Ympäristö- ja ilmastovaikutukset Miten Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmalla menee? -Eväistä uudelle ohjelmakaudelle Helsinki 22.1.2013 Irene Huuskonen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ESAELY, Maaseutu ja energia
Advertisements

Kosteikkojen ja suojavyöhykkeiden yleissuunnittelu ja toteuttaminen
Metsäteollisuuden ympäristö- ja vastuullisuussitoumukset
Datan vapauttaminen Avaruusstrategian julkistus Tutkimusjohtaja Laura Höijer / YM & Yksikönpäällikkö Yrjö Sucksdorff / SYKE.
Perunantuotannon ajankohtaisseminaari Yyterissä Esa Hiiva
Koulutustilit – väliraportin johtopäätöksiä Ida Mielityinen Kansalaisopistojen rehtoripäivä.
TAUNO LINKORANTA VARSINAIS-SUOMEN KYLÄT RY KYLÄ VÄLITTÄÄ -HANKE FORSSA/KYLÄSUUNNITTELUTREFFIT Maaseutupoliittiset ohjelmat & kyläsuunnittelu.
Maaseutukehitys. Leader Älä anna ideasi olla pelkkä ajatus -toteuta se!
Kotimainen ruoka ja yhteiskuntavastuu Johanna Ikävalko ympäristöjohtaja MTK.
Maaseutualueiden kehittämishankkeiden rahoitus toiminnanjohtaja Kirsti Oulasmaa Rieska-Leader ry.
Maaseutuverkoston ajankohtaiskatsaus
1. Maatalouden tuotantokustannusten alentaminen uusien innovaatioiden avulla Viljelijöiden, maa- ja metsätaloustuotteita jalostavien yritysten, markkinatoimijoiden,
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Maatalouden ympäristötuki Ehdotus toimenpiteiksi Fincid seminaari/
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Maaseutupoliittisen toimenpideohjelman valmistelu Työpaja Tampere.
Maatalouden vesiensuojelu Sininen Haapavesi- hankkeessa
MAASEUDUN KEHITTÄMINEN Kirsi Viljanen, maa- ja metsätalousministeriö Joensuu.
Maaseudun kehittämisohjelmat ohjelmakaudella Pohjois-Karjalassa
Huomioita Kuopion ilmastopoliittisesta ohjelmasta Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
CAP post 2013 Tilannekatsaus ohjelmatyön näkökulmasta Tiina Malm.
Maantieteen ja geologian laitos Maankäytön ja metsänhoidon muuttuvat käytännöt ja moniulotteiset sopeutumisstrategiat Sansibarilla, Tansaniassa (Suomen.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Ympäristöhankkeet Länsi- Suomen kilpailukyky- ja työllisyystavoiteohjelmassa.
Maaseutuohjelman arviointisuunnitelma - mistä on kyse? Työseminaari Säätytalolla
Diskurssi Oy YVA = YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELY ü Menettely, jossa tuotetaan informaatiota suunniteltavan hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista.
Ympäristön hoito uudessa maaseutuohjelmassa
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Mikä on arviointien lisäarvo ja miten niitä hyödynnetään tulevan ohjelmakauden valmistelussa? Miten Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmalla menee?
Mikä on arvioinnin rooli ohjelmatyössä Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Eero Pehkonen.
Länsi-Suomen EAKR Vuosiraportti 2011 LS EAKR MC Vaasa 1.Ohjelman vuosiraportti on rakenteeltaan ”entinen” – ei suuria muutoksia kesken kauden.
Yrityksen kannattavuus:
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
ihmiskunnan tulevaisuus ympäristö tekijät taloudelliset tekijät sosiaaliset tekijät.
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman tilanne MMM/Maaseudun kehittämisyksikkö.
Maaseuturahasto Satakunnassa
Mihin ohjelmat ohjaavat ja miten viljelijät valitsevat -esimerkkinä horisontaalinen maaseudun kehittämisohjelma Tuomas Kuhmonen
MANNER-SUOMEN MAASEUTURAHASTO
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma
VISIO KMO: Kestävää hyvinvointia monimuotoisista metsistä TULEVAISUUSKATSAUS: Metsät ja osaaminen- kasvavaa hyvinvointia Liite 2.
Kaivoshankkeiden YVA-opas
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Ympäristötukien valvonta 2007 Maija Kyrö MMM / Tukiyksikkö.
Ympäristönäkökulma rakennerahastohankkeissa
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Loppuseminaari Säätytalo Helsinki Mikko Peltonen, MMM.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
Maakunnan yhteistyöryhmä Ylijohtaja Pekka Häkkinen.
Stratpääm060509ar.ppt 1 KMO 2015 VISIO STRATEGISET PÄÄMÄÄRÄT Marja Kokkonen LIITE 2.
Maatalouden vesiensuojelu
Sivu 1 Manner-Suomen maaseutuohjelman toimeenpano Tilannekatsaus
Maaseudun kehittämisohjelman mahdollisuudet maaseudun ympäristön hoidossa Tiina Malm.
1 EI-TUOTANNOLLISET INVESTOINNIT JA LEADER-TOIMINTATAPA YMPÄRISTÖTUESSA.
EAKR-arviointisuunnitelma Sisältö Valmisteluprosessi Arviointityöryhmä asetettu elokuussa 2008 Valmistellut suunnitelman sekä.
EAKR-rahoitusta ympäristöhankkeisiin Anna-Liisa Tanskanen EU-koordinaattori Pohjois-Karjalan ympäristökeskus Carelicum.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Sivu Kainuun maakunnan yhteistyöryhmä Kajaani Ajankohtaista maaseuturahoituksesta.
Juha Pulliainen Etelä-Savon ELY-keskus Etelä-Savon maaseutupäivä Mikkeli
Bioenergia, Suomen kansallinen voimavara Tavoitteet 2010 FINBIO ryPuuenergia r.y.Turveteollisuusliitto ry.Suomen turvetuottajat ry.
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 Tilannekatsaus Pohjanmaan ELY-keskus Sirkku Wacklin.
Yritykset ja yhteiskunta
Yritystukityöryhmän kuulemistilaisuus ELY-keskukset
Maaseutuohjelman tavoitteet nyt ja rahoitus tulevaisuudessa Kehittäjä Matchmaking –tapahtuma Marianne Selkäinaho Maa- ja metsätalousministeriö.
Maaseutuohjelman rahoitusmahdollisuudet Uudellamaalla
Maatalouden ja ruoantuotannon yhteiskuntavastuun taustalla ovat mm.
Esityksen transkriptio:

