SUUNNITELMALLISEN PERUSLUISTELUN OPETUKSEN YHTEYDET JUNIORIJÄÄKIEKKOILIJOIDEN LUISTELUTAIDON KEHITTYMISEEN Anu Tuomi  

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Omalla ajalla tehtäviä harjoituksia
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Coerver harjoitus 1: Pallonhallinta
Jääharjoittelun linjanveto Juniori – SaPKo
Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
KASVATUS OHEISHAR- JOITTELU LAJITAI-DOT PELI-TAIDOT TESTIT F/G
Juniori-SaPKon ohjeistus Pohjola- leirille. LEIJONA TIEN ALKUA 1996 ikäluokassa pelaajia n ikäluokka kulkee saman matkan, mutta POHJOLALEIRI.
RPS.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Sprinttisuunnistuksen tekniikka
Seurayhteistyön painopisteet PELI, LUONNE, LUISTELU
Talviliikunnan soveltaminen: Lumilautailu
Liike ja valppaus p p Ilman palloa, käännöksissä katse parissa
X Suuri sulatusuuni? 1. Yhdysvalloissa on aina tapahtunut assimilaatiota - erityisesti monissa tutkimuksissa (erit. Holli 1999) joissa tarkasteltu etnisiä.
LASTEN LIIKUNNALLINEN KEHITYS
Drop out-ilmiö SPL:n Turun piirin juniorijalkapallossa
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Perusliikuntataitojen merkityksestä jääkiekossa
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Käsipallovalmentajan Starttikoulutus
Sensorinen integraatio
Alkulämmittelymalli, min
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Innovointiharjoitus Innovaatiojärjestelmät -kurssilla Tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat uudella, paikkaan ja aikaan sitomattomalla työvälineellä.
Harjoituksia Jäähalliin
Oppimistavoitteet F6-F7 -ikäluokissa
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Yrittäjyyskasvatuksen tutkija- ja toimijatapaaminen – Vaasa
TASO 1. SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 1 1
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Fyysinen valmennus pojat -04 Tiivistetty katsaus P 04 joukkueen fysiikkaharjoitteluun Jape.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 2. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 2.
OHJAAJAKOULUTUS OSIO 2. TERVETULOA KOULUTUKSEEN KOULUTUKSEN OHJELMA OSIO 2.
MINIT, SILMUT, ALUEDEBYTANTIT, ALUENOVIISIT, ALUEJUNIORIT JA TAITAJAT (AIKUISET)
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
KOHTI VAIKUTTAVUUDEN TODENTAMISTA Voimaa työhön –lautapeliin liittyvät asiakaskyselyt ja tutkimus Mindgame
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ Meidän Peli.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Kyselylomakkeen tekeminen
Motorinen kehitys.
Liikuntapainotteisen yläkoulun suunnitelma
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Motorinen kehittyminen
Kpl 7.
07 East + West Kausisuunnitelma
Nykyisin tehdään kiinnostavaa tutkimusta ihmisen DNA:sta Katso video: Mitä tämä kertoo ihmisten.
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Pelaajaprofiili Pelaajan arvio Taito 1-10 Pelaajatiedot
Tietojen käsittelyä.
LAAJENNETTU TÄHTIARVIOINTI
LUISTELUN JA KIEKONHALLINNAN PERUSTEET
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Kognitiivinen kehitys
Marja-Kristiina Lerkkanen
Liikuntapainotteisen opetuksen kokeilu
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Taitoharjoittelu.
Liikunnan Perusopinnot
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
LAPSEN SENSOMOTORISTEN TAITOJEN KEHITTYMINEN
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Liikunnan Perusopinnot
LUONNE – Omistajuus kehittymisestä
Coerver harjoitus 1: Pallonhallinta
Esityksen transkriptio:

SUUNNITELMALLISEN PERUSLUISTELUN OPETUKSEN YHTEYDET JUNIORIJÄÄKIEKKOILIJOIDEN LUISTELUTAIDON KEHITTYMISEEN Anu Tuomi  

Motorisen taidon käsite Motorisen kyvyn määritelmä Motorisen taidon luokittelu Karkeamotorinen ja hienomotorinen taito Irrallinen ja jatkuva motorinen taito Suljettu ja avoin motorinen taito Kognitiivinen ja motorinen taito Motorisen taidon lajit

MOTORINEN OPPIMINEN Motorisen oppimisen tasot Varhainen eli kognitiivinen vaihe Väli- eli assosiatiivinen vaihe Lopullinen eli autonominen vaihe

MOTORINEN KEHITYS Motoriset perustaidot: Motorisen kehityksen vaiheet: Tasapainotaidot Liikkumistaidot Käsittelytaidot Motorisen kehityksen vaiheet: 1. Perusliikkeiden vaihe 0-6 v. 2. Erikoistuneiden liikkeiden vaihe 7 v.

