Opi ja kasva 8.12.2011 TOIMINNALLINEN KIELIOPPI - lisää iloa kielen rakenteiden oppimiseen
Miksi toiminnallista kielioppia? * Äidinkieli ja kielen rakenteiden oppiminen eivät ole oppilaiden suosiossa? * Turhan usein oppilaalla on käsitys, että kieliopin oppiminen on pänttäämistä, ulkolukua, tylsää, mekaanista, jopa turhaa * Toiminnallisten metodien avulla ryhmän voi saada oppimaan motivoidummin; oppimistuloksista tulee parempia ja oppimisesta jopa hauskaa
Miksi kielen rakenteiden oppiminen on tärkeää? Kieli on ajattelun pohja, kommunikaation väline Oppilaan kognitiiviset ja analyyttiset taidot Vieraiden kielten oppiminen Oppilaat kysyvät: Miten tämä asia liittyy minuun? Olenko minä opetuksessa tärkeä? Voinko vaikuttaa omaan oppimiseeni ja opetukseen?
Mikä motivoi minua opettajana toimimaan? Tieto, ettei kukaan jaksa opiskella pitkiä aikoja yksin kirjojen tai päätteen kanssa; vastapainoa kaivataan Kinesteettinen oppija Äidinkielen osa-alueet voidaan ottaa mukaan kielen rakenteiden oppimiseen esim. mediakasvatus, kirjoittaminen, kirjallisuus, ilmaisutaito. Kollegoiden ja oppilaiden palaute
Toiminnallisia menetelmiä MEDIA KIRJALLISUUS TUTKIVA ASENNE Draamakasvatus Keskustelu Kirjoittaminen Piirtäminen
Toiminnallisten metodien hyödyt Aktivointi Keskittymistaidot Itsetuntemus ja –luottamus Ryhmätyötaidot Mielikuvitus, luovuus, taiteellisuus otetaan käyttöön Muistaminen, oppiminen paranee Oppimisesta tulee ryhmässä hauskaa
Toiminnallisuudella pyritään: oppijan aktivointiin motivointiin osallistamiseen ryhmäyttämiseen mielenkiinnon herättämiseen opittavaa ainesta kohtaan hyvinvointiin itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistamiseen tunne- ja liikemuistin herättämiseen flow-kokemuksen mahdollistamiseen
Toiminnallisten metodien avainsanat Keskustelu Tekemällä oppiminen, oppimisen kehollistaminen Käden ja ajatuksen yhteistyö: kirjoittaminen Improvisaatio, leikki, draama Hyödynnetään ja tehdään itse kuvaa, runoa, laulua, satua, tarinaa Pari- ja ryhmätyö, yhteistoiminnallinen oppiminen Roolit Mielikuvituksen ja oman ajattelun kehittäminen ja korostaminen Toisen kohtaaminen, erilaisuuden hyväksyminen
Harjoitusmuodot Yksilötyö, esim. piirtäminen, kirjoittaminen Parityö, esim. keskustelu, improvisaatio Pienryhmätyö, esim. improvisaatioesitys, suunniteltu improvisaatio, patsas, kuva, kilpailu Koko ryhmän harjoitukset, esim. kaikki harjoittelevat yhtä aikaa pienryhmissä, pelit, leikit, kertomus, improvisaatio, eri aistit Erityyppiset harjoitusmuodot ja/tai menetelmät
Toiminnallisista harjoituksista Opettaja luo toiminnallaan innostuneen, luotettavan, turvallisen ja rennon ilmapiirin. Jokaista ryhmäläistä arvostetaan, mahdollisiin häiriöihin puututaan heti. Harjoitukset motivoidaan. Harjoituksiin voi ottaa mukaan ajankohtaisia tai muuten tärkeitä teemoja, muita oppiaineita tai oppilaita kiinnostavia teemoja.
Vinkkejä opettajalle Lähde liikkeelle pienestä, siitä mikä sinua sytyttää. Harjoituksia voi aina syventää. Ole itselle armollinen; aina opitaan jotakin. Harjoitusten kehittäminen ja ideoiminen innostaa ja opettaa myös opettajaa. Ihmetellään kieltä, luodaan siihen omaa suhdetta ja polkuja käytännön tilanteisiin.
Harjoitusmuodoista Kaikki harjoitukset ovat sovellettavissa monella muotoa, esim. kuuma tuoli, tervapata. Esim. monet sijamuotoharjoituksista käyvät sanaluokkiin ja päinvastoin. Jokaista harjoitusta edeltää keskustelu, mutta tärkeää on jättää aikaa harjoituksen jälkeiseen keskusteluun: mitä opittiin? Mitä varten harjoitus tehtiin? Miltä tuntui tehdä? Oppikirjaa ei tunnilla välttämättä tarvita, kynä ja vihko riittävät.
