Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Nuorten yhteiskuntatakuu –ryhmän kokous Janne Koskenniemi & Suvi Eriksson SYL Valmistumassa olevien ja vastavalmistuneiden palvelut ja työllistyminen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Jämsän ammattiopisto, aikuiskoulutus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Suomalainen koulutusjärjestelmä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Oppimisfoorumi Tilanne AKTIVA ▲ Hyria Koulutus Oy ▲ VirtuaaliAMK.
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
Työpaikkakouluttajan ABC
VAPAA SIVISTYSTYÖ Eeva-Inkeri Sirelius
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Työpaikkakouluttajan ABC
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Kaivomestari TYÖPAIKKAOHJAUS. TO REPLACE AN IMAGE: Click on the image and delete then click on the photo icon. Select your photo and insert.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Suomeen muuttaneiden alkuvaiheen ohjaus ja osaamisen kehittäminen ESR valtakunnallinen kehittämishanke (Toimintalinja 2; työllistymisen ja.
Yrittäjänä toimiminen tutkinnon osan toteuttaminen.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Itä-Uudenmaan Opin Ovi Läroporten i Östra Nyland Hankkeen esittely.
UUDISTUKSIA Sataedun opopäivä, Opinto-ohjaaja Johanna Rantalainen.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Opiskelijan ohjaaminen
PONTTI –Pohjoista ohjausosaamista nuorisotakuuseen, 5op
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nuorten oppisopimuskoulutus
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Puheenjohtaja Kati Turtiainen
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Omnia.fi/yhteishaku.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Lapin kuntien nuorisotoimen henkilöstö keväällä 2018
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio

 Nuorten syrjäytymisen ehkäisy  Löytää vaihtoehtoisia tapoja suorittaa ammatillinen perustutkinto tai osia tutkinnoista  Kehittää työpajojen ja oppilaitosten välistä yhteistyötä  opiskelijoiden vapaa liikkuvuus tilanteiden edellyttämällä tavalla  Kehittää työpajaohjaajien ohjausosaamista (työpaikkaohjaajana ja arvioijana toimiminen) Hankkeen tavoitteet

 Työpaikkaohjaaja – ja arvioijakoulutukset  Muut ohjausosaamista lisäävät koulutukset (esim. monikulttuurisuusopinnot verkko-opintoina, toiminnallisten menetelmien koulutukset jne.)  Oppimisympäristökartoituksien laadinta  työpajat oppimisympäristöinä  Opinnollistamisasiakirjojen laadinta, tutkintojen auki purkaminen (esim. artesaani, pintakäsittely, vaatetusalan pt/sisustusompelija, puhdistuspalvelut, liikuntapaikkojen hoitajan at)  Yhteistyökumppanien/yritysten hankkiminen/koulutus Menetelmät

 Asiakkaiden ohjaamisen/ohjautumiseen liittyvät kysymykset  Työpajaohjaajien vaihtuvuus  Kuntakohtaiset erot  Ohjaus hankkeen päätyttyä, oppilaitoksen ja työpajojen välinen yhteistyö & esim. materiaalien päivitys jne. Kipupisteitä

 Ehkä jotakin käynnistyi: osa työpajoista hyötyi käytännön tasolla, osa ainakin tiedostaa erilaisia tapoja suorittaa tutkintoja tai tutkinnon osia  Jokaiselle työpajalla on laadittu opinnollistamisasiakirjat & tavoitteellisen ohjauksen ”opas”  Oppilaitokseen siirtyneiden osaaminen on tunnistettu ja tunnustettu eli työpajat on hyväksytty oppimisympäristöinä Ja mitä jäi jäljelle?