Sami Simpanen Opetusteknologiapalvelut - LAMK

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Sommittelusta.
Ketjujen kiinnitys Muotti nostetaan ja asennetaan pakettina
Polynomifunktiot MA 02 Läsnäolovelvollisuus Poissaolojen selvitys
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Helga Skiftesvik, Sanna Pitkänen
Opettajien täydennyskoulutusprojekti
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Tietoturvallisuuden huonetaulu
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Animaation tekeminen:
Valokuvaus, 1. tunti.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
OHJEITA VIDEOKUVAAMISEEN
Vuorovaikutuksesta voimaan
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Helsingin yliopisto - Lääketieteellinen tiedekunta, TUKE Laajojen asiakokonaisuuksien esittäminen PowerPointilla Pysyvätkö kuulijasi kärryillä?
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Kuva verkkolehdessä. Kuvaesimerkkejä Tässä linkki tai yksittäisiä kuvia hs.fi.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
TTL Sosiaalisessa mediassa
Ohjeita animaation tekoon:
Teknisiä ongelmia yliopistossa…. Kohtaus 1: luennoitsija saapuu Roolihenkilöt: Luennoitsija ja opiskelijat Kuvakoko: Yleiskuva Kohtauksen kesto: 30s Kuvan.
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
2. Vuokaaviot.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Viestintäsuunnitelma
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
5.2 Suunnittelu/jatkuu Käsikirjoitukset -Asiakäsik. -Tuotantokäsik. Suunnittelu -Laajuus -Tyyli / lay-out - Mediavalinta.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
OTTELUKIERROKSET - JOUKKUEET SJAL tuomarikoulutus 2013.
Kukka ja mehiläinen Emma ja Satu, tekno11a
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
VIDEOKUVAUKSEN PERUSTEITA
Kuvakäsikirjoitus Jonna ja Sara. Ensimmäinen kohtaus Kohtauksen sisältö: Luokassa keskustellaan yhteisistä käyttäytymissäännöistä.  yleiskuva luokkahuoneesta.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Kotiin – Behind the Scenes
Kuvakäsikirjoitus Luokanopettajaopiskelijoiden Wappu 2012 Piia, Mikko & Aleksi.
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Porin Yksikkö / Elektroniikka Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2007 www-sivut:
1 Tanja Jokinen ELEP-1110 SÄHKÖ- JA PIIRITEKNIIKAN PERUSTEET 4 Op Syksy 2007 www-sivut:
Keskinopeus.
DIGITARVIKE.FI Tyyliopas. Yleistä  Tyyliopas on luotu selkeyttämään digitarvike.fi -sivuston informaatiorakennetta, koska käyttäjäkyselyiden perusteella.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
VALOKUVAUKSEN PERUSTEITA Päätoimittaja ja valokuvaaja Juha Kinanen CC (ND) Materiaalia saa käyttää Creative Commons –lisenssillä EiMuutoksia. Alkuperäistä.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
InfoWeb Mallisivuja Kuva- ja tekstiohjeistusta Tarja Helala, Viestintä 11 / 2013.
Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta
Videokuvaaminen Jokela Henkka tlpt15B.
Partion johtamismallin avulla
Niina Katainen, virtuaaliyliopistohanke
Esityksen transkriptio:

27.11.2009 Sami Simpanen Opetusteknologiapalvelut - LAMK Video I 27.11.2009 Sami Simpanen Opetusteknologiapalvelut - LAMK

Rakenne Määritelmä Suunnittelu ja käsikirjoittaminen Kuvakäsikirjoitus Sommittelu ja rajaus Kuvakoot ja niiden käyttö Kameran paikat, suojaviiva, liikeet Harjoitukset

Määritelmä Video on teknologia, jossa sähköisiä signaaleja käsitellään niin, että niistä saadaan liikkuvia kuvia. Tulee latinasta, jossa se tarkoittaa "minä näen". Elokuva / video rakentuu kohtauksista Kohtaukset rakentuvat otoista 25 fps PAL < > 30 fps NTSC

Suunnittelu Suunnittelu voi olla keskustelua tai pohdintaa kuvan käyttötarkoituksesta ja luonteesta, kuvauspaikkojen pikainen katsastaminen, tai tarkimmillaan elokuvan kuvakäsikirjoituksen tyyppinen tarkka kuvalista kohteessa otettavista kuvista sekä pohjapiirustukset valojen, kameroiden, lavasteiden ym. tarvikkeiden paikoista.

