Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
Mikä on paremmin kun hanke päättyy 2016? Mikä on muuttunut 2018 kun hankkeen päättymisestä on kulunut vuosi? Missä partneriryhmän ulkopuolella tuotteet.
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Turun normaalikoulun lukio
Ohjauksen toimintamalli tietoverkkojen avulla *Toimintamallissa kuvataan opiskelijan ohjausprosessia Skypen ja Connect Pron välityksellä *Toimintamalli.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
VOA-oppimispäiväkirja
Ohjaus työtehtävänä.
Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
KV- JA URAPALVELUT Anu Honkanen Kansainvälinen harjoittelu osana opintoja Työrymä 2 Bolognan vanavedessä –seminaari: Kansainvälisyys korkeakoulujen.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Mikkeliläinen – sähköisen asioinnin tulevaisuus Mikkelissä Kalle Launiala, ProtonIT Oy
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
T Personal SE assignment Communication Practices Miikka Lötjönen.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Kommunikaatio parisuhteessa
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
RAUMA KATRINA VARTIAINEN TURUN NORMAALIKOULU ”Käytännön kokemuksia TVT:n käytöstä lukio-opetuksessa"
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys- hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus ja opetusklinikoiden vastuuhenkilöiden tapaaminen Helsingissä.
Soveltuu hyvin esim. käden- ja työvälineiden asentojen näyttämiseen vaiheittaisena esim. työjärjestyksen osoittamiseen työvälineiden havainnollistamiseen.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Opiskelijavalintojen kehittäminen ja avoin korkeakoulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Mahdollisuuksia avautuu tästä – Pohjois-Savon rakennerahastoinfo
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Ohjauksen roolit ja positiot
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu Esittele itsesi! –saksan opettaja, opettajankouluttaja, ohjaajakouluttaja, opettajien täydennyskouluttaja Esitys on varsin käytännönläheinen.

Esityksen runko - Taustaa - Kasvokkain tapahtuva ohjaus - Etäohjausvälineet - (Etä)ohjauksessa huomioitavaa - Esityksessä mukana saksan opetus-harjoittelijat Venla Valkonen ja Eevaleena Virtanen Esitys on vuorovaikutteinen, sillä vain vuorovaikutuksessa muiden kanssa voi syntyä jotain uusia ajatuksia  esitys täydentyy tämän luentoajan aikana. Pieniä porintatehtäviä ja myös harjoittelijoiden näkökulma tulee esille.

TAUSTA - Virpeda-harjoittelu 2003 - Aineenopettajaharjoittelun realiteetit: monta harjoittelijaa eri luokilla, omat opetustunnit  ei aina mahdollisuuksia palautteen antamiseen ja tunninpidon ohjaamiseen kasvokkain Virpeda oli vuonna 2001 alkanut hanke, jossa tarkoituksena oli antaa kentällä pitkään olleille epäpäteville aineenopettajille muodollinen pätevyys. 35 ov, johon sisälty suurimmaksi osaksi etänä suoritettu opetusharjoittelu. Hankkeen takana oli Kasvatusalan virtuaaliyliopisto KasVi, eli kaikkien Suomen kasvatustieteiden tiedekuntien yhteinen hanke. eNorssi oli mukana hankkeessa, suunnittelemassa ja toteuttamassa sen opetusharjoitteluosuutta. Opetusharjoittelu kesti yhden kalenterivuoden, se alkoi tammikuussa 2003 ja päättyi ennen joulua. Suurin osa harjoitustunneista pidettiin omalla työpaikalla, yleensä tuntia ei ollut seuraamassa ketään. Tuntisuunnitelmat ohjattiin etänä ja opiskelija reflektoi tunnin onnistumista. Norssissa käytiin pari kertaa ja silloin pyrittiin perehtymään johonkin opetuksen osa-alueeseen ja harjoittelijat pitivät myös yhden tai kaksi harjoitustuntia. Tästä vuoden mittaisesta kokemuksesta opin ohjaajana pohtimaan, miten erilaisia verkkovälineitä voisi hyödyntää paremmin opetusharjoittelun ohjaamisessa. 10 vuotta myöhemmin pohdin yhä samoja asioita…

