Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPI 17 –päivät, OULU , FM Nina Maunu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPI 17 –päivät, OULU , FM Nina Maunu"— Esityksen transkriptio:

1 OPI 17 –päivät, OULU 4.2.2017, FM Nina Maunu
TOIMINNALLINEN KIELIOPPI – liikettä, draamaa, tarinaa ja visualisointia OPI 17 –päivät, OULU , FM Nina Maunu

2 Lämmittely Antti Tuiskun tahtiin
1. Keksikää ja sopikaa neljän hengen ryhmissä yhteiset liikkeet JAKSAMISELLE, HIIHTÄMISELLE, ”MÄÄ NÄÄN TÄHTII”. 2. Musiikki soi. Kun kuulette sanoja, jotka liittyvät näihin sanoihin, tehkää liikkeet. Laulaminen on myös sallittu. 3. Keskustellaan havainnoista, mitä tapahtui.

3 Mitä tapahtui? Veri lähti kiertämään
Erilaiset tulkinnat mahdollistuvat Hyvä olo, rentoutuminen Yhteys ja yhteisöllisyys Keskittyminen Ihminen on vastaanottavaisempi seisoessaan ja liikkeen jälkeen

4 Kuka olen? Prof. Katri Sarmavuori kyseli v. 2008, kuka lähtisi kehittämään toiminnallista kielioppia, ilmoittauduin kokeiluun. Vuodesta 2008 olen aktiivisesti kehitellyt ja testaillut erilaisia toiminnallisia menetelmiä kaikkiin kielen rakenteiden osa-alueisiin yhdessä yläkoulun oppilaitteni kanssa sekä kymmenissä pedagogisissa iltapäivissä opettajien kanssa eri puolilla Suomea sekä ulkomailla (Tanska, Saksa, Viro). Tulossa on teos, jossa teoriaa ja paljon harjoituksia kaikkiin kieliopin osa-alueisiin ja viiden erilaisen menetelmäpakin kautta. Äidinkielen opettajat, suomi toisena kielenä opettajat, vieraiden kielten opettajat, esikoulu- ja erityisopettajat sekä reaaliaineiden opettajat eri asteilta, myös ammatilliselta puolelta, ovat osallistuneet koulutuksiini.

5 Toiminnallisia menetelmiä
Draamalähtöiset työtavat, liike Keskustelu, kielellistäminen Piirtäminen, doodlaus Tarinallisuus, kirjoittaminen Internet Media,

6 Toiminnallisia menetelmiä kieliopin ja kielenhuollon opettamiseen
1. PELIT JA LEIKIT yhteisöllisyys, ilmapiiri, ryhmätyö 2. LIIKE / KINESTEETTISET konkreettisuus, näkyvyys, käytäntö 3. DRAAMALLISET ongelmanratkaisu, ryhmätyö 4. VISUAALISET JA TARINALLISET mielikuvitus, hahmottaminen 5. TOIMINNALLINEN ARVIOINTI osallisuus, tavoitteiden asettelu

7 kognitiivisesti sosiaalisesti henkisesti emotionaalisesti fyysisesti
Lengel & Kuczala (2010). The Kinesthetic classroom: teaching and learning through movement. Oaks: Corwin press. Teos perustuu ajatukselle kokonaisvaltaisesta oppijasta. Kinesteettiset menetelmät tarjoavat mahdollisuuden oppijalle kasvaa: kognitiivisesti sosiaalisesti henkisesti emotionaalisesti fyysisesti

8 Terveiset oppilailta ja opettajilta
“ Opin!” “Näin oppii paremmin!” “ Otetaan opiksi!” “Opitaan tekemään yhdessä.” “Joutuu keskittymään ja käymään läpi asioita.” OPE: “Kun oppiminen on hauskaa, kun on mukava ilmapiiri, oppimistakin tapahtuu helpommin.” * KESKITTYMINEN * MOTIVAATIO * SYTYKE

