Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Jumalan kanssa.
Yhteistyöryhmä maaseutupolitiikan tekijänä Pori Heli Siirilä Maaseutuasumisen teemaryhmä.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
YHDESSÄ TULEVAAN Asukkaat, kylät, yhdistykset ja kunnat Hämeessä – Hämeen Kylät ry: Kanta-Häme Päijät-Hämeen kylät ry: Päijät-Häme.
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
Mikä Kekäläinen •Uinnin päävalmentaja, SSK Skjetten Svomming, Norja •Ammattivalmentajana vuodesta 2000.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
-Yhteistyötä, yhdessä oppien kohti globaalia ympäristövastuuta - Pitkäjänteistä toimintaa kestävän vastuun rakentamiseksi - Meillä hyviksi koettujen toimintamallien.
Kuntalaki uudistuu -seminaarisarja: Miten kunnallisen päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja luotettavuutta parannetaan? Puoluerahoituksen kehittämistä.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Projekti: Paikallisten innovaatioiden jakaminen ja kehittäminen yhteisöjen verkostoissa /Pirkanmaan Kulttuurirahasto.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Verkostoyhteistyö – Miten onnistun yhteistyössä Y-päivä 6. 11
Ajatuksia oppimisesta
Saavutettavuus & Esteettömyys Käytettävyyttä Kaikille
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Kollegavalmennuksen sovellus toisen asteen koulutuksessa Elina Lehto Tampereen Ammattiopisto.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
AIKUINEN OPPIJA.
Verkostotyön viitekehys & Sitoutuminen ja motivaatio Maaseudun YTR
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Aikuiskoulutuksen organisointi yliopistoissa UCEF- Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto Turku Tapio Reponen.
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
Ryhmässä oppiminen ja yhteistoiminnalliset menetelmät
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Edustusurheilu Espoon kaupungin vetovoimatekijäksi - Kuinka taklaamme haasteet yhdessä? Vai jääkö historiaan 10-luku jolloin edustusurheilu loppui Espoossa?
Rakennettujen jokien hoitotoimenpiteet: tutkimustulosten käytäntöön vienti ??? Vaelluskalafoorumi, Helsinki Panu Orell Riista- ja kalatalouden.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Seppo Ikäheimo Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Borgarnes, Islanti ( ).
TUNNE TOISET - TUNNE ITSESI
Hyvien käytäntöjen dialogit Yhdessä eteenpäin työpaja 25. 4
Republikanismi Toiselta nimeltään "Tasavaltaisuus"
Anna Alftan Heikki Hannula
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Rutiinien muuttamisen teoria ja käytäntö …eli ”miten opitaan tehokkaammin käytännössä?” Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Ensimmäisen ja toisen tason oppiminen (single and double loop learning, Argyris & Schön, 1978) ”Mitä parannettavaa on meidän yhteisessä kyvyssämme parantaa toimintaamme?” = Kehittämisen kehittämistä Ensimmäisen tason oppiminen: ”Mitä parannettavaa toiminnassamme on?” = Kehittämistä

Rutiinien muuttaminen (Duhigg 2012: The power of habit) 2. Rutiini (engl. routine) 1. Heräte (engl. cue) 3. Palkkio (engl. reward) 4. Riippuvuus (engl. craving)  

Rutiinien muuttaminen (Duhigg 2012: The power of habit) 2. Rutiini (engl. routine) Tämän voi ’vaihtaa’ opettelemalla uuden rutiinin! 1. Heräte (engl. cue) 3. Palkkio (engl. reward) 4. Riippuvuus (engl. craving) Vaikea tai mahdoton poistaa   Vaikea tai mahdoton poistaa

Rutiinien muuttaminen: kuvitteellinen esimerkki 1. tason oppiminen (= kehittäminen) 2. tason oppiminen (= kehittämisen kehittäminen) VANHA TAPA UUSI TAPA Maaseudun YTR:n toiminnan vaikuttavuus Heräte: YTR ei tavoita riittävästi poliittisia vaikuttajia Rutiini: Pidetään kokous siitä, kuinka tavoitetaan paremmin poliittisia vaikuttajia Palkkio: On otettu vastuuta vaikuttavuuden kehittämisestä (Ongelma: poliitikot eivät mukana suunnittelussa) Uusi rutiini: Kutsutaan poliitikot mukaan työstämiseen ja kysytään heiltä, miten tavoitetaan paremmin (Haaste: onnistuuko yhteinen työstäminen) Heräte: Poliitikot osallistuvat kehittämiseen, mutta eivät sitoudu tosissaan Rutiini: ”Palataan vanhaan” ja pidetään sisäinen kokous siitä, kuinka poliitikot saadaan sitoutumaan valmisteluun Palkkio: On otettu vastuuta kehittämisestä (Ongelma: poliitikot eivät mukana suunnittelussa, joten eivät sitoudu vieläkään) Uusi rutiini: Opetellaan yhdessä poliitikkojen kanssa uusia ja innostavia keskinäisen oppimisen tapoja Palkkio: On otettu vastuuta kehittämisestä (Haaste: saako tällaiseen uudenlaiseen oppimiseen tukea/rahoitusta?)