Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta – asiakaskyselyn tulokset, kevät 2006 Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio
APIP-TOIMINNAN TAUSTA JA TAVOITE perusopetuslaki 1.8.2004 ja kuntakohtaiset toimintasuunnitelmat tavoitteena tukea ja edistää kodin ja koulun kasvatustyötä, lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua, lapsen hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta. tarjotaan turvallista ja virikkeellistä koulupäivää koululaisille
KYSELYN TEKNISET TIEDOT kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2006 paperilomakkeella kyselyyn vastasi sekä kaupungin että muiden palveluntuottajien järjestämien apip-kerhojen asiakkaat (ei erityiskoulut) vastausprosentti 60 (722 vastausta)
TAUSTATIETOJA
TAUSTATIETOJA
TAUSTATIETOJA
APIP-KERHON VALINNAN SYYT Suosituimmat syyt valita apip-kerho lapsella muuten pitkä yksinolo kotona vanhempien työssäkäynti turvallinen hoito ja turvallinen ympäristö kaverit myös kerhossa tarjolla ohjattua toimintaa hyvät kokemukset Lapsi olisi yksin tai vanhemman lapsen kanssa keskimäärin 3-4 tuntia päivässä, jos hän ei osallistuisi apip-kerhoon
KERHON TOIMINTAMUOTOJEN TÄRKEYS Retkien osalta hajonta suurta
KERHOTOIMINNAN MERKITYS
KERHOTOIMINNAN MERKITYS
ERITTÄIN HYVIN TAI HYVIN MITEN ONNISTUTTU ? ERITTÄIN HYVIN TAI HYVIN ”Lapsemme on viihtynyt ip-kerhossa erittäin hyvin, toiminta on monipuolista, kavereita ja tekemistä riittää, ohjaajat ovat mukavia ja välipalat olleet hyviä ja riittäviä” ”Lapsella on mahdollisuus myös itsenäistyä esim. kun saa lähteä yksin kerhosta kotiin”
KESKUSTELUT KOTONA lähes päivittäin keskustellaan siitä, mitä lapsi on kerhossa tehnyt, kavereista, toiminnasta, leikeistä, välipalasta keskustellaan käyttäytymisestä ja ohjaajien toiminnasta
LASTEN MIELIPUUHAT KERHOSSA ulkoilu ja liikunta kavereiden kanssa leikkiminen askartelu liikuntasalivuorot kokkikerho savikerho omat esitykset ja näytelmät
LYHENNETTY IP-TOIMINTA hyvä vaihtoehto 2.-luokkalaiselle hyvä vaihtoehto vuorotyötä/lyhennettyä työpäivää tekevän perheelle hinta pitäisi olla täten alhaisempi hyvä uusi vaihtoehto 49 % oli kiinnostunut tästä vaihtoehdosta
KEHITTÄMISEHDOTUKSIA ryhmäkoko pienemmäksi, paremmat/isommat tilat osa-aikaisen toiminnan laajentaminen muille luokka-asteille ohjattua (harrastus)toimintaa lisää retkiä lisää aamuhoito alkavaksi aikaisemmin (7.30) joustavampi porrastettu hinnoittelu reppuvihko tms. palautekäytäntö, jatkuva puhelinyhteys ohjaajiin yhteinen valvottu läksyjentekohetki
KEHITTÄMISEHDOTUKSIA teemaviikot lapsi mukaan suunnitteluun pienet kävelyretket lisää miehiä alalle ”kirjanpito” lasten kotiinlähtöajoista kehityskeskustelu vanhemmat-ohjaajat ulkoilumahdollisuus heti koulun jälkeen lukekaa enemmän lapsille kerhojen viikko-ohjelmat välipalalista etukäteen lapset itse tekemään välipalaa vuoroviikoittain suoritettavat apulaistehtävät
TULOSTEN HYÖDYNTÄMINEN tulosten esittely seuraavan kerhotoimintakauden suunnitteluseminaarissa kerho-ohjaajille tulosten esittely kerhojen vanhempainilloissa kerhokohtaiset palautteet tulosten hyödyntämisestä kerhotoiminnasta vastaaville
Lapsen parhaaksi – tukea ja laatua apip-toimintaan
OPM:N SELVITYS APIP-TOIMINNASTA (KEVÄT 06) parantanut kaikkien lasten mahdollisuuksia osallistua ohjattuun, virkistävään ja turvalliseen toimintaan aamulla ja iltapäivällä vähentänyt lasten yksinäistä aikaa ilman aikuisen läsnäoloa helpottanut perheen ja työelämän yhteensovittamista heikoimmin toteutui lasten mahdollisuus omaan rauhaan ja lepoon
OPM:N SELVITYS APIP-TOIMINNASTA (KEVÄT 06) SUOSITUKSIA, mm. Apip-toiminnan ja koulutilojen yhteiskäytön lisääminen Henkilöstön täydennyskoulutuksen kohdentaminen toiminnan arviointiin, laadun, toimintatapojen ja sisältöjen monipuolistamiseen ja yhteistyön kehittämiseen