9 Osallistu valokuvaan / Olen puu (kinesteettinen ja/ tai draamallinen käsitekartta)
Harjoitus sovelletaan ”Olen puu” –nimisestä substantiivikuvaharjoituksesta. Yksi asettuu kuvan keskelle, muut tulevat yksitellen täydentämään kuvaa vapaaehtoisesti omalla still-kuvallaan ja sanallaan. Ohjaaja päättää, milloin kuva on valmis. Ensimmäiseksi tullut päättää, kuka jää eli mistä seuraava kuva lähtee liikkeelle. Sovellukset esim.: laaja-alainen osaaminen; genret, tyylit; sanaluokat, lauseet, synonyymit, vastakohdat, tarkennuskuvat, käsitekartat; eri kulttuurit, työelämä, juhlat, harrastukset jne. Voi käyttää myös kirjoittamisen ja draaman pohjana.

10 SUOMI 100 –KUVA YHDESSÄ! Näkökulmana KOULU. Mitä haluamme muistaa viimeisestä sadasta vuodesta seuraavat sata vuotta?  Keräämme kouluun liittyviä hyviä asioita (substantiiveja) menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

11 Pikatreffit / Minuuttitreffit
1. Osallistatko oppilaitasi kielen rakenteiden opiskelussa toiminnan avulla, muutenkin kuin opetuskeskusteluin ja tehtäviä teettämällä? Jos, niin millä tavalla? Jos, niin miksi? (1 min + 1 min) 2. Sisältyykö toiminnallisiin menetelmiisi ongelmanratkaisua? kielellistämistä? (= oppilas kertoo toiselle, miten päätyi ratkaisuun) (1 min + 1 min)

12 Toiminnallisten metodien hyödyt
Aktivointi Keskittymistaidot Itsetuntemus ja –luottamus Ryhmätyötaidot Mielikuvitus, luovuus, taiteellisuus otetaan käyttöön Muistaminen, oppiminen paranee Oppimisesta tulee ryhmässä hauskaa

13 Toiminnallisuudella pyritään oppijan
aktivointiin motivointiin osallistamiseen ryhmäyttämiseen mielenkiinnon herättämiseen opittavaa ainesta kohtaan hyvinvointiin itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistamiseen kulttuurisen ja hiljaisen tiedon sekä empatiakyvyn lisääntymiseen tunne- ja liikemuistin herättämiseen flow-kokemuksen mahdollistamiseen

14 Lengel & Kuczala (2010) Merkityksellinen liike:
valmistaa aivoja uuden oppimiselle suo tarpeellisia lepotaukoja ylläpitää kuntoa ja liikuntaa elämäntapana kehittää ryhmähenkeä sopii sisällön kertaamiseen sopii sisällön opettamiseen

15 Merkityksellisen liikkeen voima
auttaa parantamaan aivon eri osien vuorovaikutusta saa aikaan tarpeellisia taukoja, jotka auttavat prosessoimaan ja sulattamaan tietoa rohkaisee terveelliseen elämäntapaan helpottaa uuden tiedon omaksumisessa sekä ryhmähengen parantamisessa kehittää mieleenpalauttamista, kun kerrataan opittua auttaa uuden sisällön muistamisessa iästä ja kulttuurista riippumatta (Madigan teoksen The Kinesthetic classroom (2010) esipuheessa)

16 Liike Griss, S. 1998 Jo 10 min riittää. Oppiminen on koko kehon asia
Liike lisää oppimiskykyä,luovuutta, stressin-hallintaa, terveyttä. Minds in motion: a kinesthetic approach to elementary teaching curriculum. Portsmouth:NH Heinemann Jo 10 min riittää. Oppiminen on koko kehon asia

17 Toiminnallisen kielen oppimisen määritelmä
Toiminnallinen kielen oppiminen on kielen käsitteiden ja rakenteiden opiskelua luovin, yhteistoiminnallisin sekä kinesteettisin menetelmin. Menetelmät tukevat mm. yksilön itsetuntemusta ja –luottamusta, vuorovaikutustaitoja, tutkivaa ja kokonaisvaltaista oppimista. Menetelmät hyödyntävät mm. ilmaisutaidon ja draamakasvatuksen sekä liike- ja tanssi-ilmaisun tekniikoita sekä visualisointia.

