Opi ja kasva TOIMINNALLINEN KIELIOPPI

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
2.-luokkalaisten kielisuihkutunnit Tampereen Yliopiston Normaalikoulussa 2.-luokkalaisille opetetaan oppitunneilla ranskaa ja saksaa osana normaalia lukujärjestystä.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
”Siellä minä olen heidän keskellään”
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Small World - Big World Tavoitteena kouluhyvinvoinnin lisääminen – teoreettisena viitekehyksenä Päivi Hamaruksen Vaakamalli Vaihdetaan kiusaamiseen puuttumisen.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Ajatuksia oppimisesta
Tervetuloa Toiminnallisen kieliopin pajaan Turun Talvipäivänä 18. 1
Perusopetuksen ryhmäkoko
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
Vuorovaikutusdraama Katri Karasma. Hamletin lukemisen alkumotivointi Jake kävi seitsemän viikon ajan näytelmän tekstin läpi sanasta sanaan.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
Venäjän alkeiden opetus
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
OPI 17 –päivät, OULU , FM Nina Maunu
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Kieli itseilmaisun välineenä
TET =Työelämään tutustuminen
3.c
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
OPETTAJUUDEN JA TAITEILIJUUDEN TEEMOJA (YHTEISIÄ TUNTOMERKKEJÄ): (Parks M.E ) The Art of Pedagogy: Artistic Behaviour as a Model for Teaching.
TET =Työelämään tutustuminen
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Opi ja kasva 8.12.2011 TOIMINNALLINEN KIELIOPPI - lisää iloa kielen rakenteiden oppimiseen

Miksi toiminnallista kielioppia? * Äidinkieli ja kielen rakenteiden oppiminen eivät ole oppilaiden suosiossa? * Turhan usein oppilaalla on käsitys, että kieliopin oppiminen on pänttäämistä, ulkolukua, tylsää, mekaanista, jopa turhaa * Toiminnallisten metodien avulla ryhmän voi saada oppimaan motivoidummin; oppimistuloksista tulee parempia ja oppimisesta jopa hauskaa

Miksi kielen rakenteiden oppiminen on tärkeää? Kieli on ajattelun pohja, kommunikaation väline Oppilaan kognitiiviset ja analyyttiset taidot Vieraiden kielten oppiminen Oppilaat kysyvät: Miten tämä asia liittyy minuun? Olenko minä opetuksessa tärkeä? Voinko vaikuttaa omaan oppimiseeni ja opetukseen?

Mikä motivoi minua opettajana toimimaan? Tieto, ettei kukaan jaksa opiskella pitkiä aikoja yksin kirjojen tai päätteen kanssa; vastapainoa kaivataan Kinesteettinen oppija Äidinkielen osa-alueet voidaan ottaa mukaan kielen rakenteiden oppimiseen esim. mediakasvatus, kirjoittaminen, kirjallisuus, ilmaisutaito. Kollegoiden ja oppilaiden palaute

Toiminnallisia menetelmiä MEDIA KIRJALLISUUS TUTKIVA ASENNE Draamakasvatus Keskustelu Kirjoittaminen Piirtäminen

Toiminnallisten metodien hyödyt Aktivointi Keskittymistaidot Itsetuntemus ja –luottamus Ryhmätyötaidot Mielikuvitus, luovuus, taiteellisuus otetaan käyttöön Muistaminen, oppiminen paranee Oppimisesta tulee ryhmässä hauskaa

Toiminnallisuudella pyritään: oppijan aktivointiin motivointiin osallistamiseen ryhmäyttämiseen mielenkiinnon herättämiseen opittavaa ainesta kohtaan hyvinvointiin itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistamiseen tunne- ja liikemuistin herättämiseen flow-kokemuksen mahdollistamiseen

Toiminnallisten metodien avainsanat Keskustelu Tekemällä oppiminen, oppimisen kehollistaminen Käden ja ajatuksen yhteistyö: kirjoittaminen Improvisaatio, leikki, draama Hyödynnetään ja tehdään itse kuvaa, runoa, laulua, satua, tarinaa Pari- ja ryhmätyö, yhteistoiminnallinen oppiminen Roolit Mielikuvituksen ja oman ajattelun kehittäminen ja korostaminen Toisen kohtaaminen, erilaisuuden hyväksyminen

Harjoitusmuodot Yksilötyö, esim. piirtäminen, kirjoittaminen Parityö, esim. keskustelu, improvisaatio Pienryhmätyö, esim. improvisaatioesitys, suunniteltu improvisaatio, patsas, kuva, kilpailu Koko ryhmän harjoitukset, esim. kaikki harjoittelevat yhtä aikaa pienryhmissä, pelit, leikit, kertomus, improvisaatio, eri aistit Erityyppiset harjoitusmuodot ja/tai menetelmät

Toiminnallisista harjoituksista Opettaja luo toiminnallaan innostuneen, luotettavan, turvallisen ja rennon ilmapiirin. Jokaista ryhmäläistä arvostetaan, mahdollisiin häiriöihin puututaan heti. Harjoitukset motivoidaan. Harjoituksiin voi ottaa mukaan ajankohtaisia tai muuten tärkeitä teemoja, muita oppiaineita tai oppilaita kiinnostavia teemoja.

Vinkkejä opettajalle Lähde liikkeelle pienestä, siitä mikä sinua sytyttää. Harjoituksia voi aina syventää. Ole itselle armollinen; aina opitaan jotakin. Harjoitusten kehittäminen ja ideoiminen innostaa ja opettaa myös opettajaa. Ihmetellään kieltä, luodaan siihen omaa suhdetta ja polkuja käytännön tilanteisiin.

