Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä 1.6.2010 Ere Maijala Kansalliskirjasto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä 1.6.2010 Ere Maijala Kansalliskirjasto."— Esityksen transkriptio:

1 ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä 1.6.2010 Ere Maijala Kansalliskirjasto

2 Agenda •Mikä KDK ja asiakasliittymä? •Mitä asiakkaille? •Mitä kirjastoille, museoille ja arkistoille? •Miten? •Asiakasliittymän ja yhteisluettelon rooli •Milloin? •Pilotointi •Haasteet (rahoitus ja hallintomalli)

3 KDK •OKM:n hanke 2008-2011 •Pääsihteeri Minna Karvonen •Asiakasliittymä (Kansalliskirjasto vastaa) –Johtaja Kristiina Hormia –Projektipäällikkö Ari Rouvari •PAS (Kansallisarkisto vastaa)

4 Nykyiset haasteet kirjastoissa •Monta käyttöliittymää •Vaikeakäyttöisyys (kirjastonhoitajalähtöisyys, tekniikkalähtöisyys) –Nelli –Kirjastojärjestelmät –Lukuisat e-aineistot •Organisaatio- ja kokoelmalähtöisyys

5 Asiakasliittymä Nykytila ja haasteet Digi-arkistot (julkaisu- arkistot, Digitalia) MetaLib - Monihaku SFX-linkitys koko- teksteihin (artikkelit ja e-kirjat) Taustajärjestelmät Omistetut aineistot Lisensioidut e-aineistot Muut järjestelmät (oppimis- ympäristöt) Museo- järjestelmät Arkisto- järjestelmät Kirjasto - järjestelmät NELLI-portaalit

6 Asiakasliittymä •Yhteinen asiakasliittymä –Kirjastot, museot ja arkistot –Tiedonhaku ja palvelut –Korvaa nykyiset käyttöliittymät –Yksi käyttöliittymä kaikkiin aineistoihin –Ei ole portaali! –Paikalliset näkymät –Käytettävyys - helppo ja nopea

7 Mitä asiakkaille? •Muuttaa organisaatio- ja aineistolähtöisen ajattelun –Ei tarvitse olla aineistojen asiantuntija –Hallitsee laajat ja erilaiset aineistot •Palvelut siellä missä asiakas –Kaikki palvelut käytössä kerralla –Paikalliset näkymät, räätälöitävissä –Monimuotoinen, integroitavissa •Asiakasta varten –Sosiaalinen metadata

8 Mitä kirjastoille… •Tekee kaiken paremmin •Muistiorganisaatioiden yhteistyö •Keskitetty palvelu •Selkeä työnjako (palvelimet, sovellukset, palvelut) •Panostus kehittämiseen (sovellukset ja palvelut) •Eurooppalainen tiedonhaun ja viestinnän infrastruktuuri Europeana –Kansainvälinen näkyvyys ja käyttäjäkunta

9 Rajapinta Metadatan normalisointi METADATAINDEKSI Rajapinta Taustajärjestelmät Metadatan haravointi asiakasliittymään Asiakasliittymä Haravointi

10 Aikataulu: Hankinta, pilotointi ja käyttöönotto •VaatimusmäärittelytQ1-Q2/2009 •Ohjelmiston hankinta Q2/2009- Q1/2010 •Pilottivaihe Q3-Q4/2010 •Pilotin evaluointiQ4/2010 •KäyttöönottovaiheQ1/2011 -> •TuotantoonQ2/2011->

11 Työnjako CSC- Tieteen tietotekniikan keskus Kirjastot • Palvelimien ylläpito • käyttöjärjestelmä • palvelujen kehittäminen • vuorovaikutteisuus • asiakaspalaute • tilastot • palveluiden räätälöinti tiedontarvitsijoille • kehysorganisaation tarpeiden tuntemus Kansalliskirjasto Järjestelmien toimittajat

12 Pilotointi Q3-Q4/2010 •Kansalliskirjasto •Jyväskylän yliopiston kirjasto •Helsingin kaupunginkirjasto •Turun maakuntakirjasto •Lusto-metsämuseo •Museovirasto •Tuusulan museon taidemuseo-osasto ja Valtion taidemuseo •Kansallisarkisto

13 Pilotoitavat aineistot 1 •Voyager - Jyväskylän yliopisto •Dspace - Jyväskylän yliopisto •Helmet - Helsingin kaupunginkirjasto •Vaski – Turun kaupunginkirjasto •Historiallinen sanomalehtiarkisto KK •Raita KK •Teollisuushinnastot KK •Digitool KK •Fennica, Viola (osakohteet) KK

14 Pilotoitavat aineistot 2 •Muusa - Tuusulan museo •Musketti - Museovirasto •Museot Online - Museovirasto •Kantapuu - Lusto-metsämuseo •Vakka - Kansallisarkisto •Aarre - Kansallisarkisto •Digiarkisto - Kansalliskirjasto

15 Pilotoitavat asiat •Rajapintojen rakentaminen •Metatietojen haravointi •Normalisointi •Hakujen toimivuus •Hakutulosten järjestäminen ja esittäminen •Käyttöliittymät –käytettävyys –asiakaskäyttöliittymien räätälöinnin testaus –hallintaliittymä •Muiden palveluiden integroiminen –kirjastojen itsepalvelutoiminnot –museoiden kuva- ja muut tilaukset (ostoskori) –arkistolaitoksen isoisäpaketti yms. –verkkomaksaminen •Autentikointi •Ulkoisten palveluiden hyödyntäminen •Metadatan siirto Europeanaan

16 Haasteita •Iso hanke (suunnittelussa jo 35 org.) •Erilainen metadata •Paljon järjestelmiä •Heterogeeninen asiakaskunta –käytettävyys •Kolmannet osapuolet •Tuotantovaiheen rahoitus •Ylläpito

17 Kiitos!


Lataa ppt "ASIAKASLIITTYMÄ FinELib-päivä 1.6.2010 Ere Maijala Kansalliskirjasto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google