Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
Advertisements

Kuopion maaseutuohjelma
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Kuntamarkkinat Helsinki
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Alue- ja kuntapalvelut Avosairaanhoidon kehittäminen arvioinnin.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
SOSIAALITOIMEN TIETOTEKNOLOGIAN KEHITTÄMINEN KUUSIOKUNNISSA (Alavus, Kuortane, Töysä, Lehtimäki, Ähtäri) Päivi Niiranen
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Pohjanmaan maakuntien sosiaalialan osaamiskeskus - D e österbottniska landskapens kompetenscentrum inom det sociala området - SONet.
Hyvät käytännöt hyvakaytanto.fi.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Ministeriöverkoston kokous Kohti kestävää tuottavuutta - työelämän laatu, innovaatiot ja tuottavuus -hankkeen käynnistäminen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Väli-Suomen Ikäkaste Pohjalaismaakuntien vanhustyön kehittämiskeskus Päivi Niiranen Projektikoordinaattori.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
SON ET BOTNIA P OHJANMAAN MAAKUNTIEN SOSIAALIALAN OSAAMISKESKUS Kehitysjohtaja Arto Rautajoki
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
OULUN SEUDUN LASTENSUOJELUN KEHITTÄMISYKSIKKÖ
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Kehittämispäällikkö Päivi Voutilainen
Käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen vuoropuhelua rakentamassa – varhaiskasvatuksen perusverkostot Pikassos-alueella Seija Junno Varhaiskasvatuksen suunnittelija,
Aikuissosiaalityötä käytännössä Aikuissosiaalityön johtava sosiaalityöntekijä ( alkaen) Hanna Tabell
Varhaiskasvatuksen kehittämisen haasteet Pirkanmaalla
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Outi Elonheimo Dosentti, LKT, kehittämisasiantuntija
Ops seminaari Askola.
Puurakentamisen verkko- osaamiskeskus
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Kuntoutuksen asema sosiaali- ja terveysalan muutoksessa – kokemuksia Suomesta ja Ruotsista Rehabilitation Finland ry:n järjestämä seminaari kuntoutusalan.
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Aikuissosiaalityön Praksis
Tervetuloa Innokylään
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
Sosionomi (ylempi AMK)
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Tervetuloa Innokylään
Jyväskylän yliopistossa
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
Jokainen ryhmän jäsen vastaa kyselyyn
Sosiaalityön työorientaatiot Sosiaalityö hyvinvointipolitiikan välineenä 2015 toimenpideohjelma Karjalainen & Sarvimäki (toim) 2005.
VAKA-verkko Hämeenlinnan ja Riihimäen seuduilla -varhainen tukeminen monimuotoistuvassa varhaiskasvatuksessa – Marjatta.
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö1 Kehittämisyksiköt : mitä pysyvä kehittämisrakenne seudulla edellyttää? Hämeenlinna Erikoistutkija Liisa Heinämäki, Stakes, Jyväskylän alueyksikkö

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö2 Visio: Sosiaalialan kehittämisyksikkö on alansa kehittämisasiantuntija alueellaan. Sosiaalialan kehittämisyksiköt muodostavat kunnille tutkimus- ja kehittämistoiminnan pysyvän rakenteen. Kehittämisyksiköt ovat alansa osaavia asiakaspalveluyksiköitä, joiden henkilöstö on alan normien ja pätevyysvaatimusten mukaista. Kehittämisyksikön alueellisuuden / seudullisuuden määrittely voi vaihdella substanssiperustaisesti. Lähtökohtana on toiminnallisesti tarkoituksenmukainen kehittämisalue.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö3 Visio: Sosiaalialan kehittämisyksikkö on alansa kehittämisasiantuntija alueellaan. 2/3 Kehittämisyksiköt ovat sosiaalialan asiakastyötä tekeviä, pitkäjänteisesti kehittäviä ja tutkivia, oppivia yhteisöjä. Yksiköihin liittyvän tutkimuksen muodostumista ohjaa vahva kytkentä käytännön asiakastyöhön. Kehittämisyksiköt lisäävät oman alueensa henkilöstön ammatillista osaamista ja mallintavat muille alueen yksiköille erilaisia tapoja kytkeä kehittämistoiminta yksikön perustehtävään.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö4 Visio: Sosiaalialan kehittämisyksikkö on alansa kehittämisasiantuntija alueellaan. 3/3 Kehittämisyksiköt toimivat tiiviissä alueellisessa yhteistyössä. Keskeisiä toimijoita ovat alueen kunnat, alan järjestöt sekä oppi- ja tutkimuslaitokset. Kehittämisyksiköt ovat osa seudun kehittämisrakennetta (kytkentä osaamiskeskukseen vahva). Erityisen keskeistä on oppilaitosyhteistyö, joka toteutuu usealla tavalla, mm opinnäytetöinä, tutkimuksina, käytännön opetuksena, työelämävaihtona ja koulutusyhteistyönä.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö5 Kehittämisyksikön tehtävät kehittää uusia ja parantaa olemassa olevia asiakastyön muotoja, palveluiden tuotantotapoja ja palvelurakenteita kokoaa alueella jo tehdyn kehittämistyön ja välittää sitä toimijoille. huolehtii alansa käytäntötutkimuksesta: tutkii, kehittää ja arvioi asiakkaiden tarpeista lähtevää palvelujen tuottamista ja sosiaalialan asiakastyön toimintatapoja tunnistaa ja kokoaa perus- ja täydennyskoulutuksen tarpeita ja välittää niitä koulutuksen tuottajille.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö6 Rakenteelliset kriteerit 1.Kehittämisyksikön toimintarakenne on verkostoitunut 2.Yksikön toiminnan rakenteet mahdollistavat tutkimus- ja kehittämistoiminnan 3.Yksikön rahoitukseen on sitoutunut valtaosa seudun kunnista valtion rahoituksen ohella. 4.Yksikössä on kehittämistyön mahdollistava selkeä johtamistapa ja –rakenne.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö7 Alueellisuuden / seudullisuuden kriteerit 5.Kehittämisyksikkö on alueen kuntien yhteistä toimintaa. Alueen keskeiset toimijat ovat mukana suunnittelussa. Yhteistyö on konkretisoitu. 6.Yksikkö välittää kehittämis- ja tutkimustietoa alueelle / seudulle suunnitemallisesti. 7.Yksikkö kehittää alueellisia / seudullisia asiakasprosesseja