Ohjaus Ohjauksen tavoitteet Etukäteisohjaus vs. tuntipalaute Puhuttu vs. kirjoitettu palaute Leena Krokfors on muistaakseni kirjoittanut, että opettajankoulutuksen tavoitteena on ajatteleva opettaja. Käytännön ja teorian välistä vuorovaikutusta, päämääränä opettajaksi opiskelevan oma ”käyttöteoria”, keskustelua, reflektointia käytännön tilanteista. Ohjauksen tavoitteet voivat olla eri ohjaajalla ja ohjattavalla  seuraava slide

Kun mietin lähtökohtaa opetusharjoittelijan kasvun tukemiselle, tuntui opetusharjoittelijan oma näkemys ja visio olevan hyvin pieni. Kuvassa olen kuitenkin laittanut sen keskiöön. Ohjaukseen tavoitteisiin vaikuttavat monet eri seikat, missä vaiheessa opiskelijan omat tavoitteet ja näkemykset hyvästä opettajuudesta alkavat saada jalansijaa ja näkyä myös tuntisuunnitelmissa ja ohjauskeskusteluissa?

Ohjaus kasvokkain MIKÄ PARASTA? Laita keskustelemaan, kerää tähän ryhmien ajatuksia.

Kasvokkain tapahtuvan ohjauksen vahvuudet - Välitön vuorovaikutus, tilannetaju - Ruumiinkieli, tauot, hiljaisuus - Kysymysten tekeminen, yhdessä pohtiminen Kerro ruumiinkielestä se Eevaleenan kanssa sattunut välikohtaus. Kerro pankkineidistä! Rauhallisuus, keskitytään vain tähän hetkeen.

ETÄOHJAUS - Välineet: s-posti, puhelin, jokin suljettu alusta (moodle, WorkMates) , skype - Mitä olet käyttänyt, milloin, miten on toiminut? Tähän pieni porinatuokio – tulokset sitten kunkin välineen kohdalla.

Sähköposti - Word-dokumentti vs. leipäteksti - Nopea, tehokas, aika varma - Kirjoitettu kieli vs. puhuttu - Ohjauskeskusteluun hidas väline - Toimii hyvin yhdistettynä tekstiviestiin Kirjoitettu kieli: kirjoitettu kieli on tosi, sävyt voivat jäädä pois. Sanavalinnat ovat todella tärkeitä. MUTTA-sana. ”Älä lue rivien välistä – siellä ei ole mitään”. Toinen voi tulkita miten haluaa, riippumatta siitä, mitä olet halunnut sanoa. Venlan kommentti. Ota muiden kommentteja! Täydennä muiden kokemuksilla! SEURAAVAKSI PUHELIN

Puhelin Helppo, nopea Tuntisuunnitelma pitää olla sitä ennen saatavilla, koska sen pohjalta keskustellaan Äänensävyt ja painot kuultavissa Antaa mahdollisuuden varmistaa kuulemansa ”Tehokas” väline, liiankin tehokas?  Jääkö aikaa hiljaisuudelle ja pohdinnalle? Jätä aikaa muiden kommenteille! Koulussa ei ehkä rauhallista paikkaa, jossa puhua. Kotona? Harjoittelijat saavat itse valita, kommunikoidaanko vain s-postitse, soitanko vai nähdäänkö: jokaisella erilaisia tarpeita, samassa tilanteessa erilaisia ratkaisuja.

SKYPE - ”Läsnäolon” tunne? - Suoran katsekontaktin puuttuminen  katso välillä suoraan kameraan - Elekieli kuitenkin paremmin näkyviin, äänensävyt kuuluviin. Yhteys voi pätkiä Adobe Connect Pro (ACP): mahdollistaa dokumenttien jaon ym. Pankki/vakuutuslaitos? Valinnaiskielen etäopetuskokemusta yli 10 vuotta  helpompaa käyttää verkkoyhteyksiä. Puheenvuorot pitää jakaa. Antaa aikaa kuulla toisen sanoma, ajatella, vastata. Rauhallinen puhetempo, selkeä intonaatio.

