KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue s. 37- 39 Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
Advertisements

Uusien kyläsuunnittelijoiden rekrytointitilaisuus 3. kokoontuminen klo – Siilinjärvi Kyläsuunnitelman hyödyntäminen Ohjelma Klo
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Uuden jäsenen ottaminen ja pitäminen klubissa Esitys lohkon klubien varapresidenteille.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
X:t ja Y:t toimituksissa
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Kielenhuoltoon liittyviä käsitteitä. Käsitteiden määrittelyä Kielenhuolto: ”Kielenhuollolla tarkoitetaan monia erilaisia tapoja vaikuttaa kielenkäyttöön.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Äidinkielen ja kirjallisuuden perusopetuksen opetussuunnitelmien käsityksiä kielestä Merja Kauppinen Kasvatustieteen päivät 2006
Roolikarttani - nykyisyys Tärkeimmät työroolini asiantuntija- näkökulmasta: – Yksikön perustyöntekijä – Alainen – Moniammatillisen tiimin jäsen – Työkaveri.
MOTIVAATIO SYNTYY HENKILÖIDEN VÄLISESTÄ VUOROVAIKUTUKSESTA
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä. Lue oppikirjasta s  Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Me ja muut: ryhmäilmiöistä
Mitä kieli on?.
Johanna Vanhatalo Hanne Yrttiaho Paula Vehkalahti Maarit Ristimella
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ohjaatko vai johdatko? Ohjaatko vai johdatko ryhmää – kaksi eri asiaa
SLOP150 Tekstiseminaari 4 op KL, 28 t kontaktiopetusta + 20 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Palautetaidot ja opponointi
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Ville Käytetään autenttisia tilanteita; keskusteluja Jivkan ja muiden toimijoiden välillä; haastattelut, dialogit Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon.
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Kirjoitettua ja puhuttua kieltä
Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
Verkko-opiskelutaidot –kurssin ryhmien pelisäännöt.
KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ. Lue oppikirjasta s Tee Särmä-tehtävät tehtävävihkon sivulta 49.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
TN Puhetaito on hankittu taito Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia. Tämän päivän insinööri tarvitsee monenlaisia puhevalmiuksia.
Puhekulttuuri Puhutulla kielellä kiinteä sidos on puhetilanteeseen.
” Kippis! Skål! Cheers! Jamas! Serefe! Cin cin!”.
Suomen Jääkiekkoliitto1 VUOROVAIKUTUS JA JOHTAMINEN LTV 2.
Suomea murtaen Milla Paloniemi: Kiroileva siili. Mitä puhekieli on? ● Jaottelu yleiskieli ~ puhekieli ● Puhuttua kieltä ● Murteet – Länsi- ja itämurteet.
Tutkimattomia kieliä on yhä!.  Miten paljon kieliä maailmassa puhutaan?  Mikä on maailman puhutuin kieli?  Miten paljon puhujia on arabian kielellä?
Tietoa välittävä puheenvuoro = TIETOISKU Sari Toivakka / DOKTUM1.
1. Maailmankatsomus ja kulttuuri
SUOMI ON MONIKULTTUURINEN MAA!
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
9lk kirja-analyysi.
TYYLI ’tekstille, tekstin osalle, tekstilajille, tekijälle ja aikakaudelle ominainen esitystapa’ (OK s. 327 – 333)
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Suomi maailman kielten joukossa
Asiakielisyys.
Kieli ja identiteetti.
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Tavoitteet ja arviointi
Suomen sukukielet ja kielivähemmistöt
Puhetilanteen kieli.
ESSEE.
Puheenjohtajana toimiminen Osallistujana toimiminen
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Kertausta tärkeimmistä asioista
KIELENHUOLTO.
Palautetaidot ja opponointi
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg. Tiimioppiminen Alastalo & Bågeberg.
Vieraiden kielten opiskelusta
Tiimitaitojen kehittäminen – millainen tiimipelaaja olen?
Power Point -karaoke Power point –karaoke on menetelmä, jota voi käyttää nopeamman tai pidemmän kaavan mukaan. Menetelmä toimii erityisen hyvin tilaisuuden.
Menestys tiimityön kautta
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Esityksen transkriptio:

KIRJOITETTUA JA PUHUTTUA KIELTÄ

Lue s Selitä institutionaalinen keskustelu. Millainen on tavoitteellinen keskustelija? Millaisia rooleja ryhmän jäsenillä voi olla (esim. ryhmätyössä)?

selitä institutionaalinen keskustelu keskustelu käydään tietyn tavoitteen saavuttamiseksi (lääkärin vastaanotto, kokous, oppitunti…); tavoitteellinen keskustelu Millainen on tavoitteellinen keskustelija? ilmaisee omia mielipiteitään rakentavasti, havainnollisesti ja vakuuttavasti; ottaa huomioon toisten puheenvuorot ja tunteet; antaa palautetta katseella ja erilaisilla partikkeleilla; ei keskeytä tarpeettomasti Millaisia rooleja ryhmän jäsenillä voi olla (esim. ryhmätyössä)? tiedonjakaja kyselijä selventäjä organisoija ahertaja ilmapiirin kehittäjä

kriitikko (myönt./kielt.) välinpitämätön vetäytyvä passiivinen vastuuta karttava innostuja

Kielen vaihtelua varieteetti l. osakieli äidinkielen erilaiset muodot idiolekti jokaisen oma yksilökieli murre tietyn alueen kielimuoto (poikkeaa selvästi yleiskielestä) yleiskieli l. kirjakieli virallinen kieli

aluepuhekieli ”tasoittunutta” murretta, johon yleiskieli on vaikuttanut yleispuhekieli vähemmän murteellinen, yleiskieltä epämuodollisempi kielimuoto (esim. nuorison puhekieli, tiedotusvälineet) jargon vähemmän murteellinen, yleiskieltä epämuodollisempi kielimuoto slangi alakulttuurien (nuoriso, merimiehet, sotilaat) kieli  KIELIVIISAUS