Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kehitys-/tuloskeskustelut 1. Avaintehtävien määritys
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Aikuisopiskelijan ohjaus ammattikorkeakoulussa -hanke
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Polkuja läpäisyn tehostamiseksi Läpäisyhankkeen kokous Kokkolassa
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
KOULUTUSTAKUU.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
TURUN KOULUJEN 6. LUOKAN OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN KÄYTTÖTAITOKARTOITUS KEVÄT 2005 TOP-KESKUS Turun opetustoimi 2005.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
LAMK Pyöräilysivuston lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B 22,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Seurantaa kehittämässä Ammattistartti-seminaari Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Esaimaa.fi Profiilitutkimus Helmikuu Esaimaa.fi-palvelun profiilitutkimus, helmikuu 2009 InterQuest Oy Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tarkoituksena.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
AMMATTISTARTTI OPPILAITOSVASTAAVIEN JA OPISKELIJOIDEN KOKEMANA Länsi-Suomen työpajapäivät 9.– Tom Tarvainen.
Sijoittumisseuranta 2013 Vuonna 2012 maisteriksi valmistuneiden tilanne ja mielipiteet vuoden 2013 lopulla Jyväskylän yliopisto - koko aineisto Jari Penttilä.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa Nuorten kuuleminen Läpäisy ja työelämään.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Ajankohtaista tuloksellisuusrahoituksesta Suomen Oppisopimuskoulutuksen järjestäjät ry Lea Juhola.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Sukupuoli. Ikä: Ikäryhmä Asuinympäristö Opiskelu.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen OHJAUKSEN MITTARISTO.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
Siirtymät sujuviksi- hanke SISU PKKY, OSAO, WinNova ja SEDU yhteishanke Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelma.
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Esityksen transkriptio:

Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan Ammattistartin seurantamallia. Hanke tehdään Opetushallituksen toimeksiannosta ja yhteistyökumppaneina toimivat: DiaLoog-tutkimuspalvelut (alihankkija), Satakunnan koulutuskuntayhtymä, Itä-Savon koulutuskuntayhtymä ja Sosiaalikehitys Oy.

Seurannan kysymyksiä Vaikuttavuus -kokemukset startista ja valmiudet -sijoittuminen jatkokoulutukseen -opinnoissa pärjääminen (vrt. muut opiskelijat) -tutkinnon suorittaminen / läpäisy (vrt. muut opiskelijat) Ammattistartin kehittäminen -tavoitteiden tärkeys ja täyttyminen (OPS:n mukaan) -toimenpiteiden/menetelmien onnistuminen -kohderyhmän profilointi (kuka hyötyy startista?) -mahdollisuudet/resurssit Ammattistartti palvelutarpeisiin vastaajana -millä palveluilla ohjataan ammattiin? -millä palveluilla vähennetään keskeyttämistä ja lisätään läpäisyä? -palveluiden ”vastaavuus” keskeyttämisen ja opintojen pitkittymisen syihin?

Seurannan tietotarpeita OPISKELIJOIDEN NIVELVAIHEEN PUDOKKUUS -peruskoulusta suoraan jatko-opintoihin siirtyminen -keskeyttämisten vähentäminen OPINTOJEN LÄPÄISY -starttiopiskelijoiden jatkosijoittuminen -starttitaustaisten opiskelijoiden tutkinnon suorittaminen -sijoittuminen tutkinnon jälkeen

Lisää seurannan tietotarpeita AMMATTISTARTIN KEHITTÄMINEN PERUSTUTKINTO-OPINTOJEN KEHITTÄMINEN PERUSOPETUKSEN KEHITTÄMINEN HYVÄT KÄYTÄNNÖT STARTIN KUSTANNUSTEHOKKUUS

Seurannan kyselyt vuonna 2010 Startin päättävien kysely (keväällä) -N=556 (53 % naisia, 47 % miehiä) -taustatiedot, mistä tuli startille, miksi tuli, tärkeät tavoitteet startissa, tavoitteiden täyttyminen, hyvät/huonot muistot (menetelmät), valmiudet (itsearviointi), jatkosuunnitelmat ja ohjaustarpeet) Starttitaustaisten opiskelijoiden ja/tai perustutkintoon valmistuvien kysely (keväällä) -suunnattu a) ammattistartilla joskus olleille ja b) keväällä 2010 tutkintoon valmistuville -vastauksia vain 255 kpl -ideana seurata startin vaikutusten kestävyyttä (mm. arviot startista) sekä saada vertailutietoa starttitaustaisten ja ei-starttitaustaisten mielipiteistä ja opiskelumenestyksestä sekä tutkinnon jälkeisestä sijoittumisesta Startin aloittavien kysely (syksyllä) -N=805 (57 % naisia, 43 % miehiä) -taustatiedot, opiskelijaprofiilin kartoitus, tärkeät tavoitteet, valmiudet (itsearviointi vrt. päättävien kysely, vaihtoehdot startille, jatkosuunnitelmat ja ohjaustarpeet Keskeyttämisen seuranta (syksyllä) -lomake ammattistartin (+tutkinto-opiskelun) keskeyttämisen seurantaan -ei juurikaan vastauksia, menee kehittämisideoinnin jatkojalostus-osastolle (”ehkä jatkossa”) Määrällinen seuranta (marras-joulukuu 2010

Seuraavaksi tuloksia aloittavien kyselystä (syksy 2010)

Muistatko mikä oli kaikkien aineiden keskiarvo viimeisessä peruskoulutodistuksessa? (ALOITTAVIEN KYSELY)

MISTÄ KUULIT JA SAIT TIETOA Ammattistartista?

MISTÄ tulit Ammattistartille?

MIKSI tulit Ammattistartille? Mikä tai mitkä seuraavista olivat valintasi perusteita?

Mitkä seuraavista tuntuvat tällä hetkellä Sinulle kaikkein tärkeimmiltä asioilta?

Jos et olisi päässyt ammattistartille, niin mitä olisit tehnyt?

Mitä teet Ammattistartin jälkeen? Mikä seuraavista kuvaa suunnitelmiasi tällä hetkellä? (vrt. päättävät)

Missä asioissa arvelet tarvitsevasi ohjausta ja tukea seuraavan 6 kuukauden aikana?

Startin päättävien kysely

TAVOITTEIDEN TÄYTTYMINEN (jos valittu top 3-tärkeimmäksi) (1=Erittäin huono, 2=melko huono, 4=melko hyvä, 5=erittäin hyvä):

OMA ARVIO TAIDOISTA JA VALMIUKSISTA (1=erittäin huono, 2=melko huono, 4=melko hyvä, 5=erittäin hyvä) (STARTIN PÄÄTTÄVÄT)

OMA ARVIO TAIDOISTA JA VALMIUKSISTA (1=erittäin huono, 2=melko huono, 4=melko hyvä, 5=erittäin hyvä) (STARTIN ALOITTAVAT)

Tyytyväisyys Ammattistarttiin (kouluarvosanoin 4-10) Peruskoulun keskiarvon mukaan eroteltuna

Jatkosuunnitelmat startin jälkeen (vrt. aloittavien vastaukset)

Jatkopohdintaan; mihin ammattistartti kantaa?