkia
Kiitos!