Kon-41.5000 Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
ja aluetutkielmakysymykseen vastaaminen yo-kokeessa
Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
MAAPERÄGEOLOGIAN SEMINAARI I
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kommentti ÄI1.
Miten kirjoitan verkkoon? Vammaispalvelujen käsikirja sosiaaliportti.fi Hanna Heikkonen.
Hyvä PowerPoint-esitys
Essee.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Kon Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2010.
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkimusviestintä: tiivistelmä
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Seminaarityön rakenteesta
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Ti Tietoliikennetekniikan seminaari Book X Chapter X: TOPIC Presenter
RAPORTOINNIN PERUSTEITA Tekniikan viestintä/Soili Fabritius 2006.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teemaseminaari  Tutkimusaiheen valinta –keskustellaan seminaarin osallistujien pohtimista aihepiireistä –rajataan aihetta.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Laboratoriotyö Putoamiskiihtyvyyden määrittäminen Yksin tai parin kanssa.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Kyselylomakkeen tekeminen
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
JOHDANTO.
Tutkielman teko-ohjeet
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Ohjeita….
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Työelämän tekstejä sähköposti.
Tutkimuksen objektiivisuus
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Englanti 8. lk LV – 2017.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tieteellinen kirjoittaminen
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
ESSEE.
PITCHAUS Hero 2017.
Aineistosta kirjoittaminen
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Kirjoittamisen perusoppeja
Kirjallisuusessee Essee: lyhyt, tav. yleistajuinen esitys jostakin tieteen tai varsinkin taiteen, kirjallisuuden alalta. (Nykysuomen sanakirja)
Otsikko Ingressiin kirjoitetaan kortin sisältö tiivistettynä.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Kon Tieteentekijän peruskurssi Miten rakennan julkaisun? Kooste ryhmätöistä S2009

1. Mikä on abstrakti? Paperin miniversio, joka sisältää jokaisen pääkohdan (Methods, Results, Discussion) tiivistelmän. Abstraktissa tulisi olla:  Tutkimuksen tavoitteet ja laajuus  Käytetyt metodit  Tulosten koonti  Tärkeimmät johtopäätökset Lukija saa helposti ja nopeasti käsityksen tekstin sisällöstä lukematta koko tekstiä.

2. Teknisiä ohjeita Sanamäärä ei saa ylittää 250 sanaa Pitää kirjoittaa yhdeksi kappaleeksi Kirjoitetaan imperfektissä, koska viitataan tehtyyn työhön Pitää kirjoittaa selkeästi ja yksinkertaisesti, koska abstraktin tarkoitus on herättää lukijan tai arvioijan mielenkiinto  selkeitä ja paljon puhuvia sanoja, ei vaikeatajuisia

3. Tiivistelmätyypit Informatiivinen tiivistelmä  tutkimuksen ympäristö, lähtökohdat sekä tutkittava ongelma  tutkimuksessa käytetyt menetelmät sekä materiaalit  tutkimuksen tulokset sekä johtopäätökset  Käytetään suurimmassa osassa tieteellisiä lehtiä. Indikatiivinen (kuvaava) tiivistelmä  Kuvaa vain asiat, joita artikkelissa käsitellään.  Sisällysluettelon laajennus  Käytetään mm. katsaustyyppisissä artikkeleissa ja konferenssien raporteissa, ei yleensä tutkimusartikkeleissa  Sisältävät indikatiivisia verbejä, kuten kertoa, esitellä, kuvata ja tarkastella, joita tulisi välttää informatiivisessa tiivistelmässä.

4.Yleisiä ohjeita Käytä sanoja taloudellisesti ja harkiten  100 sanaa vs. 200 sanaa Selkeys ja yksinkertaisuus  Helpottaa lukijan elämää Yleensä hyvän abstraktin jälkeen tulee hyvä paperi  Konferenssiabstraktien valinta

HYVÄ JOHDANTO! ”Reading a scientific article isn’t the same as reading a detective story. We want to know from the start that the butler did it” (Ratnoff, 1981)

Hyvä Johdanto” Tarjoaa riittävän taustatiedon  Ymmärtää aiheen  Tutustuttaa aiempaan tutkimukseen  Pystyy arvioimaan tuloksia ilman aiempaa perehtymistä aiheeseen  Esittelee käytetyt lyhenteet Tutkimuksen motivointi Voi toistaa tiivistelmän sisältöä Kirjoitetaan preesensissä

Säännöt? 1. Ongelman kuvaus Tärkein sääntö! 2. Kirjallisuuskatsaus Oleellisimmat lähteet 3. Menetelmät Perustellaan tutkimusmenetelmän valinta 4. Tulokset ja johtopäätökset Saadut tulokset tiivistetysti ja tehdyt johtopäätöset Älä panttaa tuloksia!

