Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Vihdin seurakunnan ilta
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
OOTA – Osaavalla ohjauksella tutkintoon ja ammattiin
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Väkivaltatyön kokonaisuus ja eri toimijoiden roolit
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
Rotarynuorisovaihto / Monipiiri VIII 2006 NUORISO- VAIHTO NUORISO- VAIHTO haasteet ja mahdollisuudet PETS 2008.
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Lapselle hyvä päivä tänään
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Nuoruus kehitysvaiheena
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
(c) Kari Salonen - Tampere VANHUSTYÖN SOSIAALISET - SOSIAALINEN GERONTOLOGISESSA SOSIAALITYÖSSÄ Kasvun ja vanhenemisen tutkijat ry – Tampere.
NUORTEN ASEMA Päihdepoliklinikka Mielenterveyspalvelut
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
APE-opinnot: 7. lähipäivä
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Pia Perkiö. Uud. Anna ‑ Maija Raittila Virsikirjaan Virsi Kosketa minua, Henki, kosketa, kirkkaus! Anna elämälle suunta ja.
SOSIAALINEN MEDIA VERTAISOHJAUKSEN VÄLINEENÄ Opinnäytetyö (AMK)
Etsivä nuorisotyö.
Kunniaan liittyvät konfliktit – uhat ja mahdollisuudet asiakastyössä
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Oppimisorientaatioita
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Anja Saloheimo, sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kotipuu Anita Novitsky, Monikulttuurisuuden asiantuntija.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Kuka minä olen? Identiteettikysymyksiä kurdinuorten elämässä Samran Khezri DIDAR-Hanke Tampere samran.wikispaces.com.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Strategiaperusta ja ohjelmat
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Kanuunan teemaseminaari SALO
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
Yksilön lyhyt historia
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Yhdenvertaisuus koulussa
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Esityksen transkriptio:

Maahanmuuttajanuorten ohjaus KIVITIPPU 19.11.2010 tuovi.leppanen@jamk.fi

Keskeisiä näkökulmia maahanmuuttajanuorten ja heidän perheidensä kohtaamiseen ja dialogisen ohjaussuhteen rakentumiseen tuovi.leppanen@jamk.fi

Näkökulmia maahanmuuttajanuoren ohjaukseen? Elämän monet muutokset Asema perheessä Käsitys sukupolvista Identiteetin muutos Uusi kieli Nuorisokulttuuri Koulukulttuuri Koettu syrjintä ja rasismi tuovi.leppanen@jamk.fi

Perheen merkitys Nuori sosiaalistuu yhteiskuntaan perheen kautta Perhe on menettänyt sidoksen tuttuun sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen kontekstiin tuovi.leppanen@jamk.fi

Yksilöllisyys vs. kollektiivisuus Tunteiden ilmaisu vs. pidättyvyys Ihmiskäsitys Yksilöllisyys vs. kollektiivisuus Tunteiden ilmaisu vs. pidättyvyys Perineet, käsitys pyhästä Seurustelusuhteet Perheen sisäiset arvoristiriidat tuovi.leppanen@jamk.fi

Perhe on sosiaalinen määrite, ei vain lähisukulaisuuteen perustuva Perheen merkitys ei vähene, vaikka perheenjäsenet asuvat ympäri maailmaa Perhe on sosiaalinen määrite, ei vain lähisukulaisuuteen perustuva Valittu uusi perhe, joka merkitsee suhteiden verkostoa Kotiin hautautuvat vanhemmat (äidit) Ajatus paluusta elää tuovi.leppanen@jamk.fi

Ohjausprosessin elementit Maahanmuuttajanuori Ohjaaja maailmankuva maailmankuva elämänkokemus elämänkokemus arvot arvot kotikulttuuri kotikulttuuri sukupuoli/ikä, maahanmuuton sukupuoli/ikä vaihe (teini-ikä, välisukupolvi) muuttojen määrä tehtävänkuva opintojen vaihe kokemus tuovi.leppanen@jamk.fi

Ohjausdialogi maahanmuuttajanuoren kanssa: jakaa omaa kulttuuria oppia toisista kulttuureista oppia toisten kulttuurien kautta omaa kulttuuria uusi tapa kommunikoida luoda yhdessä uudenlaista kulttuuria (Taajamo, Puukari 2007) tuovi.leppanen@jamk.fi

Dialogin vetäjän roolista Mahdollistaja, virittäjä, fasilisaattori Laatii dialogille yhteiset pelisäännöt – raamit Rohkaisee kaikkia mukaan, jos ryhmä ei itse tee sitä vetäjän ”yrityksistä” huolimatta Aistii tilannetta, nyansseja, sanoja, hiljaisuutta – onko hiljaisuus aktiivista vai passiivista? Palauttaa keskustelua tarvittaessa dialogisiin periaatteisiin Selventää väitteitä ja keskustelua - tekee niistä yhteenvetoja (Sarja A.) tuovi.leppanen@jamk.fi

Ohjaajan rooli peili sillanrakentaja voimaannuttaja toivon herättäjä ja ylläpitäjä neuvonantaja kuuntelija tuovi.leppanen@jamk.fi

Ohjaus Ajan Huomion Kunnioituksen antamista nuorelle huolimatta hänen taustastaan Iästä, rodusta, sukupuolesta Jotta hän voi saavuttaa päämääränsä Ihmisten välistä vuorovaikutusta ja kommunikointia (Sue & Sue) Ohjausprosessin tulos on yhteistyön aikaansaannos (Peavy) tuovi.leppanen@jamk.fi

Ohjaussuhteen rakentuminen Perussuhde Vuorovaikutussuhde Tansferenssisuhde Aikaisemmat ihmissuhteet Tunteet Työskentelysuhde Työtoveruus Liittolaisuus (Taajamo, Puukari 2007) tuovi.leppanen@jamk.fi

Integroitumisen (akkulturaatio) mahdollisuudet (J.W.BERRY) Oman kulttuurin ylläpitäminen KYLLÄ Oman kulttuurin ylläpitäminen EI Uuteen kulttuurinen osallistuminen Integraatio / Kotoutuminen Assimilaatio / Sulautuminen Uuteen kulttuuriin osallistuminen Separaatio / Eristäytyminen Marginalisoituminen / Syrjäytyminen tuovi.leppanen@jamk.fi

Kirjallisuutta Taajamo M. Puukari S (toim.) 2007. Monikulttuurisuus ja moniammatillisuus ohjaus- ja neuvontatyössä. Talib M-T. Lipponen P. Kuka minä olen? Monikulttuuristen nuorten identiteettipuhetta. Suomen kasvatustieteellinen seura. Turku. tuovi.leppanen@jamk.fi