Aikuiskoulutuksen organisointi yliopistoissa UCEF- Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto Turku 18.-19.4.2005 Tapio Reponen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Advertisements

Naisten urat ja palkkaerot tutkimustiedon valossa
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Maailma muuttuu - pysyykö kirjastolaitos mukana? Suomen tieteellisen kirjastoseuran Kirjastosihteerien työryhmän Asiakaspalvelupäivä - teemana muutos -
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Ryhmä 1. Ryhmätyöskentely  Fysiikan kokemukset: monipuolinen henkilöstörakenne, kansainvälisyys, tutkijakoulutettavat tiiviisti mukana, yhteisjulkaiseminen.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
UCEF Åbo : Ydinhavaintoja 1.Toiminnan organisointi lähtee yliopistojen vastuusta (arvot, missio…). Nyt tarvitaan rohkeutta avata haasteet.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Opiskelijavalinnan kehittäminen - kauppatieteissä aika siirtyä yhteisvalintaan? Ilkka Virtanen Kauppatieteellisen alan valtakunnallinen tapaaminen Lappeenrannan.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta OPSO ry:n seminaari Tampere Pasi Rentola.
Tietohallinnon ja tietojärjestelmien kehittämisen perusteet
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
MUUTOS ON MAHDOLLINEN – MUTTA MILLAINEN? FinElib –päivä Rakenteet muuttuvat – entä yleiset kirjastot? Hannu Sulin.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
1 SAK:n näkökulma Millä keinoin työuria pidennetään Suomessa? Työuraseminaari Lauri Lyly /LL/kis.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Aluepalvelut Laureassa
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Selvitetään mahdollisuus esittää opetusministeriölle vuosien 2006–2009 toiminta- ja taloussuunnitelmaan sisällytettynä seuraavat.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Timo Järvensivu, KTT, tutkija, verkostoasiantuntija
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Yliopistokirjastojen näkemys Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Leena Järveläinen.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Mikä oppimisessa sulautuu? - Toimintaympäristön muutosten vaikutus oppimiseen Terhi-Maija Itkonen-Isakov.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Digitalisaatio korkeakoululaitoksen koulutuksessa ja tutkimuksessa ylijohtaja Tapio Kosunen, opetus- ja kulttuuriministeriö Avoimen tieteen ja tutkimuksen.
Toimeksiantajat  Susanna Tammela-Eltvik,  Program Manager  eMBA -ohjelma  Juha Marjakangas,  Koulutuspäällikkö  Valmennus- ja konsultointipalvelut.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Open Science Turun yliopistossa
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
Yhteisten palveluiden organisointi
Johdantoseminaari.
Open Science Turun yliopistossa
Koulutuksen kuvaaminen
AVOINTEN KORKEAKOULUJEN NEUVOTTELUPÄIVÄT
Kauppatieteet Tampereen yliopisto
OSAAMISKANSIO Nimi.
Go international! Vaihtoinfopäivä
Esityksen transkriptio:

Aikuiskoulutuksen organisointi yliopistoissa UCEF- Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto Turku Tapio Reponen

Elinikäisen oppimisen malli työtehtävät vaihtuvat työuran aikana 7 – 8 kertaa toimintaympäristöissä tapahtuu koko ajan (radikaaleja) muutoksia (esim. ICT:n hyväksikäyttö kehittyy) ikärakenteen muutos pidentää työuria ja nostaa keskimääräistä työntekijöiden ikää opiskelu lisääntyy harrastuksena (esim. kielitaito, kulttuurien tuntemus, historia) ristiinopiskelu yliopistojen välillä lisääntyy, jos se sallitaan

Aikuiskoulutuksen monet muodot tutkintokoulutus (KTK, KTM, KTT) maisteriohjelmat (GITM, GIM, Visionäärinen tulevaisuuden ennakointi, kaupan ja palvelujen, hyvinvointisektorin) avoin yliopisto (väyläkoulutus, yleissivistävä) johtamiskoulutus (eMBA, yrityskohtaiset) täydennyskoulutus (sukupolvenvaihdos, foresight) liiketaloustieteen kurssit muiden yliopistojen opiskelijoille (teknologiayrittäjyys) virtuaalikurssit ja verkkoportaali

Koulutuksen merkitys nykyajan yliopistossa nykyiset odotukset yliopistoilta: erikoistuminen, kansainvälistyminen, suuret tutkimusryhmät, verkotttuminen, huippututkimus (koulutuksesta puhutaan erittäin vähän) tyypillistä: ”open set of goals, loose mechanism of coercion, control and steering, high degree of fragmentation, strong influence of the principal workers” (Jurgen Enders, Higher Education, 99) tarve: organisoitu suunta, yhteiset tavoitteet, monipuolisuuden arvostus

ORGANIZATIONAL STRUCTURES AND WORK CULTURES Team Diamond Network Functional Power KäskytysPalveluAsiantuntijuusProsessien uudistaminen Vuoro- vaikutus

ORGANISAATIO

Organisointimallin vahvuudet yrittäjämäinen toimintamalli, yksiköt hankkivat asiakkaansa (+) vastuullisuus ja itsestään huolehtiminen (+) laadusta on huolehdittava asiakaskontaktien säilyttämiseksi (+) kustannustehokas toimintamalli (+) tukee uudistumista ja kehittämistä (+) joustavuus uusien ohjelmien suunnittelussa (+) eri ohjelmien välille voidaan rakentaa synergiaa (+)

Organisointimallin heikkoudet kokonaisvaltainen aikuiskoulutuskoordinointi puuttuu (-) aikuiskoulutuksen kansainvälistyminen on ollut hidasta (-) koulutuksen ja tutkimuksen niveltäminen toisiinsa puutteellista (-) tutkintokoulutuksen ja aikuiskoulutuksen välillä on hieman jännitettä (-) tutkijat eivät koe välttämättä aikuiskoulutusta omaksi alueekseen (-)