Käsikirjoittaminen Kokonaisuuden hahmottaminen Käsikirjoituksen avulla sekä käsikirjoittaja että ohjaaja hahmottaa ohjelman keskeisen sisällön ja muodon. Käsikirjoitusprosessin aikana sisältö rajautuu ja tarkentuu, epäoleellinen ainesjää pois ja rakenne hioutuu. Käsikirjoituksesta pystyy yleensä näkemään ohjelman toimivuuden. Tekijän on helppo testata käsikirjoitusvaiheessa erilaisia ratkaisuja. Kommunikointi tilaajan tai muun ulkopuolisen tahon kanssa Käsikirjoituksen avulla keskustellaan tuotannon ulkopuolisten kanssa. Näitä voivat olla tilaajat, rahoittajat, asiantuntijat tai videon tulevat käyttäjät. Tilaajan kanssa tarkistetaan ohjelman sisältö-, lähestymistavan oikeellisuus ja painotukset. Toisinaan käsikirjoituksen voi antaa luettavaksi myös "koeyleisölle", tulevia katsojia edustavalle ryhmälle. Kommunikointi työryhmän kanssa Ohjaajan ja käsikirjoittajan on pystyttävä välittämään näkemyksensä ja päämääränsä muille työryhmän luoville jäsenille, esimerkiksi kuvaajalle ja äänittäjälle. Tässä käsikirjoitus on keskeisessä asemassa. Tuotannollinen funktio Käsikirjoitus on tärkeä myös tuotannollisesti. Sen perusteella voidaan arvioida, paljonko tarvitaan aikaa ja rahaa ohjelman toteuttamiseen. Käsikirjoitus "puretaan" kuvauspaikkojen, esiintyjien ja muiden huomioitavien asioiden perusteella kuvauspäiviksi. Näin saadaan kuvausaikataulu ja kustannusarvio.

Kuvakäsikirjoitus Kuvakäsikirjoituksen tehtävänä on toimia ohjenuorana kuvauksissa. Kohtauksien keston arviointi on helpompaa. Kohtaukset tulee aloitettua ja päätettyä sellaisiin kuviin jotka leikkaantuvat hyvin yhteen. Kuvakäsikirjoituksessa otokset on etukäteen piirretty (tai valokuvattu = nopeampaa) paperille. Kuvan yhteyteen on lisäksi merkitty kuvan mahdollisia erityishuomioita, kuten zoomit ja panoroinnit jne. Pienissä tuotannoissa kannattaa yhdistää käsikirjoitus ja kuvakäsikirjoitus Yleensä ohjaaja, käsikirjoittaja ja kuvaaja on sama henkilö 

Sommittelu ja rajaus Sommittelu määrää sen, miten näkyy. Pyritään saamaan kuvasta miellyttävä katseltava. Ohjataan katsetta siten että se löytää kuvasta sen tärkeimmän elementin. Rajaus määrää sen, mitä näkyy. Mitä asioita kuvassa näytetään ja mitä jätetään näyttämättä. Kannattaa näyttää vain ne kohteet, joita tarvitaan kohtauksen sisällön esittämiseksi katsojalle. Informaation ja halutun tunnelman välittäminen Yleiskuva autiosta maisemasta -> yksinäisyys

Kolmasosasääntö Linjojen leikkauspisteet ovat hyviä paikkoja sijoittaa kuvan huomiopiste. Huomiopiste on piste johon katsoja ensimmäiseksi kuvassa kiinnittää huomion. Huomiopisteitä voi yhdessä kuvassa olla useita ja näiden huomiopisteiden lukumäärä pitkälti määrää sen miten pitkään yhtä kuvaa jaksaa katsoa. Näitä linjoja apuna käyttäen sommittelu saadaan helposti vaikuttamaan tasapainoiselta ja oikeaoppiselta.

Liikkeen suunta Liikkeen suuntaan pyritään jättämään enemmän tyhjää tilaa. Auton kulkusuunnassa on enemmän 'tyhjää' tilaa kuin sen takana. Henkilöä rajattaessa ”katseelle pitää jäädä tilaa”. Liike oikealle päin merkitsee paluuta ja turvallisuutta. Liike vasemmalle päin merkitsee turvattomuutta tai vaikkapa lähtöä. Voimaa lisää jos liike tapahtuu samalla kameraa kohti tai kamerasta poispäin. Kannattaa kuitenkin huomioida myös karttasuunnat.

