KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kansallinen digitaalinen kirjasto – missä mennään? Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Advertisements

KDK:n Kansallisen näkymän ryhmän työskentelystä
Kansallinen digitaalinen kirjasto - lyhyt johdatus Jukka Liedes
Mikä vaikuttaa asiakkaiden lojaalisuuteen? Add Value - Asiakaspaneelit Autamme sinua rakentamaan vahvoja asiakassuhteita.
Finnan tunnusluvut, luonnostelua (esitystä päivitetty 2.9.) Finnan konsortioryhmä 3.9. Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT KDK: asiakasliittymähanke 9. 5
ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä Ere Maijala Kansalliskirjasto.
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
ASIAKASLIITTYMÄ Triangelipäivä Ari Rouvari Kansalliskirjasto.
Finna ja kokoelmapalvelut – totuus ja teko
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri UUSI ARKKITEHTUURI – PAREMMAT PALVELUT Järjestelmäarkkitehtuurihankkeet Ari Rouvari ja Esa Kurki.
KDK-asiakasliittymä – linjauksia 2012 Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Verkkopankin käytettävyys
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Muistiorganisaatioiden aineistokyselyn satoa Suunnittelija Tapani Sainio, KDK Sovellussuunnittelija Jukka Pennanen, Kirjastoverkkopalvelut, Kansalliskirjasto.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija.
Digitaalisen aineiston pitkäaikaissäilytyshanke
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri Kansallinen digitaalinen kirjasto ASIAKASLIITTYMÄ- Projektin tilanne Ari Rouvari.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri KDK Ajankohtaista Asiakasliittymästä
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
Kansallinen digitaalinen kirjasto Pitkäaikaissäilytys Kirjastoverkkopäivä Esa-Pekka Keskitalo.
Finna ja avoimen metadatan lisenssi Finnan konsortioryhmä Tapani Sainio, Kansalliskirjasto.
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Korkeakoulujen IAM-verkosto Jari Järvinen, HAMK 1/10/20151.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
Asiakasliittymän tilannekatsaus Keskuskirjastokokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiössä (YTHS) Maaliskuu 2014 Suun terveydenhuollon.
KDK-asiakasliittymä – ajankohtaista Syyskuu 2010 Kristiina Hormia-Poutanen.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Esteettömyys erityisissä liikkuvissa ympäristöissä SOME & mobiili erityisille oppijoille Lehtori Irmeli Lignell HAMK/AOKK
KDK-asiakasliittymän hankinnan valmistelu KDK-seurantaryhmä Kristiina Hormia-Poutanen.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Synnyttäjät ja synnytystoimenpiteet sairaaloittain 2012−2013 Eija Vuori Mika Gissler.
Sairaaloiden tuottavuus 2013 Pirjo Häkkinen Sairaaloiden tuottavuus 2013 – Tilastoraportti 3/2015.
KDK:n asiakaskäyttöliittymä FINNA Aki Lassila, kehittämispäällikkö
AJATUKSIA IHMISTEN VÄLISESTÄ KOHTAAMISESTA
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Työkirja.
30. maaliskuuta Pohjois-Karjalan avoin kirjasto Taustalla tarve uusia kirjastojärjestelmä Pohjois-karjalassa 3 kirjastoryhmää ja yksi yksittäinen.
Lapin ELY-keskus, Satu Ihanamäki, E-vastuualue1 Kirjastojen hankerekisteri.
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Perinataalitilasto − synnyttäjät, synnytykset ja vastasyntyneet
KDK-asiakasliittymän kehittämishanke Yliopistokirjastojen neuvosto Kristiina Hormia-Poutanen.
Käyttäjäkysely osana Lahden kaupunginkirjaston palautejärjestelmää Jari Tyrväinen Kirjastotoimen apulaisjohtaja Kansallisen käyttäjäkyselyn keskustelu-
Miten vaikutuksia mitataan?
Tilastoja Vantaalta Väestönmuutokset (ennakkotieto) Vantaalla tammikuussa 2015 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finna-projektisuunnitelma 2015 ja siirtoresursointi 2015–2016 Konsortioryhmän kokous Kristiina Hormia-Poutanen.
Päivittäisraportit Opiskelijarekisteri.
Digitaalisten kirjastopalveluiden arkkitehtuuri NELLI, MIHI OLET MENOS? Triangelipäivät Turku Ari Rouvari.
Hämeenlinnan verkkokirjasto Kirjasto 2.0. Lähtökohdat Kerätä kirjaston erilliset verkkopalvelut yhdeksi toiminnalliseksi ja helppokäyttöiseksi kokonaisuudeksi.
KITKA-PROJEKTI ? MIKÄ, MISSÄ MENNÄÄN ? Niitä ja näitä NELLIstä KITKA 2-projektikoordinaattori Virva Soikkeli.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Arkistojen mukaantulon tilanne Finnassa Konsortioryhmän kokous Piia Naukkarinen.
Digitaalisen analyytikan perusteet Brandfors Webinar |
Palvelut ja tiedot käytössä Yhteenveto
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Finna-tapahtumat syksyllä 2015
KDK-KA versio 3 Kommenttikierroksella huomioitavaa
Finna-perehdytys Konsortio
Organisaatioiden yhteistyö
Photograph:Eeva Rista, Helsingin kaupunginmuseo,
Kuva: Samuli Paulaharju, 1907, Museovirasto, CC BY 4.0
Esityksen transkriptio:

KDK:n asiakasliittymän käytettävyydestä Eija Liukkonen

1/10/20152 Asiakasliittymä ›Yksinkertainen, helppo ja nopea yhden luukun palvelu kirjastojen, arkistojen ja museoiden digitaalisiin aineistoihin. ›Asiakkaiden käytössä on kattava, ominaisuuksiltaan monipuolinen ja ajanmukainen tiedonhaun käyttöliittymä. Tiedonhaku Oma kori/kirjahylly Sosiaalinen metadata Asiakasliittymää koskeva palaute

1/10/20153 Käytettävyys › Ominaisuus, joka kertoo kuinka helppoa, tarkoituksenmukaista ja miellyttävää tuotteen tai palvelun käyttäminen on. › Käytettävyyteen liittyvät myös saavutettavuus ja käyttäjäkokemus › Käyttäjälähtöinen suunnittelu Projekti- tai suunnittelutiimin käyttäjälähtöisyys Käyttäjätarpeiden selvitys Käytettävyystutkimukset Käytön seuranta

1/10/20154 Käytettävyys -työryhmä ›Työryhmä vastaa käytettävyyssuunnitelmasta. ›Työryhmä pyrkii tuomaan suunnittelu- ja toteutusprosessiin käyttäjälähtöisiä näkökulmia hankkeen eri vaiheissa. ›Yhteistyö muiden suunnittelevien ja toteuttavien työryhmien kanssa oleellista. ›Heli Kautonen (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura) ›Eija Liukkonen (Valtion taidemuseo) ›Markku Mäenpää (Kansallisarkisto) ›Jessica Parland von Essen (Svenska litteratursällskapet) ›Leena Saarinen (Kansalliskirjasto) ›Tapani Sainio (KDK) ›Eero Sormunen / Pekka Henttonen (Tampereen yliopisto) ›Mikael Vakkari (Museovirasto)

1/10/20155 Ohjeistusta ›Käyttäjälähtöisyys verkkopalveluiden suunnittelussa (VM:n julkaisu 5/2008)Käyttäjälähtöisyys verkkopalveluiden suunnittelussa ›Verkkopalvelujen laatukriteeristö (VM:n julkaisu 7a/2007)Verkkopalvelujen laatukriteeristö ›JHS 173 ICT-palvelujen kehittäminen: VaatimusmäärittelyJHS 173 ICT-palvelujen kehittäminen: Vaatimusmäärittely ›Handbook on cultural web user interaction (Minerva)Handbook on cultural web user interaction

1/10/20156 Etukäteisarviointi ›Käyttäjätarpeiden selvitys ›Käyttötapausmallit ja linjaukset Käyttötapausmallien laatimisen tavoitteena on täsmentää ja konkretisoida asiakasliittymän toiminnallista vaatimusmäärittelyä käyttäjän näkökulmaa painottaen ›Kriittisten käytettävyystekijöiden tunnistaminen Suunnitteluratkaisujen tuottaminen ›Palvelukonseptin testaus

1/10/20157 Palvelukonseptin testaus ›Yksilöhaastattelut Välittäjät Hyödyntäjät ›harrastajat ›opettajat ›lukiolaiset ›Teemat Tilanteet Tietoisuus Tiedon arviointi

1/10/20158 Käytettävyystutkimukset ›Käytettävyysanalyysi Asiantuntija-arviointi / heuristinen arviointi ›Asiakasliittymä testaus / loppukäyttäjät Käyttöliittymän laatuun liittyvät kriteerit; navigoitavuus, saavutettavuus, helppokäyttöisyys jne. ›Hallintakäyttöliittymän testaus / organisaatiot

1/10/20159 Käytön seuranta ja evaluointi ›Kävijäliikennetiedot Mittauskoodien määrittely, seurantajärjestelmä ja tietojen analysointiin ›Käyttäjäpalaute Spontaanin palautteen kerääminen, k äsittely, ohjaus ja analysointi Erilliset palaute toiminnot ja palautelomakkeet ›Käyttäjäfoorumit ›Käyttäjäkyselyt Määrälliset ja laadulliset käyttäjäkyselyt Säännölliset ja ”syventävät” kehittämisintressien mukaan ›Muut arvioinnit Tunnettuustutkimukset, mediaseuranta, yliopistollinen tutkimus

1/10/ Asiakasliittymän haasteita ›Aineistolähtöisyys ›Aineiston heterogeenisyys ›Aineiston ymmärrettävyys ›Asiakasliittymän palvelukonsepti ›Positiivinen palvelukokemus !

1/10/ Tietoa tarvitseville ja elämyksiä etsiville ›Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija Ei tarvitse tietää mitä voi saada ›Palvelut siellä missä asiakas 24/7 Kaikki palvelut käytössä kerralla ›Asiakkaan puolesta Palvelu on tehty loppukäyttäjälle Sosiaalisen median palvelut