27.3.20151 Julkiset hankinnat ja julkisen sektorin oma elinkeinotoiminta Puheenjohtaja Mikko Simolinna 22.2.2011 Tornio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Julkiset hankinnat kysynnän synnyttäjinä ja innovaatioiden edistäjinä yrityksissä - plussat ja miinukset asioinnissa julkisyhteisön kanssa Global-seminaari.
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
S OSIAALIALAN T YÖNANTAJAT RY 1 Kohti hyvinvoivaa Suomea Sosiaalialan Työnantajat ry:n linjauksia tulevalle hallituskaudelle
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
UUSI HANKINTALAKI TUTUKSI Lahti
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Alueellinen vaikuttaminen kunnissa 2010-luvulla Arto Koski Erityisasiantuntija Suomen Kuntaliitto.
Palvelusetelit osana kokonaisvaltaisesti toimivaa palvelurakennetta
Lahti Julkisten hankintojen ”pelisäännöt” - seminaari Hankinnat osana kunnan ja seutukunnan onnistunutta elinkeinopolitiikkaa Ismo.
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Helatalo KajaaninLukko Oy Timo Peussa. KAINUU ON KUTEN SUOMI TARVITSEMME VIENTITEOLLISUUTTA TUOMAAN MEILLE RAHAA KAINUUN ULKOPUOLELTA OLTAVA LÄHES OMAVARAINEN.
Tilaaja-tuottaja –toimintatapa sosiaali- ja terveystoimen palveluissa - Kuntatilaajan ja tuottajan yhteistyö Sami Fredriksson / Maijaliisa Junnila
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Helsingin terveydenhuollon oma ja ulkoinen palvelutuotanto Nykytila ja tulevaisuus.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Elinvoimaa ja älykkäitä hankintoja Hankinta asiamies Häme.
HANKINTALAKI Lähellä tuettua ruokaa ammattikeittiöihin – seminaari Anne Kalmari
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Perheyrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla Sari Rissanen, professori
Pk-yritysbarometri Kevät 2005 Julkaisijat Suomen Yrittäjät ry ja Finnvera Oyj.
Esperi Care Parempaa hoitoa
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
UUDISTUNUT ALUEHALLINTO JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ -SEMINAARI Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävän merkitys yrityksille.
Terveysvaikutusarviointi kaikessa päätöksenteossa Jouni Tuomisto, Mikko Pohjola YMAL.
Hankintailta YRITTÄJYYS KANTAA SUOMEA.
SOSTEn hallitusohjelmatavoitteet: hankintalaki Tammikuu
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN TULEVAISUUSSEMINAARI SY:n ja oppisopimuskoulutuksen yhteistyö Seinäjoki Suomen Yrittäjät johtaja Martti Pallari.
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Viestintäsuunnitelma
Tilastoja Vantaalta , laaja sarja. Vuosittainen väestönmuutos Vantaalla henkilön äidinkielen mukaan, vuodet (2014 ennakkotieto) Lähde:
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Ammatillisen koulutuksen säädöksiin muutoksia – opetussuunnitelmat tarkasteluun Jyväskylä Opetusneuvos.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Sairaaloiden tuottavuus 2013 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2013 – Tilastoraportti 3/2015.
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN SEMINAARI Oppisopimuskoulutus organisaatioiden kehittämisessä Arktikum, Rovaniemi Suomen Yrittäjät johtaja.
Miten vaikutuksia mitataan?
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammikuussa 2015 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Innovatiiviset kaupungit
HANKINTAILTA YRITTÄJILLE
Forssan kaupungin hankintapolitiikka, järkivihreät hankinnat
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Parasta palvelua ”kansallinen toiminnan muutos ja uusi tietojärjestelmä” Johanna Mätäsaho.
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Asiakkaan valinnanvapaus
Yrityspalvelu Kankaanranta
Sisältö Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää
Arvot julkisten hankintojen taustalla
Metallien jalostus Suomessa: nykytila ja tulevaisuuden haasteet
Esityksen transkriptio:

Julkiset hankinnat ja julkisen sektorin oma elinkeinotoiminta Puheenjohtaja Mikko Simolinna Tornio

Lähde: SY:n elinkeinopoliittinen mittaristokysely 2010 Yrittäjien näkemys kuntien elinkeinopolitiikan osa-alueiden tärkeydestä (3 mainintaa):

SY:n näkemyksiä kuntahankinnoista  Pienten ja keskisuurten yritysten tasapuoliset osallistumismahdollisuudet kilpailutuksiin on varmistettava  Hankintapolitiikkaa on ohjattava osana elinkeinopolitiikkaa  Peruskuntien hankintaosaamisen tasoa on parannettava  Peruskuntien markkinatuntemusta on parannettava  Kuntien on ymmärrettävä ja kannettava vastuu palvelumarkkinoiden kehittymisestä  Pienhankintojen avoin ja läpinäkyvä ohjeistus välttämätöntä erityisesti kynnysarvojen noustessa ”Palveluiden järjestämistapa ei ole itseisarvo, vaan palvelut on tuotettava kokonaistaloudellisesti edullisimmalla mahdollisella tavalla.”

