Etäpalveluhanke osa SADe-ohjelmaa – tyydyttävätkö aikaansaannokset? Etäpalvelupilottien päätösseminaari – Etäpalvelusta lähipalveluksi 16.10.2013 Ohjelmapäällikkö.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelma SADe
SADe-ohjelma ja VATKAUS-kehittämisryhmä
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
ZipIT ZipIT Teknologiaohjelman hanke-aihio FinnWell - Tekesin terveydenhuollon teknologiaohjelma ZipIT.
Rakennetun ympäristön ja asumisen palvelukokonaisuus
Valtioneuvoston periaatepäätös valtionhallinnon IT- toiminnan kehittämisestä Valtionhallinnon IT-strategia Tyytyväiset asiakkaat, tehokas.
Videoneuvottelufoorumi. Mikä on videoneuvottelufoorumi  Videoneuvottelufoorumi on kansallinen yhteistyöalusta yksityisen ja julkisen sektorin toimijoille,
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Palvelut ja tiedot käytössä Kriittinen polku: Kansallisen palveluarkkitehtuurin luominen Palvelujen maksullisuus Väestötietojärjestelmän hyödyntäminen.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Yhteinen asiakaspalvelu
ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Maanmittauspäivät 2011 Porissa Torstai Luentolinja 1 Kartastotehtävien strategia Antti Vertanen Maa- ja metsätalousministeriö.
Yksilöllisiä palveluratkaisuja henkilökohtaisella budjetilla - kokemuksia Eksotessa Merja Heinonen
Pilotoinnin tilannekatsaus Projektiasiantuntija Lotta Engdahl
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Etäpalvelun pilotointi: mitä, miksi ja miten? Etäpalvelupilottien päätösseminaari Finanssineuvos Teemu Eriksson.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
Työelämäosallisuuden lisääminen on YHTEINEN ASIA Asiantuntijaryhmän ehdotukset heikossa työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työelämäosallisuuden lisäämiseksi.
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Kansalaisneuvonnan markkinointi Neuvontapalveluiden yhteistyötilaisuus
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Kirjoita otsikko tähän Kainuun hallintokokeilun päättyminen/Seurantasihteeristön loppuraportti 5/13 Valtiovarainministeriö / Esa Toivonen / Kalevi.
Etäpalvelu on tullut jäädäkseen - Mitä seuraavaksi?
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Julkisen hallinnon ICT-näkymiä HAKA-Virtu tilaisuus Tuomo Ahjokannas
Digikuntakokeilun suunnittelu: mitä seuraavaksi?
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta
Prosessimallinnuksen kehittäminen JHKA-jaosto Jari Kallela.
Kansallinen palveluväylä JUHTA JHKA Pauli Kartano.
KANSALLISKIRJASTO Finna 2020 Johtava avoimen kulttuurin ja tieteen hyödyntämisen väylä Kristiina Hormia-Poutanen Finna-konsortioryhmä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Marja Laine-Asikainen
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Tavoitteet ja mittarit 2015
JHKA kehittämispolku JulkICT Jari Kallela
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Henkilöstöhallinnon käsikirja
Julkisen hallinnon metatietopalvelu
Matkustusstrategian seurantaselvitys
Uusi asukasvaikuttamisen toimintamalli Vantaalla
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Arvioinnista arkipäivää
Lastensuojelun sosiaalityön moniammatillinen toimintamalli 22. 2
Maakunnan konserniohjauksen työkalut
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Esityksen transkriptio:

Etäpalveluhanke osa SADe-ohjelmaa – tyydyttävätkö aikaansaannokset? Etäpalvelupilottien päätösseminaari – Etäpalvelusta lähipalveluksi Ohjelmapäällikkö Marjukka Saarijärvi

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Arvioinnin lähtökohdat  Tavoitteita ja odotuksia useasta suunnasta  Hallitusohjelma  Asiakaspalvelu 2014  SADe-ohjelma  Palveluarkkitehtuuri, yhteentoimivuus  Rakennepoliittiset toimet  Tässä arvioinnissa kaksi näkökulmaa  Pilottien tulokset pilotointisuunnitelman ja loppuraportin valossa  Miten tästä eteenpäin SADe-etäpalvelut - hankkeessa 2

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Hyvää palvelua, tehokasta hallintoa  Kansalaisten, yritysten ja viranomaisten käyttöön asiakaslähtöiset ja yhteentoimivat sähköiset palvelukokonaisuudet  Palvelut vastaavat asiakkaan tarpeisiin elämän eri vaiheissa ja tilanteissa riippumatta hallinnonaloista ja organisaatioiden rajoista  Tuotannossa jo olevia SADe-palveluja Asuntojenvuokrat.fi, Opi.palkka.fi, Otakantaa.fi, Kansalaisaloite.fi, Kuntalaisaloite.fi,Harava- kyselypalvelu ja Tarkkailija-vahtipalvelu, Opintopolku.fi, Lupapiste.fi

