Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto
Yleisen kirjaston tehtävä n UNESCO – Yleisten kirjastojen julistus: Yleinen kirjasto luo perusedellytykset elinikäiselle oppimiselle, itsenäiselle päätöksenteolle ja yksilöiden ja sosiaalisten ryhmien kulttuurikehitykselle
Toiminnan taustana kirjastolaki n Yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. (Kirjastolaki 2 §)
Helsingin kaupunginkirjaston toiminta-ajatus n Helsingin kaupunginkirjasto on kansalaisten peruspalveluna avoin kaikille. Osana maailmanlaajuista kirjastoverkkoa tarjoamme esteettömän pääsyn kulttuurin ja tiedon lähteille.
Tominta-ajatus, jatkuu n Toimimme osana paikallisyhteisöä ja kehitämme vuorovaikutteisesti kirjastopalveluja, joita asiakkaamme tarvitsevat toimiakseen yhteiskunnan aktiivisina jäseninä ja saadakseen iloa elämäänsä.
Visio 2010 Rajaton kirjasto – sivistyksen ja elämysten lähde elämänkaaren kaikissa vaiheissa.
Miksi kouluyhteistyötä? n Tasa-arvo Luokkakäynti tuo tasa-arvoa murtamalla perhetaustasta tulevia eroja.
n Ilo Koulun ja kirjaston välinen yhteistyö on yksi väylä kertoa lapsille ja nuorille kirjastosta myös turvallisena paikkana viihtyä ja oppia koulun ulkopuolella.
n Innostus Kirjasto tukee oppilaita tarjoamalla sekä vaihtelua että virikkeitä koulutyöhön.
n Tietoa ja elämyksiä Luokkakäynnit ovat tärkeä ja toimiva keino tehdä kirjaston palveluita tutuksi lapsille ja nuorille. Samalla se on hyvä tilaisuus innostaa lukemaan ja tarjota monipuolisia elämyksiä.
n Sosiaalinen tehtävä Onnistunut kouluyhteistyö luo pohjan sille, että jokainen lapsi ja nuori voi kirjastossa kokea olevansa turvallisessa ja luotettavassa ympäristössä niin koulu- kuin vapaa-aikanakin.
n Kirjaston hyöty Luokkakäynti kirjastoon on panostus tulevaisuuteen.
n Koulumaailma tutuksi Mm. opettajilta saamme tietoa koulumaailman, oppimisympäristöjen ja oppisisältöjen muutoksista. Tämän pohjalta voimme kehittää omaa ohjaustoimintamme.
Kirkou – hanke n Mukana olevat henkilöt kirjastosta: Outi Gottvalles, Kannelmäen kirjasto Jutta Leffkowitsch, Itäkeskuksen kirjasto Leena Nurmela, Itäkeskuksen kirjasto Maria Repo, pedagoginen informaatikko (puh tai ,
Resurssit n Etäpäivätyöskentelyyn & seminaaripäiville sijaiset seuresta