Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tervetuloa Toiminnallisen kieliopin pajaan Turun Talvipäivänä 18. 1

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tervetuloa Toiminnallisen kieliopin pajaan Turun Talvipäivänä 18. 1"— Esityksen transkriptio:

1 Tervetuloa Toiminnallisen kieliopin pajaan Turun Talvipäivänä 18. 1

2 Uteliaisuus, yhteisöllisyys, ilo
TARINA Yhteisöllisyys LIIKE Ilo SUOSIO

3 Tarina

4 Tarina opetuksessa - kirjallisuutta
Egan, K. 1989: Teaching as story telling: an alternative approach to teaching and curriculum in the elementary school. University of Chicago Press. Torkki, J. 2014: Tarinan voima. Otava. Estola, Kaunisto, Keski-Filppula, Syrjälä, Uitto 2007: Lupa puhua – kertomisen voima arjessa ja työssä. PS-Kustannus.

5 Innostavia teoksia kielen opetukseen
Kieli ja sen kieliopit. Opetuksen suuntaviivoja Opetusministeriö. Hki: Painatuskeskus. Moilanen, K Kielinavigaattori: käytännön työvälineitä kieltenopetukseen. Hki: WSOY Oppimateriaalit. Lengel, T. & Kuczala, M The Kinesthetic classroom: teaching and learning through movement. Oaks: Corwin press.

6 The Kinesthetic classroom (2010)
Teos perustuu ajatukselle kokonaisvaltaisesta oppijasta. Menetelmät tarjoavat mahdollisuuden oppijalle kasvaa kognitiivisesti, sosiaalisesti, henkisesti, emotionaalisesti sekä fyysisesti. Kirjoittajat paneutuvat kertomaan liikkeen merkityksestä 1) aivojen valmistamisessa uuden oppimiselle, 2) lepotaukojen suomisessa, 3) liikunnan ja kunnon ylläpitämisessä, 4) ryhmähengen kehittämisessä, 5) sisällön kertaamisessa sekä 6) sisällön opettamisessa.

7 LIIKE Oppiminen on koko kehon asia. Liike lisää oppimiskykyä, luovuutta, stressinhallintaa, terveyttä. Griss, S Minds in motion: a kinesthetic approach to elementary teaching curriculum. Portsmouth:NH:Heinemann. ” Jo 10 min riittää.”

8 Toiminnallisen kieliopin määritelmä
Toiminnallinen kielioppi on kielen käsitteiden ja rakenteiden opiskelua luovin, yhteistoiminnallisin sekä kinesteettisin menetelmin. Menetelmät hyödyntävät ilmaisutaidon ja draamakasvatuksen sekä liike- ja tanssi-ilmaisun tekniikoita. Menetelmät tukevat mm. yksilön itsetuntemusta ja -luottamusta, vuorovaikutustaitoja, tutkivaa ja kokonaisvaltaista oppimista.

9 Mikä motivoi minua opettajana toimimaan?
Tieto, ettei kukaan jaksa opiskella pitkiä aikoja yksin kirjojen tai päätteen kanssa; vastapainoa kaivataan Kinesteettinen oppija Äidinkielen osa-alueet voidaan ottaa mukaan kielen rakenteiden oppimiseen esim. mediakasvatus, kirjoittaminen, kirjallisuus, ilmaisutaito. Kollegoiden ja oppilaiden palaute

10 Miksi toiminnallista kielioppia?
* Äidinkieli ja kielen rakenteiden oppiminen eivät ole oppilaiden suosiossa? * Turhan usein oppilaalla on käsitys, että kieliopin oppiminen on pänttäämistä, ulkolukua, tylsää, mekaanista, jopa turhaa * Toiminnallisten metodien avulla ryhmän voi saada oppimaan motivoidummin; oppimistuloksista tulee parempia ja oppimisesta jopa hauskaa

11 Miksi kielen rakenteiden oppiminen on tärkeää?
Kieli on ajattelun pohja, kommunikaation väline Oppilaan kognitiiviset ja analyyttiset taidot Vieraiden kielten oppiminen Oppilaat kysyvät: Miten tämä asia liittyy minuun? Olenko minä opetuksessa tärkeä? Voinko vaikuttaa omaan oppimiseeni ja opetukseen?

