Tulevaisuuden lukiokoulutus NYKYTILA JA TULEVAISUUS
Nykytila: Missä olemme nyt hyviä? Aineosaaminen Keskeyttäneitä ja 4. vuoden opiskelijoita todella vähän (nekin vähän usein siirtyvät ammattikouluun ja tekevät kaksoistutkinnon) Opetuksen taso on hyvä: opiskelu ei lukiossa ole vain leikkiä. Opettajat osaavat toimia autonomisesti. Opettajat ovat hyviä noudattamaan traditioita ja ohjeita (liikaakin). Aineenhallinta Opettajien työn itsenäisyys Sivistyksellinen laaja-alaisuus
Nykytila: Missä meidän tulisi kehittyä? Opiskelijoilta tulisi vaatia enemmän. Oli oppimisen apuväline mikä tahansa, päävälineen tulee olla entistä selvemmin AIVOT. Integroiminen muuttuvaan nykymaailmaan Kyseenalaistamisessa. Yhteistyössä. Epävarmuuden sietämisessä. Oppiainerajojen ylitys Yhteisöllisyys Verkostoituminen korkeakoulujen ja yliopistojen kanssa –lukion merkityksen nostaminen esille
Tulevaisuus: Mitä mahdollisuuksia tulevaisuus tuo? Onnistuminen TVT:n kanssa Verkottuminen vuorovaikutuksen lisääntyminen Luova epävarmuus
Tulevaisuus: Mitä riskejä näet horisontissa? Tulospalkkaus Miten mitataan jatko-opiskelun onnistuminen Tuleeko lukiosta ainoastaan lahjakkaiden oppilaiden paikka. Sivistys katoaa haja-asutusalueilta syrjäytyneisyys lisääntyy Alueellinen epätasa-arvo Riski on se, että opettajan roolia mentorina ja innostajana väheksytään/aliarvioidaan. Työttömät lukion opettajat, uupuminen ja työssäjaksaminen