Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Alustava opintojen kokonaissuunnitelma
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Orientaatio ammatillisiin opintoihin NITOJA-hankkeen päätösseminaari Ulla-Maija Arminen Ulla-Maija Arminen.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Tervetuloa vanhempainiltaan!
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Minä oppijana 1 ov..
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opintojen ohjauksen organisointi
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Käki-projekti 2. opponointi Käki-projekti 2. Opponointi
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Uudentyyppinen opiskelijaa tavoitteellisesti ohjaava opinto- ohjelma (O 4 ) Juha Paavola, Juha Hartikainen, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennustekniikan.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
eHOPS farmasian tiedekunnassa
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Ops 2016 ja arviointi.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Järjestelyerät TVA-lisään 220 euroa ja henkilökohtaiseen lisään 330 euroa. Lisäksi on sovittu, että koulunjohtajien palkkausta tarkastellaan erikseen.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Tuutoropettajan info TTE1SN0-luokalle Kari Jyrkkä.
Ops seminaari Askola.
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ohjauspalvelut Tredussa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Väyläopintoihin ohjautuminen
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata) Taina Pallonen Palvelujen tuottaminen ja johtaminen Kuluttajapalvelut ja toimitilapalvelut Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohto): Hotelli-ja kongressipalvelujen johtaminen Ravitsemispalvelujen johtaminen

Kokemuksia, syksy 2003… n. 15- 20 opiskelijaa/tuutoropettaja ryhmätapaamiset aloitusperiodilla noin 6-8 tuntia: opintojen rakenne, yleiset käytänteet; ”talon tavat”, hops-ajattelu 1. Henkilökohtainen keskustelu (20 min) tavoitteiden asettaminen (miksi olet laureassa?) oppimisen järjestelyt ( mitä ja miten ?) oppiminen ja sen ohjaaminen hops-ajatteluun ohjaaminen

kevät 2004 2. henkilökohtainen keskustelu opiskelijalähtöisesti miten opiskelut ovat sujuneet? mitkä ovat fiilikset? ovatko opinnot vastanneet opiskelijan odotuksia mitä ja miten aiot jatkossa opiskella ”hops” >”kehittyneempi versio” edellisestä koko opiskelun ajalle opiskelun sujuminen > itseohjautuvuus mahdolliset ongelmat informointi ”yleisistä asioista” ja mahdollisuus molemminpuoliseen palautteeseen

suunniteltu jatko… henkilökohtaisia keskusteluja vähintään kerran vuodessa itseohjautuvuus lukuvuosisuunnittelu itsearviointi urasuunnittelu palaute

Näkemyksiä, ajatuksia… ryhmäytyminen (tuutor-ryhmä) tärkeää > ”turvaamista” henkilökohtaiset keskustelut; henkilökohtaista ohjausta, tukemista, motivointia, informointia, > keskeyttämiset vähentyvät, ”positiivinen henki” hopsin teko > omien opintojen suunnittelu, seuranta, dokumentointi (portfolio!) >> opinnoille suunta, päämäärä(t), tavoitteet

Omat kokemukset / 3 vuotta tuutoropettajana Ohjaamista (itseohjautuvuus) ja motivointia Tuutoropettaja on opiskelijalle henkilö, jota on helppo lähestyä Yksi “pysyvä” kontakti, joka tuntee opiskelijan taustan Tuutoropettajuus tuo opiskelijan “arjen”lähelle Palautteen vastaanottaminen ja reagoiminen esille tulleiden asioiden kautta Kuka hoitaa ongelmatapaukset ? Työnjako opiskelijatuutor/opettajatuutor/muu henkilöstö Vastuu ja sen jakaminen

Haasteita… hops-/portfolioajatuksen ”myyminen” kiertävä tuutoropettajajärjestelmä?? vastuu jakautuu kaikki opettajat sitoutuvat yksi ja sama tuutoropettaja/opiskelijan koko opiskeluaika onko sama tuutoropettaja vai vaihtuuko ensimmäisen vuoden jälkeen ? >suuntautumisvaihtoehdon opettaja ? henkilökohtainen kontakti roolit: opintotoimisto, opettajat, opintoasiainpäällikkö, tuutoropettaja ?