28.8.02.1 Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
% mikko rahikka 2010 hyl.fi.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Oulun aikuislukio 2014.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Pieni on parempi ! Koulujen koko ja laatu Peter Backa.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
A-englanti Oppilaat: -Yhteensä ( ), noin 6 % ikäluokasta poikaa, tyttöä -Kolme neljästä teki läksyjä alle puoli tuntia -Kouluarvosanojen.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Tulos ennen satunnaisia eriä Me 7,1 6,5 3,3 4,3 4,
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
9.Lk Biologian laborointikurssi
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Kemian tentit ja yo-kirjoitukset 2014
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Kiinnostaako tekeminen ja lukeminen?
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
Unicef-kävely Me muutamme maailmaa Kaikki eivät pääse kouluun.
Käsityön oppimateriaali ©Riitta Huovila Oppimateriaali auttaa ymmärtämään  pelkät sanat eivät riitä – havaintomateriaali välittää tietoa usean.
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
Tytöt teknologian taitajiksi

Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
LUMA-viikko Kuitinmäen koulussa LUMA-viikon aiheita Lumaviikolla tehtiin demoja fysiikkaan ja kemiaan liittyen, toiminnallisia matematiikan.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Perustettu
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
painotuslinjan esittely
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Kaksoistutkinto-opiskelu
Englannin valinnainen lisäkurssi
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
MOLEKYYLIMALLINNUS KEMIAN OPETUKSESSA:
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
FYSIIKKA - oppi luonnosta
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Toiminnallinen tiedepäivä
Pelit opetuksen tukena
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
Muutokset matematiikan opetuksessa
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Laaja-alainen arviointi
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Esityksen transkriptio:

Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos

Sukupuoli ja työtavat2 Survey tutkimus Kyselytutkimus lukion 2. luokkalaisille keväällä 2002 (aik. Norjassa vastaava) Kaikkien lukioiden 2. luokan oppilaista pyydettiin vastaamaan aakkosissa 12 ensimmäistä www-pohjaiseen kyselyyn Kyselyyn vastasi 1285 oppilasta (596 tyttöä) n. 100 lukiosta (n. 30 %)

Sukupuoli ja työtavat3 Fysiikan numero (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat4 Oma arvio pärjäämisestä fysiikassa (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat5 Kemian numero (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat6 Oma arvio pärjäämisestä kemiassa (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat7 Matematiikan numero

Sukupuoli ja työtavat8 Fysiikan helppous (n = 1285) erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)

Sukupuoli ja työtavat9 Kemian helppous (n = 1285) erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)

Sukupuoli ja työtavat10 Matematiikan helppous erittäin helppoa erittäin vaikeaa tyttöpoika (%)

Sukupuoli ja työtavat11 Asiat, joita fysiikan tun- nilla opiskellaan ovat (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat12 Asiat, joita kemian tunnilla opiskellaan ovat (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat13 Fysiikan opetuksen laatu (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat14 Kemian opetuksen laatu (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat15 Työmäärä fysiikassa (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat16 Työmäärä kemiassa

Sukupuoli ja työtavat17 Fysiikan mieluisuus oppiaineena

Sukupuoli ja työtavat18 Kemian mieluisuus oppiaineena

Sukupuoli ja työtavat19 Fysiikka ja kemia oppilaiden kokemana Pojat arvioivat positiivisemmin omaa pärjäämistään fysiikassa ja kemiassa Fysiikka (ja kemia) on poikien mielestä helpompaa, mielenkiintoisempaa, mieluisampaa ja pienitöisempää kuin tyttöjen mielestä Fysiikan ja kemian opetus on korkealaatuista, erityisesti poikien mielestä

Mitä hyötyä ja miten fysiikkaa …

Sukupuoli ja työtavat21 Fysiikan opiskelu ei edellytä matemaattisia taitoja edellyttää matemaattisia taitoja tyttöpoika (%) (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat22 Fysiikan opiskelussa labrakokeet eivät tärkeitä labrakokeet tärkeitä tyttöpoika (%) 60 % (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat23 Fysiikan opiskelu ei auta ymmärtämään maailmaa auttaa ymmärtämään maailmaa tyttöpoika (%) (n = 1285)

Sukupuoli ja työtavat24 Fysiikan opiskelu

Sukupuoli ja työtavat25 Fysiikan opiskelu

Sukupuoli ja työtavat26 Fysiikan opinnoilla

Sukupuoli ja työtavat27 Fysiikan opiskelu… edellyttää matemaattisia taitoja ja laboratoriotyöskentelyä, auttaa ymmärtämään maailmaa ja jokapäiväisiä ilmiöitä ei ole käytännönläheistä, erityisesti tyttöjen mielestä on tie jatko-opintoihin, poikien mielestä

Opetuksen työtavat fysiikan tunnilla 331 poikaa ja 60 tyttöä, joiden mielestä fysiikka on lukion tärkein reaaliaine

Sukupuoli ja työtavat29 Opettaja tekee muistiin- panoja taululle (n = 391) Oma toive Käytännössä

Sukupuoli ja työtavat30 Opettaja ratkaisee ongelmia taululla/kalvolla (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat31 Opettajan johdolla keskus- telu ”käsitteistä” (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat32 Pienissä ryhmissä keskus- telu ”käsitteistä” (n = 391) Käytännössä Oma toive ei koskaanusein tyttöpoika (%)

Sukupuoli ja työtavat33 Itsenäinen työskentely ongelmien parissa (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat34 Pienessä ryhmässä työsken- tely ongelmien parissa (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat35 Projektityö (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat36 Oppilastyö (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat37 Demonstraatio (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat38 Lukemalla ja kirjoittamalla opiskelu (n = 391) Käytännössä ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive Yo-kokeen sanalliset tehtävät?

Sukupuoli ja työtavat39 Käsitekarttatekniikka (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat40 Luova ongelmanratkaisu (n = 391) Käytännössä ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive

Sukupuoli ja työtavat41 Teollisuusvierailu (n = 391) Käytännössä ei koskaanusein tyttöpoika (%) Oma toive

Sukupuoli ja työtavat42 Väittely (n = 391) Käytännössä ei koskaan usein tyttöpoika (%) Oma toive

Sukupuoli ja työtavat43 Työvälineohjelmien käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat44 Internetin käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat45 MBL:n käyttö (n = 391) Käytännössä Oma toive

Sukupuoli ja työtavat46 Oppilaat haluavat … lisää opettajan johdolla keskustelua, lisää pienessä ryhmässä keskustelua, ongelmien parissa työskentelyä, oppilastöiden tekemistä, lisää: lukemalla ja kirjoittamalla oppiminen, käsitekarttatekniikka, luova ongelmanratkaisu, teollisuusvierailu lisää tvt:n käyttöä: työvälineohjelmat, Internet

Kiitos!