Ekami / Rakennusalan pilotti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Imped tietotekniikan ja matematiikan opetuskeskus Ralph-Johan Back Tapio Salakoski Ralph-Johan Back Tapio Salakoski.
Advertisements

VALMIUDET TYÖELÄMÄÄN. RAKENNUSALAN PERUSTUTKINTO
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
YHTEISET AINEET YHTEISTOIMIN
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
”Siellä minä olen heidän keskellään”
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Kokemuksia akatemiakiertueelta / Humu Keskustelun Top 6 aiheet lasten liikunta urheilijan arki ja sen haasteet valmennusosaaminen, valmennuksen johtaminen.
Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto (artesaani)
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
9.Lk Biologian laborointikurssi
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Rakennusalan koulutuksen pilottikokeilu Ekamissa
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Sosiaalinen median käyttö mat-fys- kem opetuksessa PLE Personal Learning Envirement.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Yhteisopettajuus sekä ATTO- ja ammattiaineiden integrointi
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Tässä on kokoelma kaikista 8lk:lla tekemistäni töistä.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
ATTO –aineiden integrointi
Mitä opetan ammatillisessa?
KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA
Englannin ja autoalan yhdistäminen TopLaaja-projekti.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
2. vu0sikurssin opiskelijoiden vanhempainilta
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Ammatillinen perustutkinto + yo-tutkinto. Erilaiset opiskeluväylät AmmattikorkeakouluYliopisto Työelämä Lukio Ammatillinen oppilaitos Kaksi tutkintoa.
KAKSOISTUTKINTO Heini Palomäki |
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Abien vanhempainilta Tervetuloa!. Lukuvuoden tapahtumia/abit Syksyn yo-kokeet – jakson koeviikko – Syysloma.
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
APAJA Lkv
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Oppilaskysely 2017 Perusopetuspalvelut
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Tulevaisuuden koulu -kysely
MIKSI LUKIOON???.
Joustavat oppimispolut
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Ykkösten vanhempainilta
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Welcome to Könönpelto School
Kahden tutkinnon polku
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Minna Busch, Teemu Joensuu
Kaksoistutkinto.
liikunnan ja terveystiedon lehtori / sosiaali- ja terveysala
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

Ekami / Rakennusalan pilotti Ammattitaitoa täydentävien aineiden integrointi ammatillisiin aineisiin

Toteutuksen 3 pääperiaattetta Opiskelijat eivät mene opettajan luo – vaan opettaja tulee oppilaiden luo attoaineita on ”jemmattu” ammatillisiin – KUINKA ne voisi sieltä löytää ? korostetaan atoissa ammatillista osuutta ja näkemystä, jotta opiskelijat eivät koe attoja irrallisiksi (turhiksi) oppiaineiksi

Esimerkkejä seuraavista englanti matematiikka fysiikka ruotsi terveystieto liikunta

Työkalujen harjoittelu hojks – opiskelijat eriytetty kuvakorttien tekoon

WORK JOURNAL LAST WEEK On monday I was working on the new buildingsite. We started cutting trees and carried them next to road.It was hard work but fun……

Peruslaskutoimituksia teimme työsaliin vaaituskoneen käyttöharjoituksen ja selvittelimme korkoasemia

Määrälaskentaa + kustannusarvio

Kuinka suuri on KUUTIO ?

a2 + b2 = c2 ????????????????? konkreettisesti kirvesmiehen kolmio 

Fysiikkaa talonrakennusalalle (esimerkkejä) lämpöoppi lämmöneristys, lämmöneristeet (esitelmät) routiminen, U-arvolaskut fysiikan perusteet sään vaikutukset rakennuksiin ja rakennustyöhön sähköoppi rakennuskoneiden energiankulutus ja käytön hinta, sulakekoot

Förstor ni svenska ?

LIIKUNTA & TERVEYSTIETO Liikuntaa ja terveystietoa 1.-4. jakson ajan liikunnan ja terveystiedon opetuksen vuorottelu ja yhdistäminen liikunta opsia sovelletusti oman kunnon selvitys (aerobinen- ja lihaskunto) työergonomia - työssäjaksaminen Liikunta ja terveystieto 5. jaksossa työergonomia käytännössä työtehtävien kuvaaminen eri työvaiheissa tulosten purku liikunnassa oman kunnon muutokset (aerobinen- ja lihaskunto)

Millainen on terveellinen aamiainen ? malliaamiainen valmistettu yhdessä kokkipuolen oppilaiden kanssa koko aamiaisen kulut n 100 e hyötyä opetuksellisesti sekä kokeille että raksamiehille tilanne toimii myös ryhmäyttämiseen olisikohan pitänyt liittää tähän vielä matematiikkaa – laskea annosten kalorimäärät ?

Haasteita OPETTAJIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ TUNTIEN SUUNNITTELU TUNTIEN TOTEUTUS ( OLOSUHTEET, ASENTEET) LUKUJÄRJESTYSTEN TEKO JÄRKEVIKSI ( MONEN KAMPUKSEN SYNDROOMA) SUURI TYÖMÄÄRÄ AMMATINOPETTAJALLE UUSIEN OPETTAJIEN PEREHDYTTÄMINEN

Hyviä puolia SAMA ATTO-OPETTAJA KAIKKI KURSSIT SAMAN SISÄLTÖINEN OPETUS MYÖS HOJKS- OPPILAILLE ( vertaa useiden alojen soppiopetus) AMMATILLINEN NÄKEMYS ATTOIHIN MUKAAN OPETTAJIEN TIETÄMYS LISÄÄNTYY

OPISKELIJOIDEN KANNALTA TOIMIVA SYSTEEMI =”OMA OPETTAJA” TUKENA KAIKISSA AINEISSA POISSAOLOJA TODELLA VÄHÄN EI HYLSYJÄ ( 20 opiskelijaa / 8 attokurssia / 1 täydennys !) ARVIOINTI ENTISTÄ VÄHEMMÄN KOE- PERUSTAINEN

Future työ helpottuu kokemuksen myötä kertyy ”tehtäväpankki” materiaalin yhteinen hyödyntäminen lisää ryhmiä ja opettajia mukaan MIELIKUVITUSTA ja KOKEILUNHALUA

Tästä jaketaan 