Ympäristö- ja ilmastovaikutukset Miten Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmalla menee? -Eväistä uudelle ohjelmakaudelle Helsinki Irene Huuskonen Jyväskylän yliopisto, ympäristöntutkimuskeskus

Esityksen sisältö Vaikuttavuuslogiikka ja vaikutusten syntyminen Arvioinnissa käytetyt aineistot ja menetelmät Tavoitteet ja tarpeet vaikuttavuuden keskiössä Keskeisiä havaintoja ohjelman tuottamista ympäristövaikutuksista Arvioinnin suosituksia

Vaikuttavuuslogiikka Päämäärä: elinvoimaisen ja toimivan maaseudun säilyminen, ympäristön tilan parantaminen ja uusiutuvien luonnonvarojen kestävä käyttö Painopisteet: 1) maa- ja metsätalouden harjoittaminen taloudellisesti ja ekologisesti kestävällä sekä eettisesti hyväksyttävällä tavalla koko Suomessa, 2) yritysten kilpailukykyä, uutta yrittäjyyttä ja yrittäjien verkostoitumista suosiva ja kehittävä toiminta maaseudun elinkeinojen monipuolistamiseksi ja työllisyyden parantamiseksi, 3) paikallisen omaehtoisen toiminnan vahvistaminen maaseudun elinvoiman ja elämänlaadun lisäämiseksi Tarjous! Vapaaehtoisuus Sitoutuminen Valinta Tarjous! Vapaaehtoisuus Sitoutuminen Valinta