Kuvakoot Kuvat jaotellaan yleensä ns. 8 kuvan järjestelmän mukaan. Kuvat voidaan helpommin suunnitella etukäteen ja jonka avulla kaikki mukana olevat tietävät minkä kokoista kuvaa ollaan tekemässä.

Erikoislähikuva (ELK) Kuvataan anatomisia yksityiskohtia kuten nyrkin lyönti pöytään, katse, suun liike. Korostetaan jotakin tiettyä asiaa: konkreettisella tasolla esinettä tai henkilön ominaisuutta, symbolisella tasolla esimerkiksi silmitöntä vihaa. Esimerkkinä ”Kauniit ja rohkeat”

Lähikuva (LK) Passikuvan tyyppinen. Pään päälle jää hieman tilaa ja hartiat tulevat selvästi kuvaan. Henkilön kasvojen ilmeet korostuvat.

Puolilähikuva (PLK) Rajataan rintataskun kohdalta, kainalon alapuolelta. Tausta alkaa saada merkitystä mutta henkilö ja henkilön ilmeet silti vielä selkeästi pääosassa.

Puolikuva (PK) Rajataan navan kohdalta. Ilmeiden merkitys vähenee ja taustan korostuu.

Suuri puolikuva (SPK) Rajaus reiden puolivälistä. Kohdehenkilön vartalo keskeinen elementti. Tausta tulee huomioida sommittelussa.

Kokokuva (KK) Rajaus siten että jalkaterät pysyvät kuvassa sekä pään päällä selvästi tilaa. Tapahtumapaikalla on jo suuri merkitys.

Suuri kokokuva (SKK) Kohde noin ¼ kuvan pystysuunnassa. Tapahtumapaikka pääosassa.

Yleiskuva (YK) Laaja tapahtuma-alue. Pyritään esittämään ympäristöä, kohteet toisarvoisia. Johdanto tai siirtymäkuva.

Kuvakokojen käyttö Kuvakoon muutos kahden kuvan välillä ei saa olla liian suuri. OK: yleiskuva -> kokokuva -> lähikuva EI: yleiskuva -> lähikuva Laaja kuva jossa tilanne ja sen tapahtumat esitellään. Yksityiskohtaisempia kuvia tapahtumista. Lopuksi jälleen laaja kuva.

Kuvakulmat Samalta tasolta kuvattava henkilö on ”tasa-arvoinen”. Yläkulmasta kohteen vakuuttavuus karisee ja se näyttää heikolta ja avuttomalta. Alakulmasta kuvattuna kohde saa voimaa ja näyttää vakuuttavalta. Objektiivinen kuvakulma, jossa kamera ns.tirkistelee tapahtumia tapahtumien ulkopuolella. Subjektiivinen kuvakulma, jossa kamera katsojan silminä osallistuu tapahtumaan. Näkökulma, POV (Point Of View): Kamera seuraa tapahtumia jonkun roolihenkilön näkövinkkelistä mutta tämän olkapään takaa. Kahden ed. välimuoto

Suojaviiva Suojaviiva voidaan kuvitella kohtauksessa esimerkiksi kahden henkilön välille tai liikkuvan kohteen kulkureitille. Pysy viivan samalla puolella, liikkeen suunta näyttää luontaiselta. Jääkiekko-ottelu on hyvä esimerkki suojaviivan hyväksikäytöstä. Kameran on oltava jatkuvasti samalla puolen kenttää, muutoin katsoja putoaa kärryiltä kuka hyökkää mihinkin suuntaan. X

Kameran liike Panorointi Tilttaus Kamera-ajo Nosturiajo: Kameraa tai kuvauskulmaa nostetaan/lasketaan apuvälineiden avulla

Harjoitukset Kuvakoot ja kuvakulmat (digikameralla) Pieni muotoisen tuotannon käsikirjoitus, joka kuvataan (voi tehdä myös 2nd lifessa Fraps-ohjelmalla) / editoidaan seuraavalla kerralla Esim. asiakaspalvelutilanne