Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma Fysiikka-Kemian ja teknologiakasvatuksen yhteydestä perusopetuksen 5−6-luokilla Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Johdanto Teknologiakasvatus ja POPS 2004: Ihminen ja teknologia (aihekokonaisuus) Fysiikka-Kemia: kokeellisuus ja käytännönläheisyys Kiinnostus aiheeseen: teknologiapainotteinen luokanopettajakoulutus, sivuainevalinnat, jatkuva kehitys
Tutkimustehtävä Mitä yhteistä Fysiikka-Kemialla ja teknologiakasvatuksella on perusopetuksen 5−6-luokilla? Miten näistä saadaan muodostettua yhtenäinen ja mielekäs kokonaisuus jonkin (tai muutaman) opetettavan käsitteen opetusta varten?
Tutkimuksen teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat Kandivaihe (käsiteanalyysi) Käsitteiden määrittely ja analysointi Teoreettinen tausta Uuden ”oppiaineen” idea (sovellettava teoria) Pro gradu (toimintatutkimus) Valitaan opetettavat käsitteet (teoriaa) Opetuskokeilu (maisterivaiheen harjoittelun yhteydessä)
Aineiston keruu Kandivaihe Pro gradu Kirjallisuuskatsaus Käsiteanalyysi Pro gradu Toimintatutkimus opetuskokeilun kautta Litteroidaan kerätty aineisto (esim. videomateriaali) Analysoidaan valitut osat (litteroinnin pohjalta)
Aikataulu Tutkimussuunnitelma: marras-joulukuu 2009 Kandintyö: kevät 2010 Aineiston keruu (opetuskokeilu): syksy 2010 Aineiston analysointi ja gradun kirjoittaminen: kevät 2011