Vaikuttavuuden synty Tuen vaikuttavuuden muodostuminen: – Toimenpiteen toimivuus (suhteessa ympäristönhoitotarpeeseen) – Toteuttamisen mittakaava ja alueellinen kohdentaminen – Muut tekijät, esim. sääolot Vaikuttavuus syntyy ehdollisten tulonsiirtojen kautta toimijoiden valinnoissa – kuinka ja missä määrin ohjelma pystyy vaikuttamaan valintoihin? Edellytys vaikuttavuuden syntymiselle on, että ilman tukikeinoja – toimenpiteitä ei toteutettaisi lainkaan – toimenpiteet toteutettaisiin myöhemmin – toimittaisiin eri tavoin.

Arvionnissa hyödynnetyt aineistot ja arviointimenetelmät Olemassa olevat aineistot (erit. MYTVAS), tutkimukset, hankkeissa tuotettu tieto jne. Toteutumatiedot: kuinka laajasti toimenpiteet ovat olleet käytössä Hankekuvaukset ja indikaattoritiedot Haastattelut: elyt, toimintaryhmät, yrittäjät, kehittäjät, ministeriöt, mavi, ympäristöhallinto, yrittäjäjärjestöt, maaseutuverkostoyksikkö (väliraportti), mytvas-tutkijat (v vuosiraportti) Kyselyt: viljelijät, toimintaryhmät, hallinto (väliraportti)

Lähtökohtana tavoitteet ja tarpeet Ympäristötuen tavoite: ”Ympäristötuen tavoitteena on maatalous- ja puutarhatuotannon harjoittaminen kestävästi siten, että tuotanto kuormittaa ympäristöä nykyistä vähemmän, maatalouden luonnon monimuotoisuuden ja kulttuurimaisemien säilyminen turvataan sekä tuotannon harjoittamisen edellytykset säilyvät hyvinä myös pitkällä aikavälillä.” Ympäristötuki on keino tavoitteiden ja tarpeiden kohtaannuttamiseksi Viljelijöiden ympäristönhoidon ensisijaiset tarpeet: maisemanhoito, vesistöjen suojelu, luonnon monimuotoisuuden ylläpitäminen  Ympäristönhoitoon nähdään tarvetta, ja viljelijät ovat kiinnostuneita toimien tuloksellisuudesta

Miten tavoitteet ja tarpeet ovat kohdanneet? Ympäristötukeen sitoutumiseen (valintaprosessiin) vaikuttavat lukuisat tekijät, esim. olemassa olevat tuotantovälineet ja -tavat, koetut tarpeet, liiketoimintamalli, tukiehdot, arvot ja asenteet, tiedotus ym. Tilojen ympäristönhoitotarpeet ja tarjolla olevien toimien koettu käyttökelpoisuus ovat samansuuntaisia; siten tarjolla olleet toimenpiteet ovat kohdanneet tarpeet melko hyvin Ongelmana tukitoimenpiteiden heikko profiloituminen: perus-, lisä- ja erityistoimenpiteet nähdään keskenään suunnilleen samanarvoisina – Ympäristötukitoimenpiteiden määrää pidetään liian suurena, ja niiden ehtoja sekavina ja tulkinnanvaraisina – Profiloitumisongelma näkyy erityisesti ympäristötuen lisätoimenpiteissä; erityistuki profiloituu paremmin

Miten ha-tavoitteita ollaan saavutettu erityistuissa? (V. 2011) Kaavio Mikä selittää tavoitteista jäämistä? – Tiukat tukiehdot, byrokraattisuus, tukimuotojen päällekkäisyys, alhaiset tukitasot – Leader-toimintatavalla on voinut toteuttaa tiettyjä toimenpiteitä v lähtien. Vaikka mahdollisuutta pidetään toimintaryhmissä tärkeinä, esteinä nähdään pitkät sitoumusajat, sanktion uhat ja suuri työmäärä