18 Mikä motivoi minua opettajana toimimaan?
Tieto, ettei kukaan jaksa opiskella pitkiä aikoja yksin kirjojen tai päätteen kanssa; vastapainoa kaivataan. Kinesteettinen, tarinallinen, luova oppija Äidinkielen ja eri osa-alueiden integrointi, esim. mediakasvatus, kirjoittaminen, kirjallisuus, ilmaisutaito; oppiaineiden välinen integrointi Kollegoiden ja oppilaiden palaute

19 Uteliaisuus, yhteisöllisyys, ilo
Ilo - suosio Yhteisöllisyys - liike Uteliaisuus - tarina

20 Toiminnallisten metodien avainsanat
Keskustelu Tekemällä oppiminen, oppimisen kehollistaminen Käden ja ajatuksen yhteistyö: kirjoittaminen Improvisaatio, leikki, draama Hyödynnetään ja tehdään itse kuvaa, runoa, laulua, satua, tarinaa Pari- ja pienryhmätyö, yhteistoiminnallinen oppiminen Roolit Mielikuvituksen ja oman ajattelun kehittäminen ja korostaminen Toisen kohtaaminen, erilaisuuden hyväksyminen

21 Harjoitusmuodot Yksilötyö, esim. piirtäminen, kirjoittaminen
Parityö, esim. keskustelu, improvisaatio, liike Pienryhmätyö, esim. loru, räp, improvisaatioesitys, suunniteltu improvisaatio, patsas, kuva, kilpailu Koko ryhmän harjoitukset, esim. kaikki harjoittelevat yhtä aikaa pienryhmissä/ kaikkien kanssa, pelit, leikit, kertomus, improvisaatio, eri aistit Erityyppiset harjoitusmuodot ja -menetelmät

22 Toiminnallisista harjoituksista
Opettaja luo toiminnallaan innostuneen, luotettavan, turvallisen ja rennon ilmapiirin. Jokaista ryhmäläistä arvostetaan, mahdollisiin häiriöihin puututaan heti. Harjoitukset motivoidaan. Harjoituksiin voi ottaa mukaan ajankohtaisia tai muuten tärkeitä teemoja, muita oppiaineita tai oppilaita kiinnostavia teemoja.

23 Vinkkejä opettajalle Lähde liikkeelle pienestä, siitä mikä sinua sytyttää. Harjoituksia voi aina syventää. Ole itselle armollinen; aina opitaan jotakin. Harjoitusten kehittäminen ja ideoiminen innostaa ja opettaa myös opettajaa. Ihmetellään kieltä, luodaan siihen omaa suhdetta ja polkuja käytännön tilanteisiin.

24 Harjoitusmuodoista Kaikki harjoitukset ovat sovellettavissa monella tapaa eri aiheisiin, eri tasoisille ja erilaisille oppijoille, esim. Tervapata (sanasto), Kuuma tuoli (kysymykset ja vastaukset), Neljä kuvaa (juoni, kappaleen sisältö). Sama harjoitus voi siis käydä monen eri aiheen käsittelyyn. Jokaista harjoitusta edeltää keskustelu, ja on tärkeää jättää aikaa harjoituksen reflektointiin: Mitä opittiin? Miltä tuntui tehdä? Mitä varten harjoitus tehtiin? Oppikirjasta on yleensä ennen harjoitusta opiskeltu teoria tai oppikirjaa käytetään tiedon syventämiseen. Vihkoa käytän muistiinpanojen tekemiseen ja tiedon visualisointiin. Nykyisin käytän myös videota, kännykkäkameraa yms.

25 Mieleenjääneitä harjoitustyyppejä
Sanaluokat: surinasiivet, tervapata, substantiivikuva, tilan sisustaminen, käsitehierarkiat, (synonyymi)hernepussiharjoitukset, adjektiivien vertailuasteimprot, kehukuja, verbikone, aikamuotokättely, mukautumisimprot, sanaluokkapantomiimit lauseiden harjoittelussa, sanaluokkakaupunginosien piirustelut Sijamuodot: sijamuotosalaatti, commedia dell´arte –tyypit, ammattiketju, kinesteettinen tarina sisä- ja ulkopaikallissijoista, räp/ oma koreografia/ loru/ näytelmä, sijamuototikku-ukkojen piirustelut, sijamuotohyppyruudukko, sijamuototarinat ja -näytelmät

