Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät 2008 13.5.2008 Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

5/2007 CIMO Opettajien kansainvälisen liikkuvuuden kehittäminen KV-hallinnon kevätpäivät 2007 Roundtable 3 Anna-Leena Riitaoja.
Open Source Courseware OSCu
Kansainvälinen toiminta OAMK:ssa
Vaasan Ammattikorkeakoulu
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Raportointiportaali Vipunen
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
Vieraskielisten koulutusohjelmien kehittämispäivät ”Ulkomaalaisten opiskelijoiden integrointi ja työllistyminen”
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
European Master in Higher Education “…higher education is becoming the central social institution in our society, and the main pillar in the knowledge.
Paula Pietilä, vammaisasiamies, Turun yliopisto
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
SYL:n tiede- ja yliopistopoliittiset kärkitavoitteet tulevalle hallituskaudelle.
KANSAINVÄLINEN HARJOITTELU OSANA OPINTOJA Bolognan vanavedessä – seminaari, Turku Helli Kitinoja Kansainvälisten asiain päällikkö Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Joensuun yliopisto PL Joensuu puh. (013) fax (013) Erilaiset konstit kansainvälistyä kotona Mari Ikonen Joensuun.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutorkoulutus Kansainväliset palvelut
VAPAAEHTOISTEN JOHTAMINEN. Minä “Happiness is a state of activity.” – Aristotle.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Tulevan hallituskauden tiede- ja yliopistopoliittiset painopisteet (Edistyksellinen tiedeliitto ) Rehtori Keijo Virtanen Turun yliopisto Suomen.
Hyvät käytännöt koulutuskuntayhtymän arjessa Skills-seminaari Eeva-Maija Mäntynen.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Anna Hirsikoski Projektiässät Korkeakouluopiskelijoiden valmennuskurssi, jossa opiskelijat kerryttävät projektinhallintaosaamista oikean asiakasprojektin.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Hanke pähkinänkuoressa
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Sidosryhmäseminaari Oulun seudun ammattikorkeakoulu Hakeminen vieraskielisiin koulutusohjelmiin Marjo Pääskylä, puh.
5/2004 CIMO Ulkomaisille opiskelijoille annettavan suomen kielen opetuksen kehittäminen Opetusministeriön toimeksiannosta CIMO asetti lokakuussa 2003 työryhmän.
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Koe ja kansainvälisty Katja Kurasto 2011.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
5/2008 CIMO Kohti aktiivisempaa maahanmuuttopolitiikkaa – haasteet korkeakouluille ja suomalaiselle yhteiskunnalle Korkeakoulujen kv. asiain kevätpäivät.
Helli Kitinoja KOTIKANSAIN- VÄLISTYMISEEN LIITTYVIÄ EETTISIÄ KYSYMYKSIÄ Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turussa
Opiskelijavaihto ja työharjoittelu ulkomailla Tutoreiden koulutuspäivä Kansainväliset palvelut
Ibero- American actives in Seinäjoki University of Applied Sciences ´ Seminar , Seinäjoki Helli Kitinoja, kansainvälisten.
Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Esko Koponen.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Lukukausimaksuihin liittyvä
Erilaisia vaihtoehtoja….
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Lukuvuosimaksut - kansallinen yhteistyö
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

Vieraskielisen koulutuksen haasteet Kansainvälisten asioiden kevätpäivät Tarja Hyppönen Turun yliopisto, BSRS

Strategisia peruskysymyksiä vieraskielisen opetuksen aloittamisessa- vaihe 1 -kysymyksillä miksi, kenelle, miten on merkitystä jatkossa

MIKSI -kansainvälistymisen haasteet? kenen intressi ja aloite? -opm, korkeakoulu, yksittäinen opettaja/tutkija -alueellinen yhteistyö -akateeminen, tieteellinen intressi top-down vai bottom-up

KENELLE -ulkomaalaisille opiskelijoille? yleensä erityiselle alakohtaiselle ryhmälle erityiselle maantieteelliselle kohdejoukolle (tilauskoulutus)

MITEN - omin voimin - yhteistutkintona kansainvälinen, kansallinen

OLEMASSAOLON HAASTEET, vaihe 2 resurssit - älyresurssit - toimintaresurssit - opiskelijat

Intellektuaaliset resurssit - yksi innostunut aloitteentekijä ei riitä - riittävän laaja ja sitoutunut akateeminen ryhmä - what counts? contents or skills? - sitoutumisen ja motivaation ylläpitäminen - onko oikeanlaisia porkkanoita ja tukipalveluja

Toimintaresurssit - kuinka monta maisteriohjelmaa yhden korkeakoulun kannattaa tarjota, onko parempi pitää yllä muutamaa hyvin resurssoitua ja tuettua kuin tarjota laajasti kaikilla aloilla - oma rahoitus – ulkopuolinen rahoitus - toiminnan/rahoituksen jatkuvuus

Opiskelijat - suurin haaste? - hyvien opiskelijoiden rekrytoiminen, etenkin jos pääosin ulkomaalaisia - tehokas strategiaan perustuva/strateginen markkinointi - onko kk-kohtaisia markkinointistrategioita? maantieteellinen kohdealue? yhteistyökorkeakoulut? Benchmarking projektin antia: Bergen University gives priority to African students and has gender as a separate criteria

Opiskelijat - opiskelijoiden pitäminen mukana/sitou(t)t(a)uminen - they have a life - bm: ulkomaiset opiskelijat keskeyttävät useammin kuin kotimaiset - SYL: Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa, riittävä ja oikea etukäteisinformaatio tutkinnon sisällöstä, suorittamisesta, opiskelusta - relevantit valintakriteerit, jotka kuvastavat opintojen sisältöä ja joilla hakija voi realistisesti arvioida mahdollisuuksiaan selviytyä niistä

Opiskelijat - tukipalvelut: kaikki oltava saatavilla ohjelman kielellä, materiaalit ja palvelut kaikilla tasoilla, kansainvälinen kampus - kaikkien tasojen tunnettava käytänteet (Ty: ulkomaisten perustutkinto-opiskelijoiden opintohallinnon ja opiskelijapalvelujen käsikirja, 2008)

Opiskelijat - alun vastaanottopalvelut yleensä hyviä ja samansuuntaisia Suomessa ja muissakin pohjoismaissa (vrt. bm), mutta entä sen jälkeen? -työnjako ohjelman ja keskushallinnon välillä -rekrytointipalvelut (ml kesätyöt) -Ty: kansainvälisten opiskelijoiden mentorointi ohjelma -Turun korkeakoulujen yhteinen www-portaali

Opiskelijat - opintojen loppuunsaattaminen -akateeminen tuki opiskelijoille -muu tuki (esim. tutkielman kielentarkastus) -akateeminen ja ammatillinen tuki ohjaajille/opettajille -monikulttuurisuus -kielitaito -teaching through English (Tay, Oy..) -muiden hyviä käytänteitä?

Muutama sana lopuksi vieraskielisen koulutuksen haaste: lingua franca = broken English voiko tältä välttyä ja pitääkö siltä välttyä? korkeakoulujen yhteinen tukipaketti opettajille, esim. internet-pohjainen?

Muutama sana lopuksi Benchmarking projekti: Bergen, Turku, Göteborg, Kiel, Aarhus, 2007 Oy: Support for English-medium Teaching in the Univerity programmes (SET-UP) Tay: Teaching through English Ty: mentorointiohjelma