Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valtio hyvän elämän tuottajana

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valtio hyvän elämän tuottajana"— Esityksen transkriptio:

1 Valtio hyvän elämän tuottajana
ryhmätyöt

2 Ryhmätyö aiheet Platonin valtiofilosofia Aristoteleen yhteiskuntamalli
Hegel Marx Kirkko ja yhteiskunta

3 Voit käyttää runkoa 1. Esittele henkilöstä hiukan taustatietoa
2. Mikä on näkemyksen hyvästä valtiosta/yhteiskunnasta 3. Valmista muille kysymyksiä, pohdintaa, väittelyä, draamaa, jotain millä arvioidaan näkemystä. Pohdi onko esityksessäsi jokin hyvä tiivistelmä mikä kannattaa joko kirjotuttaa tai monistaa muille. Tallennetaan kahteen paikkaan. Tehdään oppilaiden nettiasemalle kansio, jossa muutkin voivat käydä lukemassa työn runkoa. Huom. Siis muistiinpanot ovat siellä!

4 Lainaus s. 44 Millainen on mielestäsi Suomalainen elämäntapa? Miten se eroaa kiinalaisen tai espanjalaisen elämäntavasta? Onko määriteltävissä jotain yleismaailmallista elämäntapaa? Joidenkin käsitysten mukaan valtion tehtävänä on auttaa kansalaisiaan hyvän elämän tavoittelussa. Onko siis kysyttävä mitä valtio voi tehdä kansalaistensa hyväksi vai mitä kansalaiset voivat tehdä hyvän yhteiskunnan rakentamiseksi? Luo parisi kanssa ihanne yhteiskunta. Arvioi lopussa sen mahdollista toteutumista

5 Ihanne yhteiskunta=utopia (Thomas Moore)
Vastakohta dystopia s. 46

6 Kuvaa lyhyesti miten hallitsijoita tulisi mielestäsi kouluttaa.
(Platon esitys)

7 Platonin valtion filosofia
Sielun kolmijako- oppi Halusielu- tarpeet himot- käsityöläiset, palvelijat, maanviljelijät (rauta) Tahtosielu- kunnianhimo, rohkeus, pelko, viha – sotilaat (hopea) Rationaalinen sielu- järki, ideat –hallitsija (hallitsijat pitäisi olla filosofeja) (kulta) Platonin kultainen valhe: myytti jonka mukaan eri sieluilla on eri metailli sisältö kulta, hopea ja rauta

8 Lue filosofihallitsijoiden koulutusohjelma s. 49
Pohdi: miksi Platon ajatteli näin? Mikä ajatusmalli on taustalla? Totalitarismi = valtio päättää jäsentensä asemasta. Hallitsija on yksinvallassa Oliko Platon totalitaristi?

9 Aristoteles Ihminen yhteisöllinen eläin (zoon politikon)
Sosiaalisuus toteutuu parhaiten yhteisöissä Luonteen kasvatuksella hyviä yhteisön jäseniä -> kasvatuskorostus Akraksia = ihmisen taipumus heikkoluontoisuuteen Vahva ihminen elää hyvin eikä sorru kiusauksiin Valtion tehtävä on kasvattaa ihmisistä hyveellisiä. Hyvässä valtiossa jokainen toimii oman olemuksensa mukaisessa tehtävässä Vain vapaat yläluokan miehet kykenevät kaupunkivaltion hallitsemiseen, muut eivät pysty tähän luonnollisten ominaisuuksien tai työtehtäviensä takia. Arvaa ylläolevista asioista mikä on este hallitsemiselle naisilla, maanviljelijöillä, kauppiailla T. 1,2,3 s.53

10 Erilaiset valtio muodot.
Hyvää valtiota hallitaan kaikkien hyväksi Valtion pitää olla pieni ns. polis (= eli valtion rajat on nähtävä kukkulalta) Tutki s. 55 taulukko hyvät muodot/ vääristymät T 1 ja 2

11 Hegel Idealismi <-> vrt. Marxin materialismi
Todellisuus on alati kehittyvä maailmanhengen prosessi Ihmisen ymmärrys ohjaa maailman kuvaa Ymmärrys on kehittyvä ominaisuus ja kaiken perusta Dialektiikka= kehitys kulkee vastakohtien kautta Vapaus on luoda sääntöjä -> määritellä itseään Kolme yhteiselämän toiminta-aluetta: perhe -> yksilö elää osana kolektiivista kokonaisuutta Yhteisö-> ihmisestä kasvaa yksilö joka toteuttaa itseään valtio-> yksilö ymmärtää kokonaisuuden merkityksen ja asettuu lainsäätäjien asemaan Keksi esimerkki mahdollisesta tapahtumasta, joka muuttaa kehitystä myönteisempään suuntaan. Kommentoi yhteiselämän rakennetta Hegelin mukaan t. 1,2 ja 5

12 Snellman s. 61 ja t. 1 ja2

13 Marx Hegelin näkemys inspiraation lähteenä materialismi
Yhteiskunnan suurin ongelma on sen epätasa-arvo Engels Vasta kun ihmiset ovat taloudellisesti elämänsä herroja he voivat olla tasa- arvoisia yhteiskunnassa Työläisten on otettava valta ja tuotantovälineet Ihanteena kommunismi -> lopullinen päämäärä on luopua valtiosta kokonaan ja silloin ihminen voi olla oikeasti vapaa (=valtio utopia)

14 Talous on kaiken pohjalla sisältäen kaiken kulttuurin, uskonnon , kasvatuksen ja moraalin
Esim. perhekäsityksen muutos : perhe aluksi yksi tuotantoyksikkö jota valtio tarvitsi. Yhteiskuntamuutosten myötä talous ei tarvitse perhettä enää niin paljon Yhteiskunnan ylärakenteet, (kuten tiede, taide, moraali, kulttuuri) tarvitsevat/ ovat riippuvaisia alarakenteista (=talous aja tuotanto) Ihmiset ovat alistetussa (jopa orjan) asemassa kun eivät ymmärrä tätä vaan hyväksyvät sen Työläisten asemaa Marx kuvaa riistona => palkka menee väärään taskuun Uskonto on oopiumia kansalle -> mitä Marx mahtoi tarkoittaa? T. 1

15 Lue s Kysymykset s. 67 C) Kohta asiat ylös valmistaudu kuvaamaan muille

16 Uskonto ja yhteiskunta
Pitäisikö kirkon osallistua enemmän /vähemmän yhteiskunnalliseen päätöksen tekoon? Teokratia= valtiomuoto, jossa hallitsijana pidetään Jumalaa tai Jumalia ja valtio valta kuuluu uskonnollisille johtajille (Iran)

17 Keskiajalla Uudella ajalla: Valistuksen aikana
Luonnonoikeus =ihminen pystyy järkensä avulla päättelemään mikä on oikein ja luomaan sen avulla myös hyvän yhteiskunnan Syntiinlankeemuskertomus -> luonnollinen moraali ei aina toteudu Uudella ajalla: Luther Kahden regimentin oppi Hugo Grotius => yhteiskunnan oikeudenmukaisuus voidaan määritellä ilman uskonnollista pohjaa Valistuksen aikana Kant -> järjen merkitys korostuu (Ranskassa valtio ja uskonto pidetty tiukasti erillään) T. 72 ja 73 1ja 2


Lataa ppt "Valtio hyvän elämän tuottajana"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google