26 Mieleenjääneitä harjoitustyyppejä:
Lauseenjäsenet: piirrokset luonteenpiirteineen ja/tai suhteineen, pantomiimit, hernepussiharjoitus objektin sijamuotoihin, lauseenjäsen –pelikortit ja rooli- improvisaatio, lauseke-ketjut, lausekahvila Modukset eli tapaluokat: identiteettikeskustelu, tositapa-improvisaatio totuusäänineen, modusapilakeskustelut ja – improvisaatiot ”tunneruudukossa”, modusroolit ja - piirustelut

27 Kielenhuollon mieleenpainuvimmat:
Kielenhuolto: pilkkukarate, isot ja pienet alkukirjaimet jonokilpailuna, yhdyssanojen muodostaminen parin tai ryhmän kanssa, lahjan antaminen (opitun käyttö ja hyväksyntä) Jokaiselle ikä- ja tasoryhmälle on luotavissa sopivin toiminnallisten menetelmien kokonaisuus.

28 1. Pelit ja leikit Sanaluokkasalaatti Tervapata Surinasiivet

29 2. Liike / Kinesteettiset menetelmät Miksi ja miten käytän liikettä oppimisen tukena?
1. HEITTO – yhteisöllisyys, tutustuminen, kohtaaminen 2. HYPPY – muistisäännöt, paikat, liikkeet 3. POTKU – liike tukemassa sisällön ymmärtämistä ja tuottamista 4. JUOKSU – mallintaminen, reflektointi, uuden oppiminen 5. RENTOUTUMINEN – palauttelu, ilo, pysähtyminen opitun ääreen,muistelu,voimaantuminen

30 Alistuskonjunktiopilkkukarate
ETTÄ – oikea jalka potkaisee napakasti ylös, kädet kasvojen suojana JOTTA – vasen jalka potkaisee napakasti ylös, kädet kasvojen suojana KOSKA – liitä kädet yhteen, kumarra KUN – oikea jalka astuu eteen, pamauta nyrkillä kuviteltua vastustajaa ringin toisella puolella JOS – vasen jalka ottaa askeleen eteen, kädet pamauttavat tai rikkovat kuvitellun laudan oikeaan polveen VAIKKA – varsahyppy (saksihyppy) taaksepäin (KUIN) – ei tehdä mitään (sillä vertailun kuin- konjunktion eteen ei tule pilkkua, esim. [Tyttö oli] kaunis kuin kukka, ei pilkkua) KUNNES – oikea jalka suoristuu kyykyssä eteen, oikea kyynärvarsi kasvojen suojana

31

32 Aiheesta lisää - Facebookin ryhmä: toiminnallinen kielen - - Googlaa! Mm. kotisivuni ja siellä julkaisuluettelo, blogi Ninan jutinoita: - Prof. Katri Sarmavuori (toim. ): Aikakauskirja Äidinkielen opetustiede 38/2009, 39/2010, 40/2011 (tutkimustulokset) - Äidinkielen opettajain liiton vuosikirja 2015 Ota minut tekemään. - Virke 1/2011 (Äidinkielenopettajainliiton jäsenlehti)

33 Innostavia teoksia kielen opetukseen
Kieli ja sen kieliopit. Opetuksen suuntaviivoja Opetusministeriö. Hki: Painatuskeskus. Moilanen, K Kielinavigaattori: käytännön työvälineitä kieltenopetukseen. Hki: WSOY Oppimateriaalit. Toim. Hannu Moilanen, Helena Salakka Aivot liikkeelle! Sinivuori, P. ja T Esiripusta arvoihin. Toiminnallinen draamakasvatuskirja. JKL: Atena

34 Paljon toiminnallisia hetkiä sekä onnistumisen iloa!
Toivoo Saunalahden koulu/Kilonpuiston koulu, ESPOO OTA YHTEYTTÄ! copyright Nina Maunu; dioja saa käyttää, kun mainitsee lähteen


Lataa ppt "OPI 17 –päivät, OULU , FM Nina Maunu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google