Tähän uusi palvelukartta

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Etäpalvelut-tukipalvelukokonaisuus, Pilotointisuunnitelma  ” Tavoite on, että etäpalvelukanava muodostuu vuoteen 2014 mennessä yhdeksi volyymiltaan merkittäväksi ja yhteentoimivaksi julkisen hallinnon asiantuntijapalvelujen tarjoamisen kanavaksi. Lisäksi tavoitellaan, että viranomaiset ovat määritelleet palvelustrategioihinsa etäpalvelulle oman roolinsa muiden palvelukanavien rinnalle ja tarjoavat etäpalvelua sen mukaisesti.  Tavoitteena on saada ensimmäiset laajamuotoiset valtion eri viranomaisten, kuntien, kuntayhtymien jne. väliset etäpalvelurakenteet pilotoitua siten, että kuntien yhteispalvelupisteissä olevien järjestelmien tarjoamien palvelujen kautta kansalaiset pääsevät hoitamaan tähän saakka käyntiasiointia vaatineet tarpeensa, myös silloin, kun viranomaiset ovat lakkauttaneet omat toimipisteensä ko. kunnasta  Tarkoitus on myös osoittaa viranomaisille, miltä osin niiden tulee omaehtoisesti tehdä palvelu- ja toimintamallikehitystä, jotta viranomaisten keskeisiä palveluja on mahdollista tarjota etäpalveluina”. 5

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Pilotoinnin päätuotokset (Pilotointisuunnitelma 5/2012) 6

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Tavoitteita pilotointisuunnitelmasta  Kansalaisten yhdenvertainen kohtelu palveluiden saatavuuden osalta: henkilökohtainen palvelu lähellä, matka- ym. kustannusten aleneminen, ajansäästö  Julkishallinnon kokonaistuottavuuden kasvattaminen  Prosessien tehokkuuden kasvattaminen  Yhteistyön kehittyminen, valtio ja kunnat ja kuntien välinen  Tarvittavien tukipalvelutarpeiden tunnistaminen  Valtakunnallisten etäpalvelurakenteiden synnyttäminen  Tilamuutostarpeiden tunnistaminen  Palveluneuvojien uusien toimenkuvien ja osaamistarpeiden määrittely  Muiden SADe-palvelutuotteiden testaaminen ja sovittaminen  Julkishallinnon tarvitsemien uusien verkkopalvelurakenteiden tunnistaminen, pilotointi ja soveltuvuusarviointi 7

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Mitä saatiin aikaan 1.  Asiakkaiden tarpeisiin vastattiin ja käyttäjät olivat tyytyväisiä, palvelut tulivat lähelle, mutta uutta tietoa esim. kustannus- tai ajansäästöistä ei varsinaisesti saatu  Palveluja tarjoavan henkilöstön kokemukset myönteiset, mutta kunkin toimijan johdon tukea ja sitoutumista vahvistettava  Pilottien viestintä kansalaisille ja viranomaisille  Palautekyselyt  Koulutuksen järjestäminen  Budjetissa pysyttiin. 8

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Mitä saatiin aikaan 2.  Pilottien tarpeisiin toteutettiin toimivat tekniset ratkaisut ja niiden käyttöön annettiin tukea  Tietoliikenneratkaisut, laitteet, ohjelmistot, ajanvaraus- ja infosivusto  Viranomaisten yhteistyön kehittyminen jäi vielä pääosin paikalliselle tasolle  Paikallinen tekeminen, oppiminen ja yhteistyö ollut kuitenkin erittäin arvokasta  Maakuntien loppuseminaari, hyvät käytänteet  Kyselyjen anti 9

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Mitä jäi puuttumaan 1.  Hankkeen johtoryhmän (klusteri) arvio  Arviointi suhteessa 2012 tehtyyn pilotointisuunnitelmaan (tavoitteet, mittarit ja mittausvastuut)  Sisällön analysointi valtakunnallista levittämistä tukevaan muotoon  Mitä saatiin JHS-työhön? Kotikäytön selvitykseen?  Mitä arkkitehtuurikuvauksiin ja –vaatimuksiin?  Valtakunnallisen käyttöönoton suunnitelma  Etäpalvelun käyttöönotto-ohje viranomaisille ja palveluntuottajille 10

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Mitä jäi puuttumaan 2.  Valtakunnalliset etäpalvelurakenteet  Palveluhakemistotyössä ja resurssiajanvarauksessa eteneminen riittävästi  Palveluvalikoima jäi melko suppeaksi  Toimintamallit, ohjeet palvelutuottajille  Ideat kokonaan uusista palveluista  Miten pilottiin osallistuneiden kanssa jatketaan etäpalveluhankkeessa? 11

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Miten tästä eteenpäin?  Kokemukset ja johtopäätökset Etäpalveluhankkeen tekemiseen: arkkitehtuurit, JHS, tukipalvelujen kehittäminen, kotikäyttö, viestintä, asiakaskäyttöönoton tuki  Tarvitaan valtakunnallisen käyttöönoton suunnitelma ja ohjeistus, toimintamallit ja koulutuspaketit seuraaville käyttöönottajille  Vauhtia ja riittävää resursointia tukipalvelujen toteuttamiseen  Vahvistaa hankkeen palvelutoiminnan ja - innovaatioiden osaamista?  Käynnistää etäpalvelun käyttäjäverkosto? 12

pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kytketään yhdessä sähköt julkisiin palveluihin! Ohjelmapäällikkö Marjukka Saarijärvi Puh Ohjelmakoordinaattori Ira Alanko Puh Ohjelmakoordinaattori Tiina Kotonen-Pekkanen Puh Tilaa SADe-ohjelman uutiskirje! Klikkaa: Ohjelma-assistentti Salla Salmi Puh