Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MAOL Jorma Boberg1 Tietotekniikan opetus peruskoulussa ja lukiossa: mitä pitäisi opettaa ja miten Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa Jorma.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MAOL Jorma Boberg1 Tietotekniikan opetus peruskoulussa ja lukiossa: mitä pitäisi opettaa ja miten Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa Jorma."— Esityksen transkriptio:

1 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg1 Tietotekniikan opetus peruskoulussa ja lukiossa: mitä pitäisi opettaa ja miten Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa Jorma Boberg Turun yliopisto Informaatioteknologian laitos

2 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg2 Esityksen sisältö Vaatimukset (KTT ja OPS) ja niiden toteutuminen –Sisältö –Nykytilanne (voidaanko vaatimuksiin vastata) –MAOL:n malli ja sen tarkastelu Huomioita tietotekniikan opetustavoista Mitä voimme tehdä? Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa

3 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg3 Koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia 2000-2004 Asetti suuret vaatimukset koulujen tieto- ja viestintäkasvatuksen opetukselle Strategia toteaa, että nykyiset OPSit vastaavat verrattain huonosti näitä vaatimuksia Strategiassa mainitaan, että koulujen tulee tarjota myös perusvalmiuksia ylittäviä taitoja mahdollisimman aitojen ongelmien ja tehtävien parissa  Tietotekniikan perustaidot ja -tiedot tulisi määritellä tarkemmin  Ne tulisi sisällyttää opetukseen pakollisina

4 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg4 Nykytilanteen ongelmat Tietotekniikka ei virallinen oppiaine  koulukohtaiset erot  lukion aloittavat eri tasoisia (tarvitaan tasotestejä) Uusissa OPSeissa valinnaisten aineiden tuntimäärää vähennetään  tietotekniikan valinta vähenee Tietotekniikan opetus on monesti muiden aineiden opettajien vastuulla  opetuksen taso vaihtelee OPSeissa kuitenkin mainitaan, että tietotekniikan tuntemus ja käyttötaito on keskeistä  Tietotekniikan opetus tulisi integroida muihin aineisiin  Asetettuja tavoitteita on vaikea saavuttaa

5 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg5 Peruskoulun uusi OPS Tärkeä, koska lukion aloittavilla tulisi olla yhdenmukainen tietotekniikan miminiosaaminen Tietotekniikka esiintyy aihekokonaisuuksissa, jotka toteutuvat eri oppiaineissa niille luonteenomaisista näkökulmista oppilaan kehitysvaiheen edellyttämällä tavalla. Opetussuunnitelmaa laadittaessa aihekokonaisuudet tulee sisällyttää yhteisiin ja valinnaisiin oppiaineisiin sekä yhteisiin tapahtumiin, ja niiden tulee näkyä koulun toimintakulttuurissa. Valinnaisista osan tulee olla tietotekniikkaan liittyviä ???

6 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg6 Poimintoja peruskoulun uudesta OPS:sta Aihekokonaisuudet Viestintä ja mediataito sekä Ihminen ja teknologia Tieto- ja viestintätekniikkaa tulee hyödyntää kaikissa oppiaineissa Ihminen ja teknologia: oppilas oppii –ymmärtämään teknologiaa, sen kehittämistä ja vaikutuksia eri elämänalueilla, yhteiskunnan eri sektoreilla ja ympäristössä –käyttämään teknologiaa vastuullisesti –käyttämään tietoteknisiä laitteita ja ohjelmia sekä tietoverkkoja erilaisiin tarkoituksiin –ottamaan kantaa teknologisiin valintoihin ja arvioimaan tämän päivän teknologiaan liittyvien päätösten vaikutuksia tulevaisuuteen.

7 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg7 Poimintoja lukion uudesta OPS:sta Aihekokonaisuudet –Teknologia ja yhteiskunta –Viestintä- ja mediaosaaminen Teknologia ei tarkoita pelkästään tietotekniikkaa Oppilas –oppii käyttämään, hallitsemaan ja ymmärtämään teknologiaa ja sen yhteiskunnallisia vaikutuksia –saa monipuoliset mediataidot –saa valmiudet jatko-opintoihin  Tietotekniikkaa tulee opettaa omana oppiaineenaan Ohjelmointia tulee tarjota valinnaisena aineena (Ohjelmointi on pitkän matematiikan luonnollinen tuki)

