Luento 1: Uuden vuosituhannen taidot, koulun ja työn muutos tietotyö pedagogisena haasteena 405021Y B.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
R2 OPISKELIJAT Opiskelijan viikko
Advertisements

| Pasi Mattila | TOY - Tulevaisuuden oppimisympäristö
Sosiaalisen median työkalut oppimisen tukena 2000-luvun taidot?
TIK Johdatus-kurssi Elina Lehkonen
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Puhutaan Suomea! IML FINNISH LEVEL 1.
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Wifi direct hakusanalla Viktor Azim (MTTT10S)
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
YLEISPREESENS.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Harjoituksissa tehdään digitarina
Post-Piloting Interview (Post-Piloting-Haastattelu) Last updated: , Bastian Fähnrich Haastattelussa perehdytään INMO-kurssin keskeisiin asioihin.
Tietokannat -kurssi KSAO, Datanomit, käytön tuki kevät 2015 Lauri Tapola.
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
PBL –case III Työskentelyn eteneminen (Pedagogisia näkökulmia tvt:n soveltamiseen)
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Lauseen sanajärjestys
Pilvipalvelun käyttö opiskelun tukena case: Petri Lounaskorpi
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom)
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Suomi 1A Torstai
Reports in Apply / eAge system
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Nopolan koulu Opettajien veso
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Probability models and decision analysis
Optional A2 languages.
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

Luento 1: Uuden vuosituhannen taidot, koulun ja työn muutos tietotyö pedagogisena haasteena 405021Y B

Kurssin oppimisympäristö Wiki: https://wiki.oulu.fi/display/tietotyo2014 Facebook: https://www.facebook.com/groups/tietotyo/ Työtilat eivät ole vielä valmiita! (ensi viikolla)

Seuraavat tapaamiset 11.02.14 TI 08:15-10:00 KTK215 14.02.14 PE 10:15-12:00 KTK215 10.03.14 MA 10:15-12:00 14.03.14 PE 10:15-12:00 KTK112

Yksilötehtävä (tukee ryhmätehtävää) Vaihe 1. (Harjoitus 1) Opiskelija lukee ryhmän valitsemaan taitoon liittyviä artikkeleita* (2- ) ENNEN harjoitusta (artikkelit merkitään wikiin). Harjoituksessa luetuista aihepiireistä keskustellaan. Vaihe 2. (Harjoitus 2) Opiskelija suunnittelee skenaariota ENNEN harjoitusta Vaihe 3. (Harjoitus 3) YHTEENSÄ Ryhmän tuotoksessa näkyviä lähdeviitteitä 4 x opiskelija. *Toinen artikkeleista kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja toinen voi olla esim. Blogikirjoituksia, raportteja tms.

Ryhmätehtävä Vaihe 1. (Harjoitus 1) VAIHE 1. Ryhmän valitsema uuden vuosituhannen taito (1-) (21th century skill) Vaihe 2. (Harjoitus 2) Vaihe 2. Ryhmän laatima skenaario, jossa ao. taito/taidot on sijoitettu opetus-oppimistilanteeseen/tilanteisiin Vaihe 3. (Harjoitus 3) Vaihe 3. Arviointisuunnitelma: kuinka skenaariossa kuvattua oppimista arvioidaan YHTEENSÄ Ryhmän palauttama tuotos (viimeinen harjoitus) HUOM! (ei wordilla tehty dokumentti, eikä esitellä powerpointilla). Esittely voi olla esim. Sarjakuva, video, prezi, animaatio, wikisivu, googlen..

Muutama taustadia

Haasteet ja vaatimukset muuttuvat 1800 luvun loppu 1930-luku Haasteet ja vaatimukset muuttuvat Perinteinen koululuokka Tietojen siirto tavoitteena. 1800-luvulta 1930-luvulle saakka oppilaiden tuli oppia jäljittelemään simppeleitä tekstejä. 1930-luvulla oma ilmaisu tuli enemmän keskiöön.. Tekstin tulkinta ja ymmärtäminen on ihan viimeisten vuosikymmenten juttu. Jäljittelystä itse-ilmaisuun. Kirjoitustaito

Haasteet ja vaatimukset muuttuvat ”Factory model” – massatuotannon jäljittely kouluissa (1900-) “Within classrooms, too, the factory-model school is pictured as imposing uniformity on students. They are described as sitting in rows, passively listening while an authoritative teacher indoctrinates them in what the system wants them to know and how the system wants them to think.” (Hirch, 2010). Hirsch Jr, E. D. (2010). The schools we need: And why we don't have them. Random House Digital, Inc.

http://www.aikamatkat.net

http://www. ted. com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution http://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_bring_on_the_revolution.html

Koulutuksen kaksi ongelmaa Usko lineaarisuuteen Oppimisen pikaruokakulttuuri

Learning is key.. ..in the global age! ”Learning is often hard, but it’s never been more important” Learning is key.. Prosperity for individual people for the firms or other organisations in which they work Competitiveness of national economies global stability and survival ..in the global age!

Uuden vuosituhannen taidot (21th century skills)

Oppimisen perusteet ja hype pitää erottaa ”We need distinguish between enduring fundamentals of learning and the transient froth splashed up by each new wave of innovation” (Goodyear & Retalis, 2010). Oppiminen Hype http://www.flickr.com/photos/42956340@N00/11223187/

http://www.oph.fi/download/153138_esiopetuksen_uudistuvat_perusteet_20112013.pdf

Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen osaaminen? Oppilaan identiteettityö Itsestä huolehtiminen, arjenhallinta ja turvallisuus Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Tieto- ja viestintätekniikan käyttö Ajattelu ja oppiminen Työskentely, opiskelu ja työelämässä tarvittava osaaminen Osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus Monilukutaito !! Läpäisevät kaikki oppiaineet !! Jatkumoajattelu

http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-94-007-2324-5_2

21th CENTURY SKILLS –RYHMÄTYÖNÄ!