Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiointitili Kick-Off

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiointitili Kick-Off"— Esityksen transkriptio:

1 Asiointitili Kick-Off
Asiakas, pvm © Innofactor Plc 2000–2012

2 Agenda Asiointitili osana sähköistä asiointia
Asiointitilipalvelun liittymisarkkitehtuurin ja rajapintojen esittely Viranomaisen liittymistarpeen ja liitettävän järjestelmän esittely Viranomaiselta tarvittavat tiedot ja dokumentaation läpikäyminen Testaaminen ja ympäristöt Yhteydenpito ja aikataulun sopiminen © Innofactor Oyj 2000–2012

3 Asiointitili osana sähköistä asiointia
© Innofactor Plc 2000–2012

4 Asiointitilin rooli sähköisessä asioinnissa
Asiointitili tarjoaa valmiin tietoturvallisen tavan viestiä kansalaisen ja viranomaisen järjestelmien välillä: Kansalaiselle Keskitetty kaksisuuntainen viestintäkanava Vapaamuotoisten yhteydenottojen lähetys viranomaisille Herätteet saapuneista viesteistä Viranomaisen asiointipalvelulle Asiakkaan ohjaaminen asiointipalveluun asiointitilille lähetettävän linkin avulla Asian vireillepanon jälkeinen viestintäkanava kansalaisen kanssa Viranomaisen sisäiselle käsittelyjärjestelmälle Perinteisen postin tai sähköpostin korvaava kaksisuuntainen tietoturvallinen viestintäkanava Asioiden käsittelyn etenemisen tiedottaminen kansalaiselle Tietojen täydennyspyynnöt Vastaukset kysymyksiin Päätökset Ennakoiva viestintä © Innofactor Plc 2000–2014

5 Asiointitilin sisällyttäminen asiointipalveluun
Asiointitili voidaan helposti integroida sähköiseen asiointiprosessiin Asiointitili-leijukkeen avulla Leijukkeen tilaamisen ohjeet suomi.fi-sivustolla Asiointitili näkyy osana viranomaisen asiointipalvelua Leijukkeella voidaan ohjata käyttäjä luomaan asiointitili asiointipalvelun lomakkeen yhteydessä Asiointitili luodaan leijukkeen yhteyteen avautuvan selainikkunan avulla Käyttäjä näkee mahdolliset asiointitilillä olevat viestit tunnistautumisen jälkeen © Innofactor Plc 2000–2014

6 Asiointitili-liitynnän toteuttaminen omiin järjestelmiin
Asiointitili-liitynnän toteuttaminen IT-toimittajan omaan tuotteeseen oikeuttaa käyttämään oheista tunnusta markkinoinnissa Innofactor toteuttanut liitynnän keskeisiin omiin tuotteisiinsa Innofactor Dynasty 6 Innofactor Prime Innofactor Dynasty 360 Lisäksi toteutettu yhdessä Microsoftin kanssa Sharepoint-Connector Sharepointiin määritettävän listan / asiakirjakirjaston tiedot lähetetään asiointitilille connectorin avulla Työnkulku, jolla asiat luodaan kyseiselle listalle määritettävä käyttöönottoprojektissa Connector tulee vapaasti jaettavaksi Sähköposticonnector, jossa viranomainen voi liittyä sähköpostiohjelmalla asiointitiliin © Innofactor Plc 2000–2014

7 Asiointitilin sähköposticonnector
Kansalainen käyttää asiointitiliä viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen Asiointitili VIA - INTEGRAATIOALUSTA Viranomaispalvelut rajapinta Viranomaisen paluukanava Suojattu SMTPS-yhteys viranomaisen sähköposti-palvelimen ja VyVin sähköpostipalvelimen välillä Asiointitili sähköpostipalvelin (VyVi) Viranomaisen sähköpostijärjestelmä Viranomaisen sähköpostipalvelin Viranomainen käyttää omaa sähköpostiohjelmaa viestien lähettämiseen ja vastaanottamiseen Viestien lähetys käyttäen asiakkaan henkilötunnusta sähköpostiosoitteena Viestien vastaanotto viranomaisen sähköpostiin Sähköposti-ohjelma © Innofactor Plc 2000–2014