8 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg8 Teknologia ja yhteiskunta (lukion OPS:sta) Tavoitteena on, että opiskelija osaa käyttää luonnontieteiden ja muiden tieteenalojen tietoa pohtiessaan teknologian kehittämismahdollisuuksia ymmärtää ja osaa arvioida ihmisen suhdetta nykyteknologiaan sekä osaa arvioida teknologian vaikutuksia elämäntapaan, yhteiskuntaan ja luonnonympäristön tilaan osaa arvioida teknologian kehittämistä ohjaavia eettisiä, taloudellisia, hyvinvointi- ja tasa-arvonäkökohtia sekä ottaa perustellen kantaa teknologisiin vaihtoehtoihin ymmärtää teknologian ja talouden vuorovaikutusta sekä osaa arvioida teknologisten vaihtoehtojen vaikutusta työn sisältöön ja työllistymiseen oppii yrittäjyyttä ja tutustuu paikalliseen työelämään.

9 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg9 MAOL: Mitä peruskoulun päättävän tulisi tietää tietotekniikasta Tietotekniikan perusteet Laitteen käyttö ja tiedon hallinta Tekstinkäsittely Taulukkolaskenta (myös kaavat ja kaaviot) Tietokantapalvelujen käyttö (esim. kirjastotietokanta) Grafiikka (tutustuminen yksinkertaiseen piirto-ohjelmaan) Internet (sähköposti ja www) Valinnainen osa: edellisen laajennus niin, että se käsittää tietokoneen A-ajokortin tiedot

10 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg10 Kommentteja MAOL:n sisältöehdotukseen: Periaatteessa OK, mutta on ehkä liian tekninen ja nykyisiin ohjelmistoihin ja käytäntöihin nojaava näkemys Ei pitäisi keskittyä yksityiskohtiin vaan yleisperiaatteisiin Internetin hyödyntäminen on erittäin tärkeätä: tiedon haku, välittäminen, analysoiminen ja jalostaminen Tietokoneen A-ajokortti sisältää turhan spesifistä tietoa (se vanhenee!), joskin vaatimukset ovat kevyehköt Käytännöllisten perustaitojen (esim. verkkopankin toiminta ja käyttö) ymmärtäminen ja osaaminen on tärkeätä Tietoturvallisuuden merkitystä tulee korostaa (‘yhteiskunnan haavoittuvuus’, tunnusten ja salasanojen merkitys, virukset, …)

11 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg11 Lukion tietotekniikan opetus Esim. esitys MAOL 22.11.2003 / Päivi Kaakinen hyvä lähtökohta Perustiedot –Yleistiedot –Tietotekniikan käyttö opiskelussa ja yhteiskunnassa Valinnaisia –Ohjelmointi –Tietokoneen rakenne –Grafiikka –Tietoverkot, tietoliikenne ja tietoturvallisuus –Erilaisia (multi)mediakursseja (eri tyypisten tietolähteiden luominen, muokkaaminen ja yhdistäminen)

12 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg12 Huomioita tietotekniikan opetustavoista Integroiminen muihin aineisiin on yleensä vaikeaa: esim. tekstinkäsittelyä ei kannata opettaa muiden aineiden yhteydessä, kun taas internetin käyttö kannattaa integroida pääasiassa muihin aineisiin –Integroituja kursseja: esim. musiikki, kuvaamataito, … Useat aihekokonaisuudet tulisi käsitellä omina kursseinaan ja lisäksi niiden hyödyllisyys tulisi ilmetä muissakin aineissa Jokaisesta osasta tulisi esittää aina lyhyt yleinen ‘teoriaosa’ ennen kuin mennään näpyttelemään tietokonetta –Pelkkää ‘nappulatekniikkaa’ ei saa opettaa, vaan asiat tulee pyrkiä esittämään myös yleisesti

13 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg13 Huomioita … (jatkuu) Oppilaiden itsenäinen opiskelu on avainasemassa (Internetin hyödyntäminen) Ongelmapainotteinen lähestymistapa on motivoivampi kuin ohjelmistopainotteinen Valtakunnalliset verkkokurssit olisivat tarpeen –Nythän verkosta löytää opetusmateriaalia lähes jokaista ohjelmistoa varten, mutta niissä ei kerrota järjestelmän perusperiaatteita, vaan keskitytään usein teknisiin yksityiskohtiin