Havaintoja ohjelman ympäristövaikutuksista (1) Vesistövaikutukset – Viljelijät liittivät ympäristötuen merkittävimmät vaikutukset vesistöjen tilaan – Vaikuttavuuden lisääminen vaatii alueellista ja paikallista kohdentamista, mutta myös kattavuuden säilymistä Monimuotoisuus ja maisema – Luomutuotantoa lukuun ottamatta monimuotoisuutta lisäävät toimenpiteet eivät ole olleet tarpeeksi houkuttelevia – Perinnebiotooppi-toimenpiteet eivät ole olleet tarpeeksi suosittuja. Perinnebiotooppien hoidon tuen ei pitäisi olla sidottu ympäristötuen saamisen ehtoihin – Avoimen viljelysmaiseman säilyminen liittyy olennaisesti ohjelman tukijärjestelmään ja maatalouden kannattavuuden säilymiseen Maaperä – Maaperän kunto liittyy vesistövaikutuksiin, ja nämä asiat yhdistyivät myös viljelijöiden valitsemissa toimenpiteissä Ilmastovaikutukset: – Ohjelmassa työkaluja rajoitetusti, eikä ilmastovaikutuksia seurata systemaattisesti. Rakenteellisia työkaluja yritys- ja hanketuissa (bioenergian tukeminen), jotka olleet suosittuja

Ympäristötuen kuhunkin osa- alueeseen vahvasti vaikuttavien valinnaisten ja erityistoimenpiteiden osuus ympäristötuen kokonaismäärästä kunnittain vuonna 2009

Havaintoja ohjelman ympäristövaikutuksista (2) Rakenne-, yritys- ja hanketuet: – Monilla näistä tukimuodoista on positiivisia ympäristövaikutuksia: koulutukset lisäävät ympäristötietoisuutta, investoinneilla on otettu käyttöön ympäristöä säästävää teknologiaa. Lisäksi toteutettu lukuisia ympäristöhankkeita. – Yritystuista ja hankkeista kerätty indikaattoritieto kertoo kuitenkin hankkeiden ympäristövaikuttavuudesta varsin rajoitetusti. Tiedonkeruujärjestelmää ja indikaattoristoa on syytä uudistaa. LFA: avoimen maiseman säilyminen, täydentäviin ehtoihin sitoutuminen Asenneilmapiiri – toiminnan maaseudulla katsotaan muuttuneen ympäristöystävällisemmäksi – Viljelijöiden tahtotila ympäristönsuojeluun ja kuormituksen pysäyttämiseen on myönteinen – Osa viljelijöistä on valmis nykyistä selvästi tiukempiinkin rajoituksiin esim. vesistökuormituksen kannalta kriittisissä kohteissa

Suosituksia Järjestelmän uudistaminen kaksiportaiseksi – Kohti parempaa profiloitumista järjestelmällä, jossa kattavuus varmistetaan ympäristönhoidon peruskorvauksella (nykyinen perustuki ilman lisätoimenpiteitä), ja tila- ja aluekohtaisiin tarpeisiin vastataan houkuttavilla ja vaikuttavilla ympäristönhoidon erityiskorvauksilla (nykyiset lisätoimenpiteet ja erityistuet) – Yksinkertaistaminen ja joustavoittaminen – Erilaisten tilojen erilaiset roolit ympäristövaikutusten synnyttämisessä – voisiko työnjako luoda tehokkuutta myös maatalouden ympäristövaikutuksissa? Nykyistä parempi alueellinen ja tilakohtainen kohdentaminen – Vaikuttavuus on suurin siellä, missä tarve on suurin – Tilakohtainen suunnittelu ja neuvonta – Alueellisten ohjelmien rooli? Ympäristöhaittojen estämisestä ympäristöhyötyjen tuottamiseen?  merkittävien ympäristöhyötyjen tuottamisesta korvaus. Ympäristötilojen synty?