Tuomas Eerola, HAMK Skills Trainers´ Academy

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

ECVET tulee, oletko valmis!
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Miten Skills Finland vastaa tulevaisuuden haasteisiin Eija Alhojärvi toiminnanjohtaja Skills Finland ry.
W w w. h a m k. f i / s k i l l s. Skills Trainers’ Academy tuottaa koulutusta kilpailuasiantuntijoille Leikkimielinen kisa yhdeksäsluokkalaisille Kansainvälinen.
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Tampere Eija Alhojärvi Teija Ripattila
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
Oppisopimuskoulutuksen tulevaisuus-seminaari Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ” Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
Uusi Väylä Ammattiin.
HUKI-rahoitus ja sen käyttö, ohjeistus ja lomakkeet Lajipäällikkö-valmentajapäivä Helsinki Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Työpaikkakouluttajan ABC
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa 2010 Lajipäällikkö-valmentajapäivät Lahdessa Leena-Maija Talikka Projektipäällikkö Skills Finland ry ”Tulevaisuus.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Ammattitaitokilpailut 2020 Skills-laivaseminaari
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Tuomas Eerola, HAMK Skills Trainers´ Academy Ammatillisten opettajakorkeakoulujen yhteistyöpäivät 14. – 15.3.2012 Round table –keskustelu Kansallinen kilpailukyky ja huippuosaaminen, yrittäjyys Johdantoa aiheeseen Tuomas Eerola, HAMK Skills Trainers´ Academy

KOULUTUS JA TUTKIMUS VUOSINA 2011-2016 Kehittämissuunnitelma 68. Ylioppilastutkintoa ja lukiokoulutusta sekä ammatillisia tutkintoja kehitetään erillisinä tutkintoina. Lukiokoulutusta ja ammatillisia tutkintoja uudistettaessa parannetaan mahdollisuuksia rakentaa joustavia opintopolkuja ja lisätään mahdollisuuksia suorittaa osia tutkinnoista yli tutkintorajojen. 70. Ammatillisten tutkintojen joustavuutta lisätään siten, että yksilölliset valinnat ja tutkintojen suorittaminen myös osa kerrallaan on mahdollista silloin kun se on työelämän ja yksilön tarpeiden kannalta tarkoituksenmukaista. Nuorten koulutuksen ensisijaisena tavoitteena on kokonaisen tutkinnon suorittaminen. Aikuiskoulutuksessa tavoitteena on tukea osaamisen kehittämistä työuran eri vaiheissa.

Ammatillisen tutkintojärjestelmän joustavuus tukee ammatillista huippuosaamista Huippuosaamisen tukemisen kannalta on tärkeää, miten ratkaistaan seuraavat kysymykset (Opetusneuvos, MMT, Susanna Tauriainen, 2010): Miten tutkinnon uudistuksen joustavuus on hyödynnetty huippuosaamisen tukemiseen? Miten opettajat tukevat huippuosaajia ammatillisen kehityksen eri vaiheissa? Miten työssäoppimisen laatu varmistetaan huippuosaamisen näkökulmasta? Miten tuetaan huippuosaajien itsetuntemusta? Miten eri alojen tarpeet huomioidaan huippuosaamisen tukemisessa? Tukevatko opetusmenetelmät ongelmaperusteista tutkivaa oppimista?

Oppilaitoksen tukitoimet huippuosaajiksi haluaville Huippuosaamisen ohjauskäytänteet TELI –aloilla. Esiselvitys. Simo Uusinoka HAMK Skills Trainers´ Academy, 2010 Oppilaitoksen tukitoimet huippuosaajiksi haluaville Huippuosaajiksi haluavien opiskelijoiden tukitoimia näyttää olevan eri oppilaitoksissa tarjolla eri tavoin. Vastukset hajaantuvat ja tästä voi päätellä, että varsinaisesti huippulahjakkaiden tukeen ei ole riittävästi tarjolla toimintatapoja.

Prosessikaavio - Pedagoginen johtamismalli lahjakkaan opiskelijan ohjaamisessa (Niemeläinen, 2011). Niemeläisen mallissa johdon tehtäviin kuuluu pedagoginen johtaminen (strategia, opetussuunnitelma, toteutussuunnitelma) ja opettajien toimintaan opintojen henkilökohtaistaminen sekä erityistä tukea tarvitsevat että erityisiä vahvuuksia omaavat opiskelijat huomioiden.

