Tulevaisuuden lukiokoulutus NYKYTILA JA TULEVAISUUS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 Mukana 37 lukiota  Hankkeen kesto vuoden 2015 loppuun asti  Hanketta hallinnoi Nakkilan kunta/Nakkilan lukio  Hankelukiot kartallakartalla Nakkilan.
Advertisements

Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
KTL:n nykytila ja tulevaisuus Ryhmätyöskentely Ryhmä 5 Koulutuksen tutkimuslaitos - Finnish Institute for Educational Research.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Leaderin tulevaisuus Rohkeus, riskit ja rajat Länsi-Suomen kiertokirjeen anti Antti Saartenoja.
Teknodida Orivesi Heikki Ruismäki Helsingin yliopisto OKL.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Ammatillinen koulutus
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
9.Lk Biologian laborointikurssi
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
AIKUINEN OPPIJA.
Korkeakoulujen liikuntatoimien verkostotapaaminen Kuopio – Savonia-amk & Sykettä Eija Partanen-Kivinen Liikuntatieteellisten aineiden lehtori.
RYHMÄMME TUOTOS VIRTUKAMPUS Ideariihi Mitä Virtukampuksen tulisi olla? 2January 12, 2015 YHDISTÄVÄ TEKIJÄ Virtuaalisuus Yhteinen rajapinta.
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
T URUN YLIOPISTO Into ja pätevyys – fysiikan opettajan valtit Kalle Ojanen Fysiikan assistentti (vv.) aineenopettajakoulutus Yliopistopäivä 2005.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Ammatillinen koulutus
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Miten kerron koulutuksestani ja työkokemuksestani suomeksi?
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
DIGIJOUJOU Suomen ja ruotsin kielen joustava oppiminen ja ohjaus tulevaisuuden työelämän tarpeisiin Tavoite: Uusi digipedagogiikka, joustavat opintopolut.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Päivän yhteenveto ja loppusanat
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Nopolan koulu Opettajien veso
Juho Norrena Muuttuva opettajuus! Juho Norrena
Oulun normaalikoulun lukio
Työnhaun +opiskelun taidot
Toiminnallinen tiedepäivä
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Ajankohtaista opetuksen näkökulmasta
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
Strategiatyö 2018 Jyväskylän yliopisto Yliopiston hallitus
HYVINVOINTIVALTION HAASTEET
Esityksen transkriptio:

Tulevaisuuden lukiokoulutus NYKYTILA JA TULEVAISUUS

Nykytila: Missä olemme nyt hyviä?  Aineosaaminen  Keskeyttäneitä ja 4. vuoden opiskelijoita todella vähän (nekin vähän usein siirtyvät ammattikouluun ja tekevät kaksoistutkinnon)  Opetuksen taso on hyvä: opiskelu ei lukiossa ole vain leikkiä.  Opettajat osaavat toimia autonomisesti.  Opettajat ovat hyviä noudattamaan traditioita ja ohjeita (liikaakin).  Aineenhallinta  Opettajien työn itsenäisyys  Sivistyksellinen laaja-alaisuus

Nykytila: Missä meidän tulisi kehittyä?  Opiskelijoilta tulisi vaatia enemmän. Oli oppimisen apuväline mikä tahansa, päävälineen tulee olla entistä selvemmin AIVOT.  Integroiminen muuttuvaan nykymaailmaan  Kyseenalaistamisessa.  Yhteistyössä.  Epävarmuuden sietämisessä.  Oppiainerajojen ylitys  Yhteisöllisyys  Verkostoituminen korkeakoulujen ja yliopistojen kanssa –lukion merkityksen nostaminen esille

Tulevaisuus: Mitä mahdollisuuksia tulevaisuus tuo?  Onnistuminen TVT:n kanssa  Verkottuminen  vuorovaikutuksen lisääntyminen  Luova epävarmuus

Tulevaisuus: Mitä riskejä näet horisontissa?  Tulospalkkaus  Miten mitataan jatko-opiskelun onnistuminen  Tuleeko lukiosta ainoastaan lahjakkaiden oppilaiden paikka.  Sivistys katoaa haja-asutusalueilta  syrjäytyneisyys lisääntyy  Alueellinen epätasa-arvo  Riski on se, että opettajan roolia mentorina ja innostajana väheksytään/aliarvioidaan.  Työttömät lukion opettajat, uupuminen ja työssäjaksaminen