Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
Preppaus ENA 4.
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Lauri Rauhalan ihmiskäsitys
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sanoma Lehtimedia / Tiina Eskelinen
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ET oppimateriaalit Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 10
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Luku- ja tenttivihjeet 2015_3
Luku- ja tenttivihjeet 7
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Luento 6, artikkelit Paras materiaali tähän osioon ovat voimassaolevat OPS- perusteet, Tulevien (2016) OPS-perusteiden luonnokset sekä OPS:n rakennetta käsittelevät diat Aihepiiriä käsittelee artikkeleista ”Oheiskirjallisuudessa” oleva Salmenkivi (2004) Elämänkatsomustieto peruskoulun OPS-perusteissa.

Luento 6, tenttikysymyksiä teema-alueista yleensä Esittele teema-alueet, joihin elämänkatsomustieto perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jakautuu. Luonnehdi kuhunkin teema-alueeseen liittyen tavoitteita, joita pidät sen opetuksessa tärkeimpinä. Valitse yksi teema-alueista, joihin elämänkatsomustieto perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jakautuu. Selvitä, mitä pidät kyseisen teema-alueen tärkeimpinä kysymyksinä ja kerro miksi ne ovat tärkeitä elämänkatsomustiedossa. Luonnehdi teema-alueeseen liittyen tavoitteita, joita pidät itse sen opetuksessa tärkeimpinä.

Luento 6, tenttikysymysten analyysia Esittele teema-alueet, joihin elämänkatsomustieto perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa jakautuu. Luonnehdi kuhunkin teema- alueeseen liittyen tavoitteita, joita pidät sen opetuksessa tärkeimpinä. 2006: Teemat oli osattu hyvin. Tavoitteiden muotoileminen oli vaikeampaa. Suvaitsevaisuus oli ehkä selkein seikka, jota olisi voinut esittää tavoitteena, mutta joita ei juuri ollut:. Itsetuntemuksessa ja kulttuuri-identiteetissä sekä identiteetin kehittyminen että kulttuurien tuntemusta olisivat olleet hyviä tavoitealueita. Yhteisössä ja ihmisoikeuksissa demokratia ym. aika vähällä (ihmisoikeudet hyvin). Ihminen ja maailmassa kestävä kehitys oli hyvin, mutta kosmologiset (luonnollinen–yliluonnollinen ym.) harvoin mukana. 2011: Teemat (ihmissuhteet ja moraalinen kasva, itsetuntemus ja kulttuuri-identiteetti, yhteisö ja ihmisoikeudet, ihminen ja maailma) oli osattu huterasti. Se, että nimityksissä on pientä horjuvuutta, ei ole ratkaisevaa, mutta koska teemat joka tapauksessa kietoutuvat yhteen, merkitsi erhe tässä helposti myös vajavaista tavoitteiden asettelua. Usein tavoitteita tosin oli muotoiltu varsin ansiokkaasti. Joskus oli kyllä vaikea erottaa, mikä oli teeman kuvailua ja mikä tärkeimpinä pidettyjä tavoitteita.