Havaintoja hankintatrendeistä  Keskittymiskehitys jatkuu ja voimistuu niin palvelu- kuin tavarahankinnoissakin  Ymmärtämys kokonaistaloudellisuudesta ja eri menettelytapojen vaikuttavuudesta markkinoiden rakenteeseen on puutteellista  Peruskuntien omistajanohjauksellinen ote käytännön hankintatoimesta heikkenee  Kunnat eivät ole täysin sisäistäneet vastuutaan palvelumarkkinoiden kehittymisestä  Palvelurakennereformi on romuttanut monin paikoin toimivia ja puolin ja toisin hyväksi koettuja hankintakäytäntöjä  Kaikki edellä kuvattu on omiaan hankaloittamaan erityisesti pienten yritysten markkinoille pääsyä ja pärjäämistä kilpailutuksissa

Selvitys suurten kaupunkien hankinnoista  Selvitettiin 22. suurimman kaupungin hankintakäytännöt ja niiden toimivuus Selvitettiin mm:  Perustiedot (mm. budjettien loppusumma, hankintojen osuus käyttömenoista..)  Miten hankintatoimi on organisoitu?  Onko olemassa elinkeinostrategia ja ohjaako se hankintojen tekemistä?  Hankintastrategian olemassa olo (huomioiko pk-sektorin yritykset ja miten pienhankinnat on ohjeistettu)  Hankintaohjeistukset  Käytännön yhteistyö yritysten kanssa (miten hankinnoista esim. tiedotetaan)  Hankintojen seuranta eli pidetäänkö hankintojen ohjautumisesta esimerkiksi jonkinlaisia tilastoja?

Johtopäätöksiä selvityksestä  Yhteishankintayksikköjen käyttö ja keskittämiskehitys varsin yleisiä suuremmissa kaupungeissa  Erillinen hankintastrategia vain neljänneksessä kaupungeista  Hankintatoimen yhteys elinkeinopolitiikkaan on yleensä heikko  Pienhankinnat ohjeistettu jollain tasolla n. 60 % kaupungeista  Pk-yrityksiä ei huomioida ainakaan systemaattisesti erikseen hankintaohjeistuksissa tai hankintastrategioissa  Harvassa kaupungissa on systemaattista seurantaa kuka kilpailutukset voittaa  Suurimmassa osassa selvitetyistä asiakokonaisuuksista löytyy myös positiivisia poikkeuksia  Aiemmin esitetyt havainnot hankintatrendeistä varsin yhdenmukaisia selvityksen tulosten kanssa

Hyvä esimerkki oikeasta tahtotilasta: ”Toimivat palvelumarkkinat ovat kaupungin ja kaupunkilaisten etu. Vaihtoehtoista tarjontaa ei kuitenkaan synny ilman riittävää asiakaspohjaa. Vantaan kaupunki on merkittävä paikallinen toimija palvelusektorilla, ja sen päätöksillä on ratkaisevaa vaikutusta markkinoiden muotoutumiseen. Uusien yritysten ja muiden toimijoiden syntyminen edellyttää palvelukysyntää, jonka kaupunki ohjaa tyydytettäväksi oman organisaation ulkopuolelle. Ohjaus tapahtuu mm. määrittelemällä ne palvelut, joita kaupunki hankkii jatkossa yhä enemmän markkinoilta.” (Vantaan kaupungin palvelujen tuotantostrategia)

Hyvä esimerkki oikeasta tahtotilasta: ”Avaamalla julkista palvelutuotantoa enemmän kilpailulle kaupunki voi edesauttaa myös pienten yritysten kannalta toimivien markkinoiden syntymistä. Perusmarkkinoiden synnyttyä yritykset pystyvät kehittämään ja laajentamaan toimintaansa tarjoamalla uusia palveluita myös yksityisille kuluttajille.” ”Kaupungin edun mukaista on edistää toimivien markkinoiden syntymistä ja kehittymistä.” (Helsingin kaupungin elinkeinostrategia)

Hyvä esimerkki oikeasta tahtotilasta: ”Hankinnoissa on, aina kun se on perusteltua ja mahdollista, varmistettava, että myös aloittavilla yrityksillä, pk-yrityksillä ja paikkakunnan yrityksillä on mahdollisuus osallistua kilpailutuksiin.” (Kuopion kaupungin hankintaohje)

Hyvä esimerkki realistisesta tarkastelusta: ”Tulevina vuosina on myös tärkeää varautua työvoimapulaan ja tilanteeseen, jossa kaupunki on pakotettu hankkimaan palveluita enenevässä määrin avoimilta markkinoilta.” (Porvoon kaupungin palvelustrategia)