Materials and Methods

Tarkoitus Päätarkoitus on kuvata koejärjestelyt ja aineistot niin tarkasti, että kuka tahansa voi suorittaa ne uudelleen Muiden on mahdollista arvioida tutkimuksen tieteellisyyttä ja tulosten yleistettävyyttä

Asiasisältö: aineistot Tarkista lehden ohjeet! Ihmiset koehenkilöinä  Valintakriteerit, eettiset luvat, suostumus, ikä, sukupuoli, tietotaito jne. Kemialliset aineet  Tarkka koostumus, määrät, lähteet  Vältä kauppanimiä mahdollisuuksien mukaan Koelaitteistot  Tarkat tekniset spesifikaatiot

Asiasisältö: menetelmät Yleensä kronologinen järjestys Ole täsmällinen: kuin keittokirjan ohje  Yleisesti käytössä olevat menetelmät: maininta  Harvinaiset menetelmät: viittaus + täsmennys  Uudet menetelmät: yksityiskohtainen kuvaus Alaotsikot vastaavat Results-osion alaotsikoita

Muotoseikat Kirjoitettava menneessä muodossa Passiivissa? Aineistot voidaan esittää myös taulukoina Menetelmät voidaan esittää myös kuvina Kielen oltava täsmällistä ja virheetöntä  Luetuta teksti ulkopuolisella Älä kerro tuloksia! Katso mallia muista oman alan julkaisuista

Kon , Tieteentekijän peruskurssi Ryhmätehtävä Miten esittää tulokset

Tulokset-osan sisältö Yleiskuva suoritetuista kokeista (mitä mitattiin) Tarkemmat yksityiskohdat koejärjestelyistä (miten mitattiin) kuuluvat kuitenkin Materiaalit ja Metodit -osaan! Esitä vain se mittausdata, joka todella havainnollistaa tutkittavaa ilmiötä. Esitettävien mittaustuloksien suhteen on vältettävä ylenpalttista toistoa ja valittava kriittisesti.

Kuinka numerot esitetään? Jos vain muutama havainto numeroina: tekstin joukossa Toistuvat numeeriset havainnot: taulukoissa tai graafeissa Esitettävien lukujen ja tilastojen tulee merkitä jotain. Esim. koe, jossa testataan muutamia muuttujia Lopputulokseen huomattavasti vaikuttavat muuttujat esitetään graafisesti Lopputulokseen vaikuttamattomat muuttujat syytä myös mainita

Pyri selkeyteen Tulokset kerrotaan lyhyesti, yksinkertaisesti ja selvästi Tulokset-osio on usein paperin lyhin osa Koko muu paperi perustuu tuloksiin

Vältä toistoa Ytimekäs esitystapa, päällekkäisyyksien välttäminen Taulukoiden ja kuvaajien sisältämää dataa ei tulisi toistaa sanallisesti Jaarittelun välttäminen "it is clearly shown in table 1 that X" "X (table 1)"

Discussion

Yhteenveto Vaikeasti määriteltävä osio. Kirjoittaminen voi olla hankalaa ja vaatii tutkitun asian ymmärtämistä. Tarkoitus keskustella tuloksista, ei kirjoittaa niitä tarpeettomasti uudelleen. Yhteenvedon on kommentoitava myös työn puutteita, mutta toisaalta myös mahdollisuuksia. Yhteenvedossa on tarkoitus pohtia työn tulosten suhdetta muihin julkaisuihin.

Kuinka kirjoittaa? Esittele tuloksien periaatteet, riippuvuussuhteet ja yleistykset toistamatta tuloksia. Kerro tuloksista myös ongelmat ja mahdolliset poikkeukset, joihin tulokset eivät päde. Vertaile tuloksia muihin töihin ja keskustele työn soveltamisesta (Julkaisun merkittävyys). Johdannon kysymyksiin on vastattava.

Perustele kaikki johtopäätöksesi. Kerro vain se mitä voidaan tulosten perusteella päätellä. Kerro tulosten merkityksestä: miten ne valottavat tutkittavaa kokonaisuutta? älä kuitenkaan yleistä merkityksiä tutkimaasi laajemmalle