Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Sarahin tarina. Nimeni on Sarah ja olen 10 vuotta. Tykkään naruhyppelystä ystävieni kanssa.
Persoonapronominit.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
Huvitamme itsemme hengiltä Otavan Opisto Jari Sarja "Ja he olivat molemmat alasti, mies ja hänen vaimonsa, eivätkä he tunteneet häpeää. [...]
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
MALLI: Osoite: Minulla on uusi … -> Minulla on uusi osoite. Jeg har en ny adresse. Osoite: Tiedätkö Liisan osoitteen?
NALLE PUH.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Mariamin tarina. Nimeni on Mariam ja olen 13 vuotta. Asun pienessä kylässä Ugandassa. Tykkään tehdä ruokaa oman puutarhamme antimista.
NAISEN ITSETUNTO.
Opiskelijaporukka menossa hissiin. Yksi ei mahdu hissiin.
Lasten suusta.
Ei vanhustenasumista minulle!! HUM! Myös ääni Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn. Joku vuosi sitten tein loistoristeiliällä Välimeriristeilyn.
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Nykyaikainen satu Kuningas sammakko Nainen oli pelaamassa golfia, ja hänen golfpallonsa lensi pusikon taakse. Hän lähestyi pusikkoa, ja näki sammakon.
Jos jonain päivänä Jos jonain päivänä tuntuu siltä että itkettää...soita minulle. En lupaa, että saan sinut nauramaan, mutta voin itkeä kanssasi.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ryhmätehtävät 2.1 Korjattu Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Väkivaltatyötä biologisten vanhempien kanssa Eeva Immonen Kokemukset näkyviin – väkivaltatyön kehittäminen sijaishuollossa Hanke 2009 – 2014.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Vili ~tarina tunteellisesta marsusta © Hilla 2007 Roosalle : Hilla.
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
Kestävä kehitys ja ET Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Epätoivoisena katsoo pomo kelloaan, ja toteaa, että hänen alaisensa ei ehdi ajoissa pitämään erittäin tärkeää tiedotusta konferenssiin, joka on juuri alkamassa.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tapahtukoon sinun tahtosi
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Luku- ja tenttivihjeet 9 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Matkalla.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Joulun runoja © Jorma Piippo. Musta joulu Maa oli valkoinen viime viikolla, lunta oli mukavasti, sopivasti. Tuntui hyvältä, kun tuli lumi, ei ollut synkkää,
Filosofiaa lapsille Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
Filosofiaa lapsille –tehtävä 1 (kaikille)
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon oppilasmäärien kehitys
Mikä on elämänkatsomus?
Ajattelun opettaminen ja Lipmanin P4C (FILA)
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Esityksen transkriptio:

Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos

Yksi tausta filosofiaa lapsille -pedagogiikassa Hieman Lipmanista poikkeava tapa käyttää tarinoita. Joskus PwC (Philosophy with Children), esim. jos halutaan nimenomaan erottua Lipmanin P4C:stä. Gareth Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa. (suom. Antti Mattila, WSOY, 2003) Matthewsiin perustuvaa englanninkielistä aineistoa: Myös: Hans-Ludwig Freese: Lapset ovat filosofeja (suom. Eira Wiegand, MLL, 1992)

Muunnelmia Menetelmää voi soveltaa ja muunnella monin tavoin. Varsinainen tarinan jatkaminen voi olla vaativaa. Mielenkiintoinen muunnelma voi syntyä yhdistelemällä menetelmää saduttamiseen (ks. edu.fi:n et-aineisto)edu.fi:n et-aineisto

Sovellus Kestävän kehityksen luokanopettajakoulutukseen sovellettu versio

Konteksti: kestävän kehityksen opetus Tarina: Onnettomuus tuli yhtäkkiä. Tai itse asiassa kaikki olivat tienneet asiasta jo kauan, mutta se oli tuntunut niin kaukaiselta. Nyt se kuitenkin oli totta – ja veden varassa oli tuhansia. Harri omisti onneksi veneen. Hänen isänsä oli rakentanut sen joskus kauan sitten ja nyt se todella tuli tarpeeseen. Se oli vanhan ajan huolella rakennettu vene, johon mahtui 12 henkeä. Ei Harri itsekään ollut jäänyt kokonaan lepäämään laakereilla vaan hän oli varastoinut eväitä ja muuta tarpeellista katastrofin varalle. Neuvonen sanoi: ”Meidän tulee nyt säilyttää malttimme ja juoda vesiannoksemme ja syödä hieman eväitä. Yöstä tulee raskas, joten useimpien on päästävä lepäämään ja yritettävä saada unta. Meidän on järjestettävä vahtivuorot niin, että kukin kerrallaan valvoo ja suojelee venettä. Muuten nuo veden varassa olevat yrittävät veneeseen ja kaatavat sen.” Lahkela vastasi kiihtyneesti: ”Mitä sinä höpötät. Meitä ei ole kuin kuusi ja vene vetää 12. Voimme pelastaa ainakin kuusi noista onnettomista... Näetkö tuonkin naisen tuossa aivan lähellä, joka ei enää edes jaksa huutaa apua. Itse asiassa voimme pelastaa enemmänkin, kun vuorottelemme ja myös me uimme vuorollamme.” olivat olleet hiljaa mutta jatkoivat sitten painokkaasti...

Tehtävä Kunkin ryhmän tehtävänä on jatkaa tarinaa siten, että löytyy joku ratkaisu. Lisäksi ryhmien pitää arvioida tilanteen yhteyttä kestävään kehitykseen.