8 Asiointitilin integraatioarkkitehtuuri
© Innofactor Plc 2000–2014

9 Asiointitilin integraatioarkkitehtuuri
Tunnistuspalvelujen federointi Kertakirjautuminen viranomaisen asiointipalvelun ja asiointitilin välillä Viranomaisen asiointipalvelu Asiointitili VETUMA Asian vireillepano Asiointitili Tunnistus.fi Asiointitili leijuke Viranomaispalvelut rajapinta Viranomaisen paluukanava VIA - INTEGRAATIOALUSTA Viranomaispalvelut rajapinta Viranomaisen paluukanava Viranomaisen sisäinen käsittelyjärjestelmä Asian käsittely Viranomaispalvelut rajapinnan käyttö Paluukanavan tarjoaminen Viestien lähetys Asiakkaiden tilan tarkistus Viestien vastaanotto Viestien tilamuutoksen vastaanotto © Innofactor Plc 2000–2014

10 Asiointitiliin liittyvät osajärjestelmät
asiointitili, asiointitilin välivarasto sekä asiointitilin rajapinnat: viranomaispalvelut rajapinta (viranomainen  asiointitili) rajapinnat, joita käyttäen viranomaisjärjestelmät voivat lähettää asiointiviestejä ja niihin liittyviä asiakirjoja asiointitilille ja tarkistaa asiakkaan tilan viranomaisten paluukanava rajapinta (asiointitili  viranomainen) rajapinnat, joita käyttäen asiointitili lähettää kansalaisen asiointitililtä lähettämiä viestejä viranomaisjärjestelmille sekä tilatietoa viestien lukemisesta asiointitilillä VIA Integraatioalusta viestinvälittäjä asiointitilipalveluun liittyvien viranomaisjärjestelmien välillä Viranomaisen sisäinen käsittelyjärjestelmä viranomaisten tietojärjestelmä, joissa olevista asioista halutaan viestiä asiointitilillä Viranomaisen asiointipalvelu viranomaisen kansalaiselle tarjoama asiointipalvelu asian vireillepanoon asiointitilin leijukkeen käyttö osana asiointipalvelua kertakirjautuminen asiointipalveluiden ja asiointitilin välillä Tunnistaututumispalvelut SSO-federointi VETUMAn ja Tunnistus.fi:n välillä ja istuntoon liittymismahdollisuus tunnistuspalveluun liittyneistä palveluista © Innofactor Plc 2000–2014

11 Rajapintojen esittely
© Innofactor Oyj 2000–2014

12 Asiointitilin tarjoamat rajapintatoiminnot
Viranomaispalvelut rajapinta (viranomainen  asiointitili) HaeAsiakasTiloja (asiakkaan tilatiedon tarkistukseen) LisaaKohteita (asioiden lähettäminen tilille) Viranomaisten paluukanava rajapinta(asiointitili  viranomainen) VieKohdeTiloja (viestin käsittelytiedon Asiointitilillä välittäminen viranomaiselle, esim. kuittaustieto viestin lukemisesta) VieKohteita (kansalaisen lähettämien viestien välittäminen viranomaiselle) Paluukanavan käyttö edellyttää Web Service-rajapinnan tarjoamista viranomaisen palvelun päässä Rajapinnat ovat Web Service-rajapintoja Web service-kutsu ja vastausviesti allekirjoitetaan X.509-varmenteella © Innofactor Plc 2000–2014

13 Asiointiasian sisältämät tiedot asiointitilillä
Asiointiasian tiedot (kohde) mm. Asiakas n kpl / viesti AsiakasTunnus = henkilötunnus ViranomaisTunniste = viestin yksilöivä tunniste viranomaisen järjestelmässä (duplikaatin esto) AsiaNumero = asiointitilillä asiakkaalle näytettävä asian tunniste (ei muotovaatimuksia) Nimeke = viestin otsikkotieto LahetysPvm = viestin lähetyspäivämäärä LahettajaNimi = viestin lähettäjän nimi esim asiaa käsittelevä henkilö tai osasto (viranomaisen nimi ja palvelutunnus tulevat otsikkotiedoissa) KuvausTeksti = viestin sisältöteksti Tiedostot = liitetiedostot, jotka voivat olla tiedostoja tai linkkejä (nimi, sisältö/url,tiedostokoko,tiedostomuoto) SMS ja herätteen sisällöt Tarkemmat tiedot: asiointitilin_rajapinnat.xls © Innofactor Plc 2000–2014