12 Toiminnallisia menetelmiä
MEDIA KIRJALLISUUS TUTKIVA ASENNE Draamakasvatus Keskustelu Kirjoittaminen Piirtäminen

13 Toiminnallisten metodien hyödyt
Aktivointi Keskittymistaidot Itsetuntemus ja –luottamus Ryhmätyötaidot Mielikuvitus, luovuus, taiteellisuus otetaan käyttöön Muistaminen, oppiminen paranee Oppimisesta tulee ryhmässä hauskaa

14 Toiminnallisuudella pyritään:
oppijan aktivointiin motivointiin osallistamiseen ryhmäyttämiseen mielenkiinnon herättämiseen opittavaa ainesta kohtaan hyvinvointiin itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistamiseen tunne- ja liikemuistin herättämiseen flow-kokemuksen mahdollistamiseen

15 Toiminnallisten metodien avainsanat
Keskustelu Tekemällä oppiminen, oppimisen kehollistaminen Käden ja ajatuksen yhteistyö: kirjoittaminen Improvisaatio, leikki, draama Hyödynnetään ja tehdään itse kuvaa, runoa, laulua, satua, tarinaa Pari- ja ryhmätyö, yhteistoiminnallinen oppiminen Roolit Mielikuvituksen ja oman ajattelun kehittäminen ja korostaminen Toisen kohtaaminen, erilaisuuden hyväksyminen

16 Harjoitusmuodot Yksilötyö, esim. piirtäminen, kirjoittaminen
Parityö, esim. keskustelu, improvisaatio Pienryhmätyö, esim. improvisaatioesitys, suunniteltu improvisaatio, patsas, kuva, kilpailu Koko ryhmän harjoitukset, esim. kaikki harjoittelevat yhtä aikaa pienryhmissä, pelit, leikit, kertomus, improvisaatio, eri aistit Erityyppiset harjoitusmuodot ja/tai menetelmät

17 Toiminnallisista harjoituksista
Opettaja luo toiminnallaan innostuneen, luotettavan, turvallisen ja rennon ilmapiirin. Jokaista ryhmäläistä arvostetaan, mahdollisiin häiriöihin puututaan heti. Harjoitukset motivoidaan. Harjoituksiin voi ottaa mukaan ajankohtaisia tai muuten tärkeitä teemoja, muita oppiaineita tai oppilaita kiinnostavia teemoja.

18 Vinkkejä opettajalle Lähde liikkeelle pienestä, siitä mikä sinua sytyttää. Harjoituksia voi aina syventää. Ole itselle armollinen; aina opitaan jotakin. Harjoitusten kehittäminen ja ideoiminen innostaa ja opettaa myös opettajaa. Ihmetellään kieltä, luodaan siihen omaa suhdetta ja polkuja käytännön tilanteisiin.

19 Harjoitusmuodoista Kaikki harjoitukset ovat sovellettavissa monella muotoa, esim. kuuma tuoli, tervapata. Esim. monet sijamuotoharjoituksista käyvät sanaluokkiin ja päinvastoin. Jokaista harjoitusta edeltää keskustelu, mutta tärkeää on jättää aikaa harjoituksen jälkeiseen keskusteluun: mitä opittiin? Mitä varten harjoitus tehtiin? Miltä tuntui tehdä? Oppikirjaa ei tunnilla välttämättä tarvita, kynä ja vihko riittävät.

20 Esimerkkinä yläkoulu 7.luokka 8.luokka 9.luokka
Harjoitusten painottuminen eri luokka-asteilla: Sanaluokat – koko ryhmä, leikit Sijamuodot – mielikuvitus, ”tyypit”, draama Lauseenjäsenet - oma elämä, roolit, draama Modukset – pari- ja ryhmäharjoituksia (+ kirjallisuuden lajityypit) Nominaalimuodot Kielen rakenteiden kertaus (+ kirjallisuuden historia ja tyylisuunnat)

21 Mieleen jääneitä harjoitustyyppejä
Sanaluokat: surinasiivet, tervapata, substantiivikuva, hernepussiharjoitukset, mukautumisimprot, pronominirock, kutsun sinut luokseni –rinki, luova kirjoittaminen Sijamuodot: sijamuotosalaatti, sijamuotojen persoonallistaminen commedia dell´ arten tapaan, ammatti essiivi-translatiivi – ketju, reaktiopeli sisä- ja ulkopaikallissijoista, Matka-pienryhmäketjuimprovisaatio, rap

22 Lauseenjäsenet: piirrokset luonteenpiirteineen, keskustelu ja improvisaatio (samaistuminen lauseenjäseneeseen), objektin sijamuodot –hernepussiharjoitus, lauseenjäsen –pelikortit ja rooli-improvisaatio Modukset eli tapaluokat: tositapa-improvisaatio taustaäänineen, modusapila-improvisaatiokeskustelu

23 Talvipäivän harjoitukset
Kielenhuoltoa: Isot ja pienet alkukirjaimet, yhteen vai erikseen? Sanaluokkasalaatti (roolit * 3: termi, lapun sana, lapun joukkoliike, oma keksimä sana, sovellukset) Sijamuotoroolit commedia dell´arten tapaan Paikallissijat: tarina plus liike Lauseenjäsenet ryhmissä (näytelkää lause sovitussa järjestyksessä, muut arvaavat; sanalappujärjestys, muodostakaa lause; järjestäkää lauseen lauseenjäsenet - nopeuskilpailu joukkueissa) * Aikamuotokättely * ”Olen visionäärinen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja!”

