Luento 1: Uuden vuosituhannen taidot, koulun ja työn muutos tietotyö pedagogisena haasteena 405021Y B
Kurssin oppimisympäristö Wiki: https://wiki.oulu.fi/display/tietotyo2014 Facebook: https://www.facebook.com/groups/tietotyo/ Työtilat eivät ole vielä valmiita! (ensi viikolla)
Seuraavat tapaamiset 11.02.14 TI 08:15-10:00 KTK215 14.02.14 PE 10:15-12:00 KTK215 10.03.14 MA 10:15-12:00 14.03.14 PE 10:15-12:00 KTK112
Yksilötehtävä (tukee ryhmätehtävää) Vaihe 1. (Harjoitus 1) Opiskelija lukee ryhmän valitsemaan taitoon liittyviä artikkeleita* (2- ) ENNEN harjoitusta (artikkelit merkitään wikiin). Harjoituksessa luetuista aihepiireistä keskustellaan. Vaihe 2. (Harjoitus 2) Opiskelija suunnittelee skenaariota ENNEN harjoitusta Vaihe 3. (Harjoitus 3) YHTEENSÄ Ryhmän tuotoksessa näkyviä lähdeviitteitä 4 x opiskelija. *Toinen artikkeleista kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja toinen voi olla esim. Blogikirjoituksia, raportteja tms.
Ryhmätehtävä Vaihe 1. (Harjoitus 1) VAIHE 1. Ryhmän valitsema uuden vuosituhannen taito (1-) (21th century skill) Vaihe 2. (Harjoitus 2) Vaihe 2. Ryhmän laatima skenaario, jossa ao. taito/taidot on sijoitettu opetus-oppimistilanteeseen/tilanteisiin Vaihe 3. (Harjoitus 3) Vaihe 3. Arviointisuunnitelma: kuinka skenaariossa kuvattua oppimista arvioidaan YHTEENSÄ Ryhmän palauttama tuotos (viimeinen harjoitus) HUOM! (ei wordilla tehty dokumentti, eikä esitellä powerpointilla). Esittely voi olla esim. Sarjakuva, video, prezi, animaatio, wikisivu, googlen..
Muutama taustadia
Haasteet ja vaatimukset muuttuvat 1800 luvun loppu 1930-luku Haasteet ja vaatimukset muuttuvat Perinteinen koululuokka Tietojen siirto tavoitteena. 1800-luvulta 1930-luvulle saakka oppilaiden tuli oppia jäljittelemään simppeleitä tekstejä. 1930-luvulla oma ilmaisu tuli enemmän keskiöön.. Tekstin tulkinta ja ymmärtäminen on ihan viimeisten vuosikymmenten juttu. Jäljittelystä itse-ilmaisuun. Kirjoitustaito
Haasteet ja vaatimukset muuttuvat ”Factory model” – massatuotannon jäljittely kouluissa (1900-) “Within classrooms, too, the factory-model school is pictured as imposing uniformity on students. They are described as sitting in rows, passively listening while an authoritative teacher indoctrinates them in what the system wants them to know and how the system wants them to think.” (Hirch, 2010). Hirsch Jr, E. D. (2010). The schools we need: And why we don't have them. Random House Digital, Inc.
http://www.aikamatkat.net
http://www. ted. com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html
Koulutuksen kaksi ongelmaa Usko lineaarisuuteen Oppimisen pikaruokakulttuuri
Learning is key.. ..in the global age! ”Learning is often hard, but it’s never been more important” Learning is key.. Prosperity for individual people for the firms or other organisations in which they work Competitiveness of national economies global stability and survival ..in the global age!
Uuden vuosituhannen taidot (21th century skills)
Oppimisen perusteet ja hype pitää erottaa ”We need distinguish between enduring fundamentals of learning and the transient froth splashed up by each new wave of innovation” (Goodyear & Retalis, 2010). Oppiminen Hype http://www.flickr.com/photos/42956340@N00/11223187/
http://www.oph.fi/download/153138_esiopetuksen_uudistuvat_perusteet_20112013.pdf
Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen osaaminen? Oppilaan identiteettityö Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Ajattelu ja oppiminen Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen Osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus Monilukutaito !! Läpäisevät kaikki oppiaineet !! Jatkumoajattelu
http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-94-007-2324-5_2
21th CENTURY SKILLS –RYHMÄTYÖNÄ!