Julkisen sektorin elinkeinotoiminta  Julkisen sektorin harjoittama ja yritysten kanssa markkinoilla kilpaileva toiminta on äärimmäisen vaikeasti perusteltavissa oleva ilmiö  Julkisen sektorin perustehtävänä on vastata lakisääteisten tehtäviensä järjestämisestä  Julkisen sektorin elinkeinopoliittisena tehtävänä on monipuolisen elinkeinorakenteen ja toimivien markkinoiden edellytysten luominen, ei olemassa olevia yrityksiä vastaan kilpaileminen

Julkiset hankinnat – keskittämisen vai hajauttamisen malli Elinkeinoasioiden päällikkö Janne Pesonen Tornio

Lähtökohtia kuntapalveluiden tuotannon kehittämiselle  SY: ”Palveluiden tuottamistapa ei ole itseisarvo – palvelut on tuotettava niiden toimesta, jotka ne pystyvät kokonaistaloudellisimmin tuottamaan”  On vaikea nähdä perusteita sellaiselle ulkoistamiselle, joka lisää palveluiden kustannuksia tai heikentää laatua  Haasteena kuntien oman tuotannon todellisten kustannusten määritteleminen uskottavan kustannusvertailun tekemiseksi  Haasteina niin ikään palveluiden laatuun ja tuotteistamiseen liittyvät epävarmuudet ”Kunta voi säästää rahaa ja kehittää ostopalveluidensa laatua vain hyödyntämällä monipuolista ja toimivaa palvelumarkkinaa”

Nykytilan problemaattisuus  Toimitaan jo varsin laajasti markkinarajapinnassa, mutta markkinat eivät juurikaan toimi  Kysyntä kasvaa, mutta tuotanto keskittyy  siirrytään edelleen kohti huonommin toimivia markkinoita (esim. sosiaalipalveluja tuottaa yli 3000 yritystä, mutta 5 suurinta voittaa puolet kilpailutuksista)  Peruslähtökohtien tehtäville ratkaisuille tulee olla sosiaali- ja terveyspoliittisia, mutta on välttämätöntä ymmärtää niiden mekanismien toimivuus, joita aikoo hyödyntää

Kuntapalvelut ja markkinoiden toimivuus  Kokonaan oma tuotanto – ei markkinoita  Osittain ulkoistettu – huonosti toimivat markkinat  Osittain ulkoistettu – hyvin toimivat markkinat  Kokonaan ulkoistettu – kysyntä ja markkinat itse määrittävät markkinoiden toimivuuden Nykytila

Kuntapalvelut ja markkinoiden toimivuus  Kokonaan oma tuotanto – ei markkinoita  Osittain ulkoistettu – huonosti toimivat markkinat  Osittain ulkoistettu – hyvin toimivat markkinat  Kokonaan ulkoistettu – markkinat itse määrittävät markkinoiden toimivuuden Tavoitetila

SOTE-toimialan rakenne Terveyspalveluyrityksiä kpl  Työllistävät noin henkeä  Yrityksistä peräti 98,4 % on alle 10 hengen yksiköitä  Yhteenlaskettu liikevaihto 2,1 Mrd € Sosiaalipalveluyrityksiä kpl  Yritysten määrä liki kuusinkertaistunut vuodesta 1995 vuoteen 2008  Yrityksistä 85,8 % on alle 10 hengen yksiköitä  Järjestöt toistaiseksi hieman yrityksiä merkittävämpi toimija sosiaalipalveluissa  Edellytyksiä toimivan monituottajarakenteen aikaansaamiseksi olisi yritysten määrän puolesta Lähde: TEM, Hyvinvointialan kehittäminen, 2009

Hajautettu monituottajarakenne Kysyntä (julkinen) Tarjonta Oma tuotanto Osto -palvelut OYJ OY Tmi. 3 sektori (OY) 3 sektori Palvelu- setelit OY Asiakkaat OYJ

Mitä hankintalaki oikeasti edellyttää? 2§: Julkisissa hankinnoissa noudatettavat periaatteet Hankintayksikön on käytettävä hyväksi olemassa olevat kilpailuolosuhteet, kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättä sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. 20§: Kielto jakaa hankintaa tai yhdistellä hankintoja keinotekoisesti Hankintaa ei saa jakaa eriin, osittaa tai laskea poikkeuksellisin menetelmin tämän lain säännösten soveltamisen välttämiseksi. Tavarahankintaa tai palveluhankintaa ei myöskään saa liittää rakennusurakkaan tai hankintoja muutoin yhdistellä keinotekoisesti tämän lain säännösten soveltamisen välttämiseksi.

Yhteenveto:  Järkevästi mitoitettujen kokonaisuuksien ostaminen toimivasta markkinasta on aina järkevämpää, kuin itseisarvoisesti isojen kokonaisuuksien ostaminen huonosti toimivasta markkinasta  Vastuu palvelumarkkinoiden kehittymisestä on vahvasta kysyntäasemasta johtuen järjestämisvastuullisilla kunnilla