14 Viranomais- ja palvelurakenne asiointitilillä
Liittymisen yhteydessä määritetään viranomaisen ja palveluiden tunnistetiedot Viranomaiset ja palvelut näkyvät kansalaisille asiointitilin palveluluettelossa Yhden teknisen rajapinnan kautta voi liittyä monta saman viranomaisen palvelua / samalla viranomaisella voi olla useita eri rajapintoja Viranomainen Viranomaisjärjestelmä A Viranomaisrajapinta Rajapintatunnus A Asiointitili VIA Palvelu 1 Palvelutunnus Palvelu 2 Palvelutunnus Viranomainen Viranomaisjärjestelmä B 1 * * Viranomaisrajapinta Rajapintatunnus B Palvelu Palvelutunnus (1,2,3,4) Viranomais-rajapinta Rajapintatunnus (A,B) Palvelu 3 Palvelutunnus Palvelu 4 Palvelutunnus © Innofactor Plc 2000–2014

15 Liitettävän järjestelmän esittely
© Innofactor Plc 2000–2014

16 Liitettävän järjestelmän esittely
Mitä asioita viranomainen aikoo asiointitilille toimittaa Mitä tietoa / asia Miten usein Kuinka suuria määriä Millainen tietojärjestelmä kyseessä, millä teknologialla toteutettu Onko kansalaisille näkyvää viranomaisen asiointipalvelua käytössä Käytetäänkö asiointitilin välivarastoa vai viranomaisen omaa välivarastoa dokumenttien kansalaiselle välittämiseen Mitkä rajapintatoiminnot asiointitilipalvelusta käytössä, paluukanavan käyttö  ks. Asiointitili_palvelukuvaus-lomake © Innofactor Plc 2000–2014

17 Viranomaiselta tarvittavat tiedot
© Innofactor Plc 2000–2014

18 Täytettävät dokumentit
Esitietolomake liitettävästä palvelusta Kuvaus liitettävän palvelun sisällöstä ja käyttötarkoituksesta. Tämä on tuotettu ennen liittymisprojektin aloitusta. (asiointitiliin_liitettava_palvelu) Projektisuunnitelma Projektin eri osapuolien vastuut ja toimenpiteet kuvaava dokumentti. (asiointitiliin_kayttoonoton_projektisuunnitelma_pohja) Asiointitilin palvelusopimus Sopimus VIPin ja viranomaisen välillä asiointitiliin liittymisestä. (asiointitilin_palvelusopimus_kunnille, Palvelusopimus_Asiointitili_valtio) Tietoturvan arviointi VIPin kanssa sovittavan mukaisesti itsearviointi tai muu auditointi (Asiointitilin_asiakasorganisaation_tietoturvallisuuden_itsearviointi ) © Innofactor Plc 2000–2014

19 Täytettävät dokumentit
Asiointitiliin liitettävä palvelun palvelukuvaus Tarkennettu kuvaus viranomaisen palvelusta. Mm. käyttömäärien arviointi, viranomaisen palveluvastaavan tiedot, tiedot käytettävistä rajapinnoista sekä käytettävä viranomais- ja palvelutunnus. Dokumenttia ylläpidetään myös tuotantokäytön aikana. (asiointitili_palvelulukuvaus) Viranomaistietolomake Viranomaisesta ja palvelusta asiointitilille määritettävät kansalaiselle näkyvät tiedot. (Viranomaisesta_ja_palvelusta_tallennettavat_tiedot) Tietoliikenneavaukset-dokumentti sekä sertifikaatit VIAn eri ympäristöjen ja viranomaisen järjestelmien välisten tietoliikenneavausten ja sertifikaattien vaihdon tekemiseksi tarvittavat tiedot. (VIA_Tietoliikenneavaukset) © Innofactor Plc 2000–2014

20 Kehittäminen ja testaaminen
© Innofactor Plc 2000–2014

21 Testaaminen / asiointitilin ympäristöt
Testaaminen testiympäristössä voidaan suorittaa kaksivaiheisesti (rajapintojen näkökulmasta): Vaihe 1: testaaminen ilman allekirjoitusta (QAT - ei allekirjoitusta) Vaihe 2: hyväksymistestaaminen allekirjoituksen kanssa (QAT - allekirjoitus käytössä) Asiointitilin puolella testiympäristönä käytetään aina samaa ympäristöä ja samaa tietokantaa (rajapintatestausympäristö) AT-testiympäristön osoite: Testausta varten on käytettävä tiettyjä henkilötunnuksia (VETUMA edellyttää tiettyjen testihetujen käyttöä) Tuotantoympäristö on kokonaan erillinen ympäristö Tarkemmat tiedot dokumenteissa testausohje ja ympäristökuvaus © Innofactor Plc 2000–2014

