Helmikuun uusintatentti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vaatimukset ja testaus
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Mari Murtonen, Minna Hannula & Marika Alho-Malmelin
Ohjelman perusrakenteet
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Tutkimussuunnitelma…
FILOSOFIAN OSA-ALUEET
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
Tieteellinen päättely
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Havaintojen ja teorian suhde tieteellisessä tutkimuksessa
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Ohjelman perusrakenteet
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Millaisia tiedonkäsityksiä on olemassa
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Tiede & tieteellinen menetelmä
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
© Altti Lagstedt, Jukka Juslin Tietotekninen selvityshanke.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Anne Rongas1 Tiedon etsintä  Platon: Varma ja erehtymätön tieto >> sen perusteella löytyisi hyvä elämä ja hyvä valtio.  Todellista tietoa vain pysyvä.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Teoria yhteiskuntatieteessä  teoria voi tarkoittaa –yleistä viitekehystä, kohdeilmiötä koskevaa aiempaa tieteellistä keskustelua.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Kotitehtävän 21 ratkaisu Ensimmäisen havaintoaineiston luokittelu – Ryhmäkeskiarvot hakeutuvat niin, että ryhmään kuuluvat pisteet ovat mahdollisimman.
Johdatus kasvatustieteisiin
Oulun yliopisto Prof. Sami Pihlström Tampereen yliopisto ( ) Jyväskylän yliopisto ( ) Sähköposti:
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Heikki J. Koskinen, FT, Dos. Helsingin yliopisto / Suomen Akatemia
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
Ops seminaari Askola.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
Kvantitatiiviset menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto syksy 2010
Selittäminen ja tieteenalojen erot
Argumentaation käsitteitä
Tietoteorioiden testaaminen
Tutkielman teko-ohjeet
Teoriat ja havainnot HYPOTEETTIS-DEDUKTIIVINEN MENETELMÄ
Tieteenfilosofia Tieteenfilosofia tutkii tieteen tavoitteita, menetelmiä ja tieteellisen tiedon tutkimista filosofiasta käsin.
Onko mahdollista tietää?
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
OPETUSVINKKI.
Kysymyksiä fi tunnille
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
1. Biologia On elämän tiede.
Ohjelman perusrakenteet
Luonnontiedeaiheinen projekti
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Helmikuun uusintatentti Opinto-oppaassa ja teille jaetussa tämän kurssin infossa on väärä päivä, 19.2.2009 Oikea tenttipäivä on maanantai 16.2.2009  Merkkaa heti tietoihisi!

Tiede ja tieteellinen menetelmä Mari Murtonen Ymmärtääkseen kasvatustieteen tavoitteita ja menetelmiä tulee ymmärtää yleisesti länsimaisen tieteen historiaa

Mitä tiede on? Onko tieteellä aina tarkoitettu samaa? Millä menetelmällä tietoon pyritään? Liitoksissa näkemykseen tieteen luonteesta. Ontologia  epistemologia  metodologia + ihmisen olemus Cohen, Manion & Morrison (s. 4, 2000): Ihmisten yritykset ymmärtää ympäristöään ja ilmiöitä voidaan luokitella kolmeen kategoriaan: kokemus, päättely ja tutkimus Tällä luennolla esitetään yksi tapa jäsentää ihmisen yritykset ymmärtää ympäristöään historiallisina vaiheina

Pohdintatehtävä Mieti opiskelukavereiden kanssa: Miten tämän päivän tiede eroaa aiemmista tiedekäsityksistä, esimerkiksi: Millaista tiede on ollut eri aikakausina historiassamme? Millainen on ollut tieteellinen menetelmä eri aikoina? Kuinka pitkään “tiedettä” on ollut?

