Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
MIKÄ ON TIIMI?.
Ympäristön vaikutus persoonallisuuteen
Eri kielitaidon osa-alueet, materiaalit ja suunnittelu
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Mitä kirjoittaminen on?
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Nuoruus Elämänkaarinäkökulma,
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
KANSALAISVAIKUTTAMINEN
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
Myöhäis- ja postmodernin teoriat
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Luonnonoikeusajattelun taantuma ns. Humen periaate: tosiasioista ei voida suoraan johtaa moraaliperiaatteita luonnontila ajattelun fiktiivinen luonne kuviteltuun.
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Valistus: 1700 – luvulla syntynyt aatevirtaus
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Immanuel Kant ( ) Isä satulaseppä.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
USKONTO JA KULTTUURI.
Buddhalaisuus.
Yhteiskunnalliset ja poliittiset aatteet
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Modernismin tulo Suomeen
Ranskalainen valistus X Valistuksen reseptiohistoriaa Dos. Timo Kaitaro ma klo U40 sali 8, & ti klo , U40 sali 12.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
1 Tehtävien vastaukset. Taito (s. 16) Keksi ihmetteleviä kysymyksiä a)äärettömyydestä Esimerkiksi: Mitä ääretön tarkoittaa? Voiko avaruus olla ääretön?
Onko vapaus mahdollista?. Vapaus = toisintoimimisen mahdollisuus Vapautta rajoittavia tekijöitä: loogiset ja luonnolliset tekijät yhteiskunnalliset tekijät.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
SUOMI OSAKSI RUOTSIN VALTAKUNTAA Hi 5 / Hämäläinen.
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
USKONTO YHTEISÖSSÄ.
Fenomenologia.
Uskonnonvapaus - Suomessa perustuslaissa säädetty uskonnon ja omantunnon vapaus - positiivinen uskonnonvapaus: oikeus harjoittaa uskontoa ja kuulua uskonnolliseen.
Yksilön lyhyt historia
Onko vapaus mahdollista?
2. Mitä uskonto on? Ydinsisältö.
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Eksistentialismi Martin Heidegger.
VALISTUS "Valoa pimeyteen".
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Valtio hyvän elämän tuottajana
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
MITÄ MAANVILJELYN SYNTY MERKITSI?
Eksistentialismi Eero Jussila.
1 Ydinsisällöt.
Materialismi.
Onko kaikki ainetta?.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770–1831) Opiskeli Tübingenin evankelisessa seminaarissa ja Jenan yliopistossa. Kotiopettajana, sanomalehtimiehenä ja gymnasin rehtorina yliopisto-opintojen jälkeen. Filosofian professoriksi Heidelbergiin (1816) ja Berliiniin (1818). Filosofian historian kuuluisimpia systeemin rakentajia.

Teokset Die Phänomenologie des Geistes (Hengen fenomenologia, 1807). Wissenschaft der Logik (Logiikan tiede, 1812). Suomeksi ensimmäinen osa (Summa, Helsinki 2011). Encyclopädie der philosophischen Wis­senschaften im Grundrisse (Filosofisten tieteiden ensyklopedia pääpiirteissään, 1. painos 1817, 2. painos 1827 [2 kertaa pidempi]). Grundlinien der Philosophien des Rechts (Oikeusfilosofian pääpiirteet, 1821). Suomeksi (Pohjoinen, Oulu 1994). Philosophie der Geschichte (Historian filosofia)

Absoluuttinen idealismi Absoluutti viittaa kaikkeuden kokonaisuuteen ja se on todellisuuden ylimmäinen määre. Absoluutti on totaliteetti, kokonaisuus. Absoluutti on asettanut itsensä. Absoluutti lähtee itsestä ja päättyy itseensä (vrt. Spinozan substanssi). Absoluutti ei hävitä erillisyyttä, vaan on “identiteetti-erilaisuudessa”. Absoluutti paljastaa itsensä kokemuksemme eri muodoissa (esim. tieteenalat). Absoluutti on “henki”. Absoluutti on kehittyvä: se tarvitsee maailmanhistoriaa ja ihmistä itseilmaisuun.

