Kehittämisryhmä 18.8.2011 Eveliina Ojala. Mitä uutta?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Tulosten levittäminen pilottitutkintoaloille syksyllä 2012
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön aihe
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Laajennettu työssäoppiminen:
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
FUAS Kielet ja viestintä
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä, Koivistontie
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Ohjausryhmä,
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Kehittämisryhmä Eveliina Ojala. Mitä uutta?
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Opiskelijoiden henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisohjelma / Ohjausryhmä Eveliina Ojala Tilaisuus, Paikka päiväys.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Infoa uusille opiskelijoille, syksy 2014 Opinto- ja opetuspalvelut Ura- ja ohjauspalvelut.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Kehittämisryhmä Eveliina Ojala

Mitä uutta? ohjauksen-kehitt%C3%A4misohjelma-PIRKO/

Mihin jäätiin? 26.5 ryhmiteltiin yläotsikoita uraohjausmallien esittelyjen pohjalta – palataan tähän myöhemmin Ohjaussuunnitelmat ja strategia (ks. koonti) Henkilökohtainen ohjaus

Henkilökohtainen ohjaus Ohjaus on ajan, huomion ja kunnioituksen antamista (Jussi Onnismaa). Henkilökohtaisessa ohjauksessa painopiste on ohjaustilanteen yksilöllisyydessä. Yksilöllinen ohjaus mahdollistaa reflektioprosessin eli auttaa ohjattavaa näkemään yhteyden tekojensa ja itsensä välillä (Sinikka Ojanen). Hyväksyvä ilmapiiri ja rohkaiseminen edesauttavat oman toiminnan tarkastelua ja reflektioprosessin käynnistymistä.

Henkilökohtainen ohjauksen kysymyksiä Perustutkinto-opiskelijaksi hakeutuminen – onko alavalinta oikea? Ammatillisen tutkinnon suorittaminen Koulutusohjelmavalinta – mistä olen kiinnostunut? Ammatilliset valinnaiset - mitä alani osaamista haluan kehittää? Muut valinnaiset – tähtäänkö esim. yrittäjäksi vai kiinnostavatko alan lisä- tai jatko-opinnot? Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat – entä jos teoriaopinnot eivät sujukaan? Uusina haasteina: Modulaariset opintojen suorittamismahdollisuudet – kuinka toteutetaan? Miten työelämän haasteisiin vastataan joustavasti – onnistuuko työn ja opintojen vuorotteleminen? Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve-käsitekartta

Miten edetään? -> Jakaantuminen pienryhmiin

HOPS:n kehittäminen Juha Laatu, Piia Pyhäniemi, Sirpa Salo-Saari, Jouni Tonteri, asiantuntijajäsenet? Pilotoi ohjausmallia (opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarve) opiskelijoiden henkilökohtaisessa ohjauksessa syksyn HOPS-keskustelujen yhteydessä. Saatko jokaisen ryhmäsi opiskelijan tilanteesta kiinni? Esimerkiksi millainen on opiskelijan motivaatio opintojen suhteen? Kaipaisitko apua opiskelijan tilanteen tunnistamisessa? Kuvaile tarkemmin millaista? Tee tarvittaessa itse lisäyksiä käsitekarttaan. Pidä pilotoinnista päiväkirjaa, jossa kuvailet opiskelijacaseja (ei nimin) palautus mennessä. Koostakaa yhteisesti pilotoinnin pohjalta HOPS-lomake, jonka esittely: lokakuun kehittämisryhmässä Tulos: opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen tarpeen varhainen tunnistaminen

