Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Koululaisen lihavuus - potilastapauksia
Aamu- ja iltapäivätoiminnan toiminnansuunnittelu Suolahti
TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Jyväskylä Keski-Suomen aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun kerhotoiminnan kehittämisverkoston kokoontuminen.
 Toiminta, joka tukee perheessä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa jaksamista sekä perheessä tapahtuvaa kristillistä kasvatustyötä.  Perhekerho  Perheleirit,
Aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun yhteistyön vahvistaminen
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Haminan kaupungin museot.  Kekkermatti 2013  Kohderyhmänä 4-6- luokkalaiset  Ei osallistumismaksua  16 kokoontumista kevätlukukauden aikana eli joka.
Toiminta suunnitelma Jälkkärissä, joka on yhteinen nimi kolmen kunnan aamu- ja iltapäivätoiminnalle. Aamu- ja iltapäivätoiminnan lähtökohtana.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto Lapsi- ja perhetoiminta
Koululaisten iltapäivätoiminta TEHDÄÄN HYVÄ PÄIVÄ YHDESSÄ
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely oppilaille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely vanhemmille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
ABIN KEVÄT: LUKEMISTA JA … Miten abi valmistautuu ylioppilaskirjoituksiin?
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
Palaute elämää diabeteksen ja diabeetikon kanssa päivästä Lauantai
KOTIKULLAN AAMU-JA ILTAPÄIVÄKERHON Toimintasuunnitelma
Maalaiskunta Tikkakoski Pph Maalaiskunta Palokan vuorohoito Maalaiskunta Ritoniityn Päiväkoti Ilta+la Jyväskylä Tapiolan Päiväkoti Jyväskylä Kultalakin.
Tommolan koulu Kodin ja koulun välinen yhteistyö.
Iltti Salmela 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien kysely18 Iltti Napis 2014 Vanhemmat Vanhemmat Vanhempien kyselyNEOS A. Vanhempien.
MINÄ URHEILEVAN LAPSEN VANHEMPANA!
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Ppky Selänne / Pyhäjärven Perhekeskus AARNOLA. Pyhäjärven perhekeskus  Toiminta alkoi vuonna 2012  Vaihtoehto kunnalliselle päivähoidolle  Ohjatut,
Paijalan iltapäiväkerho. Toiminta-ajatus Tuusulassa koululaisten iltapäivätoiminta on lasten ja vapaa-ajan toimintaa tutussa paikassa, jossa aikuisen.
Lähiötalo -toimintamalli Kuntaliiton kilpailu 2015 Kirsti Kurki.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset (2016)
TAIDELÄHTÖISTEN MENETELMIEN KÄYTÖN LISÄÄMINEN PÄIVÄKODISSA
KOULULAISTEN ILTAPÄIVÄKERHO
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Koulu alkaa klo 9.00.
Valtuustoaloite aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintamaksuihin liittyen
Digitaalinen kasvun kansio kasvatuskumppanuuden edistämisessä
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Vapaa aika, ulkoiset uhat ja muut esiin tulleet asiat
HJK Ry:n iltapäivätoiminta ja futiskerhot
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Oulujoen seurakunnan varhaiskasvatus
Kellon asukastupa suunnannäyttäjänä
Esityksen transkriptio:

Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio Koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta – asiakaskyselyn tulokset, kevät 2006 Kasvatus- ja opetuspalvelukeskus Vs. arviointisuunnittelija Mia Lumio

APIP-TOIMINNAN TAUSTA JA TAVOITE perusopetuslaki 1.8.2004 ja kuntakohtaiset toimintasuunnitelmat tavoitteena tukea ja edistää kodin ja koulun kasvatustyötä, lapsen tunne-elämän kehitystä ja eettistä kasvua, lapsen hyvinvointia ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä ennaltaehkäistä syrjäytymistä ja lisätä osallisuutta. tarjotaan turvallista ja virikkeellistä koulupäivää koululaisille

KYSELYN TEKNISET TIEDOT kysely toteutettiin huhti-toukokuussa 2006 paperilomakkeella kyselyyn vastasi sekä kaupungin että muiden palveluntuottajien järjestämien apip-kerhojen asiakkaat (ei erityiskoulut) vastausprosentti 60 (722 vastausta)