Historian filosofia Maailmanhistoria on absoluutin itsetiedostuksen prosessi. Historia on lainalainen, päämäärähakuinen prosessi. “Järki hallitsee maailmaa, ja että siis maailmanhistoriankin tapahtumat ovat olleet järkeviä." Ihmisyksilöt ovat “järjen” tai “maailmanhengen” työkaluja. “Järjen viekkaus” (List der vernunft): käyttää ihmisten intohimoja ja itsekkyyttä omien etujensa ajamiseen.

Maailmanhistoria ei ole ihanteellinen, sitä vievät eteenpäin jännitykset, vastakohdat ja taistelut. Niiden kautta maailmanhenki täydellistyy, vapauden tietoisuus kasvaa. Maailmanhistoria kulkee “idästä länteen”: itämainen despotia (yksi vapaa), antiikin Kreikan orjayhteiskunta (muutama vapaa), Euroopan kansakunnat (ihminen ihmisenä on vapaa). Maailmanhistorian päämäärä on vapaudentietoisuuden kasvu ja täydellistyminen. Muut historiat (esim. uskonnon historia, filosofian historia, taiteen historia tai valtiohistoria) ovat yleisemmän “järjen” tai “hengen” historian erikoistapauksia.

Valtio Aito vapaus voi toteutua vain valtiossa: “Valtio on tosiolevainen, jossa yksilöllä on vapaus ja jossa hän nauttii siitä”. Valtio ei ole pelkkä väline, vaan tarkoitus itsessään. Maailmanhistoria on kehitystä kohti “siveellistä kokonaisuutta, valtiota”. Koska vapaus vaatii lakeja ja instituutioita, jotka määrittelevät velvollisuuden, aito vapaus voi toteutua vasta valtiossa. Vapaus oikeutena johonkin (positiivinen määritelmä) vs. vapaus esteen puuttumisena (negatiivinen määritelmä).

Siveellinen valtio ilmentää laeissa ja instituutioissa universaalia järkeä. Kriitikoiden esittämän ”vulgaaritulkinnan” mukaan Hegel piti oman aikansa Pressia ihannevaltiona (”se mikä on järkevää, on aktuaalista; ja se mikä on aktuaalista, on järkevää”). Hegelin puolustajien mukaan Hegel ei pitänyt kaikkea vallitsevaa järkevänä. Kansalaisyhteiskunta (bürgerliche Gesellschaft) on taloudellisen kilpailun ja itsekkään kilpailun alue. Valtio edustaa yhteistä ja julkista ja sitä tarvitaan markkinavoimien kurissa pitämiseen. Kansalainen on sekä valtion että kansalaisyhteiskunnan jäsen. Hegel korostaa perheen merkitystä ”siveellisyyden” näkökulmasta.

Hengen fenomenologia Tietoisuuden rakenne sen kehityksen valossa. Teoksen eksistentialistisen argumentin mukaan yksilö tarvitsee yhteisöä. Historiallisen argumentin mukaan ihanneyhteisön on myös hyväksyttävä modernin individualismin ihanne. Individualismin ja kollektivismin maailmanhistoriallinen ongelma: antiikin kollektiivinen kaupunkivaltio –> Rooma yksilöllisenä maailmanvaltiona johti yksilön vieraantumiseen yhteisöstä –> vieraantuminen huipentui Ranskan vallankumousta edeltäneessä Euroopassa. Uskonto ja abstrakti utilitaristinen valistusfilosofia vieraantumisen vastavoimina. Vallankumouksen vapausajatus löysi ilmentymänsä filosofiasta: Järkeä korostava Kantin moraalifilosofia vs. omatuntoa korostava individualistinen filosofia -> niiden välinen ristiriita ratkeaa yksilöiden vastavuoroisen tunnustamisen kautta.

Herran ja rengin dialektiikka Tietoisuuden historia toistaa samaa kaavaa kuin maailmanhistoria. Tietoisuuksien kohtaamisessa syntyy konflikti, jolloin toinen alistetaan oman tahdon objektiksi (“rengiksi”). Vaikka herra pyrkii riippumattomuuteen, on hän riippuvainen rengistä ja vieraantuu samalla materiaalisesta todellisuudesta. Renki kytkeytyy suoraan materiaalisen todellisuuteen työn kautta, ja löytää itsensä työstään. Vasta kun molemmat tunnustavat toisen tietoisuuden tietoisuutena (suhtautuvat toiseen päämääränä sinänsä, ei keinona), voidaan herran ja rengin riippuvuussuhteesta irrottautua.