Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA"— Esityksen transkriptio:

1 KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA
(Jousto - Joustokaks / FOJO – Orimattila)

2 Tekstin ymmärtäminen ja kirjallinen viestintä
ENGLANTI 1-2 KURSSIEN ARVIOINNIN KOHTEET: Tiedonhankinta Tekstin ymmärtäminen ja kirjallinen viestintä Vuorovaikutus työelämän kielenkäyttötilanteissa Kielen ja kulttuurin tuntemus KIELENOPPIMISEN OSA-ALUEITA: 1.KUULLUN YMMÄRTÄMINEN 2.PUHUMINEN 3.LUETUN YMMÄRTÄMINEN 4.KIRJOITTAMINEN OPS

3 KIELTENOPETUS TYÖSALISSA VAATII HUOLELLISTA SUUNNITTELUA
YHTEISTYÖ Yhteistyö moneen eri suuntaan (ammatillisten ja muiden atto –aineiden oppiainesisältöjen hyödyntäminen) OPETTAJAT Käytössä toinen opettaja/ohjaaja/ erityisopettaja (mahdollisuus intensiivisempään oppimiseen, kaikilla tekemistä – kaikilla ohjausta) TYÖSALIN TUNTEMUS Työsalin tuntemus tärkeä osa tehtävien suunnittelua TEHTÄVÄT PAJASSA Tarkoituksenmukaisten ja toimivien tehtävätyyppien suunnittelu

4 KIELTENOPETUS TYÖSALISSA LUO HAASTEITA
ARVIOINTI Miten arvioida työsalissa tehtyjä tehtäviä? OPISKELIJOIDEN AKTIVOINTI TYÖSALISSA Kaikkien opiskelijoiden aktivointi työsalitehtäviä tehdessä (toisen opettajan läsnäolo auttaa) KURSSIKÄYTÄNTEET Työsalissa vai teorialuokassa? Informaation kulku? Kurssikäytänteet tulevat hitaammin tutuksi opiskelijoille. POISSAOLOT Oppimistulokset jäävät vähäisiksi, jos opiskelija on osallistunut pelkästään työsaliosioihin. TYÖSALISSA PALJON LIIKKUVIA OSIA Työsalitehtävät vaativat opiskelijalta pitkäjänteisyyttä ja kykyä keskittyä oppimaan meluisassa ympäristössä. Monenlaiset asiat voivat keskeyttää tekemisen salissa.

5 OPITTUA & TULEVAISUUS 1/2
TEORIA ENNEN KÄYTÄNTÖÄ Oppimistulokset hyviä jos käytäntö aloitetaan teoriaosuudella teorialuokassa, sen jälkeen opitut asiat siirretään käytännön tasolle työsaliin. AMMATILLISTEN OPPISISÄLTÖJEN HYÖDYNTÄMINEN Ammatillisilla tunneilla tehtyjen konkreettisten töiden hyödyntäminen (esim. kiuas ja kesägrilli levyseppähitsaajilla). OPISKELIJOIDEN KIELITAIDOSTA Lähtötason huomiointi  Opiskelijoiden kielitaitotasoa vastaavat ja hieman vaativammat tehtävät. Liian soveltavat ja vaikeat tehtävät turhauttavat opiskelijaa. TEKNOLOGIAN KÄYTTÖ TYÖSALISSA Esimerkiksi tablettien käyttö saattaisi lisätä pitkäjänteisyyttä tehtävien teossa: Kuvien & Videoiden taltioiminen sekä nettisanakirjojen käyttö salissa.

6 OPITTUA & TULEVAISUUS 2/2
MYÖS KIELIOPPIA TARVITAAN Käskymuodot, kohteliaisuus työpaikalla, prepositiot yms. TYÖELÄMÄN SUULLISET SMALL TALK –TAIDOT Mistä ja miten keskustella englanniksi kahvitauolla? OMAN ALAN NÄKYMINEN KIELTENOPINNOISSA Opiskeltavaan alaan liittyvät kielten tehtävät innostavat opiskelijoita oppimaan. OPISKELIJAT YKSILÖITÄ Ryhmät erittäin heterogeenisiä. Yksilöllisten polkujen mahdollistaminen.

