Tytöt teknologian taitajiksi Understanding and Providing a Developmental Approach to Technology Education (UPDATE)
Teknologiakasvatus opetussuunnitelman perusteissa Ihminen ja teknologia -aihekokonaisuuden päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään ihmisen suhdetta teknologiaan ja auttaa näkemään teknologian merkitys arkielämässämme. Perusopetuksen tulee tarjota perustietoa teknologiasta, sen kehittämisestä ja vaikutuksista, opastaa järkeviin valintoihin ja johdattaa pohtimaan teknologiaan liittyviä eettisiä, moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä. Opetuksessa tulee kehittää välineiden, laitteiden ja koneiden toimintaperiaatteiden ymmärtämistä ja opettaa niiden käyttöä. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Teknologiakasvatuksen tavoitteet Oppilas oppii • ymmärtämään teknologiaa, sen kehittämistä ja vaikutuksia eri elämänalueilla, yhteiskunnan eri sektoreilla ja ympäristössä • käyttämään teknologiaa vastuullisesti • käyttämään tietoteknisiä laitteita ja ohjelmia sekä tietoverkkoja erilaisiin tarkoituksiin • ottamaan kantaa teknologisiin valintoihin ja arvioimaan tämän päivän teknologiaan liittyvien päätösten vaikutuksia tulevaisuuteen. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Teknologiakasvatuksen keskeiset sisällöt Teknologia arkielämässä, yhteiskunnassa ja paikallisessa tuotantoelämässä Teknologian kehitys ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä eri kulttuureissa, eri elämänalueilla eri aikakausina Teknologisten ideoiden kehittäminen, mallintaminen, arviointi ja tuotteiden elinkaari Tietotekniikan ja tietoverkkojen käyttö Teknologiaan liittyvät eettiset, moraaliset, hyvinvointi- ja tasa-arvokysymykset Tulevaisuuden yhteiskunta ja teknologia © Riitta Huovila Juhani Rahela
Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on toteuttaa teknologiakasvatusta eri oppiaineiden kautta. Kaikki oppiaineet tarjoavat tähän mahdollisuuksia: liikunta, musiikki, kuvataide, käsityö, biologia ja maantiede, fysiikka ja kemia, matematiikka, historia ja äidinkieli. Oppiaineista nostetaan tietoisesti esille niiden teknologiset sisällöt. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on järjestää teknologian opetusta integroitujen aihekokonaisuuksien, oppiaineiden ja erillisprojektien puitteissa. Koulun sisäiset hankkeet ja ulkopuolelta tarjottavat projektit luovat tälle toiminnalle hyviä mahdollisuuksia. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Opiskelussa on tavoitteena käyttää teknologian käytännön kehittämistyössä tarvittavia taitoja, kuten luovaa ongelmanratkaisua, innovatiivista ajattelua, suunnittelua ja tuotteen valmistamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Tavoitteena on myös harjaantua tiimityöskentelytaidoissa © Riitta Huovila Juhani Rahela
Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on järjestää toiminta siten, että teknologiakasvatus toteutuu kaikilla luokka-asteilla 1-6. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on myös järjestää opetusharjoittelua siten, että siihen sisältyy teknologiakasvatusta. On tärkeätä tarjota opiskelijoille ajattelun ja suunnittelun virikkeitä sekä käytännön toteutusmalleja ja välineitä. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Tiedeopetushanke Liikkumaan ja tutkimaan -hanke © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Luovan ongelmanratkaisun tekniikat © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Teknologiakilpailut © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Yritysvierailut © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Tuotteiden ideointi, suunnittelu, valmistus ja arviointi sekä kehittäminen. Samalla mallinnetaan myös tuotteen teollista suunnittelu- ja tuotantoprosessia. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Käsityöprojektit, missä tuotteen suunnittelussa ja valmistamisessa käytetään monipuolisesti materiaaleja, teknologiaa ja tekniikoita sekä tutustutaan materiaalien ominaisuuksiin. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Teknologinen rakentelu, esim. erilaisten sarjojen ja materiaalien käyttö mm. ympäristö- ja luonnontieteen ja fysiikan ja kemian yhteydessä. © Riitta Huovila Juhani Rahela
Toimintamuotoja Tietotekniikan käyttö tallentaminen tulostaminen tekstinkäsittely tallentaminen tulostaminen kuvien ja tekstien siirtäminen tiedossa suunnistaminen internetissä interaktiiviset opetusohjelmat © Riitta Huovila Juhani Rahela