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö8 Toiminnan kriteerit: Osaamisen jakaminen, kehittämistyö ja tutkimus 8.Yksikkö osallistuu omalla substanssialueellaan alueen tutkimus-, kehittämis- ja koulutustoimintaan. 9.Kehittämisyksiköt tunnistavat ja jakavat alueellaan kertynyttä kokemustietoa. 10.Yhteisöllä on kokemusta ja osaamista kehittämistyöstä ja kehittämisprosesseista. 11.Kehittäminen on suunnitelmallista ja kytkeytyy systemaattisesti substanssialueen strategiseen kehittämiseen. 12.Kehittämisyksikkö tukee eri tahojen tutkimusta, osallistuu tutkimusprosesseihin ja / tai toteuttaa itse käytäntöjen tutkimusta.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö9 Kehittämisen edellytyksiä Kehittämisyksikössä ratkaistava miten kytketään kehittäminen perustehtävään -vai onko kehittäminen perustehtävään kuuluvaa? miten rakenteistetaan ja resursoidaan miten tunnistetaan ja mallinnetaan miten tuotokset dokumentoidaan ja jaetaan miten vuoropuhelu muiden yksiköiden kanssa järjestetään Kehittämisen tarpeet käytännön asiakastyöstä – kuinka saadaan esille?

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö10 Käytäntötutkimuksen toteuttaminen Tutkimusotteen kytkeminen kehittämiseen; käytännön ja tutkimuksen yhteys esim. palvelujärjestelmän, asiakastyön, kehittämistyön tutkimus työprosessien arviointi Toimiva opinnäyte- ja tutkimusyhteistyö alueen oppilaitosten kanssa kehittämisyksikkö pysyvänä rakenteena hyvä kumppani Osallistuminen valtakunnallisiin tutkimuksiin ja kehittämishankkeisiin ym.

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö11 Seudullinen kehittäminen Kehittämisyksikössä voidaan koota kentän kehittämisprosessit jaettavaksi ja näkyväksi aikaisemmat kehittämisprosessit ja tuotokset esiin hyvien käytäntöjen kehittäminen ja jakaminen Kehittämisyksikkö voi tarttua kehittämisideoihin ja – tarpeisiin alueen oman kehittämistyön ja –tarpeiden pohjalta Kehittämiselle vertaisprosesseja ’pienet’ kehittämiskohteet voivat jäädä esiin nousematta; kehittämisyksikkö voi koota kehittämistarpeen laajemmaksi prosessiksi

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö12 Alan vaikuttavuutta seudulla Kehittämisyksikkö alueellisena kokoajana mahdollistaa pitkäjänteisempää kehittämistä ja vaikuttavuutta esim. oppilaitosyhteistyön kautta ( perus- ja täydennyskoulutus) kunnalliseen päätöksentekoon vaikuttamalla tutkimuksella perusteltuja muutostarpeita Kehittämisyksikkö edustaa alueellaan alansa asiantuntijaa

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö13 Henkilöstön verkostoiminen seudullisesti Henkilöstölle vertaisverkosto jatkuvan työssä oppimisen tukeminen työssä jaksamisen kysymykset kanava ajankohtaisen tiedon välitykseen mahdollisuus paneutua oman alan ja alueen ajankohtaisiin kysymyksiin Osaamisen tunnistaminen seudulla olemassa oleva osaaminen ja sen jakaminen tarvittava osaaminen ja sen kehittäminen

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Jyväskylän alueyksikkö14 Palvelujen kehittäminen Kehittämisyksiköiden tavoitteena palveluiden kehittäminen kuntalaisille hyvät palvelut asuinkunnasta riippumatta palvelujärjestelmän kehittäminen sisällöllisesti ja toiminnallisesti Edellyttää palvelutarpeen kokoamista ja seurantaa seudullista palvelustrategiaa