LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari 18.5.2010 Seija Paasovaara.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Advertisements

Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Tekniikka ja merenkulku Satakunta University of Applied Sciences | Faculty of Technology and Maritime Management ServiTrans.
KULTTUURI KUNTAORGANISAATION MUUTOKSESSA / Hanna-Mari Kokkonen.
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
Tulevaisuuden työelämäyhteistyö Nuoret ja muuttuva työelämä -seminaari Oulu ke Opetusneuvos Seija Rasku
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Viveca-yksikkö 2014 Liikuntatieteellinen tiedekunta Jyväskylän yliopisto.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
 Yritystoiminnan peilausta › Liiketoiminta › Työskentely-ympäristö › Sosiaaliset taidot › Tekniset taidot › Ammatilliset taidot › Yritystoiminta punaisena.
Aikuistyön yksikkö aikuistyön päällikkö Antti Hytti.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Aluepalvelut Laureassa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
PROJEKTIOPPIMINEN JA ECTS OPS-PROSESSI Sannäs Raimo Pelli Kymenlaakson ammattikorkeakoulu.
Tutkiva & kehittävä yhteistoiminnallinen oppiminen 1. 6
Study Group -opintopiiri yhteistoiminnallisen oppimisen tukena (A080011) Tiina Laajala.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Agrobiotalouden innovaatioyhteisö Ari Sivula Projektipäällikkö.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Vaikuttavuutta yhteisellä tahtotilalla Uusimaa-ohjelman merkitys korkeakoululle KT Susanna Niinistö-Sivuranta vararehtori – opetus ja aluekehitys,
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Yhteinen tavoitteemme
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu Koulutusta, tutkimusta, kehittämistä
Anna Alftan Heikki Hannula
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Esityksen transkriptio:

LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara

Opetuksen, tutkimus- ja kehittämis- sekä aluekehittämistehtävän integroiva Laurean pedagoginen toimintamalli: Learning by Developing Laurean strateginen valinta on integroida kaikessa toiminnassaan ammattikorkeakoulun kolme tehtävää: Opetus-, tutkimus- ja kehittämis- sekä aluekehitystehtävä  Learning by Developing – Kehittämispohjainen oppiminen NOPS /Seija Paasovaara

Learning by Developing (LbD) on autenttisuuteen, kumppanuuteen, kokemuksellisuuteen ja tutkimuksellisuuteen perustuva, uutta luova toimintamalli NOPS /Seija Paasovaara

LbD - Kehittämispohjaisen oppimisen lähtökohtana on aidosti työelämään kuuluva, käytäntöä uudistava kehittämishanke, jonka eteenpäin vieminen edellyttää opettajien, opiskelijoiden ja työelämäosaajien yhteistyötä ja jossa parhaimmillaan tuotetaan uutta osaamistietoa. NOPS /Seija Paasovaara

LbD - Kehittämispohjaisen oppiminen verkottaa monialaisesti ja monitoimijaisesti työpaikkojen eri toimijat työpaikkojen tulevat ammattilaiset ammattikorkeakoulun opetus- ja tutkimushenkilöstön kehittämishankkeen mukaisesti mm. tutkimuslaitosten henkilöstöä kehittämishankkeen mukaisesti kansainvälisen kumppanuusverkoston jne. Hiljaisen tiedon ja teoreettisen, näyttöön perustuvan tiedon jakaminen ja rajoja ylittäen uuden osaamisen kehittyminen NOPS /Seija Paasovaara

Ammattikorkeakoulussa on uuden tiedon luomisen ja ymmärryksen lisääntymisen ohella olennaista se, että syntyy aitoa ja näkyvää tekemisen osaamista. Learning by Developing yhdistää kaksi ammattikorkeakoulupedagogiikan traditiota; ammattikasvatuksen (learning) ja tutkimuksellisuuteen perustuvan korkeakouluopetuksen (developing). NOPS /Seija Paasovaara