24 Geert Vandermeersche (Kentin yliopisto, Belgia): The Teacher as Storyteller. The Narrative turn in Language Education. (K.Egan (1986): Teaching as Storytelling) Argumentit vastaan Argumentit puolesta 1. Ei käy kaikkiin aiheisiin. (32) 2. Aikasyöppö. (18) 3. Liian abstraktia, Eganin metodi horjuva tai vaikea ymmärtää. (10) 4. Täytyy integroida perinteisten metodien kanssa. (10) 5. Ei kaikille luokka-asteille. (7) Vastaajina 85 auskultoijaa. 1. Motivoiva. Linkittyy opiskelijoiden elämään. (28) 2. Helpottaa muistamista. Ajatteluväline. (16) 3. Opettajan osallistuminen mahdollista. (13) 4. Opetuksen oikeutus: selitetään miksi. (12) 5. Opettajan ja oppilaan luovuus ja mielikuvitus. (11)

25 Kritiikki Suomessa Tilakysymys
Ennakkoluulot menetelmien soveltuvuudesta, työmäärästä, lapsellisuudesta, kilpailuleikkien tarpeellisuudesta. Aikaa vievää Termistön tärkeys?

26 Puolustukseni Aina kannattaa yrittää ja kokeilla! Tilaksi riittää tavallinen luokkahuone, sillä jopa pulpetissa istuen tai sen vierellä seisoen voi tehdä toiminnallisia harjoituksia, jos ei halua raivata luokkahuoneeseen tilaa sen enempää. Menetelmät ovat sovellettavissa kaikenikäisille ja -tasoisille oppijoille, ja vaatimustasoa voi nostaa ja laskea ryhmän toiminnan mukaan. Joitain menetelmiä voi joko järjestää kilpailuiksi tai sitten ei. Opettaja tietää ryhmänsä. Vaikka useat menetelmät saattavat viedä paljonkin aikaa, menetelmät tuottavat oppijassa sellaista mielihyvää, että se poikii paljon (muuta) hyvää jatkoon, esim. oppimisilmapiiriin, joka on kaiken a ja o. Termien varaan on ollut hyvä rakentaa toiminnallinen ohjelma – ja samalla termit avautuvat ja tulevat oppijalla käyttöön

27 ”Ensin tulee tekeminen, sitten tulee flow.”
Slogan: ”Ensin tulee tekeminen, sitten tulee flow.”

28 Aiheesta lisää toiminnallinenkielioppi@groups.facebook.com
Googlaa! Prof. Katri Sarmavuori (toim. ): Aikakauskirja Äidinkielen opetustiede 38/2009, 39/2010, 40/2011 (tutkimustulokset) Virke 1/2011 (Äidinkielenopettajainliiton jäsenlehti)

29 Lisää tutkimusta tarvitaan
Juli Aerila, Rauman opettajainkoulutuslaitos Marja Kela: S2-opetuksen Mansikkala-hanke kaipaa testaajia ” SUOMI MAAILMANKARTALLE!”

30 Toiminnallisuus-CV:ni
Prof. Katri Sarmavuori kyseli v. 2008, kuka lähtisi kehittämään toiminnallista kielioppia, ilmoittauduin kokeiluun. Pedagoginen iltapäivä Espoossa HS (koululla ) Kööpenhaminan kielikonferenssi Pedagoginen iltapäivä Espoossa Juttu Virke-lehteen 1/2011 Äidinkielen opetuksen foorum

31 Toiminnallisuus-CV:ni osa 2
Ainedidaktiikan symposium Turun yliopisto Otava: Into-klubi Aleksis-sarjan nettilehti 5.4. Huhtimessut, espoolaisten opettajien veso Hildesheimin yliopisto, Saksa: Kansainvälinen äidinkielen opetuksen konferenssi Pedagoginen ip. kieltenopettajille Yhteistyö Zodiakin, Uuden tanssin keskuksen tanssipedagogien, kanssa alkaa (syksy 2011)JNE JNE JNE tähän päivään saakka...

32 Koulutusiltapäivä toiminnallisesta kieliopista Hämeenlinnan seudun äidinkielen opettajille Koulutusiltapäivä ammatillisen oppilaitoksen aikuiskouluttajille: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot toiminnallisin menetelmin Hyria, Hyvinkää Turun yliopiston OKL Pedagoginen iltapäivä Espoossa : Kinesteettiset, draamalliset ja toiminnalliset menetelmät kielen rakenteiden opiskelussa Ja niin edelleen tähän päivään saakka...

33 Paljon toiminnallisia hetkiä sekä onnistumisen iloa!
toivoo KILONPUISTON KOULU, ESPOO


Lataa ppt "Tervetuloa Toiminnallisen kieliopin pajaan Turun Talvipäivänä 18. 1"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google