Esimerkkinä yläkoulu 7.luokka 8.luokka 9.luokka Harjoitusten painottuminen eri luokka-asteilla: Sanaluokat – koko ryhmä, leikit Sijamuodot – mielikuvitus, ”tyypit”, draama Lauseenjäsenet - oma elämä, roolit, draama Modukset – pari- ja ryhmäharjoituksia (+ kirjallisuuden lajityypit) Nominaalimuodot Kielen rakenteiden kertaus (+ kirjallisuuden historia ja tyylisuunnat)
Mieleen jääneitä harjoitustyyppejä Sanaluokat: surinasiivet, tervapata, substantiivikuva, hernepussiharjoitukset, mukautumisimprot, pronominirock, kutsun sinut luokseni –rinki, luova kirjoittaminen Sijamuodot: sijamuotosalaatti, sijamuotojen persoonallistaminen commedia dell´ arten tapaan, ammatti essiivi-translatiivi – ketju, reaktiopeli sisä- ja ulkopaikallissijoista, Matka-pienryhmäketjuimprovisaatio, rap
Lauseenjäsenet: piirrokset luonteenpiirteineen, keskustelu ja improvisaatio (samaistuminen lauseenjäseneeseen), objektin sijamuodot –hernepussiharjoitus, lauseenjäsen –pelikortit ja rooli-improvisaatio Modukset eli tapaluokat: tositapa-improvisaatio taustaäänineen, modusapila-improvisaatiokeskustelu
Geert Vandermeersche (Kentin yliopisto, Belgia): The Teacher as Storyteller. The Narrative turn in Language Education. (K.Egan (1986): Teaching as Storytelling) Argumentit vastaan Argumentit puolesta 1. Ei käy kaikkiin aiheisiin. (32) 2. Aikasyöppö. (18) 3. Liian abstraktia, Eganin metodi horjuva tai vaikea ymmärtää. (10) 4. Täytyy integroida perinteisten metodien kanssa. (10) 5. Ei kaikille luokka-asteille. (7) Vastaajina 85 auskultoijaa. 1. Motivoiva. Linkittyy opiskelijoiden elämään. (28) 2. Helpottaa muistamista. Ajatteluväline. (16) 3. Opettajan osallistuminen mahdollista. (13) 4. Opetuksen oikeutus: selitetään miksi. (12) 5. Opettajan ja oppilaan luovuus ja mielikuvitus. (11)
Kritiikki Suomessa Tilakysymys Ennakkoluulot menetelmien soveltuvuudesta, työmäärästä, lapsellisuudesta, kilpailuleikkien tarpeellisuudesta. Aikaa vievää
Aiheesta lisää www.aidinkielenopetustieteenseurary.com Googlaa! Prof. Katri Sarmavuori (toim.): Aikakauskirja Äidinkielen opetustiede 38/2009, 39/2010, 40/2011 Virke 1/2011 (Äidinkielenopettajainliiton jäsenlehti)
Toiminnallisuus-CV:ni Prof. Katri Sarmavuori kyseli v. 2008, kuka lähtisi kehittämään toiminnallista kielioppia, ilmoittauduin kokeiluun. Pedagoginen iltapäivä 16.9.2010 Espoossa HS 5.12.2010 (koululla 17.11.2010) Kööpenhaminan kielikonferenssi 1.12.2010 Pedagoginen iltapäivä 7.2.2011 Espoossa Juttu Virke-lehteen 1/2011 Äidinkielen opetuksen foorum 2.8.2011
Toiminnallisuus-CV:ni osa 2 Ainedidaktiikan symposium 11.2.2011 Turun yliopisto Otava: Into-klubi Aleksis-sarjan nettilehti 5.4. Huhtimessut, espoolaisten opettajien veso Hildesheimin yliopisto, Saksa: Kansainvälinen äidinkielen opetuksen konferenssi 15.-17.6.2011 Pedagoginen ip. kieltenopettajille 16.9.2011 Yhteistyö Zodiakin, Uuden tanssin keskuksen tanssipedagogien, kanssa alkaa (syksy 2011)
Lisää koulutusta tarjolla Koulutusiltapäivä toiminnallisesta kieliopista Hämeenlinnan seudun äidinkielen opettajille 17.11.2011 Koulutusiltapäivä ammatillisen oppilaitoksen aikuiskouluttajille: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot toiminnallisin menetelmin 24.11.2011 Hyria, Hyvinkää Tulossa mm. Turun yliopiston OKL 13.12.2011 Pedagoginen iltapäivä Espoossa 19.4.2012: Kinesteettiset, draamalliset ja toiminnalliset menetelmät kielen rakenteiden opiskelussa
Paljon toiminnallisia hetkiä sekä onnistumisen iloa! toivoo nina.maunu@espoo.opit.fi KILONPUISTON KOULU, ESPOO