Joustavat opintopolut PIRKOn sisällä Hannele Nieminen, Outi Rantanen, Kirsi Sirkka, asiantuntijajäsenet? Valitkaa syksyn orientaatiopäivässä esitellyistä vaihtoehdoista jokin uusi, PIRKOssa toteutettavissa oleva opintopolku, jonka toteuttamista testaatte/pohditte. Mitä polun toteutuminen vaatii? OPSO? PAIKO? PAO? Y:\AMMATTIOPISTO\Kehittäminen ja laatu\Kehittämishankkeet\Projektit\TPOHenkoh\ESITTELYMATERIAA LI Koostakaa pilotoimastanne opintopolusta/-poluista käsitekartta, uimarata tms. Palautus ja työn esittely: 1.12 kehittämisryhmässä Tulos: OPSOn, PAIKOn ja PAOn yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen

Ura- ja jatko-opintosuunnitelma Maarit Marttila, Sirpa Vuolle, asiantuntijajäsenet? Kootkaa atto-opinnoissa jne. tehtävät ura- ja jatko-opintosuunnittelua tukevat asiat yhteen. Rakentakaa esim. janamainen esitys siitä, miten näiden asioiden tulisi edetä opiskelijan opinnoissa. Palautus ja työn esittely: lokakuun kehittämisryhmässä Tulos: Selkeästi etenevä urasuunnitelma opiskelijalle

Opiskelijan henkilökohtaisen ohjauksen kehittäminen Erilaisten opintopolkujen mahdollistaminen 3. nivelvaiheen ohjauksen kehittäminen OPSOn, PAIKOn ja PAOn yhteistyömahdollisuuksien tunnistaminen Ura- ja jatko-opintosuunnitelman kehittäminen HOPS/henkilökohtaistamissuunnitelm an kehittäminen Opiskelijan ohjaustarpeen tunnistaminen Atto ym. opinnoissa tehtävät, urasuunnittelua tukevat asiat yhteen Testataan/pohditaan syksyn orientaatiopäivien mallien toimivuutta Ohjauksen nykytila 2011 Kooste toimivista käytännöistä Henkilökohtaisen ohjauksen toimintamalli HOPS- lomake Asioiden kokoaminen kronologisesti järkevästi eteneväksi kokonaisuudek si Opiskelijahallin tojärjestelmän päivittäminen

Aikataulu 18.8 klo 13 – klo 13 – 16 -> Ryhmien itsenäiset tapaamiset Yksi yhteinen aika lokakuulle -> HOPS ja ura- ja jatko- opintosuunnitelmaryhmät esittelevät tuotoksensa mahdollinen koko päivän koulutus 1.12 klo 13 – 16 -> Joustavat opintopolut-työryhmä esittelee tuotoksensa Yhteisiä tapaamisia yhteensä 12 tuntia

Itsenäiselle työlle jäävä aika: Juha Laatu(21h)->9h Piia Pyhäniemi(21h) -> 9h Jouni Tonteri(24h) -> 12h Sirpa Vuolle(21h) -> 9h Sirpa Salo-Saari(38h) -> 26h Maarit Marttila(21h) -> 9h Kirsi Sirkka(38h) -> 26h Hannele Nieminen(~38h) -> 26h Outi Rantanen(~38h) -> 26h

Tuotokset wikisivuille Käy liittymässä kehittämisohjelman wiki-sivuille: Vasemmassa ylälaidassa on linkki ”Join this Wiki” -> ”request membership”

Vuosi 2012 Ajatukset pilotoinnista – kokonaisaikataulu: Suunnitelma projektitunneista noin 60h

Työajanseuranta Intran lomakkeilla kaikilta: Kokonaistyöajan seuranta opetusvelvollisuustyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C liitteet 4 ja 5, ) / Maarit, Jouni, Juha, Sirpa V., Piia Kokonaistyöajan seuranta opetusvelvollisuustyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C liitteet 4 ja 5, ) Kokonaistyöajan seuranta kokonaistyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C, liite 7/sote, / Outi, Hannele, Kirsi, Sirpa S. Kokonaistyöajan seuranta kokonaistyöajassa oleville opettajille (OVTES, osio C, liite 7/sote, OPSOn kustannuspaikka: PAIKOn kustannuspaikka: