Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuArmas Lehtinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
©Tampereen kaupunki 1 Harrastava iltapäivä -toiminta (Hip) Kysely vanhemmille kevät 2009 Hankekoordinaattori Leena Tiainen Tampereen kaupunki Hyvinvointipalvelut Perusopetus
2
©Tampereen kaupunki 2 TAUSTATIETOJA Kyselyyn vastasi 309 vanhempaa. Kyselyyn vastanneista lähes 90 % oli naisia. Eniten vastanneita vanhempia oli 3-luokkalaisten vanhemmissa, vähiten 6-luokkalaisten ja 1-luokkalaisten vanhemmissa. HIP-toiminta on tuttua suurelle osalle (81 %) vastaajista. 13,5 % prosentille toiminta ei vielä ollut tuttua.
3
©Tampereen kaupunki 3
4
4 MIELIPITEET KERHO/HARRASTUSTOIMINNASTA 1. Miten tärkeänä pidät sitä, että koulu järjestää kerho/harrastustoimintaa? (333)
5
©Tampereen kaupunki 5 Vanhempien näkemyksiä kerho/harrastustoiminnan maksullisuudesta ja maksuttomuudesta Valmis maksamaan enintään € (vastanneiden määrä) 5 € (3) 10 € (20) 15 € (4) 20 € (48) 23 € (1) 25 € (6) 30 € (37) 35 € (2) 40 € (19) 50 € (51) 60 € (1) 75 € (1) 80 € (4) 100 € (21) 150 € (1)
6
©Tampereen kaupunki 6 Suurin osa vanhemmista oli kuitenkin valmis maksamaan kohtuullisen maksun lapsen kerhoon osallistumisesta (esim. materiaalimaksu tai lukukausimaksu), kerhotoiminnan jatkumisesta sekä laadukkaasta toiminnasta ja ammattitaitoisesta ohjauksesta. Monet toivat esiin ristiriidan maksullisuuden hyödyn ja haitan välillä: maksullisuuden koettiin tuovan sitoutumista toimintaan ja toisaalta haittaavan osallistumista vähävaraisten perheiden kohdalla kustannusten porrastaminen, maksualennukset Vanhemmat pitävät HIP-toiminnan maksuttomuutta tärkeänä tasavertaisten osallistumismahdollisuuksien takaajana.
7
©Tampereen kaupunki 7 Vanhempien näkemyksiä koulun kerho- /harrastustoiminnan merkityksestä lapsille ja nuorille Uusien taitojen oppiminen ”Oppii uusia asioita, joita koulussa tai kotona ei tehdä.” Uudet harrastusmahdollisuudet ”Mahdollisuus harrastaa lajia, jonka pariin ei muuten pääsisi.” Antaa mielekkäitä ohjattuja virikkeitä iltapäiväksi ”Mielekästä ja aikuisen ohjaamaa toimintaa koulun jälkeen.” Sosiaalisten taitojen kehittyminen ”Kehittää lapsen sosiaalisia taitoja, ryhmätyöskentelyä ja toisten huomioimista.” Ystävät ”Lapsilla on mahdollisuus tavata koulukavereitaan yhteisen toiminnan merkeissä. ” ”Lapsi saa uusia kavereita.” Lapsen yksinolo iltapäivisin vähenee ”Aika kuluu mukavasti, kun vaihtoehtona voi olla pitkä iltapäivä yksin kotona.”
8
©Tampereen kaupunki 8 Perheen yhteinen aika lisääntyy iltaisin ”Harrastukset eivät vie aikaa perheen yhteisestä ilta-ajasta.” Pitää lapset ja nuoret pois ei-toivutusta tekemisestä ”Pysytään poissa pahanteosta ja on muuta tekemistä kuin tietokonepelit.” Lapsen hyvinvointia ja positiivisia kokemuksia lisäävä tekijä ”Tarjoaa tärkeitä myönteisiä ja itsetuntoa vahvistavia kokemuksia.” ”Tukee lapsen fyysistä ja psyykkistä kehitystä.” Lisää positiivista suhtautumista kouluun ”Lisää käsitystä koulusta positiivisena ja kehittävänä kasvuympäristönä. Koulu voi olla muutakin kuin puurtamispaikka.” Harrastuspaikan tuttuus ja turvallisuus ”Koulu on luonnollinen paikka tehdä kerho/harrastetoimintaa eritoten iltapäivisin. Sinne on helppo jäädä ja turvallinen olla.” Harrastuspaikan fyysinen läheisyys ”Mahdollisuus harrastukseen joka on lähellä, lapsen itse kuljettavissa.” Edullisuus ”Koulun kerho on edullisempi kuin kalliit harrastukset.” Jatkuu…
9
©Tampereen kaupunki 9 KERHOJEN/HARRASTUSTOIMINNAN ARVIOINTIA
10
©Tampereen kaupunki 10
11
©Tampereen kaupunki 11
12
©Tampereen kaupunki 12
13
©Tampereen kaupunki 13 Muuten, miten? ”Lapsi on iloisempi kun on jotain mielekästä tekemistä.” ”Kaverisuhteet parantuneet.”
14
©Tampereen kaupunki 14
15
©Tampereen kaupunki 15 Vanhempien mielipiteitä koulun kerho/harrastustoiminnasta Positiivista (mm.)… - ”Erittäin TÄRKEÄÄ ja lapsille ja perheille.” - ”Erittäin hyvää. Toivottavasti harrastustoiminta jatkuu myös ensi vuonna.” -”Hip-hanke on monipuolistanut ala-asteen koululaisten harrastus- mahdollisuuksia.” -”On oikein hyvä asia, että koulu tarjoaa harrastusmahdollisuuksia ihan kodin lähellä.” Kehitettävää (mm.)… - ”Lisää vaihtoehtoja.” - ”Olisi hyvä, jos kerhot alkaisivat heti koulupäivän jälkeen.” - ” Myös pienemmille, eli 1-2-luokkalaisille, pitäisi olla vastaavasti tarjontaa.”
16
©Tampereen kaupunki 16 SYITÄ SIIHEN, ETTEI LAPSI OSALLISTU HIP- TOIMINNAN KERHOIHIN Lapsella on riittävästi muita harrastuksia Lapsi ei päässyt haluamaansa kerhoon Ei löytynyt lasta kiinnostavaa tarjontaa Kerho on päällekkäin koulutuntien kanssa Kerho on päällekkäin muun harrastuksen kanssa Lapsi haluaa tehdä omia juttuja iltapäivisin
17
©Tampereen kaupunki 17 VANHEMPIEN NÄKEMYKSIÄ KERHO- OHJAAJASTA
18
©Tampereen kaupunki 18
19
©Tampereen kaupunki 19 VANHEMPIEN NÄKEMYKSIÄ KERHO/HARRASTUSTOIMINNAN TIEDOTUKSESTA
20
©Tampereen kaupunki 20
21
©Tampereen kaupunki 21 Vanhempien ehdotuksia tiedotuksen kehittämiseksi Kerhoista ja harrastusmahdollisuuksista toivottiin tietoa nykyistä aikaisemmin Tiedottamista toivottiin parannettavan mm. kerhon sisällöstä, kerhojen alkamis- ja päättymisajankohdista, kerhokerran peruuntumisesta Hyviä tiedottamisen kanavia vanhempien mielestä: - Kerhoesite - Koulun kotisivut - Reppuposti - Vanhempainillat/esittelytilaisuudet - Sähköposti, esim. oma sähköpostilista kerhoon osallistuvien huoltajille - Tampereen kaupungin sivut - Avoimet ovet - Lukuvuoden lopussa kerhotodistus lapsen edistymisestä - Opettaja esittelee oppilaille (vanhempainvartit) - Helmi
22
©Tampereen kaupunki 22 VANHEMPIEN TOIVEET KERHOTOIMINNAN KEHITTÄMISESTÄ
23
©Tampereen kaupunki 23 jotain muita kerhoja, mitä? - kokkikerho (8 toivetta) - ATK (4 toivetta) - hevosenhoitokerho - historiakerho
24
©Tampereen kaupunki 24
25
©Tampereen kaupunki 25 Vanhempien ehdotuksia koulun ja kodin yhteistyön kehittämiseksi HIP-toiminnan osalta - Avoimet ovet - Vanhempainillat - Palaverit (vanhemmat, ohjaajat, opettajat) - Tiedon kulun ja tiedottamisen kehittäminen - Kerhosta palautetta lapsen taidoista - Vanhempien hyödyntäminen mm. kerho-ohjaajina, apuna kerhojen suunnittelussa ja toteutuksessa - Lapsi/vanhempi/koko perhe tapahtumat, retket ja kerhokerrat - Koulujen vanhempaintoimikuntien roolin vahvistaminen - Kerhotoiminnassa opittujen taitojen ja tuotosten esittely vanhemmille - Kyselyt kerhotoiveista ja maksuista - Kerhokortti, jossa ohjaajan yhteystiedot ja merkinnät kerroista, jolloin lapsi osallistunut kerhoon.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.