Vaihe 1 Antiikista nykypäivään - tiede ei ole aina tarkoittanut sitä, mitä tänä päivänä Aristoteles: Aksiomattinen tieteenihanne, kategoriat = Ensimmäinen systemaattinen yritys tieteellisen päättelyn rakenteen hahmottamiseksi - Havainnoista voidaan päätellä induktiivisesti selitysperiaatteita, aksioomia, joista edelleen voidaan dedusoida yksittäistapauksia. - Syllogismi (logiikan alku): Kaikki ihmiset ovat kuolevaisia – Sokrates on ihminen – Sokrates on kuolevainen (Niiniluoto 1983, 20)

Päättelyn lajit Deduktiivinen päättely Induktiivinen päättely “Yleisestä yksityiseen”, päättelyn tulos sisältyy siihen, mistä se pääteltiin Induktiivinen päättely “Yksityisestä yleiseen”, luo uutta tietoa Abduktiivinen päättely Selityksen muodostaminen jälkeenpäin

Kohti varmempaa tietoa - Francis Bacon, 1600-luku (empirismin alku) Vaihe 2 Kohti varmempaa tietoa - Francis Bacon, 1600-luku (empirismin alku) “Tieto on valtaa” - Luonto valjastettava ihmisen hyödyksi; tiede apuna - Vastakohtana Aristoteleen kontemplatiivinen tieteenihanne = tietoa tiedon vuoksi, tietäminen on onni

Systemaattisesti kohti varmempaa tietoa Bacon: Aksioomia ei voi saavuttaa “yhdellä hyppäyksellä”, vaan induktion tulee tapahtua vähitellen, askel askeleelta kohti yhä yleisempiä ja abstraktimpia käsitteitä ja lakeja. = Eliminoiva induktio Induktioon tulee liittyä systemaattinen taulukointi- ja lajittelutekniikka, joka karsii virheelliset yleistykset pois ja lopulta jättää jäljelle vain yhden, tällä tavoin varman perustelun saavan lain. Tutkijan pitää olla objektiivinen, tyhjä etukäteisoletuksista.

Tehtävä Mieti parin kanssa / pienryhmässä mitä ongelmia viimeisissä kahdessa kohdassa mahdollisesti on?

Ongelmat Ohje “tosiasioiden tutkimisesta” on tyhjä niin kauan kuin ei ole spesifioitu, mistä tosiasioista on kysymys. Darwin: “On outoa, että kaikki eivät kykene näkemään, että ollakseen lainkaan hyödyllisiä havaintojen täytyy olla jonkin näkemyksen puolesta tai jotakin vastaan.” (Pitää olla teoria) (Niiniluoto, 1983, 122.) - Havaintojen keräily ei järkevää, jollein tiedetä mitä etsitään. (Hypoteesi) - Keräilyn perustana kuitenkin aina valinta kysymyksen tärkeydestä tai ongelman ratkaisemisesta? (Tiede, politiikka: aiheen valinta) Havaintojen teoriapitoisuus - “puhdas” havainnointi ei mahdollista.

Hypoteesit Tieteellisen tutkimuksen lähtökohtana hypoteesi Hypoteesi = oletus, olettamus, otaksuma

Hypoteesin muodostukseen ei ole olemassa ohjeita. Induktio ei käy menetelmäksi, ainakaan pelkästään: Vrt. edellä: miten valita kohde? Hypoteeseja muodostetaan monesti ilman minkäänlaista empiiristä näyttöä, esim. atomi

Hypoteettis-deduktiivinen menetelmä HDM Vaihe 3 Hypoteettis-deduktiivinen menetelmä HDM Hypoteesia voidaan testata tutkimalla sen havaittavia loogisia seurauksia. Deduktio menetelmän nimessä siis viittaa siihen, että hypoteesista dedusoidaan loogisesti seurauksia, eli koeteltavissa olevia väitelauseita. Mikäli seuraukset osoittautuvat todeksi, hypoteesi saa vahvistusta Jos seuraukset osoittautuvat vääriksi, hypoteesikin pitää todeta virheelliseksi, koska tosista väitteistä ei voi dedusoida epätosia väitteitä.

HDM ? Deduktio Hypoteesi Testi-implikaatiot (Toteutuu/ ei toteudu) Ratkaisu Falsifikaatio / Konfirmaatio Testi Havainnot (empiria) ONGELMA

Kasvatustiede ja HDM? Minkälaisessa tutkimuksessa kasvatustieteessä käytetään hypoteettis-deduktiivista menetelmää? Minkälainen tutkimus kasvatustieteessä on ongelmallista HDM:n suhteen?

Naturalistiset menetelmät Vaihe 4 Naturalistiset menetelmät Määrällisen tutkimuksen kritiikki 1970-luvulla Laadullisten menetelmien tulo Laadullisten menetelmien kritiikkiä 2000-luvulla; toive laajemmin hyödynnettävästä tiedosta