Näyttötutkintojärjestelmä Näyttötutkintojärjestelmä tarjoaa aikuisväestölle joustavan tavan osoittaa, uudistaa ja ylläpitää ammatillista osaamistaan tai työtehtävien vaihtuessa pätevöityä myös uuteen ammattiin Järjestelmässä tunnustetaan eri tavoilla hankittu osaaminen Näyttötutkinto suoritetaan osoittamalla näyttötutkinnon perusteissa määritelty ammattitaito työpaikoilla työtehtävissä
Näyttötutkintojärjestelmän keskeisiä periaatteita Kolmikantayhteistyö: työnantaja-, työntekijä- ja opetusalantahojen tiivis yhteistyö Tutkintorakenteesta päätettäessä Tutkintojen perusteita laadittaessa Koulutustoimikunnissa Tutkintotoimikunnissa Näyttötutkintoja suunniteltaessa, järjestettäessä ja arvioitaessa Tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta Tutkinnon tai tutkinnon osan suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuuksissa Henkilökohtaistaminen
Näyttötutkintojen perusteet Tutkintojen järjestäminen Ohjaa OPETUSHALLITUS Vastuuttaa Hakemus Ala- tai tutkinto-kohtainen Tutkinto-toimikunta Edustettuna työntekijä työnantaja oppilaitos Oppilaitos Näyttötutkintojen järjestämissopimus Lupa Tutkinto-todistus Tutkinnon suorittaja Lähde: LATU, Arvioijan opas
Henkilökohtainen suunnitelma Tutkinnon ammattitaitovaatimukset, arvioinnin kohteet ja kriteerit Tutkinnon suorittajan (TS) oma osaaminen, työhistoria, aikaisemmat koulutukset, kurssit harrastukset ym. Osaan, miten näytän? Tutkinnon suorittamisen suunnittelu Tutkinto- tilaisuudet Arviointi-keskustelut Tutkinto-todistus TA TS En osaa miten opin? - Työssä - oppilaitos - oppimisteht. - itseopiskelu TT OPE Kolmikanta TA = työnantaja TT = työntekijä OPE = oppilaitos (1 näyttötutk.mestari) Tutkinto- toimikunta Lähde: LATU, Arvioijan opas
Tutkintosuorituksen arvioija Vaaditaan: tiedät, mitä ammattimainen toiminta tutkinnon perusteiden mukaisissa tehtävissä on tiedät, miltä ammattilaisen työ näyttää tiedät miten sitä työtä tehdään tiedät millaisia tuloksia työstä syntyy. tutkinnon perusteisiin tutustumisen Arvioi: osaamista suhteessa tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin kokonaisuutta älä arvioi persoonaa älä vertaa osaamista muihin henkilöihin nykyosaamista, ei kehittymistä perustellen rehellisesti ja kehittävästi suullisesti ja kirjallisesti