7 LUOKKAHUONETUNTEJA JA OHJAUSTA TARVITAAN
OPISKELUTAITOJEN KEHITTYMINEN Luokkahuonetunnit tärkeitä opiskelutaitojen kehittymisen kannalta. Teorialuokassa opettajan on helpompi kertoa, miten asioita kannattaa tehdä. KOHTI KÄYTÄNTÖÄ Luokassa tapahtuva ohjaus edeltää soveltavia salitehtäviä. Pelkät soveltavat tehtävät työsalissa liian haastavia heikoimmille. Jos uusi sana on käsitelty luokkahuoneessa, se on helpompi ottaa käyttöön saliharjoitusta tehdessä. UUSIEN SANOJEN ÄÄNTÄMISEN HARJOITTELU Suullisen kielitaidon vahvistaminen keskeisessä osassa kursseilla (uuden ammattisanaston ääntäminen heikkoa, vaatii paljon harjoitusta). Mekaaniset puheharjoitukset luokkahuoneessa toimivat hyvin silloin kun kielitaito vaati vielä kehittämistä.

8 YRITYSVIERAILUT (Orfer ja Orima) 1/2
Vierailut yrityksissä: Orfer ja Orima Läsnä: Frans Winstén (opetusalapäällikkö) Krista Velling (opinto-ohjaaja) Ari Mansikkaniemi (ammatillinen opetus/metalli) Mikko Tähkänen (matematiikka) ja Eerika Grönlund (englanti) Aiheina: tutustuminen yrityksen toimintaan ja opiskelijoiden työtehtäviin kokemuksia työssäoppimisjaksoista yritysten toiveet työssäoppimisjaksojen suhteen keskustelua 5. jakson atto –aineiden suorittamisesta työssäoppimispaikalta käsin Tutustumiskierros (Orfer)

9 YRITYSVIERAILUT 2/2 IDEOITA KIELTENOPETUKSEEN: Työhakemus työssäoppimispaikkaan englanniksi Työssäoppimispaikkaan liittyvä käyntikortti englanniksi Työpäivien raportointi englanniksi Työssäoppimispaikan englanninkielisen materiaalin (käyttöohjeet & manuaalit) hyödyntäminen Englanninkielisen käyttöohjeen/opastustekstin teko koneisiin / työtehtäviin MUUTA: Suullisen viestinnän/puheviestinnän kehittäminen niin suomeksi kuin englanniksikin  Omasta työstä kertominen, asioiden nimeäminen, äänenkäyttö pajassa

10 ATTO –AINEITA TYÖSSÄOPPIMALLA 1/2
KOMEN12OKO –ryhmä suorittaa 5. jaksossa osan ATTO –kursseistaan työssäoppimispaikaltaan käsin Kurssin tapaamiset aloitetaan jo 4. jakson lopussa (tapaamisten määrä ja sisältö suunnitteluasteella) Tarkoituksena tehtävätyyppien osalta tehdä yhteistyötä äidinkielen ja englannin osalta (toisiaan tukevat tehtävät) Ei useita lyhyitä tehtäviä, vaan isompia kokonaisuuksia

11 ATTO –AINEITA TYÖSSÄOPPIMALLA 2/2
Toteutus vaatii opiskelijoilta hyviä opiskelutaitoja, sitoutumista aikatauluihin ja kykyä itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhakuun Onnistuuko suullisen kielitaidon harjoituttaminen työssäoppimispaikalta käsin? (Suullinen kielitaito keskeinen osa työelämän kielitaitoa käytännönläheisillä aloilla ja työtehtävissä.) Miten huomioidaan erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat?


Lataa ppt "KIELTENOPETUSTA TYÖSALISSA"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google