Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Nuoriso-ohjaaja/ JOPO
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Rotarynuorisovaihto / Monipiiri VIII 2006 NUORISO- VAIHTO NUORISO- VAIHTO haasteet ja mahdollisuudet PETS 2008.
PERUS- JA ERITYISOPETUS
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Ruokailu on osa koulun kasvatustehtävää
ARVIOINTI Vanhempainilta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
9.Lk Biologian laborointikurssi
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Parhaiden kanssa parhaissa olosuhteissa Itä-Helsingissä.
Kukkulan koulun konsultoiva erityisopettaja haasteellisen oppilaan tukena Kukkumäentie 27a, Jyväskylä
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Erityisopetuksen malli
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Tulevien 7. luokkien vanhempainilta Etelä-Hervannan koulu
Kukkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Esityksen transkriptio:

Sairaalakoulu osana Kellokosken nuorisopsykiatrista hoitopolkua Mika Saatsi - Kalliomaan koulu, syksy 2005

Miksi sairaalassa on koulu? Perusopetuslaki 628/1998 4§ 3 mom: ”Sairaalan sijaintikunta on velvollinen järjestämään sairaalassa potilaana olevalle oppilaalle opetusta siinä määrin kuin se hänen terveytensä ja muut olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista.” Myös sairaalassa olevalla nuorella on oppioikeus ja –velvollisuus Paluu kotikouluun ei voi onnistua, jos sairaalajakson aikana ei ole käyty koulua Mika Saatsi - Kalliomaan koulu, syksy 2005

Kalliomaan koulu pähkinänkuoressa (1/2) Kalliomaan koulu on sairaalakoulu, jonka oppilaat ovat HUS:n Hyvinkään sairaanhoitoalueen Kellokosken sairaalan nuorisopsykiatristen osastojen (os.14, os.15, os.16 ja os.18) potilaita. Toimiva yhteistyö ja samansuuntainen työskentely hoitavien osastojen kanssa on toimintamme kulmakiviä. 4 erityisluokanopettajaa + 2 erityisopettajaa + rehtori + kouluavustaja oppilasmäärä keskimäärin 35 oppilasta samanaikaisesti lukuvuodessa reilut 50 oppilasta kalenterivuodessa reilut 70 oppilasta Koulun opetus on osa tutkimus- ja hoitojakson kokonaiskuntoutusta ja edellyttää nuoriso-osastojen ja koulun tiivistä yhteistyötä. Kaikessa koulun toiminnassa tähtäämme sairaalajakson jälkeiseen elämään ja pyrimme antamaan oppilaille keinoja, tietoja ja taitoja kohdata tulevaisuus itseensä luottaen ja pelkäämättä mahdollisia vastoinkäymisiä. Mika Saatsi - Kalliomaan koulu, syksy 2005

Kalliomaan koulu pähkinänkuoressa (2/2) Oppimista ja käyttäytymistä ohjataan yhteisöllisesti turvallisessa oppimisympäristössä pienistä asioista alkaen. Kaikki aikuiset toimivat samansuuntaisesti. Myös lahjakkaille oppilaille tarjotaan haasteita. Tavoitteena on, että jokainen oppilas löytää optimaalisen suoritustasonsa. Vaikka olemme erityiskoulu, oppilaat opiskelevat yleisopetuksen oppimäärien mukaan, ellei oppisisältöjä ole yksilöllistetty. Sairaalakoulujakson nivelvaiheissa korostuu yhteistyö oppilaiden kotikoulujen kanssa. Tiedostamme huoltajien merkityksen oppilaiden koulunkäymisen tukijoina. Tuemme huoltajia kasvatustyössä. Mika Saatsi - Kalliomaan koulu, syksy 2005

Kalliomaan koulun arvot Yhteisöllisyys Yhteisöllisyydellä tarkoitetaan koulumme oppilaiden ja opettajien samansuuntaista tavoitteellista työskentelyä, jossa korostetaan hyviä tapoja ja asiallista käytöstä. Toimivat vuorovaikutussuhteet mahdollistavat sen, että jokainen löytää paikkansa kouluyhteisössä. Turvallisuus Haluamme taata levollisen ja turvallisen oppimisympäristön, jossa oppilas voi omien valmiuksiensa mukaisesti ottaa vastuuta toiminnastaan. Sairaalakoulun pitää olla paikka, jossa koulunkäyntiä ei tarvitse pelätä tai jännittää. Suvaitsevaisuus Tuemme jokaista hyväksymään itsensä ainutkertaisena, arvokkaana ihmisenä. Tämän kautta luodaan pohja terveelle itsetunnolle sekä itsensä ja toisten kunnioittamiselle. Mika Saatsi - Kalliomaan koulu, syksy 2005