Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteiskunnalliset ja poliittiset aatteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteiskunnalliset ja poliittiset aatteet"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteiskunnalliset ja poliittiset aatteet
31.3. konservatismi 1.4. liberalismi 7.4. sosialismi sosiaalidemokratia ja kommunismi fasismi ja kansallissosialismi 21.4. uusliberalismi ja uuskonservatismi oheislukemisto: V.I. Lenin, Valtio ja vallankumous ( tentti:

2 konservatismi

3 teollinen vallankumous
alkoi Englannista 1700-luvun puolivälissä; edellytyksinä innovaatioille suotuisa ilmapiiri, riittävästi raaka-aineita, pääomaa, työvoimaa ja ostovoimaa sekä kaupan vapautuminen Manner-Eurooppa seurasi perässä 1800-luvun alussa kehitys kohdistui puuvillateollisuuteen ja metalliteollisuuteen ensimmäinen teollinen vallankumous: teollisen tuotantoprosessin synty toinen teollinen vallankumous (1800-luvun puoliväli): rautatiet, sähköistäminen, massatuotanto synnytti suureet sosiaaliset ongelmat

4 proletariaatin synty työläiset tehtaissa työläisten asuinalueet
palkka tehdystä työstä työturvallisuus olematonta ei mitään oikeusturvaa sosiaalinen turvaverkko puuttui lapsityövoima työläisten asuinalueet kurjat olosuhteet, tyytymättömyys → alkeellista organisoitumista työolojen parantamisen puolesta rikollisuus, prostituutio yms.

5 Vallankumouksellinen liikehdintä
1789 Ranskan suuri vallankumous Kreikan vapaussota 1830 heinäkuun vallankumous Puolan kapina helmikuun vallankumous, kuohuntaa ympäri Eurooppaa 1871 Pariisin kommuuni

6 1800-luvun aatteet perustuivat edellisten vuosisatojen aatteille
konservatismi reaktiona valistusajattelulle liberalismi jatkoi Smithin ja Locken traditiota sosialismilla edeltäjinä utopistisosialistit ja erilaiset kapinaliikkeet kehittyivät keskinäisessä vuorovaikutuksessa konservatismin valtio ↔ liberalismin individualismi sosialismin luokkataisteluteoria ↔ konservatismin luokkien välinen harmonia liberalismi Englannista, konservatismi Saksasta, sosialismi Saksasta ja Ranskasta suhde Ranskan suureen vallankumoukseen konservatismi: kauhukuva menneisyyden unohtamisesta liberalismi: vallankumous seurausta absolutismista sosialismi: vallankumous esikuva tuleville vallankumouksille

7 konservatismi vastareaktio valistukselle ja vallankumoukselle
ei yhtenäinen aate, teoriasta puhumattakaan sosiaalinen perusta niissä luokissa jotka olivat menettäneet eniten vallankumouksessa (aateli, papisto, käsityöläiset, talonpojat) yksinkertaisimmillaan traditionalismia, kaipuuta vanhaan (haaveiden kohteena ancien régime tai keskiaika) yhteiskuntakehityksen tulee olla vähittäistä yhteiskunnan tulee muodostaa harmoninen, orgaaninen kokonaisuus valtion tehtävä on aktiivisesti sovittaa yhteiskunnallisia ristiriitoja (sosiaalikonservatismi) uskonto on tärkeä yhteiskuntaa koossa pitävä voima (kansallisuusaate on tärkeä yhteiskuntaa koossa pitävä voima)

8 Edmund Burke ( ) englantilainen poliitikko, kirjailija ja filosofi Reflections on the Revolution in France (1790) vallankumous ei ole keino valtion instituutioiden muutokselle muutoksessa otettava huomioon kansakunnan traditiot kehitys orgaanista, ei äkillisiä muutoksia

9 traditionalismi yhteiskunnan lait ja instituutiot tulee säilyttää
sellaisia säädöksiä ja määräyksiä ei saa tehdä, jotka ovat ristiriidassa perustuslain sisäisen luonteen kanssa traditioiden säilyttämisen edut: luo symmetriaa ja yhdenmukaisuutta edulliset kehityslinjat säilyvät yhdistyy jatkuvuus ja uudistuminen epäpätevät ihmiset eivät saa osallistua yhteiskunnan hoitoon määrittävinä tekijöinä: ihmisen luonto, koulutus, elämän tilanne = sosiaalinen asema ratkaisee parhaita päättäjiä maata omistava aateli

10 Joseph de Maistre (1753–1821) diplomaatti ja kirjailija
Piemont-Sardinian hovin palveluksessa yhteiskuntajärjestys on Jumalan säätämä; sitä ei tule muuten perustella valistusajattelu kokonaan turmiollista tuli palata vallankumousta edeltävään tilaan perinnöllinen yksinvaltius, voimakas kirkko, tiukka kuri

11 Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831)
konservatismin keskeisin ajattelija professori Berliinin yliopistossa Grundlinien der Philosophie des Rechtes (1821) kaikki kehitys on hengen kehitystä, vapautumista materiasta. Kolme astetta: subjektiivinen henki objektiivinen henki absoluuttinen henki järjen viekkaus Ihmisen tunnettava hengen tarkoitus, muutoin kaaosta ja kärsimystä herra ↔ renki

12 Ihmisen eettisen kehityksen kolme vaihetta
Perhe: eettisyyden kehityksen luonnollinen vaihe. Perustuu rakkauteen ja epäitsekkyyteen. Ihminen kasvaa sosiaalisuuteen ja hänestä tulee kelvollinen kansalainen Kansalaisyhteiskunta: koossapitävä voima taloudelliset ja juridiset siteet. Ei ole tasa-arvoinen; tarpeiden tyydyttäminen kilpailun kautta. Kolme säätyä: talonpoikaissääty: maata omistava ja viljelevä sääty kauppiassääty: jalostaa ja hoitaa tavaran jakelun; riippuvainen omasta työpanoksesta virkamiessääty (yleinen sääty): valtiota ylläpitävä sääty Vähäosaisista pidetään huolta, jotta ei synny köyhälistöä. Järjestystä valvovat poliisi ja oikeuslaitos. Valtio: eettisen kehityksen korkein aste. Ei perustu ihmisten tekemään sopimukseen. Sen keskeiset instituutiot ovat perinnöllinen monarkia, säätyvaltiopäivät ja hallintokoneisto. Valtiossa vallitsee täydellinen vapaus, mutta ei tasa-arvo.


Lataa ppt "Yhteiskunnalliset ja poliittiset aatteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google