Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Sukupuoli ja työtavat2 Survey tutkimus Kyselytutkimus lukion 2. luokkalaisille keväällä 2002 (aik. Norjassa vastaava) Kaikkien lukioiden 2. luokan oppilaista pyydettiin vastaamaan aakkosissa 12 ensimmäistä www-pohjaiseen kyselyyn Kyselyyn vastasi 1285 oppilasta (596 tyttöä) n. 100 lukiosta (n. 30 %)
Sukupuoli ja työtavat3 Fysiikan numero (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat4 Oma arvio pärjäämisestä fysiikassa (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat5 Kemian numero (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat6 Oma arvio pärjäämisestä kemiassa (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat7 Matematiikan numero
Sukupuoli ja työtavat8 Fysiikan helppous (n = 1285) erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)
Sukupuoli ja työtavat9 Kemian helppous (n = 1285) erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)
Sukupuoli ja työtavat10 Matematiikan helppous erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)
Sukupuoli ja työtavat11 Asiat, joita fysiikan tun- nilla opiskellaan ovat (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat12 Asiat, joita kemian tunnilla opiskellaan ovat (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat13 Fysiikan opetuksen laatu (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat14 Kemian opetuksen laatu (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat15 Työmäärä fysiikassa (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat16 Työmäärä kemiassa
Sukupuoli ja työtavat17 Fysiikan mieluisuus oppiaineena
Sukupuoli ja työtavat18 Kemian mieluisuus oppiaineena
Sukupuoli ja työtavat19 Fysiikka ja kemia oppilaiden kokemana Pojat arvioivat positiivisemmin omaa pärjäämistään fysiikassa ja kemiassa Fysiikka (ja kemia) on poikien mielestä helpompaa, mielenkiintoisempaa, mieluisampaa ja pienitöisempää kuin tyttöjen mielestä Fysiikan ja kemian opetus on korkealaatuista, erityisesti poikien mielestä
Mitä hyötyä ja miten fysiikkaa …
Sukupuoli ja työtavat21 Fysiikan opiskelu ei edellytä matemaattisia taitoja edellyttää matemaattisia taitoja tyttöpoika (%) (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat22 Fysiikan opiskelussa labrakokeet eivät tärkeitä labrakokeet tärkeitä tyttöpoika (%) 60 % (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat23 Fysiikan opiskelu ei auta ymmärtämään maailmaa auttaa ymmärtämään maailmaa tyttöpoika (%) (n = 1285)
Sukupuoli ja työtavat24 Fysiikan opiskelu
Sukupuoli ja työtavat25 Fysiikan opiskelu
Sukupuoli ja työtavat26 Fysiikan opinnoilla
Sukupuoli ja työtavat27 Fysiikan opiskelu… edellyttää matemaattisia taitoja ja laboratoriotyöskentelyä, auttaa ymmärtämään maailmaa ja jokapäiväisiä ilmiöitä ei ole käytännönläheistä, erityisesti tyttöjen mielestä on tie jatko-opintoihin, poikien mielestä
Opetuksen työtavat fysiikan tunnilla 331 poikaa ja 60 tyttöä, joiden mielestä fysiikka on lukion tärkein reaaliaine
Sukupuoli ja työtavat29 Opettaja tekee muistiin- panoja taululle (n = 391) Oma toive Käytännössä
Sukupuoli ja työtavat30 Opettaja ratkaisee ongelmia taululla/kalvolla (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat31 Opettajan johdolla keskus- telu ”käsitteistä” (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat32 Pienissä ryhmissä keskus- telu ”käsitteistä” (n = 391) Käytännössä Oma toive ei koskaanusein tyttöpoika (%)
Sukupuoli ja työtavat33 Itsenäinen työskentely ongelmien parissa (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat34 Pienessä ryhmässä työsken- tely ongelmien parissa (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat35 Projektityö (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat36 Oppilastyö (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat37 Demonstraatio (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat38 Lukemalla ja kirjoittamalla opiskelu (n = 391) Käytännössä ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive Yo-kokeen sanalliset tehtävät?
Sukupuoli ja työtavat39 Käsitekarttatekniikka (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat40 Luova ongelmanratkaisu (n = 391) Käytännössä ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive
Sukupuoli ja työtavat41 Teollisuusvierailu (n = 391) Käytännössä ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive
Sukupuoli ja työtavat42 Väittely (n = 391) Käytännössä ei koskaan usein tyttöpoika (%) Oma toive
Sukupuoli ja työtavat43 Työvälineohjelmien käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat44 Internetin käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat45 MBL:n käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive
Sukupuoli ja työtavat46 Oppilaat haluavat … lisää opettajan johdolla keskustelua, lisää pienessä ryhmässä keskustelua, ongelmien parissa työskentelyä, oppilastöiden tekemistä, lisää: lukemalla ja kirjoittamalla oppiminen, käsitekarttatekniikka, luova ongelmanratkaisu, teollisuusvierailu lisää tvt:n käyttöä: työvälineohjelmat, Internet
Kiitos!