Oppimisprosessi ja kehittämishankeprosessi kietoutuvat toisiinsa myös niin, että kehittämishankkeen ympärille rakentuvassa oppimisympäristössä mahdollistuu yksilön oma oppiminen ja yhdessä oppiminen sekä uuden osaamistiedon rakentuminen. Siinä on mukana työelämäosaamisessa oleva tieto (in practice), sitä selittävä tieto (of) practice ja sitä kehittävä, uutta tuottava tieto (for practice). (Raij 2006.) NOPS /Seija Paasovaara

Opiskelijakeskeinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta Learning by Developing: 1. luo toimintamallin Laurean proaktiiviselle kumppanuudelle osana työelämää 2. tuo innovatiivisen alueen työelämän kehittämisen vaatimukset oppimisen kohteeksi 3. luo systemaattisen ja projektimuotoisen toimintatavan tuloksellisille verkostosuhteille 4. luo toimintamallin, jolla innovaatiosykliä voi olennaisesti kehittää, myös kansainvälisestä näkökulmasta 5. luo rakenteen yritysosaamisen kytkemiseksi huippuinnovatiiviseen alueeseen sekä kansainvälisen kehityksen kärkeen 6. luo perustaa innovaatiolähtöiselle yrittäjyydelle NOPS /Seija Paasovaara

Opiskelijakeskeinen T&K&I NOPS /Seija Paasovaara

Innovatiivinen oppimisympäristö: Process Modelling and Simulation Laboratory Innovatiivinen oppimisympäristö: Laurea Medical and Care Simulation Centre Innovatiivinen oppimisympäristö: Moniaistinen tila Innovatiivinen oppimisympäristö: InnoPaja Innovatiivinen oppimisympäristö & pedagoginen toimintamalli: P2P Mielenter- veys-, kriisi- ja päihdetyö- osaaminen Terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen osaaminen LbD – OPPIMIS- YMPÄRIS -TÖT Syrjäytymistä ehkäisevän ja ohjaavan sosiaalityön osaaminen Varhaiskasva- tuksen osaaminen Talouden johtamisen osaaminen Oikeudellinen osaaminen Kliinisen hoitotyön osaaminen Projektijohta misen osaaminen Yrittäjyyso- saaminen Yrittäjyyso- saaminen NOPS-hanke Lapsen ja nuoren hyvä arki -hanke VaPaRi-hanke OSAAMI NEN T&K&I – KÄRJET Uudet avaukset KOHTI 2012 ”PALVELU- NEUVOLA” Uudet avaukset KOHTI 2012 ”PALVELU- NEUVOLA” SERIOUS GAMEPEDAGOGY ENTREPRENEURSHIP SERIOUS GAMEPEDAGOGY ENTREPRENEURSHIP PPPP-SERVICE DEVELOPMENT & DESIGN THROUGH PROCESS MODELLING, SIMULATIONS & RFID LEARNING OUTCOMES THROUGH SIMULATIONS PPPP-SERVICE DEVELOPMENT & DESIGN THROUGH PROCESS MODELLING, SIMULATIONS & RFID LEARNING OUTCOMES THROUGH SIMULATIONS 1. SOSIAALI- JA TERVEYDEN- HUOLLON PPPP-PROSESSIT, MALLINNUS & SIMULAATIOT & RFID 2. SIMULAATIO-OPETUKSEN TUTKIMUS & KL. OSAAMISEN KEHITTYMINEN 1. SOSIAALI- JA TERVEYDEN- HUOLLON PPPP-PROSESSIT, MALLINNUS & SIMULAATIOT & RFID 2. SIMULAATIO-OPETUKSEN TUTKIMUS & KL. OSAAMISEN KEHITTYMINEN KANSAIN- VÄLISYYS 1.PELIEN PEDAGOGIIKKA 2. YRITTÄJYYS & YRITYSTOIMINTA 1.PELIEN PEDAGOGIIKKA 2. YRITTÄJYYS & YRITYSTOIMINTA Venäjä Baltia Kv- - verkosto Seija Paasovaara LbD- HANKKEET

LÄMMIN KIITOS HYVÄÄ SEMINAARIA RENTOUTTAVAA KESÄÄ NOPS /Seija Paasovaara13