Harjoitusmuodoista Kaikki harjoitukset ovat sovellettavissa monella muotoa, esim. kuuma tuoli, tervapata. Esim. monet sijamuotoharjoituksista käyvät sanaluokkiin ja päinvastoin. Jokaista harjoitusta edeltää keskustelu, mutta tärkeää on jättää aikaa harjoituksen jälkeiseen keskusteluun: mitä opittiin? Mitä varten harjoitus tehtiin? Miltä tuntui tehdä? Oppikirjaa ei tunnilla välttämättä tarvita, kynä ja vihko riittävät.

Esimerkkinä yläkoulu 7.luokka 8.luokka 9.luokka Harjoitusten painottuminen eri luokka-asteilla: Sanaluokat – koko ryhmä, leikit Sijamuodot – mielikuvitus, ”tyypit”, draama Lauseenjäsenet - oma elämä, roolit, draama Modukset – pari- ja ryhmäharjoituksia (+ kirjallisuuden lajityypit) Nominaalimuodot Kielen rakenteiden kertaus (+ kirjallisuuden historia ja tyylisuunnat)

Mieleen jääneitä harjoitustyyppejä Sanaluokat: surinasiivet, tervapata, substantiivikuva, hernepussiharjoitukset, mukautumisimprot, pronominirock, kutsun sinut luokseni –rinki, luova kirjoittaminen Sijamuodot: sijamuotosalaatti, sijamuotojen persoonallistaminen commedia dell´ arten tapaan, ammatti essiivi-translatiivi – ketju, reaktiopeli sisä- ja ulkopaikallissijoista, Matka-pienryhmäketjuimprovisaatio, rap

Lauseenjäsenet: piirrokset luonteenpiirteineen, keskustelu ja improvisaatio (samaistuminen lauseenjäseneeseen), objektin sijamuodot –hernepussiharjoitus, lauseenjäsen –pelikortit ja rooli-improvisaatio Modukset eli tapaluokat: tositapa-improvisaatio taustaäänineen, modusapila-improvisaatiokeskustelu

Geert Vandermeersche (Kentin yliopisto, Belgia): The Teacher as Storyteller. The Narrative turn in Language Education. (K.Egan (1986): Teaching as Storytelling) Argumentit vastaan Argumentit puolesta 1. Ei käy kaikkiin aiheisiin. (32) 2. Aikasyöppö. (18) 3. Liian abstraktia, Eganin metodi horjuva tai vaikea ymmärtää. (10) 4. Täytyy integroida perinteisten metodien kanssa. (10) 5. Ei kaikille luokka-asteille. (7) Vastaajina 85 auskultoijaa. 1. Motivoiva. Linkittyy opiskelijoiden elämään. (28) 2. Helpottaa muistamista. Ajatteluväline. (16) 3. Opettajan osallistuminen mahdollista. (13) 4. Opetuksen oikeutus: selitetään miksi. (12) 5. Opettajan ja oppilaan luovuus ja mielikuvitus. (11)

Kritiikki Suomessa Tilakysymys Ennakkoluulot menetelmien soveltuvuudesta, työmäärästä, lapsellisuudesta, kilpailuleikkien tarpeellisuudesta. Aikaa vievää

Aiheesta lisää www.aidinkielenopetustieteenseurary.com Googlaa! Prof. Katri Sarmavuori (toim.): Aikakauskirja Äidinkielen opetustiede 38/2009, 39/2010, 40/2011 Virke 1/2011 (Äidinkielenopettajainliiton jäsenlehti)

Toiminnallisuus-CV:ni Prof. Katri Sarmavuori kyseli v. 2008, kuka lähtisi kehittämään toiminnallista kielioppia, ilmoittauduin kokeiluun. Pedagoginen iltapäivä 16.9.2010 Espoossa HS 5.12.2010 (koululla 17.11.2010) Kööpenhaminan kielikonferenssi 1.12.2010 Pedagoginen iltapäivä 7.2.2011 Espoossa Juttu Virke-lehteen 1/2011 Äidinkielen opetuksen foorum 2.8.2011

Toiminnallisuus-CV:ni osa 2 Ainedidaktiikan symposium 11.2.2011 Turun yliopisto Otava: Into-klubi Aleksis-sarjan nettilehti 5.4. Huhtimessut, espoolaisten opettajien veso Hildesheimin yliopisto, Saksa: Kansainvälinen äidinkielen opetuksen konferenssi 15.-17.6.2011 Pedagoginen ip. kieltenopettajille 16.9.2011 Yhteistyö Zodiakin, Uuden tanssin keskuksen tanssipedagogien, kanssa alkaa (syksy 2011)

Lisää koulutusta tarjolla Koulutusiltapäivä toiminnallisesta kieliopista Hämeenlinnan seudun äidinkielen opettajille 17.11.2011 Koulutusiltapäivä ammatillisen oppilaitoksen aikuiskouluttajille: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot toiminnallisin menetelmin 24.11.2011 Hyria, Hyvinkää Tulossa mm. Turun yliopiston OKL 13.12.2011 Pedagoginen iltapäivä Espoossa 19.4.2012: Kinesteettiset, draamalliset ja toiminnalliset menetelmät kielen rakenteiden opiskelussa

Paljon toiminnallisia hetkiä sekä onnistumisen iloa! toivoo nina.maunu@espoo.opit.fi KILONPUISTON KOULU, ESPOO