Suljettu alusta Ajatus: kaikki ko. opetusryhmää opettavat näkisivät, jaksosuunnitelmat, tuntisuunnitelmat ja kirjallisen ohjauskeskustelun  jokainen tietää, mitä ryhmä on opiskellut ja miten, mihin asioihin ohjaaja on kiinnittänyt huomiota (esim. ryhmänhallinnalliset, sisällölliset tai toiminta/ työskentelytapoihin liittyvät kommentit, jotka voi ottaa huomioon oman opetuksensa suunnittelussa) Myös tuntia seuraavat harjoittelijat voisivat antaa alustaan palautettaan - Sähköisen portfolion pohja? Esim. Kyvyt. Fi (kuten WorkMates: yksityinen ja julkinen puoli, voit itse päättää, mitä jaat ja kenelle/missä ryhmässä

Mitä yhteisen alustan käyttö edellyttää? Mikä voisi estää alustan käytön? Kerätään yhdessä ajlatuksia Omat ajatukset: - luottamus kaiken pohja: saa epäonnistua, ei tule haukutuksi julkisesti, saa olla sellainen kuin on. Palaute kohdistuu tekemiseen, ei persoonaan. - halua jakaa osaamistaan Esteitä: opiskelija haluaa palautteen yksityisesti jos alusta liian monimutkainen, sen käytön opetteluun menee paljon aikaa, mikä on pois itse tarkoituksesta ei voi hyödyntää opintojen jälkeen vaan pitää tyhjentää lopuksi ehtiikö ryhmä toimimaan siellä, onko alusta todellinen työpaikka vai koetaanko se ylimääräisenä vaivana ei synny luottamusta ryhmän jäsenten välillä (esim. epävarmuus omasta itsestään, toisten tapa kommentoida, harjoittelija ei osaa aina kommentoida tai antaa palautetta niin, etteikö palautteen saaja loukkaantuisi. Tosin tutkimusten mukaan vertaisarviointi koetaan joskus jopa tärkeämpänä kuin ohjaajan antaman palaute.

Etäohjauksen haasteet Kerätään yhdessä ajatuksia

Etäohjauksen haasteet - Aikataulujen yhteensovittaminen  mihin kellonaikaan teemme työtä? - Teknologian muuttuminen nopeassa tahdissa  mobiililaitteet, älypuhelimet, jne.  ohjaamisen kaikkiallisuus? - Tekniikan ontuminen, plan B joskus tarpeellinen - S-postikeskustelu hidasta, vie paljon aikaa. Avuksi sähköinen tuntisuunnitelmapohja  ts:ssa on automaattisesti ne asiat , jotka ohjaaja sinne toivoo (tavoitteet, toimintatavat, jne.)

Etäohjauksen haasteet - Usein pinnallista: keskitytään tehokkaasti konkreettisiin asioihin, ei niiden takana oleviin käsityksiin/uskomuksiin - Pelkkä etäohjaus ei välttämättä aikaansaa toivottua muutosta  tarvitaan kasvokkain tapahtuvaa dialogia ja aikaa oman työn, toimintatapojen ja käsitysten tarkasteluun Virpedan kokemus: tuntisuunnitelmissa kommentoin aina samoja asioita, harjoittelija ei mennyt eteenpäin. Ei päästy välttämättä siihen, että tietyt ainedidaktiset perusasiat olisivat menneet eteenpäin, että harjoittelija olisi opetellut tekemään asioita toisin kuin ennen koulutusta.

kuitenkin Kun osan tuntien pitoon liittyvistä kysymyksistä voi käsitellä sähköisesti, on kasvokkain tapahtuvassa ohjauksessa enemmän aikaa harjoittelijan omalle reflektoinnille ja aidolle dialogille.

”Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä.” - Nuuskamuikkunen