Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palvelut ja tiedot käyttöön: Palveluväylä
Advertisements

Asiointitili Kick-Off
Kuluttajan e-lasku Lyhyt tietopaketti kuluttajalle
WILMAN KÄYTTÖÖNOTTO KANGASALAN KOULUISSA
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
EURA2007 – rakennerahastohankkeiden hallintajärjestelmä Heli Rintala
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Projektipäällikkö Heli Sillanmikko
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Klikkaa Työkalut ja Mobile Properties. Sender id = Puhelinnumero, jolta lähetetään ja jolle vastaussanoma palautuu. Password = Operaattorilta saatu palvelun.
ICT2015 Suomi tietotekniikan soveltamisen kärkimaaksi
Yhteinen asiakaspalvelu
KAINUUN MAAKUNNAN sähköiset palvelut Kainuun maakunta suunnittelija Paula Karppinen
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
OpenSpace aloitejärjestelmä
KANSALAISEN ASIOINTITILI SOSIAALIASIAMIESPALVELUSSA.
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
Hyrrä-verkkopalvelu Hanketukien infotilaisuus
Hyrrä Sähköinen asiointi hanke-, yritys- ja rakennetuissa
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Mikä HYRRÄ ? Anne Heikintalo, ProAgria Länsi-Suomi
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
VETUMA, verkkotunnistaminen ja - maksaminen Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
Kansalaisen tunnistus- ja maksamispalvelu VETUMA Tietotekniikkaosasto Ismo Aulaskari
Tekesin Asiointipalvelut. Miksi Asiointiin?  Asioinnissa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta.
ToimenpideEdistettävä sitoumus KuvausAika- taulu Tilanne/ Toteutuma Kansalaisen asiointitili Avoin toiminta, avoin tieto Kansalaiset voivat vastaanottaa.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Omakanta laajenee Teemupekka Virtanen.
Tervetuloa Tekesin asiointipalveluun! Palvelussa annetut tiedot tallentuvat suoraan Tekesin tietokantaan, mikä vähentää virheiden mahdollisuutta ja nopeuttaa.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena Teemupekka Virtanen.
Suomi.fi-palvelunäkymät: Viranomaisen palvelunäkymä Joulukuu 2016, Innokylä-keskustelu.
Kansalaisneuvonta neuvoo oikeaan julkiseen palveluun ja neuvoo palveluiden käytössä. Kansalaisneuvonnassa ei voi saada vireille viranomaisasioita – sen.
Suomi.fi-palvelut Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Näin ilmoitat ja maksat arvonlisäveron
Arvio lainmuutostarpeista – tiekarttatyöryhmän esitys
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Suoraviivainen viestintä julkishallinnon asiakkaille
Kansallinen palveluväylä PERTIVA-kokous
Varsinais-Suomen ELY-keskus/Sirkka Rantala
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Työelämän tekstejä sähköposti.
Hyvän hallinnon ja kyvykkyyksien tärkeydestä digitalisaatiossa
Kokonaisuuden ja palveluiden esittely lyhyesti Versio 1.0
Korvaavuuden, sisällyttämisen ja vapautuksen prosessi
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Korkeakoulutuksen opintotiedot Kansalaisen palvelunäkymässä
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020
Sähköisen todistuksen arkistointi ja välittäminen terveydenhuollon ulkopuolelle Laissa käytetään termiä luovuttaminen.
Service-etäyhteys ja tukipalvelu
Teollisuusneuvos Sirpa Alitalo TEM Konserniohjaus
Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamien EAKR-hankkeiden ”elämänkaari”
Suomi.fi-viestit ja POST-lomakeratkaisu
Tietojen automaattinen ja luotettava kulku järjestelmien välillä notkeuttaa yhteistyötä – Suomi.fi-palveluväylä on turvallinen ratkaisu Kuntamarkkinat.
Palkan laskenta ohjelma
Ennen luottamusverkostoa: Tunnistautumissopimus suoraan pankin kanssa
Tulorekisterin vaikutus palkanlaskentaan
Asiointiarkitehtuuri
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Digitiekartta
Digitiekartta
Kelan palvelukanavat Neuvontapalvelupäivät, Paasitorni
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Asiointipisteessä kaikki käy!
Sujuva ja viiveetön kiinteistöasiointi
Esityksen transkriptio:

Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä. Osa Suomi.fi-portaalia ( toimii myös suorassa osoitteessa Käyttö on kansalaiselle vapaaehtoista ja maksutonta. Perustuu kansalaisen antamaan suostumukseen. Kansalainen tunnistautuu asiointitilille mobiilivarmenteella, omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.

Kansalaisen asiointitili asiakkaan näkökulmasta Tietoturvan ja tietosuojan näkökulmasta varmistettu palvelu. Asiointitilin kautta kansalaiset voivat vastaanottaa viranomaisten lähettämiä tiedoksiantoja, päätöksiä ja muita asiakirjoja sähköisesti turvallisesti yhdestä paikasta. Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen kansalaiselle. Palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa valtiovarainministeriön toimeksiannosta Valtiokonttorissa toimiva Valtion IT-palvelukeskus.

Kansalaisen asiointitili viranomaisen näkökulmasta Asiakas voi laittaa asiansa vireille aivan samaan tapaan kuin ennenkin eli käyttämällä sähköistä asiointipalvelua, lähettämällä hakemuksen postitse tai asioimalla viraston palvelupisteessä. Asiakas tekee hakemuksen ja antaa tarvittaessa suostumuksen viranomaisen palvelussa viestien ja asiakirjojen toimittamiseksi asiointitilille. Kun viranomainen on käsitellyt asiakkaan vireille paneman asian, voidaan päätös tai tiedoksianto lähettää sähköisesti suoraan asiointitilille.

…tai pääsy asiointitilille voi löytyä viranomaisen palvelusta (esim. asiointitilin leijuke) Asiointitili löytyy Suomi.fi-portaalista….

Näin kansalainen ottaa asiointitilin käyttöönsä

Vahva tunnistautuminen (mobiilivarmenne, pankkitunnukset tai sähköinen henkilökortti)

Omat tiedot ja muistutukset Annettujen yhteys- tietojen perusteella lähetetään viesti asiointitilin uusista tapahtumista. Viesti sisältää vain tiedon tapahtumasta, mutta ei sen sisältöä.

Asiointitilin etusivu – saapuneet viestit KANSALAINEN KALLE Viranomaisten viestit turvallisesti yhdestä paikasta.

Palvelun näkyminen Suomi.fi- portaalissa Viranomaisten viestit turvallisesti yhdestä paikasta. Asiointitili näkyy myös Suomi.fissä liitetyn palvelun kohdalla.