Tytöt teknologian taitajiksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Yhteishaku/AMMATILLINEN KOULUTUS
Oulun aikuislukio 2014.
Kulttuuri- ja liikuntapolku Espoossa. Valtioneuvoston asetus peruskouluille 1435, 3 § ’Opetuksen tulee antaa oppilaille perusta laajaan yleissivistykseen.
Opetussuunnitelmat Opetushallitus antaa opetussuunnitelmien perusteet
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
Perusopetuksen uudistus
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma

Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
Käsityön sisältöalueet
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Welcome to Könönpelto School
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 7. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 8. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 6. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
MAOL Jorma Boberg1 Tietotekniikan opetus peruskoulussa ja lukiossa: mitä pitäisi opettaa ja miten Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa Jorma.
Vanhempien mielipiteitä
Vanhempainillan ohjelma
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
painotuslinjan esittely
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
KETTULAN KOULUN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN STRATEGIA
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kirjoittajaprofiilit
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Liikunnan Perusopinnot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Tytöt teknologian taitajiksi Understanding and Providing a Developmental Approach to Technology Education (UPDATE)

Teknologiakasvatus opetussuunnitelman perusteissa Ihminen ja teknologia -aihekokonaisuuden päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään ihmisen suhdetta teknologiaan ja auttaa näkemään teknologian merkitys arkielämässämme. Perusopetuksen tulee tarjota perustietoa teknologiasta, sen kehittämisestä ja vaikutuksista, opastaa järkeviin valintoihin ja johdattaa pohtimaan teknologiaan liittyviä eettisiä, moraalisia ja tasa-arvokysymyksiä.   Opetuksessa tulee kehittää välineiden, laitteiden ja koneiden toimintaperiaatteiden ymmärtämistä ja opettaa niiden käyttöä. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Teknologiakasvatuksen tavoitteet Oppilas oppii • ymmärtämään teknologiaa, sen kehittämistä ja vaikutuksia eri elämänalueilla, yhteiskunnan eri sektoreilla ja ympäristössä • käyttämään teknologiaa vastuullisesti • käyttämään tietoteknisiä laitteita ja ohjelmia sekä tietoverkkoja erilaisiin tarkoituksiin • ottamaan kantaa teknologisiin valintoihin ja arvioimaan tämän päivän teknologiaan liittyvien päätösten vaikutuksia tulevaisuuteen. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Teknologiakasvatuksen keskeiset sisällöt Teknologia arkielämässä, yhteiskunnassa ja paikallisessa tuotantoelämässä  Teknologian kehitys ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä eri kulttuureissa, eri elämänalueilla eri aikakausina Teknologisten ideoiden kehittäminen, mallintaminen, arviointi ja tuotteiden elinkaari Tietotekniikan ja tietoverkkojen käyttö Teknologiaan liittyvät eettiset, moraaliset, hyvinvointi- ja tasa-arvokysymykset Tulevaisuuden yhteiskunta ja teknologia © Riitta Huovila Juhani Rahela

Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on toteuttaa teknologiakasvatusta eri oppiaineiden kautta. Kaikki oppiaineet tarjoavat tähän mahdollisuuksia: liikunta, musiikki, kuvataide, käsityö, biologia ja maantiede, fysiikka ja kemia, matematiikka, historia ja äidinkieli. Oppiaineista nostetaan tietoisesti esille niiden teknologiset sisällöt. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on järjestää teknologian opetusta integroitujen aihekokonaisuuksien, oppiaineiden ja erillisprojektien puitteissa. Koulun sisäiset hankkeet ja ulkopuolelta tarjottavat projektit luovat tälle toiminnalle hyviä mahdollisuuksia. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Opiskelussa on tavoitteena käyttää teknologian käytännön kehittämistyössä tarvittavia taitoja, kuten luovaa ongelmanratkaisua, innovatiivista ajattelua, suunnittelua ja tuotteen valmistamiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Tavoitteena on myös harjaantua tiimityöskentelytaidoissa © Riitta Huovila Juhani Rahela

Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on järjestää toiminta siten, että teknologiakasvatus toteutuu kaikilla luokka-asteilla 1-6. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Tavoitteita Jyväskylän normaalikoulun perusasteen 1-6 luokilla Tavoitteena on myös järjestää opetusharjoittelua siten, että siihen sisältyy teknologiakasvatusta. On tärkeätä tarjota opiskelijoille ajattelun ja suunnittelun virikkeitä sekä käytännön toteutusmalleja ja välineitä. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Tiedeopetushanke Liikkumaan ja tutkimaan -hanke © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Luovan ongelmanratkaisun tekniikat © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Teknologiakilpailut © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Yritysvierailut © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Tuotteiden ideointi, suunnittelu, valmistus ja arviointi sekä kehittäminen. Samalla mallinnetaan myös tuotteen teollista suunnittelu- ja tuotantoprosessia. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Käsityöprojektit, missä tuotteen suunnittelussa ja valmistamisessa käytetään monipuolisesti materiaaleja, teknologiaa ja tekniikoita sekä tutustutaan materiaalien ominaisuuksiin. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Teknologinen rakentelu, esim. erilaisten sarjojen ja materiaalien käyttö mm. ympäristö- ja luonnontieteen ja fysiikan ja kemian yhteydessä. © Riitta Huovila Juhani Rahela

Toimintamuotoja Tietotekniikan käyttö tallentaminen tulostaminen tekstinkäsittely tallentaminen tulostaminen kuvien ja tekstien siirtäminen tiedossa suunnistaminen internetissä interaktiiviset opetusohjelmat © Riitta Huovila Juhani Rahela