TAUSTATIETOJA

TAUSTATIETOJA

TAUSTATIETOJA

APIP-KERHON VALINNAN SYYT Suosituimmat syyt valita apip-kerho lapsella muuten pitkä yksinolo kotona vanhempien työssäkäynti turvallinen hoito ja turvallinen ympäristö kaverit myös kerhossa tarjolla ohjattua toimintaa hyvät kokemukset Lapsi olisi yksin tai vanhemman lapsen kanssa keskimäärin 3-4 tuntia päivässä, jos hän ei osallistuisi apip-kerhoon

KERHON TOIMINTAMUOTOJEN TÄRKEYS Retkien osalta hajonta suurta

KERHOTOIMINNAN MERKITYS

KERHOTOIMINNAN MERKITYS

ERITTÄIN HYVIN TAI HYVIN MITEN ONNISTUTTU ? ERITTÄIN HYVIN TAI HYVIN ”Lapsemme on viihtynyt ip-kerhossa erittäin hyvin, toiminta on monipuolista, kavereita ja tekemistä riittää, ohjaajat ovat mukavia ja välipalat olleet hyviä ja riittäviä” ”Lapsella on mahdollisuus myös itsenäistyä esim. kun saa lähteä yksin kerhosta kotiin”

KESKUSTELUT KOTONA lähes päivittäin keskustellaan siitä, mitä lapsi on kerhossa tehnyt, kavereista, toiminnasta, leikeistä, välipalasta keskustellaan käyttäytymisestä ja ohjaajien toiminnasta

LASTEN MIELIPUUHAT KERHOSSA ulkoilu ja liikunta kavereiden kanssa leikkiminen askartelu liikuntasalivuorot kokkikerho savikerho omat esitykset ja näytelmät

LYHENNETTY IP-TOIMINTA hyvä vaihtoehto 2.-luokkalaiselle hyvä vaihtoehto vuorotyötä/lyhennettyä työpäivää tekevän perheelle hinta pitäisi olla täten alhaisempi hyvä uusi vaihtoehto 49 % oli kiinnostunut tästä vaihtoehdosta

KEHITTÄMISEHDOTUKSIA ryhmäkoko pienemmäksi, paremmat/isommat tilat osa-aikaisen toiminnan laajentaminen muille luokka-asteille ohjattua (harrastus)toimintaa lisää retkiä lisää aamuhoito alkavaksi aikaisemmin (7.30) joustavampi porrastettu hinnoittelu reppuvihko tms. palautekäytäntö, jatkuva puhelinyhteys ohjaajiin yhteinen valvottu läksyjentekohetki

KEHITTÄMISEHDOTUKSIA teemaviikot lapsi mukaan suunnitteluun pienet kävelyretket lisää miehiä alalle ”kirjanpito” lasten kotiinlähtöajoista kehityskeskustelu vanhemmat-ohjaajat ulkoilumahdollisuus heti koulun jälkeen lukekaa enemmän lapsille kerhojen viikko-ohjelmat välipalalista etukäteen lapset itse tekemään välipalaa vuoroviikoittain suoritettavat apulaistehtävät

TULOSTEN HYÖDYNTÄMINEN tulosten esittely seuraavan kerhotoimintakauden suunnitteluseminaarissa kerho-ohjaajille tulosten esittely kerhojen vanhempainilloissa kerhokohtaiset palautteet tulosten hyödyntämisestä kerhotoiminnasta vastaaville

Lapsen parhaaksi – tukea ja laatua apip-toimintaan                                                          

OPM:N SELVITYS APIP-TOIMINNASTA (KEVÄT 06) parantanut kaikkien lasten mahdollisuuksia osallistua ohjattuun, virkistävään ja turvalliseen toimintaan aamulla ja iltapäivällä vähentänyt lasten yksinäistä aikaa ilman aikuisen läsnäoloa helpottanut perheen ja työelämän yhteensovittamista heikoimmin toteutui lasten mahdollisuus omaan rauhaan ja lepoon

OPM:N SELVITYS APIP-TOIMINNASTA (KEVÄT 06) SUOSITUKSIA, mm. Apip-toiminnan ja koulutilojen yhteiskäytön lisääminen Henkilöstön täydennyskoulutuksen kohdentaminen toiminnan arviointiin, laadun, toimintatapojen ja sisältöjen monipuolistamiseen ja yhteistyön kehittämiseen