14 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg14 Yliopiston tietotekniikan opintojen aloittavien osaaminen Taso vaihtelee suuresti eli tavoite “Valmiudet jatko- opintoihin” ei kaikilta osin toteudu –Esim. jouduimme ottamaan opetusohjelmaan takaisin opintojakson, jossa käydään läpi kaikkien perusohjelmistojen käyttö –Ohjelmoinnin perusteiden tuntemus heikohkoa –Tietoturvallisuuden merkitystä ei ole sisäistetty –Toisaalta mukana on myös ‘osaajia’

15 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg15 Mitä voimme tehdä? Koulukohtaisesti tulisi määritellä, että pakollista tietotekniikka olisi jonkun verran, jolloin peruskoulun päättävillä olisi yhtenäinen minimiosaaminen Hanke-esitys OPH:lle: tehdään valtakunnallinen virtuaaliopetusympäristö, jossa voisi oppia lähes itsenäisesti ainakin peruskoulutason Tietotekniikan perusteet (uusi ja parempi A-ajokortti) –Opettajien vastuu ja osaamisen merkitys vähenee Ainakin pitkän matematiikan lukijoille tulee suositella tietotekniikkaa ja erityisesti ohjelmointia valinnaisena Lukiossa voisi tarjota valinnaisena myös yliopistotasoista tietotekniikka, jolloin oppilaat saisivat todellisen tuntuman mahdollisiin jatko-opintoihin

16 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg16 Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa Turun avoin yliopisto tarjoaa kaikille lukioille 6 ov:n tietotekniikan pakettia (Johdatuskurssi 2 ov ja Ohjelmoinnin perusteet 4 ov, ks. seuraava sivu) Kurssit vetää tuutori (koulun opettaja) koulussa monimuoto- opetuksena annettujen kattavien materiaalien mukaan (3h/vko) Näiden opintojen suoritus avaa mahdollisuuden päästä suoraan Turun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden ja DI- koulutukseen ilman valintakoetta Järjestetään seuraavan kerran 2004-2005 viikkoina 43-15 (yhteensä 21 viikkoa) Lisätietoja: jorma.boberg@it.utu.fi, (02) 3338675

17 MAOL 31.1.2004 Jorma Boberg17 OHJELMOINNIN PERUSTEET (4 ov) Sisältö ja tavoitteet: Opintojaksolla laajennetaan ja konkretisoidaan edellisellä opintojaksolla annettua kuvaa algoritmien muodostamisesta. Kurssilla tutustutaan olio-ohjelmoinnin perusteisiin tarkastelemalla miten algoritmeista ja tietorakenteista muodostetaan metodeja ja luokkia käyttäen Java-kieltä. Kurssin tavoitteena on oppia olio-ohjelmoinnin käsitteet ja konstruktiot sekä oppia käyttämään Javan luokkakirjastoja ja tekemään ohjelmia käyttäen Java-kieltä. Suoritustapa: Tentti ja 2 harjoitustyötä. Ajoitus: 14 ryhmäistuntoa kevätlukukaudella 2005, viikot 2–15. Ryhmäopiskelua 42 t ja itsenäistä opiskelua 118 t. JOHDATUS TIETOJENKÄSITTETIETEESEEN I (2 ov) Sisältö ja tavoitteet: Opintojakson tavoitteena on perehdyttää opiskelija tietojenkäsittelyn perusteisiin. Kurssilla annetaan ensin yleiskuva tietotekniikasta ja sen osa-alueista, jonka jälkeen tutustutaan algoritmiikan peruskäsitteisiin. Opinnoissa käsitellään tarkemmin lähinnä algoritmeihin ja ohjelmointiin liittyviä asioita: algoritminen ongelmanratkaisu, ohjausrakenteet, modulaarisuus, rekursio ja iteraatio, tieto- ja talletusrakenteet (tietoabstraktiot ja niiden toteutukset) sekä luokat ja olio-keskeisen ohjelmoinnin periaatteet. Suoritustapa: Tentti. Ajoitus: 7 ryhmäistuntoa syyslukukaudella 2004, viikot 44-50. Ryhmäopiskelua 21 t ja itsenäistä opiskelua 59 t.


Lataa ppt "MAOL Jorma Boberg1 Tietotekniikan opetus peruskoulussa ja lukiossa: mitä pitäisi opettaa ja miten Tietotekniikan yliopisto-opinnot lukiossa Jorma."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google