LIIKEHALLINTAKYVYT JA NIIDEN YHTEYDET LUISTELUTAITOON Rytmikyky Suuntautumiskyky Erottelukyky Yhdistelykyky Muuntelukyky Reaktiokyky 7 Tasapainokyky

PERUSLUISTELUN OSA-ALUEET JÄÄKIEKOSSA Eteenpäinluistelu suoralla Taaksepäinluistelu suoralla Kaarreluistelu: Sirklaus eteenpäin Sirklaus taaksepäin Lähdöt Lähtö suoraan eteenpäinluisteluun Sivuttainen lähtö suoraan eteenpäinluisteluun Lähtö suoraan taaksepäinluisteluun Pysähtymistekniikat Aurajarrutus eteenpäinluistelusta Hockeyjarrutus eteenpäinluistelusta Aurajarrutus taaksepäinluistelusta Käännökset ja suunnanmuutokset Kääntyminen eteenpäinluistelusta taaksepäinluisteluun Kääntyminen taaksepäinluistelusta eteenpäinluisteluun Vauhtikäännös

TUTKIMUKSEN TARKOITUS JA TUTKIMUSONGELMAT Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko perusluistelun suunnitelmallisella opetuksella yhteyttä juniorijääkiekkoilijoiden luistelutaidon kehittymiseen. Onko koeryhmän pelaajien perusluistelutaidossa havaittavissa kehitystä alku- ja loppumittauksen välillä?   v   Kehittyivätkö pelaajien perusluistelutaidot eri tavoin koe- ja kontrolliryhmissä? Millaisia muutoksia koeryhmän pelaajien peliluistelussa on havaittavissa alku- ja loppumittausten välillä? Onko koe- ja kontrolliryhmän välillä eroa havaittavissa peliluistelussa?

Tutkimuksessa käytetyt mittarit Perusluistelun taitotesti Tehtävä 3 pistettä max Yhteensä/ tehtävä Slalom eteenpäin Teränkäyttö Työntövaiheessa jalkojen aukeaminen Polvien käyttö ja liikerytmin säilyminen 9 pistettä Taaksepäinluistelu suoralla Työntövaiheen suoritus loppuun asti Työnnön tehneen jalan palautus vartalon alle Kehonhallinta ja liukuminen yhdellä jalalla Vaakaliuku Eteenpäin luistelupotku Eteenpäin luistelupotkun liuku

Peliluistelun luistelutekniikoiden analysointikriteerit Pysähtymistekniikat Aurajarrutus eteenpäinluistelusta Hockeyjarrutus Aurajarrutus taaksepäinluistelusta Jarrutus ja nopea suunnanmuutos Jarrutus ja nopea suunnanmuutos kiekollisena

Kääntyminen suoralla eteenpäinluistelusta Kääntymiset Kääntyminen suoralla eteenpäinluistelusta Kääntyminen suoralla pysähtyen eteenpäinluistelusta taaksepäinluisteluun Kääntyminen suoralla taaksepäinluistelusta eteenpäinluisteluun Vauhtikäännös myötäpäivään Vauhtikäännös vastapäivään Vauhtikäännös kiekollisena myötäpäivään Vauhtikäännös kiekollisena vastapäivään

Sirklaus myötäpäivään Kaarreluistelu Sirklaus myötäpäivään Sirklaus vastapäivään Sirklaus kiekollisena myötäpäivään Sirklaus kiekollisena vastapäivään Sirklaus taaksepäin   Muut Kaatuminen Sisälinjaali

TUTKIMUKSEN TULOKSET Slalom eteenpäin Taaksepäinluistelu suoralla Koe- ja kontrolliryhmien välillä ei slalomin kehittymisessä ollut merkitsevää eroa, joten perusluistelun säännöllisellä opetuksella ei ollut yhteyttä slalomin kehittymiseen. Taaksepäinluistelu suoralla

3. Kehonhallinta ja liukuminen yhdellä jalalla Taaksepäinluistelussa suoralla keskiarvojen ero joukkueiden välillä oli tilastollisesti melkein merkitsevä (p<.05). Koeryhmän parempi keskiarvo taaksepäinluistelussa suoralla saattaa olla tulosta säännöllisestä perusluistelun opetuksesta kauden aikana. 3. Kehonhallinta ja liukuminen yhdellä jalalla

Muutokset pelaajien peliluistelussa alku- ja loppumittausten välillä Peliluistelun ajallinen analysointi Paikallaan seisominen Kiekonkuljetus Taaksepäin luisteleminen Peliluistelun luistelutekniikoiden ilmentymien määrällinen analysointi Pysähtymistekniikat

Kääntymiset

Kaarreluistelu

Sisälinjaali eli lantion avaus

POHDINTA Koeryhmällä oli kaikissa kolmessa perusluistelun taitotestin tehtävässä alku- ja loppumittauksen pisteiden keskiarvojen ero tilastollisesti erittäin merkitsevä. Tämä tulos todistaa, että koeryhmän pelaajien luistelutaidossa oli tapahtunut kehitystä. Kahdessa perusluistelun taitotestin tehtävässä eli taaksepäinluistelussa suoralla sekä kehonhallinnassa ja liukumisessa yhdellä jalalla, koeryhmä oli kehittynyt enemmän tutkimuskauden aikana. Sekä taaksepäinluistelun että kehonhallinnan kohdalla voidaan ajatella, että suunnitelmallisella perusluistelun opetuksella olisi ollut vaikutusta näiden taitojen kehittymiseen. Koeryhmän kohdalla tätä tukee taaksepäin luistelemisen osuuden lisääntyminen myös peliluistelussa. Kun koe- ja kontrolliryhmien loppumittauksen paikallaan seisomisen osuuksia verrataan, huomataan, että koeryhmällä paikallaan seisomisen ajallinen osuus on lyhyempi. Tähän ei varsinaisesti ole ollut vaikutusta säännöllisellä perusluistelun opetuksella, mutta koe- ja kontrolliryhmän valmentajien erilaisilla peluutustavoilla saattaa olla merkitystä.