KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot 14.2.2012 Pasi Tulkki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulujen rekrytointipalvelu
Advertisements

OPH/T.S VALTIONAVUSTUKSET TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄÄN.
Suomen koulutusjärjestelmä
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Raimo Pelli & Pasi Tulkki. MIKSI EKOSYSTEEMI? EK:n raportti, kesä 2009: •T&K:lla ja opetuksella ei ole yhteyttä •Opinnäytetöistä ei jää amkkeihin.
Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot.
05/20071 Erasmus Korkeakoulujen kv.kevätpäivät Seinäjoki 2007 Anne Siltala, CIMO Hankeyhteistyö työelämän kanssa - Erasmus-ohjelman tukimuodot.
11/20061 Erasmus Uusi Erasmus-ohjelma – osa Elinikäisen oppimisen ohjelmaa (LLP)
Vaasan Ammattikorkeakoulu
Well Life Center -Hyvinvointiosaamisen kehittämiskeskus- Laurean Pohjois-Tapiolan kampus Metsänpojankuja 3, Espoo.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Projektit työelämäyhteistyön muotona OVET- ja VALOA –hankkeet Elopäivät, Helsinki,
Palveluliiketoiminta osana korkeakoulua Heikki Saastamoinen.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
EuroSkills 2010 Lissabon Portugal 4 – Esimerkkipohja.
Innovaatioiden ekosysteemi
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Työpaikkakouluttaja- hanke
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
FUAS Kielet ja viestintä
Aluepalvelut Laureassa
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Vauhtia valmistumistalkoilla Tekniikan yksikkö Tiina Laajala ja Tomi Guttorm.
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Turun koulutuksen toiminnallinen järjestämissuunnitelma.
Esteettömyys opettajankoulutuksessa Maija Hirvonen/JAMK Esteettömyysnäkökulma: mitä se tarkoittaa opettajankoulutuksessa? Erillinen vai oppimisen ohjaamiseen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
TOY Työssäoppiminen Yrittäjänä Esimerkkinä SASKY/Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Savonia-ammattikorkeakoulu
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Mobivision – liikkuva tutkimusyksikkö
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Pohjois-Savon EU-rahoitusinfo 7. 11
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Esityksen transkriptio:

KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot Pasi Tulkki

KOTA – Mistä on kyse?  Oppimisen paradigmanmuutos: o Vastaanottavasta oppimisesta työelämälähtöiseen, aktiiviseen ja osallistuvaan oppimiseen.  Toimintatavan muutos: o Työelämäperustaiset, ongelmalähtöiset opintosyklit, joissa on sisällä yritysten kehityshankkeita.Yrittäjämäiset ja innovatiiviset oppimisympäristöt Pasi Tulkki

 Yritysten ja työelämän osallistuminen o RAMK avaa opetussuunnitelmansa yritysten ja työelämän kehittämistoiminnalle – yritysten kehittämishaasteet oppimisen jäsentäjinä  Opiskelijoiden toimeliaisuus vauhdittajana o Opiskelijoiden osallistuminen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin o Mahdollisuus oppimiseen aidoissa työelämän kehittämishankkeissa Pasi Tulkki

Työnjako TKI-toiminnassa Työnjako TKI-toiminnassa (Hautamäki) Perustutkimus ja uuden tiedon tuottaminen Tutkimustiedon soveltaminen Ongelmanratkaisu Kehittäminen Innovaatiot Tiede-yliopistotPerustehtäväOsaamistaSatunnaista Ammatti- korkeakoulut OsaamistaPerustehtäväOsaamista Yrityksien t&k-yksiköt SatunnaistaOsaamistaPerustehtävä Pasi Tulkki

KOTA - Kehittämisympäristö Oppimisympäristöympäristö ja kehittämisalusta Ammattikorkeakoulun ja yritysten välisen yhteistoiminnan ja oppimisen yhteinen tila ja alusta Yrityksille tutkimus- ja kehittämiskeskus Opiskelijoille oppimisympäristö Toiminnan idea:  Luoda, kehittää ja ylläpitää toimivia ja konkreettisia yhteyksiä koulutuksen ja yritysmaailman välillä  Ideoiden tuotteistaminen, esihautomo Pasi Tulkki

NÄIN SE TOIMII Pasi Tulkki

Mitä KOTA – kehittämisympäristöstä löytyy? Pasi Tulkki

Tilastotietoa TKI-HANKETTOIMINTA Hankkeita Vuosivolyymi (M€)3,14,91,63,1 3,2 Toiminnan laajuus (htv)48,068,934,048,569,967,5 MAKSULLINEN PALVELUTOIMINTA Toiminnan volyymi (M€)0,920,941,200,961,000,95 Myytyjä (kpl) Pasi Tulkki