22 Testaaminen / asiointitilin ympäristöt
Testaaminen testiympäristössä voidaan suorittaa kaksivaiheisesti (rajapintojen näkökulmasta): Vaihe 1: testaaminen ilman allekirjoitusta (QAT - ei allekirjoitusta) Vaihe 2: hyväksymistestaaminen allekirjoituksen kanssa (QAT - allekirjoitus käytössä) Asiointitilin puolella testiympäristönä käytetään aina samaa ympäristöä ja samaa tietokantaa (rajapintatestausympäristö) AT-testiympäristön osoite: Testausta varten on käytettävä tiettyjä henkilötunnuksia (VETUMA edellyttää tiettyjen testihetujen käyttöä) Tuotantoympäristö on kokonaan erillinen ympäristö Tarkemmat tiedot dokumenteissa testausohje ja ympäristökuvaus © Innofactor Plc 2000–2014

23 Asiointitilin testiympäristöt viranomaispalvelut
VIA QAT ( ) Viranomainen Asiointitili Viranomaispalvelut Kansalaisen näkymä: VIA QAT (allekirjoitus) Viranomaispalvelut: VAIHE 2 Allekirjoitus hyväksymistestaus käyttäjätilit viranomaistiedot viestit VAIHE 1 Ei allekirjoitusta toiminnallinen testaus VIA QAT (ei allekirjoitusta) Viranomaispalvelut: Allekirjoitus Ei allekirjoitusta Viranomaispalvelut © Innofactor Plc 2000–2014

24 Asiointitilin testiympäristöt paluukanava
VIA QAT ( ) Viranomainen Asiointitili Asiointitilin päässä määritetään lähteekö paluukanavaviesti allekirjoitettuna. Kansalaisen näkymä: VIA QAT (allekirjoitus) Paluukanava VIA ottaa yhteyttä viranomaistunnukseen määritettyyn osoitteeseen VAIHE 2 Allekirjoitus hyväksymistestaus (Viranomaisen paluukanava-palvelu) VIA QAT (ei allekirjoitusta) Paluukanava VIA ottaa yhteyttä viranomaistunnukseen määritettyyn osoitteeseen. VAIHE 1 Ei allekirjoitusta toiminnallinen testaus (Viranomaisen paluukanava-palvelu) käyttäjätilit viranomaistiedot viestit Viranomaisen päässä on yksi paluukanavan osoite / viranomaistunnus. Allekirjoitus Paluukanava Ei allekirjoitusta (Paluukanava ei ole pakollinen liitytettäessä) © Innofactor Plc 2000–2014

25 Asiointitilin tuotantoympäristö
VIA PR0 Viranomaiset Asiointitili Viranomaispalvelut ja paluukanava Kansalaisen näkymä: VIA PR0 Viranomaispalvelut: Viranomainen A Tuotantoympäristö Paluukanavan osoite ilmoitettava VIAlle jos käytössä. käyttäjätilit viranomaistiedot viestit Käytettävissä vain allekirjoituksen kanssa. Paluukanava ei ole pakollinen Allekirjoitus Paluukanava Viranomaispalvelut © Innofactor Plc 2000–2014

26 Lisätiedot Tarkemmat tiedot Asiointitilistä ja liittymisprosessista sekä tarvittavat lomakkeet, tekninen rajapintakuvaus, kehittämis- ja testausohjeet löytyvät Asiointitilin työhuoneesta osoitteessa Tässä liittymisprojektissa käytettävät ohjeet ja lomakkeet löytyvät VIP:n työtilasta VIP toimittaa tarvittavat tunnukset ja osoitteet © Innofactor Plc 2000–2014

27 Vastuunjako ja yhteystiedot liittymisprojektissa
Vastuut tarkemmin projektisuunnitelmassa Rajapintakuvauksiin, asiointitilin toimintaan ja testaukseen liittyvät asiat Heikki Kukkonen (Innofactor), , Sampo Strand (Innofactor),, VIA-yhteyksien avaamiseen liittyvät asiat Mika Korhonen (VIA), , Pekka Vanhoja (VIA), , Liittymisprojektin hallinnolliset asiat Lasse Pynnönen (Valtori), , Liittymisprojektin etenemisen seuranta © Innofactor Plc 2000–2014

28


Lataa ppt "Asiointitili Kick-Off"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google