Ohjauskeinoja (Niemeläinen 2011) nivelpalavereissa siirretään tietoa myös lahjakkaista oppilaista oppilailta kysyminen oikeasti missä ne on hyviä, osaamisen tunnustaminen opettajien luotettavat menetelmät tunnistaa lahjakkaat opiskelijat osaamisen havainnointi portfolioiden kautta työelämän edustajien käyttäminen oppilaitoksissa opettamassa erikoistekniikoita ja arvioimassa opiskelijoiden työskentelyä lahjakkaiden opiskelijoiden nimeäminen erityisoppilaiksi (hojks) mestari/kisälli-mallin lanseeraaminen opiskelujen aikana ja niiden jälkeen käytetään lahjakkaita opiskelijoita mallina muille opiskelijoille kummiyritysten ja muiden yhteistyökumppanien hankkiminen opetusaloille opettajan roolin sisäistäminen enemmän ohjaajana kuin tiedon syöttäjänä erikoisammattitutkinnon suorittamisen mahdollisuus työpaikkaohjaajien ottaminen mukaan tutustumiskäynneille yrityksiin ja tapahtumiin lisäresurssien käyttäminen suoraan lahjakkaan opiskelijan tukemiseen ammatillisten erityisopettajien määrän lisääminen joustavuus vuosisuunnittelussa, jolloin lahjakkaat voidaan ottaa paremmin huomioon opiskelustipendien haku ja myöntäminen jo opiskeluaikana.

HUIPUT KEHIIN

HUIPUT KEHIIN kehittää ammatillista huippuosaamista    Projektin yleistavoitteena on pysyvien, ammatillista huippuosaamista kehittävien, alueellisten ja klusteri-kohtaisten yhteistyöverkostojen luominen. Projekti vahvistaa tutkintojärjestelmän kokonaistoimivuutta ammatilliseen koulutukseen hakeutuvien, huippuosaajiksi tähtäävien opiskelijoiden osalta.

Miksi tällaista hanketta tarvitaan ? Toisen asteen ammatillinen koulutus on lisännyt vetovoimaansa ja on suositumpaa kuin koskaan. Opiskelun henkilökohtaistamisen yhtenä vaateena on huippuosaajien koulutus- ja urapolkujen rakentaminen, luominen, tukeminen ja ohjaaminen. Uudistettujen tutkinnon perusteiden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen. Ammatillisen koulutuksen joustavuutta on lisättävä tarjoamalla tutkinnon suorittajille mahdollisuuksia valita tutkintonsa osia muista tutkinnoista ja työelämän tehtäväkokonaisuuksista. (vrt. KESU 2011 – 2016 luonnos) Tarvitaan uudenlaista innovatiivista yhteistyötä eri koulutustasojen ja työelämän verkostojen kesken.

TAVOITTEET Projektin tavoitteena on ammatillista huippuosaamista kehittävien, alueellisten ja klusterikohtaisten yhteistyöverkostojen luominen. Projekti vahvistaa ammatillisen tutkintojärjestelmän kokonaistoimivuutta ammatilliseen koulutukseen hakeutuvien, huippuosaajiksi tähtäävien opiskelijoiden osalta. Projekti vahvistaa nykyisiä työelämän kehittämisen verkostoja. Projekti tuottaa malleja huippuosaamisen tunnistamiseksi sekä opinto- ja urapolkujen tukemiseksi, mitkä ovat hyödynnettävissä myös muissa klustereissa ja muilla alueilla kansallisesti ja kansainvälisesti. Projekti tukee uudistettujen tutkinnon perusteiden toimeenpanoa.

Miten tavoitteisiin päästään? Perustetaan alueelliset HUIPUT KEHIIN –tiimit, jotka toimivat yhteistyön rakentajina ja toiminnan moottoreina omilla alueillaan. HUIPUT KEHIIN –tiimit valmennetaan tehtäväänsä, kehitetään valmennusohjelma. Luodaan ja mallinnetaan huippuosaajiksi pyrkiville opiskelijoille tarjottavat opintopolut sekä opintoja tukeva yhteistyöverkosto ja sen toimintatavat. Kehitetään innovatiivisuusmittari, jolla arvioidaan kehitettyjä yhteistyömalleja. Järjestetään opettajille ja työpaikkaohjaajille koulutusta huippuosaamisen tunnistamisesta ja sen tukemisesta. Tuotetaan ja kerätään huippuosaamisen kehittämistä tukevaa materiaalia ja levitetään sitä mm. sosiaalista mediaa hyödyntäen.

Projektin hallinnoija: Projektin hallinnoija: Hämeen ammatillisen korkeakoulutuksen kuntayhtymä Rahoitus: ESR ja valtion rahoitus HAMK Erikseen raportoitava kuntien rahoitus = hankkeeseen osallistuvien tekemää työtä hankkeelle (työajanseuranta) Rahoittajaviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Toteutusaika: 1.5.2011 – 28.2.2014 (toiminnallinen toteutusaika 1.12.2011 – 31.12.2013) Ohjausryhmä: OPH, EK, Koulutuksen järjestäjät, Ammatilliset opettajat, KILTA-hanke/Skills Finland, HAMK, ELY

Projektin toimijoita Projektipäällikkö: Projektin toimijoita Projektipäällikkö: Tuomas Eerola Projektiassistentti / -suunnittelija: Johanna Kokkomäki HUIPUT KEHIIN –tiimien vetäjät HAMK:sta yhteyshenkilöt oppilaitoksissa EKAMO Riitta-Liisa Hakkarainen Anna-Liisa Pekkanen HYRIA Pirjo Tuominen Markku Loiskekoski VAO Anita Olkinuora WINNOVA Tuomas Eerola Eija Martikainen

Huiput kehiin !

KILTA